Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg søke sosialstønad når jeg går på AAP og får bostøtte fra Husbanken? Pappa mener det, men jeg tviler 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er strenge krav. For du får ikke dobbelt opp med stønad til samme formål uten god grunn. 
Du må da altså ha absolutt 0 kr på konto. Ingen mulighet for å få tak i penger. Ingenting å selge (bil), ingen oppsparte midler osv. 

Anonymkode: c17ce...0fa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er strenge krav. For du får ikke dobbelt opp med stønad til samme formål uten god grunn. 
Du må da altså ha absolutt 0 kr på konto. Ingen mulighet for å få tak i penger. Ingenting å selge (bil), ingen oppsparte midler osv. 

Det var det jeg trodde også. Har bil også

Skrevet

Ja alle kan søke. Så lenge du har økonomisk underskudd så kan man få sosialstønad. Satsene er ganske romlige også (jeg lever på langt under sats, men er dog mange med overforbruk som klager). Utenom dette så skal en ikke ha eiendeler av stor verdi osv, for da er det en selvfølge å selge dette først og bruke oppsparte midler. Sosialstønad får man når alle andre midler er brukt/muligheter utprøvd.

Anonymkode: 9faa1...285

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Men skader ikke å søke da - bare husk at det er opptil 4 uker saksbehandlingstid.

Anonymkode: 9faa1...285

• Nyttig 1
Skrevet
Liebe skrev (8 minutter siden):

Det var det jeg trodde også. Har bil også

Du har bil og spør om du kan få mer av fellesskapets penger? Jeg er i full jobb og tar meg ikke råd til bil. 

Anonymkode: 435d5...4d8

• Liker 3
Skrevet

Du kan få supplerende sosial om du ligger under norm på AAP. Hilsen ex NAV konsulent. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har bil og spør om du kan få mer av fellesskapets penger? Jeg er i full jobb og tar meg ikke råd til bil. 

Det finnes grunner til at enkelte av oss har - og må ha - bil. 

Alle kan ha krav på sosialstønad. Det kommer an på hvor mye man sitter igjen med når nødvendige utgifter er betalt (og ja; bil kan være nødvendig utgift). Sitter man da igjen med mindre enn satsen, kan man få økonomisk sosialhjelp. 

TS: Søk! Så får du ordentlig svar. Ingen på et nettforum kan behandle en søknad for deg.

Anonymkode: 5f68d...ad3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, man trenger ikke å ha null kroner på konto. Sosialtjenesten ser på det man har, og hvor mye man får inn over tid og regner dette opp mot nødvendige utgifter. Om man da sitter igjen med for lite, kan man få sosialstønad.

Man vil ikke bli bedt om å selge bil dersom man har behov for bil.

Om man har oppsparte midler, må disse brukes før man kan få innvilget økonomisk sosialhjelp - fordi da har man jo penger til de oppsparte midlene er brukt opp.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kan være du kan få det, men sosialstønad dekker kun et veldig begrenset budsjett så det er nok ikke spesielt mange som kvalifiserer til mer enn aap.

Du kan selvfølgelig ha helt andre forutsetninger enn meg, men da jeg fikk sosialstønad for noen år siden fikk jeg dekket husleie pluss 4500 kr. På aap fikk jeg vesentlig mer.

Anonymkode: ff3d8...fb1

• Nyttig 1
Skrevet

Alle kan søke sosialhjelp. Det kommer ikke an på hvilken type inntekt du har, men om de blir vurdert høye nok til å leve av.  https://www.nav.no/okonomisk-sosialhjelp#hvor-mye
Du skal ha en inntekt tilsvarende minstenorm for økonomisk sosialhjelp pluss boutgiftene dine. Om dette går i minus så kan det hende at du har krav på supplerende stønad. Er du i tvil; send en søknad, og be gjerne om å bli kontaktet for veiledning.
Det er også mulig å søke om du har uforutsette utgifter (eks ekstra stor strømregning) eller må kjøpe dyre og nødvendige enkeltting som vintersko eller medisiner.
De fleste som mottar sosialhjelp er i din situasjon. De har inntekter, men de er ikke høye nok. Da kan sosialtjenesten i NAV hjelpe.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke mitt problem at du ikke tar deg råd til bil. Er glad i bilen min jeg, har ikke så mye annet å glede meg over

Skrevet

Jeg fikk sosialstønad til å betale privat gynekolog. Har Aap, men får ikke bostøtte pga for høy Aap. Skader ikke å søke :) 

Anonymkode: 7d796...4f7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det skal litt til at sosialtjenesten krever at man selger bil, men oppgi hvorfor du trenger den. Dog kan du ikke regne med at de tar hensyn til utgiftene du har ved å eie den.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, man trenger ikke å ha null kroner på konto. Sosialtjenesten ser på det man har, og hvor mye man får inn over tid og regner dette opp mot nødvendige utgifter. Om man da sitter igjen med for lite, kan man få sosialstønad.

Man vil ikke bli bedt om å selge bil dersom man har behov for bil.

Om man har oppsparte midler, må disse brukes før man kan få innvilget økonomisk sosialhjelp - fordi da har man jo penger til de oppsparte midlene er brukt opp.

