Laizz Skrevet 19. januar 2023 #1 Del Skrevet 19. januar 2023 (endret) Hei. Jeg trenger litt hjelp fra dere da jeg ikke blir klok på dette med eggløsning og lutealfase. Vi har forsøkt å bli gravide siden april, så ikke veldig lenge, men ikke hatt noe hell enda. I november startet vi med eggløsningstesting, men alt gjør meg helt forvirret. Har syklus på 30 - 32 dager, hatt en på 26 men bare den gangen. Jeg husker ikke hvordan sykluser jeg har hatt tidligere da jeg har hatt spiral i 10 år uten menstruasjon og før det brukte jeg p-piller. La oss ta fra November: fikk mensen 7 nov og positiv EL test 21 nov. Husker ikke hvilken dato eggeløsningskalkulatoren sa jeg skulle ha eggløsning, men det var flere dager etterpå. Så til desember: Fikk mensen 9 des og positiv EL test 22 desember. I følge kalkulatoren på nett så skulle eggløsning være 26 desember. Kan det gå 4 dager fra positiv el test til man har eggløsning? Så til Januar: Fikk mensen 8 jan og positiv EL test i dag 19 januar. I følge kalkulatoren på nett skal jeg ha eggløsning 25 januar.. Min neste forventede menstruasjon er 7 feb. Jeg skjønner ingenting. Spør igjen, kan det gå 4 - 6 dager fra positiv el test til den faktiske eggløsningen skjer? Hilsen meg Endret 19. januar 2023 av Laizz Endret tittel til mer beskrivende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #2 Del Skrevet 19. januar 2023 Anbefaler at du fikser tittelen på tråden din til noe mer beskrivende. Hvis ikke blir tråden stengt. Les reglene. Anonymkode: 31f21...e44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 19. januar 2023 #3 Del Skrevet 19. januar 2023 Ja...en positiv test betyr bare at du kan få eggløsning.. ikke at det vil skje..den viser bare at du har forhøyet lh 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laizz Skrevet 19. januar 2023 Forfatter #4 Del Skrevet 19. januar 2023 @Sofakona Åå, det visste jeg ikke. Men tegnene på EL er der og har vært det de andre gangene også. Testet i går og da var det ingen lh stigning. Syns det er vanskelig å vite hva jeg skal forholde meg til. En kalkulator eller positiv el test. Står at ved positiv el test så forventes eggløsning innen 24 - 48 timer. Trenger å vite hvilke dager det er best å ha samleie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 19. januar 2023 #5 Del Skrevet 19. januar 2023 Om du ikke har regelmessig syklus må du ikke gå via app. Den beste måten er å begynne å tempe. Da vil du fikk it når du vil få eggløsning..og når du hadde det 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #6 Del Skrevet 19. januar 2023 4 hours ago, Laizz said: @Sofakona Åå, det visste jeg ikke. Men tegnene på EL er der og har vært det de andre gangene også. Testet i går og da var det ingen lh stigning. Syns det er vanskelig å vite hva jeg skal forholde meg til. En kalkulator eller positiv el test. Står at ved positiv el test så forventes eggløsning innen 24 - 48 timer. Trenger å vite hvilke dager det er best å ha samleie Du bør uansett ligge masse nå og neste par dager! Jeg ville egentlig bare hatt sex annenhver dag fra en uke etter mensen og i to uker. Da burde sjansene være veldig gode. Anonymkode: 258b3...66c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura80 Skrevet 20. januar 2023 #7 Del Skrevet 20. januar 2023 Du kan jo ikke basere eggløsning utfra en app? Du vet at slike kalkulatorer bare er et ca snitt og kan være helt riv ruskende galt hver eneste gang? Det eneste du bør stole på er el tester og helst temping. Hvis eltest er Helt positiv er det stor sjans for at el kommer. El kommer da ca en dag etterpå. Ikke 4 dager etterpå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #8 Del Skrevet 20. januar 2023 21 hours ago, AnonymBruker said: Du bør uansett ligge masse nå og neste par dager! Jeg ville egentlig bare hatt sex annenhver dag fra en uke etter mensen og i to uker. Da burde sjansene være veldig gode. Anonymkode: 258b3...66c Jeg er enig med denne, sex annen hver dag i allefall mellom dag 9 -14 etter mensen. Da slipper det å bli så mye fokus på eggløsningstester osv som kanskje ikke er så romantisk. Anonymkode: 3fe0f...612 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandalorian Skrevet 21. januar 2023 #9 Del Skrevet 21. januar 2023 Jeg ville stolt mer på eggløsningstesten fremfor appen da appen ikke måler hormonene i kroppen din men kun regner ut basert på data du evnt legger inn i appen😊 Hvis du er usikker så vil jeg også anbefale tester i tillegg til temping(jeg bruker en app for temping hvor jeg legger inn temp hver dag) Da kan jeg følge med på temp-grafen min, se når den har stigning på ca 0,5-0,7 grader, sammenligne med el-test og dermed vite nøyaktig hvilken dag jeg har el🤗 Bruker clearblue advanced for testing og Fertility friend-app for å overvåke tempingen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 21. januar 2023 #10 Del Skrevet 21. januar 2023 Ryddet for spam. