Gå til innhold

Betale ned på boliglån eller spare til EK til ny bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

God kveld 😊

Situasjonen min er slik at jeg har ca. 600 000 igjen på boliglånet. Er førstegangskjøper, så har en god rente på 3.8%.
Per dags dato har jeg ca. 200 000 på sparekonto.

Drømmen min er å kjøpe en sekundærbolig, slik at jeg kan leie ut her jeg bor nå og selv flytte inn i annen bolig.
Dette tviler jeg på at jeg klarer, da jeg er singel og ønsker å bo i Oslo. Det trenger ikke å være Oslo sentrum, men sikler på områder som Kampen, Majorstua, Grunerløkka.. Jeg er villig til å bo på 35-40 kvadrat, men må nok opp i 4 mill. før jeg finner leilighet rundt dette området. Da er jeg avhengig av høy EK slik at jeg først og fremst får boliglån, men vil jo så klart også låne minst mulig slik at jeg ikke må ut med penger ut av vinduet og "bo meg i hjel".

Hva hadde dere gjort? Hadde dere spyttet inn dette beløpet i lånet, og samtidig prøvd å betale ned eksisterende lån så fort som mulig, for så å spare opp EK, eller en annen fremgangsmåte?

Jeg er ung, alle mine venner bor i Oslo og jeg jobber også i Oslo. Jeg blir også (merkelig nok..) mindre attraktiv på datingmarkedet av å bo utenfor Oslo. Det er en stor drøm å bo i Oslo, samtidig så vil jeg gjøre det som er mest økonomisk hensiktsmessig.

Anonymkode: 670cf...0fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva boligen din er verdt, men kan hende du kan ta pant i den 

Anonymkode: 8b0d3...568

Skrevet

Sekundærbolig i Oslo må vel finansieres med 50% egenkapital, eller har de endret det?

Anonymkode: 079d5...884

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lignende boliger i området blir lagt ut for 3.6-3.7 mill. Men jeg vil regne med at banken uansett kommer til å ta pant i den for å innvilge meg et nytt boliglån, og at jeg fortsatt må ha 15% EK? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sekundærbolig i Oslo må vel finansieres med 50% egenkapital, eller har de endret det?

De endret dette på nyåret. Nå er det kun krav om 15% egenkapital. mvh ts 

Skrevet

Der høres ut som en glimrende mulighet til å kjøpe sekundærbolig da, spesielt med tanke på at du har lite igjen på eksisterende boliglån. Bare sikre at du klarer deg ut 2023 med rentene på utleie  ☺️

Anonymkode: f99c6...281

Skrevet

Ville spurt banken:)

Anonymkode: 388fa...4de

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fint og flott med pant, men TS må ha betjeningsevne til 4 mill i lån alene isåfall. Vet ingenting om lønnen din TS, men det er veldig relevant.

Anonymkode: 4c1e3...6a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De endret dette på nyåret. Nå er det kun krav om 15% egenkapital. mvh ts 

Egenkapitalkravet for sekundærbolig ligger på det samme som for en primærbolig, altså 15 prosent. For Oslo gjelder imidlertid et krav om minst 40 prosent egenkapital ved kjøp av sekundærbolig. Grunnen til dette er blant annet at boligmarkedet i Oslo er spesielt presset, og at prisene har steget så mye at det kan være vanskelig å komme inn på boligmarkedet i det hele tatt. 

Anonymkode: 7a110...190

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Egenkapitalkravet for sekundærbolig ligger på det samme som for en primærbolig, altså 15 prosent. For Oslo gjelder imidlertid et krav om minst 40 prosent egenkapital ved kjøp av sekundærbolig. Grunnen til dette er blant annet at boligmarkedet i Oslo er spesielt presset, og at prisene har steget så mye at det kan være vanskelig å komme inn på boligmarkedet i det hele tatt. 

Nei, dette ble som ts allerede har skrevet, endret fra 1.1.2023. Egenkapitalkravet på sekundærbolig er nå 15 %, også i Oslo.

https://www.nrk.no/norge/regjeringen-gjor-det-litt-enklere-a-fa-boliglan-1.16214331

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Koko, som TS allerede har påpekt i innlegget du siterer så er dette endret.

Skrevet
3 hours ago, CQM80 said:

Nei, dette ble som ts allerede har skrevet, endret fra 1.1.2023. Egenkapitalkravet på sekundærbolig er nå 15 %, også i Oslo.

https://www.nrk.no/norge/regjeringen-gjor-det-litt-enklere-a-fa-boliglan-1.16214331

Helt koko at man har endret dette. Man trenger flere førstegangskjøpere, ikke sekundærspekulanter slike som TS...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Fint og flott med pant, men TS må ha betjeningsevne til 4 mill i lån alene isåfall. Vet ingenting om lønnen din TS, men det er veldig relevant.

Lønnen min per dags dato er 650 000. ts. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Lønnen min per dags dato er 650 000. ts. 

