Gå til innhold

Hvor ofte støvsuge

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en familie på 3, baret er 10 år. Ingen dyr.  Bor i er hus fra 1865. Grunnflate 100 kvm, en og enhalv ett. Ingen loft eller kjeller. Bor på gård , så blir alltid mye møkk som legger seg fra arb.tøy og fottøy brukt ute. Har egen inngang til det, men ser likevel det dras med. 

Jeg opplever at jeg daglig støvsuger alle gulv, og det tar jo litt tid i tillegg til å holde resten av huset i orden. Har dessverre en del ting stående fremme,  da jeg ikke har lagringsmuligheter. Vaskemaskin må stå pp kjøkkenet, da gulvet pp badet i 2.etg ikke tåler vekta. Vaskemidler står alltid ved maskinen og 1 skittentøysdunk bæres opp og ned ved vær vask. 

I stua må jeg flytte bordet for å støvsuge under sofa, for å flytte bordet må jeg flytte ut en stol i gangen mens jeg støvsuger.  Vi har små og trange rom.  

Er så lei av å måtte flytte pp så mye hver gang,  ,ofte er det i flere rom. Vi har stappet alle skap vi har satt opp stapp fulle for å ha minst mulig fremme, må likevel flytte på tung for æ støvsuge.

Går igjennom klær,  leker og annet stæsj 1x pr mnd og gir bort det som ikke brukes lenger. 

Hvor ofte støvsuger dere for å holde en vis orden i huset? 

Anonymkode: 8b330...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svaret på det er jo at jeg støvsuger når det trengs - av og til er det annehver dag, av og til er det en gang i uka. Ikke nødvendigvis hele huset og selvfølelig ikke under sofaen alltid.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg føler for det. Jeg har katt, men støvsuger langt ifra hver dag. Jeg har ikke arvet det genet med støv på hjernen som mamma har, og er veldig glad for det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du vurdere selv, men ingen grunn til å ha "støv på hjernen", med mindre noen i huset har støvallergi.

Her støvsuger vi etter behov slik vi vurderer det. Det kan gå noen uker mellom her gang, og hybelkaninene kan ha gode vekstvilkår her i huset. Men vi trives, er friske og er en lykkelig liten familie. 

Vi tar gjerne en runde om vi skal ha gjester, men ellers kan det være litt "subbete" hos oss.

Du skriver at det kommer mye skitt i hus, men det dras kanskje ikke helt inn i de innerste rommene, og da vil det være naturlig å feie eller støvsuge litt oftere der det er verst og litt sjeldnere der det passer. Ha gjerne en liten batteridrevet støvsuger du kan ta en kjapp runde med av og til der du ser noe som du vil bli kvitt og så kan du ta full runde med en større støvsuger litt sjeldnere.

Endret av aksase
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg robotstøvsuger

Den støvsuger hos oss hver dag og en dag i uken tar jeg overalt hvor ikke roboten kommer til (sofa, trapper, bak dører osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor også på gård, og  i et to etasjes hus fra 1878.  Det er restaurert med nytt kjøkken, bad og vaskerom.  Stuen er som den var, med tømmervegger og brede golvbord.  Kjenner igjen det du skriver om tungvint renhold.  

Støvsuging må til, men det gjelder å stoppe mest mulig skitt ved inngangen. Har du mulighet for å ha kraftige knagger for kjeledresser og yttertøy utenfor inngangsdøra?  Og plass til å sette fra seg støvler og arbeidssko utenfor?  Jeg har overbygget inngang, så hos meg går det fint.  
I gangen tenker jeg praktisk, framfor vakkert og estetisk.  Fjernet en nydelig, gammel kommode med blytunge skuffer for å få plass til åpne hyller, kurver og knagger.  Så er det plass til votter, sokker, luer, lettere ytterjakker og barnas skolesekker.  
Kjøkkenet er stort og vedovnen som varmer opp størsteparten av huset står her. Ergo blir det fort skittent og støvet.  Kjøpte robotstøvsuger nylig, og den har sin stasjon her.  Sparer meg for mye rengjøring, og anbefales.  

Foreløpig kommer robotstøvsugeren seg ikke inn i "storstuen", men jeg skal lage en terskelovergang.  Foreløpig støvsuger jeg 2-3 ganger i uka der.  På soverommene i 2.etg bruker jeg en oppladbar støvsuger med langt skaft.  Ikke like bra som vanlig støvsuger, men ok.   

Anonymkode: 53c40...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er en familie på 3, baret er 10 år. Ingen dyr.  Bor i er hus fra 1865. Grunnflate 100 kvm, en og enhalv ett. Ingen loft eller kjeller. Bor på gård , så blir alltid mye møkk som legger seg fra arb.tøy og fottøy brukt ute. Har egen inngang til det, men ser likevel det dras med. 

Jeg opplever at jeg daglig støvsuger alle gulv, og det tar jo litt tid i tillegg til å holde resten av huset i orden. Har dessverre en del ting stående fremme,  da jeg ikke har lagringsmuligheter. Vaskemaskin må stå pp kjøkkenet, da gulvet pp badet i 2.etg ikke tåler vekta. Vaskemidler står alltid ved maskinen og 1 skittentøysdunk bæres opp og ned ved vær vask. 

I stua må jeg flytte bordet for å støvsuge under sofa, for å flytte bordet må jeg flytte ut en stol i gangen mens jeg støvsuger.  Vi har små og trange rom.  

Er så lei av å måtte flytte pp så mye hver gang,  ,ofte er det i flere rom. Vi har stappet alle skap vi har satt opp stapp fulle for å ha minst mulig fremme, må likevel flytte på tung for æ støvsuge.

Går igjennom klær,  leker og annet stæsj 1x pr mnd og gir bort det som ikke brukes lenger. 

Hvor ofte støvsuger dere for å holde en vis orden i huset? 

Etter behov. Og behov varierer veldig. Med barn og hund. I perioder hvor hundene røyter og/eller det er veldig vått å skittent ute, hver dag. Men det skal sies at jeg støvsuger ikke alle rom eller like nøye som når jeg tar helgevasken, hver dag. Nå har jeg robotstøvsuger som får ta det verste på daglig basis, før det så tok jeg å gikk kjapt over gang og stue/kjøkken (åpen løsning). Det var der det var mest behov. Men drev ikke å flyttet på ting hver dag, nei. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støvsuger ikke så ofte. Blir vel ofte kun en gang pr uke. Kanskje to ved behov. Vi er familie på 3 og har hund. Jeg har ikke «støv på hjernen» og tenker at det er helt normalt med litt støv og rusk på gulvet i et hjem. Hjemmet trenger ikke være helt striglet til enhver tid. Jeg tror også at litt støv er bra for oss.
Vi bor ikke på gård, og jeg vet ikke hvor mye skitt det er snakk om hos deg. Men tenker at det er viktigst å holde den inngangen ren for å unngå at skitt dras med inn i huset. Og at en bare må lære seg å akseptere litt mer hvis det blir for mye for deg å støvsuge så ofte. Vil også tro at det hadde holdt med en enkel støvsuging i noen områder, framfor å flytte på møbler hver dag. Og heller ta en grundigere gjennomgang feks en gang i uken. Og kanskje det finnes en matte eller noe som kan ligge ved inngang som hindrer at det dras utover.

Anonymkode: 04885...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-6 ganger pr uke, etter behov. 
Men jeg flytter ikke bord og stoler hver gang. 
Støvsuge under sofaen skjer kanskje en gang pr måned. 
Har bare pelskledde barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi støvsuger når det trengs hos oss. Og det er jo helt meningsløs informasjon for deg, for hvor ofte det må støvsuges hos oss, er jo ikke likt som hos deg. 

Hforfor ikke robotstøvsuger? Den redder oss. 

Vi har to små barn, og det blir dradd inn sand og dritt til stadighet. 

Robotstøvsugeren kommer helt fint til under sofaen uten at noe må flyttes. Løfter spisebordstolene opp på bordet en gang i uken, det er stort sett eneste vi flytter.

Anonymkode: dd550...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robotstøvsuger er gull verdt!

Koster opp bøss fra vedovnen og rydder vekk hundesenger (hvis jeg husker, hvis ikke styrer den bare unna). 

