Gå til innhold

Vaskemaskin stod på kott, det var ikke avløp men kun høyt rør.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En vaskemaskin skal uansett alltid stå på et vanntett underlag eller sette et dryppbrett, eller lignende, under maskinen for å forhindre vannskader, fukt og råte i gulvet.. Dersom man velger å ikke gjøre det må man nesten ta støyten for det selv og det ansvaret må huseier ta - dersom det er han/hun som har plassert maskinen på kottet

Anonymkode: 2d50f...dd5

Et dryppbrett vil ikke greie å ta unna vannet om man åpner pumpen når maskinen er full av vann. Om man skal gjøre det må man være sikker på at man har noe som kan ta i mot alt vannet før man setter i gang. Og nei, det er ikke noe krav til sluk der man har vaskemaskinen. Dryppbrett er laget for at vannet ved en lekkasje skal renne frem slik at man oppdager det. Dryppbrettet greier ikke fange opp store mengder vann.

Anonymkode: 250df...898

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig må man rense filter av og til. Det var dumt å åpne uten å helgardere seg mot vannsøl, men om alt ble tørket opp med en gang får du ikke mugg som kommer av f.eks fukt over tid. Så var neppe din feil med mindre gulvet var sponplate, og rommet var lite, tett og kaldt slik at resten av fukta aldri fikk tørke. 

Betong får ikke råte og mugg. 

Anonymkode: f6ec2...5a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheHairyToothfairy skrev (1 time siden):

Rommet skal ha lekkasjestopper, dette står som krav i TEK17. Det vil være naturlig at rommet også har en form for utlufting for å forhindre råte. 

Byggtekniske forskrifter har ikke tilbakevirkende kraft, derav må ikke boligen oppfylle TEK17 dersom den er oppført før TEK17 trådde i kraft. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (3 minutter siden):

Byggtekniske forskrifter har ikke tilbakevirkende kraft, derav må ikke boligen oppfylle TEK17 dersom den er oppført før TEK17 trådde i kraft. 

D'uh. Det er ikke særlig vanlig at lov eller forskrift har noensinne tilbakevirkende kraft ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheHairyToothfairy skrev (3 timer siden):

Rommet skal ha lekkasjestopper, dette står som krav i TEK17. Det vil være naturlig at rommet også har en form for utlufting for å forhindre råte. 

TheHairyToothfairy skrev (1 time siden):

D'uh. Det er ikke særlig vanlig at lov eller forskrift har noensinne tilbakevirkende kraft ;)

Nå var det du som sa at rommet skal ha lekkasjestopper fordi det står i TEK17, så da er det jo greit å opplyse at det overhode ikke er sikkert dette rommet SKAL ha det...

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud....Jeg ser stadig flere innlegg her som viser hvor mye jeg brukte mannen som hvilepute når det gjaldt alt fra fiksing av sykler og andre ting som ble ødelagt, til vedlikehold av diverse maskiner og hvitevarer 😅🙈

Nå er vi skilt og jeg har virkelig en endel å lære! Og i den anledning; hvor er filteret på en vaskemaskin...? Jeg visste ikke at dette måtte gjøres engang 🤭

Anonymkode: 4c01f...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Herregud....Jeg ser stadig flere innlegg her som viser hvor mye jeg brukte mannen som hvilepute når det gjaldt alt fra fiksing av sykler og andre ting som ble ødelagt, til vedlikehold av diverse maskiner og hvitevarer 😅🙈

Nå er vi skilt og jeg har virkelig en endel å lære! Og i den anledning; hvor er filteret på en vaskemaskin...? Jeg visste ikke at dette måtte gjøres engang 🤭

Som regel nederst på maskinen i front, høyre eller venstre side. Som regel rundt lokk du skrur ut så kommer filteret (og evnt vann i maskinen) ut.

Det bør sjekkes en gang i ny og ne ettersom det er her større ting fra klærne samler seg. Små nok ting til å følge vannet ut av maskinen, men store nok til at de stopper i filteret. Blir det nok ting her så slutter maskinen å virke. Ofte midt i ei skylleøkt. Full av vann.

Derfor er det lurt å sjekke det innimellom mens maskinen er tom :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (6 timer siden):

Som regel nederst på maskinen i front, høyre eller venstre side. Som regel rundt lokk du skrur ut så kommer filteret (og evnt vann i maskinen) ut.

Det bør sjekkes en gang i ny og ne ettersom det er her større ting fra klærne samler seg. Små nok ting til å følge vannet ut av maskinen, men store nok til at de stopper i filteret. Blir det nok ting her så slutter maskinen å virke. Ofte midt i ei skylleøkt. Full av vann.

Takk for svar 😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nyere vaskemaskiner gir beskjed når filteret må renses, f.eks en feilkode i displayet. Ellers er det lurt å sjekke hvis du har tovet strikkeplagg (både med vilje og ved et uhell…).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (7 timer siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar 😊👍

Og for guds skyld - sett en langpanne eller annet kar under FØR du åpner filteret, det vil alltid ligge vann her selv når maskinen er tom og stoppet. 

Anonymkode: 16aae...57b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2023 den 20.07):

Filteret må jo renses avogtil, ellers stopper maskinen å virke. Og det kan skje midt i en vask. Som det gjorde hos meg der. Ergo alt vannet som kom ut.

Åpnet du filteret til en maskin full av vann UTEN å sette noe under først, langpanne eller lignende? Man setter et kar av noe slag under og lukker filteret når det er fullt, tømmer, setter tilbake og fortsetter å tømme gradvis til vannet er tappet.

Men du lot en full maskin med vann renne rett ut på gulvet med vilje? Dæggern, jeg skjønner godt at utleier ikke er så blid. Det rant selvfølgelig masse vann inn i alle kriker og kroker med det samme du åpnet, umulig å få alt opp med kostebrett og håndkler, det trekker jo inn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åpnet du filteret til en maskin full av vann UTEN å sette noe under først, langpanne eller lignende? Man setter et kar av noe slag under og lukker filteret når det er fullt, tømmer, setter tilbake og fortsetter å tømme gradvis til vannet er tappet.

Men du lot en full maskin med vann renne rett ut på gulvet med vilje? Dæggern, jeg skjønner godt at utleier ikke er så blid. Det rant selvfølgelig masse vann inn i alle kriker og kroker med det samme du åpnet, umulig å få alt opp med kostebrett og håndkler, det trekker jo inn. 

På et våtrom/rom med gulvsluk skal det være uproblematisk, og TS trodde kottet hadde gulvsluk.

Anonymkode: d068f...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På et våtrom/rom med gulvsluk skal det være uproblematisk, og TS trodde kottet hadde gulvsluk.

Mangel på kunnskap fritar henne ikke fra ansvar for skaden hun er skyld i. Ja, det er en kjedelig lekse å lære, men sånn er livet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det jeg ikke skjønner helt her: om du tørket opp med masse håndduker når vannet kom ut, da skal det være svært lite sannsynlig at det blir mugg og råte-skader... Sånt kommer av mer langvarig fukt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mangel på kunnskap fritar henne ikke fra ansvar for skaden hun er skyld i. Ja, det er en kjedelig lekse å lære, men sånn er livet. 

Mangel på kunnskap om vedlikehold av vaskemaskin (rens av filter) samt anbefalinger rundt installasjon (gulvsluk, membran) fritar ikke huseier for ansvar for at maskinen stoppet full av vann og sto på ømfintlig underlag heller.

Gulv råtner ikke av engangs vannsøl som umiddelbart ble tørket opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mangel på kunnskap om vedlikehold av vaskemaskin (rens av filter) samt anbefalinger rundt installasjon (gulvsluk, membran) fritar ikke huseier for ansvar for at maskinen stoppet full av vann og sto på ømfintlig underlag heller.

Gulv råtner ikke av engangs vannsøl som umiddelbart ble tørket opp.

Det er TS som ikke renset filteret sitt før maskinen plutselig stoppet. Vaskemaskiner har ingen slike anbefalinger. Det er helt vanlig å ha vaskemaskin på kjøkkenet uten noen av delene. TS hadde ansvar for vedlikehold av maskinen som leietaker. Selvfølgelig kan engangs vannsøl som umiddelbart blir tørket opp forårsake råte. En hel maskin full av vann blir veldig mye vann som renner ned i alle kriker og kroker og trekker inn på sekunder. At TS holder på med et kostebrett (!) en stund og til slutt slenger ned håndklær hjelper lite. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Taluno skrev (14 timer siden):

Men det jeg ikke skjønner helt her: om du tørket opp med masse håndduker når vannet kom ut, da skal det være svært lite sannsynlig at det blir mugg og råte-skader... Sånt kommer av mer langvarig fukt.

Hun slapp en hel maskin full av vann ut på gulvet, og prøvde å feie det opp med kostebrett, og la også ned håndkler. Alt det vannet trakk inn i alle kriker og kroker lenge før hun rakk å få det vekk med tanke på den store mengden vann. Siden hun ikke varslet huseier om vannet så han hadde mulighet til å komme inn med vifter og tørke opp materialene, så ble vannet liggende inni gulv og vegger og skape råte. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er TS som ikke renset filteret sitt før maskinen plutselig stoppet. Vaskemaskiner har ingen slike anbefalinger. Det er helt vanlig å ha vaskemaskin på kjøkkenet uten noen av delene. TS hadde ansvar for vedlikehold av maskinen som leietaker. Selvfølgelig kan engangs vannsøl som umiddelbart blir tørket opp forårsake råte. En hel maskin full av vann blir veldig mye vann som renner ned i alle kriker og kroker og trekker inn på sekunder. At TS holder på med et kostebrett (!) en stund og til slutt slenger ned håndklær hjelper lite. 

Hallo?! Ts skriver at det var gulv av BETONG, betong råtner ikke 😂

Anonymkode: 0d8de...86f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres usannsynlig ut at en slik skade oppstod av noe sånt, men at utleier utnytter dette fordi du sa fra om det. Så jeg ville bedt om dokumentasjon fra utenforstående på at det er blitt skade og sannsynligheten for at det skyldes akkurat den gangen. Jeg ville ikke betalt bare fordi huseier sa at her var det oppstått en skade fordi det kom vann på gulvet en gang. 

Her jeg leier står også vaskemaskin på bod uten sluk, men det er installert vannstopper slik at den stopper om den registrerer fukt. Huseier burde nok installert noe sånt. 

Anonymkode: 7f631...4c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hallo?! Ts skriver at det var gulv av BETONG, betong råtner ikke 😂

Anonymkode: 0d8de...86f

Noe er ikke laget av betong der inne, siden det mugner. Mest sannsynlig formulerer TS seg dårlig om begrunnelsen hun har fått. Det som gjerne skjer ved slike tilfeller av store mengder vannsøl er at vannet trekker inn gjennom sprekker og sømmer i gulvet og ned i betongen under gulvet. Den blir da våt og dermed skapes fuktighet som blir liggende  som gjør at det kommer mugg i gulvet over tid. Oppklar gjerne, TS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...