Jo, hovedregelen er at man ikke kan få for dobbelt opp for samme formål samtidig. Det står i lovverket. "Den som mottar løpende trygdeytelser til livsopphold har, så langt disse rekker, ikke krav på sosialhjelp til samme formål, og slike ytelser kan medregnes fullt ut ved vurdering av behovet for og ved utmåling av økonomisk stønad. Personer i denne gruppen kan likevel ha behov for supplerende sosialhjelp dersom trygdeytelsen ikke strekker til." https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/i-342001-sosialtjenesteloven-kapittel-5/id108835/

AAP skal dekke livsopphold og boligutgifter. Bostøtte er supplerende stønad for bolig. Det vil si, får du bostøtte i tillegg så skal det en del til å få hjelp til å dekke for både livsopphold og boligutgifter.  
Satsene for når man har 0 inntekt er noe helt annet enn når man faktisk har inntekt. Det er også noe helt annet å søke om supplerende sosialstønad for hjelp til noe spesifikt, slik som tannlegeregning eller annet spesifikke utgifter som ikke går under livsopphold og boligutgifter. 

Har du så lav inntekt, høye utgifter og høyt forbruk, så kan mest sannsynligvis få beskjed om å selge bilen. Får du beholde bilen, så vil du fortsatt ikke få dekket en krone på utgiftene på bilen. Verken forbruk, forsikring eller parkering hvis du har fast månedlig parkeringsutgift på den. Det er kun i spesielle særskilte situasjoner at man får beholde og bilen inkludert i sosialstønaden. 

Skrevet
Liebe skrev (56 minutter siden):

Kan jeg søke sosialstønad når jeg går på AAP og får bostøtte fra Husbanken? Pappa mener det, men jeg tviler 

Det tviler jeg sterkt på. Det er svært få med AAP som får innvilger nødhjelp (sosial hjelp)

Anonymkode: c4ef3...772

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Mange som har bil som er både ufør, pensjonist og går på AAP - eller sosialhjelp. Det er ikke et krav om å kvitte deg med dette, hvis det er nødvendig i hverdagen. Det sier vel seg selv, eller mener du de på sosial-ytelser skal bruke spark, hest&kjerre fordi de er fattiglus uten verdi? ☺️ 

Og om du er i jobb skulle man tro at de kognitive evnene var litt bedre, enn det som blir fremstilt i dette innlegget? 🧐

• Liker 1
Skrevet

Mange som har bil som er både ufør, pensjonist og går på AAP - eller sosialhjelp. Det er ikke et krav om å kvitte deg med dette, hvis det er nødvendig i hverdagen. Det sier vel seg selv, eller mener du de på sosial-ytelser skal bruke spark, hest&kjerre fordi de er fattiglus uten verdi? ☺️ 

Og om du er i jobb skulle man tro at de kognitive evnene var litt bedre, enn det som blir fremstilt i dette innlegget? 🧐

Ufør, pensjon og aap er noe helt annet enn sosialhjelp. 

Anonymkode: ff3d8...fb1

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du skal ta kollektivt og benytte deg av pasientreiser. Det finnes en mellomting mellom bil og hest og kjerre 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jo, hovedregelen er at man ikke kan få for dobbelt opp for samme formål samtidig. Det står i lovverket. "Den som mottar løpende trygdeytelser til livsopphold har, så langt disse rekker, ikke krav på sosialhjelp til samme formål, og slike ytelser kan medregnes fullt ut ved vurdering av behovet for og ved utmåling av økonomisk stønad. Personer i denne gruppen kan likevel ha behov for supplerende sosialhjelp dersom trygdeytelsen ikke strekker til." https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/i-342001-sosialtjenesteloven-kapittel-5/id108835/

AAP skal dekke livsopphold og boligutgifter. Bostøtte er supplerende stønad for bolig. Det vil si, får du bostøtte i tillegg så skal det en del til å få hjelp til å dekke for både livsopphold og boligutgifter.  
Satsene for når man har 0 inntekt er noe helt annet enn når man faktisk har inntekt. Det er også noe helt annet å søke om supplerende sosialstønad for hjelp til noe spesifikt, slik som tannlegeregning eller annet spesifikke utgifter som ikke går under livsopphold og boligutgifter. 

Har du så lav inntekt, høye utgifter og høyt forbruk, så kan mest sannsynligvis få beskjed om å selge bilen. Får du beholde bilen, så vil du fortsatt ikke få dekket en krone på utgiftene på bilen. Verken forbruk, forsikring eller parkering hvis du har fast månedlig parkeringsutgift på den. Det er kun i spesielle særskilte situasjoner at man får beholde og bilen inkludert i sosialstønaden. 

Man skal ikke få dobbelt opp, men man kan like fullt få sosialstønad dersom man mottar AAP (eller andre ytelser fra NAV, eller har arbeidsinntekt). Realiteten er at AAP beregnes ut fra tidligere inntekt. Ergo dekker ikke AAP nødvendigvis nødvendige utgifter, og da kan man ha krav på sosialstønad.

Supplerende sosialstønad er sosialstønad. All sosialstønad er behovsprøvd, supplerende eller ikke.

Satsene er de samme uansett hvilken inntekt man har. Sitter man igjen med mindre enn satsen, kan man få stønad, full eller supplerende. Unntaket er om man søker om nødhjelp; altså at man ikke har mat eller penger til å klare seg de nærmeste dagene. Der er det egne satser.

Nei, man vil ofte ikke bli bedt om å selge bil, og spesielt ikke om man kan dokumentere at man har behov for den. Dersom man ikke har behov for bil, kan salg være aktuelt, men også her sier de nye retningslinjene noe annet enn det du skriver.

Det kom nye retningslinjer like før jul.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...