Nå går den hver mandag, onsdag og fredag. Har "no go"-soner (for eksempel bak noen stoler hvor det er mye ledninger og fort kan falle ting ned, så det tar jeg manuelt ca en dag i uka eller to. Det samme med bak området til bikkjene hvor de er atskilt med grind fra deler av huset når de er alene hjemme.) Ellers må jeg selvfølgelig ta lister og bak ting den ikke kommer til, men det er "hverdagsrent" her på en helt annen måte enn tidligere!! Veldig deilig!

Vi er to voksne, en tenåring og to hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulrikke skrev (11 timer siden):

Robotstøvsuger er gull verdt!

Koster opp bøss fra vedovnen og rydder vekk hundesenger (hvis jeg husker, hvis ikke styrer den bare unna). 

Nå går den hver mandag, onsdag og fredag. Har "no go"-soner (for eksempel bak noen stoler hvor det er mye ledninger og fort kan falle ting ned, så det tar jeg manuelt ca en dag i uka eller to. Det samme med bak området til bikkjene hvor de er atskilt med grind fra deler av huset når de er alene hjemme.) Ellers må jeg selvfølgelig ta lister og bak ting den ikke kommer til, men det er "hverdagsrent" her på en helt annen måte enn tidligere!! Veldig deilig!

Vi er to voksne, en tenåring og to hunder.

Robotstøvsuger klarer ikke terskelforskjell mellom rommene. Så da blir det kun 1 rom hele dagen om vi ikke er hjemme. Ingen god løsning for oss. Har ikke støv på hjernen  men liker å fjerne støv under sofa for det formere seg. Vi fyrer kun med ved I alle brukerom, så blir mye bøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Robotstøvsuger klarer ikke terskelforskjell mellom rommene. Så da blir det kun 1 rom hele dagen om vi ikke er hjemme. Ingen god løsning for oss. Har ikke støv på hjernen  men liker å fjerne støv under sofa for det formere seg. Vi fyrer kun med ved I alle brukerom, så blir mye bøss.

Det finnes sånne "skjøter" til å få kjøpt, som hjelper mellom dørtersklene.... Og jeg har med hånden på hjertet aldri hatt det så rent under sofaen som etter at vi fikk robotstøvsuger ;)

Men jeg skjønner jo at det ikke funker hos alle. Jeg bare løfter den inn på rommet til tenåringen feks, etter å ha sjekket gulvet der, og da går den der mens vi gjør noe annet. Men dit går den ikke på egenhånd. Så det er også en mulighet!

Ellers må du vel bare støvsuge så ofte at du føler det er ok.... Og det vil jo variere for folk, både ut fra hvor mye møkk det blir og ut fra hva slags "renhetsnivå" de ønsker å ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En gjør det som en føler en må i sitt hjem. Men å fjerne støv under sofaen opptil flere ganger i uken er litt ekstremt, synes jeg. Blir ikke mengder med støv om en støvsuger under sofaen en dag i uken. 
Du skriver i HI at du er lei av å måtte flytte på ting, men her lager du unødvendig mye arbeid for deg selv. De færreste støvsuger så grundig daglig. Ikke vær redd for litt støv. 

Anonymkode: 04885...4b6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gård med hus fra 1901 med stort sett 10 cm høye terskler og forskjellig nivå på gulv. Tre unger, hund og katt. Vi støvsuger de fleste rom en gang i uka. Kjøkken og vindfang feies noen ekstra ganger. Under sofaen støvsuger vi en til to ganger i året, for den må vi helst være tre for å løfte bort, og den er sikkert fire cm høy, så vi kommer ikke under uten å løfte på den. Vi har ikke problemer med at støvet verken sprer seg eller formerer seg. Teppet i stua kan støvsuges ekstra om vi får besøk pga. hundehår eller smuler fra ungene. Det er for det meste breie furubord på gulv, så støvet samler seg i hjørner og blir liggende der, så om jeg bare skulle shine over, hadde jeg ikke en gang trengt å ta hele gulvet. Hvis jeg bodde i ditt hus ville jeg støvsugd med å flytte på ting en gang i uka, brukt tørrmopp under sofaen hvis du trenger det for å få ro i sjela og kost eller tørrmopp i gang og andre steder det søles.

Anonymkode: e50a7...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...