Jeg har ca samme lønn og hadde aldri klart 4 mill. 
Jeg og mannen har 2,5 i lån til sammen. Han tjener mye mer enn meg

Anonymkode: ac076...1c6

Skrevet

Jeg har inntekt på 700 000. Boliglån. Alene. Har primærbolig verdi 6 500 000. Sekundærbolig på verdi ca 3 500 000. Lån på 1 500 000 for begge boliger. Jeg har fått rammelån og kan øke lånet til 3 000 000, men tenker det er for høyt, så max 2,5 i lån for meg. Alene da 

Anonymkode: 3e0d1...28a

Skrevet

Ville bodd i den boligen jeg hadde for å så brukt sparepengene på aksjer eller og levd som før å nedbetalt boliglånet😊 ville ikke turt å kjøpt ny bolig nå når alt blir dyrere,600 tusen i boliglån er lite syns jeg

Anonymkode: 52b26...90b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2023 den 20.34):

God kveld 😊

Situasjonen min er slik at jeg har ca. 600 000 igjen på boliglånet. Er førstegangskjøper, så har en god rente på 3.8%.
Per dags dato har jeg ca. 200 000 på sparekonto.

Drømmen min er å kjøpe en sekundærbolig, slik at jeg kan leie ut her jeg bor nå og selv flytte inn i annen bolig.
Dette tviler jeg på at jeg klarer, da jeg er singel og ønsker å bo i Oslo. Det trenger ikke å være Oslo sentrum, men sikler på områder som Kampen, Majorstua, Grunerløkka.. Jeg er villig til å bo på 35-40 kvadrat, men må nok opp i 4 mill. før jeg finner leilighet rundt dette området. Da er jeg avhengig av høy EK slik at jeg først og fremst får boliglån, men vil jo så klart også låne minst mulig slik at jeg ikke må ut med penger ut av vinduet og "bo meg i hjel".

Hva hadde dere gjort? Hadde dere spyttet inn dette beløpet i lånet, og samtidig prøvd å betale ned eksisterende lån så fort som mulig, for så å spare opp EK, eller en annen fremgangsmåte?

Jeg er ung, alle mine venner bor i Oslo og jeg jobber også i Oslo. Jeg blir også (merkelig nok..) mindre attraktiv på datingmarkedet av å bo utenfor Oslo. Det er en stor drøm å bo i Oslo, samtidig så vil jeg gjøre det som er mest økonomisk hensiktsmessig.

Å betale ned på lån er å spare til EK. 

Anonymkode: 50e82...e39

• Liker 2
Skrevet

Hvis du likevel skal ha mellomfinansiering så kan det hende det er vilkårlig for deg utenom den usikkerhetsmarginen som kan redusere verdien av det du har betalt ned på boligen med ca. 15%, de skal som regel sikre seg for at du selger den eiendommen du har for mindre enn beregnet markedsverdi.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 22.23):

Jeg har inntekt på 700 000. Boliglån. Alene. Har primærbolig verdi 6 500 000. Sekundærbolig på verdi ca 3 500 000. Lån på 1 500 000 for begge boliger. Jeg har fått rammelån og kan øke lånet til 3 000 000, men tenker det er for høyt, så max 2,5 i lån for meg. Alene da 

Anonymkode: 3e0d1...28a

Hvordan klarte du å kjøpe sekundærbolig med den lønnen, alene? Hvor mange år tok det deg, og har du noen tips til meg slik at jeg kan få det til (alene)? ts

Gjest5656 skrev (På 20.1.2023 den 23.15):

Hvis du likevel skal ha mellomfinansiering så kan det hende det er vilkårlig for deg utenom den usikkerhetsmarginen som kan redusere verdien av det du har betalt ned på boligen med ca. 15%, de skal som regel sikre seg for at du selger den eiendommen du har for mindre enn beregnet markedsverdi.

Dette skjønte jeg ikke..?

AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 22.29):

Ville bodd i den boligen jeg hadde for å så brukt sparepengene på aksjer eller og levd som før å nedbetalt boliglånet😊 ville ikke turt å kjøpt ny bolig nå når alt blir dyrere,600 tusen i boliglån er lite syns jeg

Anonymkode: 52b26...90b

Det er sant ,samtidig så sier mediene at man bør kjøpe bolig nå, hvis man vil gjøre et godt kjøp i Oslo.. ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette skjønte jeg ikke..?

Beklager, så:

Hvis du likevel skal ha mellomfinansiering, altså at du selger med forbehold om at din tidligere bolig skal selges og brukes som egenkapital til nytt boligkjøp - så kan det være like greit for deg å betale ned på lånet som å spare egenkapital.

MEN, noen banker vurderer selv hva du kan få solgt for og trekker fra -15% eller noe lignende i sikkerhet siden det kan hende du selger for mindre enn de beregner. Dette vil bety mindre penger for deg å kjøpe noe bedre for enn om du hadde hatt summen som egenkapital da du evt. slipper at de trekker fra 15% av verdien på den summen du har stående. Hvor stor faktor dette kan utgjøre er opp til deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...