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laizz Skrevet 5. februar 2023 Forfatter #11 Del Skrevet 5. februar 2023 Laura80 skrev (På 20.1.2023 den 8.15): Du kan jo ikke basere eggløsning utfra en app? Du vet at slike kalkulatorer bare er et ca snitt og kan være helt riv ruskende galt hver eneste gang? Det eneste du bør stole på er el tester og helst temping. Hvis eltest er Helt positiv er det stor sjans for at el kommer. El kommer da ca en dag etterpå. Ikke 4 dager etterpå. Nei, vet jeg ikke kan det. Det er kun ca. beregning. Syns likevel det er vanskelig å vite når det er riktig tid i forhold til eggløsning. Fikk positiv EL test dag 12 etter mens i januar (regner med dagen jeg fikk mens, om ikke det er riktig så er det dag 11 etter mens) Fikk mensen i dag (5 februar) dvs. Syklus på 29 dager. Ut i fra dette burde vi ha truffet på eggløsningen, men det er jo ingen garanti for at man faktisk får eggløsning selv om man får positiv EL test. Mensen har variert noe siden mai, men stort sett ligget på 31 dager. Jeg har som nevnt sannsynligvis endometriose, gyn på sykehuset sa jeg hadde det, men har lest at det egentlig ikke kan stilles som diagnose uten kikkhulls operasjon, så vet ikke helt. Er hverfall grunner for at de ikke kan gjøre det uten stor risiko for å ødelegge noe, med mindre de absolutt må (om jeg hadde hatt giga cyster eller ondartet cyste).. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette utenom å få lettet hjertet i en vanskelig situasjon og enste jeg kan snakke om det med er mannen min. Vi har heldigvis noen mnd igjen å prøve å få det til på selv før vi eventuelt må be om hjelp. Skal inn på sykehuset til gyn igjen i slutten av februar for å sjekke hvordan det ligger an med det hun kalte endometriom cyste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laizz Skrevet 5. februar 2023 Forfatter #12 Del Skrevet 5. februar 2023 Mandalorian skrev (På 21.1.2023 den 1.37): Jeg ville stolt mer på eggløsningstesten fremfor appen da appen ikke måler hormonene i kroppen din men kun regner ut basert på data du evnt legger inn i appen😊 Hvis du er usikker så vil jeg også anbefale tester i tillegg til temping(jeg bruker en app for temping hvor jeg legger inn temp hver dag) Da kan jeg følge med på temp-grafen min, se når den har stigning på ca 0,5-0,7 grader, sammenligne med el-test og dermed vite nøyaktig hvilken dag jeg har el🤗 Bruker clearblue advanced for testing og Fertility friend-app for å overvåke tempingen Tusen takk for tips 😊 hva slags tempmåler må man ha og hvor måles den? Jeg har tempmåler som er til øret, kan den brukes? Hvis ikke må jeg ha en som kan brukes på pannen, under armen eller i munnen. Har ingen mulighet for rektaltemp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandalorian Skrevet 5. februar 2023 #13 Del Skrevet 5. februar 2023 Laizz skrev (1 time siden): Tusen takk for tips 😊 hva slags tempmåler må man ha og hvor måles den? Jeg har tempmåler som er til øret, kan den brukes? Hvis ikke må jeg ha en som kan brukes på pannen, under armen eller i munnen. Har ingen mulighet for rektaltemp. Bare hyggelig! Anbefaler en med to desimaler, for nøyaktighet😊 Du kan bruke den til øret seff, men vet mange bruker denne 👇🏼 (til måling i munnen) https://www.billige-tester.no/termometer/babyplan-digital-termometer/?gclid=EAIaIQobChMI1Jnv4ML__AIVGtnVCh2fkQFREAQYASABEgIBV_D_BwE Er for p få det så nøyaktig som mulig🤗 Bør helst ligge klart ved sengen og måle med en gang du våkner👍🏼 (temp kan øke/ synke iløpet av dagen basert på aktivitet osv) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura80 Skrevet 6. februar 2023 #14 Del Skrevet 6. februar 2023 Laizz skrev (12 timer siden): Nei, vet jeg ikke kan det. Det er kun ca. beregning. Syns likevel det er vanskelig å vite når det er riktig tid i forhold til eggløsning. Fikk positiv EL test dag 12 etter mens i januar (regner med dagen jeg fikk mens, om ikke det er riktig så er det dag 11 etter mens) Fikk mensen i dag (5 februar) dvs. Syklus på 29 dager. Ut i fra dette burde vi ha truffet på eggløsningen, men det er jo ingen garanti for at man faktisk får eggløsning selv om man får positiv EL test. Mensen har variert noe siden mai, men stort sett ligget på 31 dager. Jeg har som nevnt sannsynligvis endometriose, gyn på sykehuset sa jeg hadde det, men har lest at det egentlig ikke kan stilles som diagnose uten kikkhulls operasjon, så vet ikke helt. Er hverfall grunner for at de ikke kan gjøre det uten stor risiko for å ødelegge noe, med mindre de absolutt må (om jeg hadde hatt giga cyster eller ondartet cyste).. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette utenom å få lettet hjertet i en vanskelig situasjon og enste jeg kan snakke om det med er mannen min. Vi har heldigvis noen mnd igjen å prøve å få det til på selv før vi eventuelt må be om hjelp. Skal inn på sykehuset til gyn igjen i slutten av februar for å sjekke hvordan det ligger an med det hun kalte endometriom cyste. Ganske stabile sykluser i lengde da og det tyder for god sjans på at du har eggløsninger ; det er bra 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå