AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #1 Del Skrevet 19. januar 2023 Så når jeg skulle rense filteret og det rant veldig mye vann ut av maskinen, måtte jeg bruke feiebrettet for å få vekk vannet, og brukte alle håndklærne mine for å tørke opp resten. Da fikk jeg beskjed om at husverten renset aldri filter på vaskemaskin, så dette var unødvendig av meg og det måtte jeg aldri gjøre igjen. Så når jeg flyttet, fikk jeg krav om å betale erstatning på skader som oppstod da det skjedde. Om det var råtnet i betongen eller mugg eller noe. Jeg mener at det skal være satt opp ordentlig, med sluk i gulvet, at det skal være våtromsstandard på området der vaskemaskin skal stå, det er da tross alt vann i maskina. Hvem har rett og hvorfor? Anonymkode: 259a6...b21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #2 Del Skrevet 19. januar 2023 Var det flis på gulvet der maskinen sto? Var det våtrom? Eller var det parkett, gipsvegger o.l.? Hvis maskinen sto på vanlig gulv og det var gipsvegger der så burde du jo skjønt at det ikke var sluk der. Anonymkode: 4eea0...8e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #3 Del Skrevet 19. januar 2023 Skader som oppstår ved normal bruk på grunn av dårlig standard på boligen er huseigers problem. Anonymkode: 8bd40...bcd 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #4 Del Skrevet 19. januar 2023 Til neste gang: sett noe under før du åpner luka til filteret. Langpanna til steikeovnen fungerer fint. Jeg har alltid satt noe under selv om det er sluk der vaskemaskinen står. Anonymkode: 718e3...4cf 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 19. januar 2023 #5 Del Skrevet 19. januar 2023 Så vidt jeg vet, er det ikke noe krav om at en vaskemaskin skal stå i våtrom eller et rom med sluk, men det er jo det sikreste å gjøre det. Har man ikke mulighet til det, er det lurt med et underlag som tåler litt vannsøl og det bør være en automatisk vannstopper i tilfelle lekkasje. Her kan det også være at forsikringsselskapet har noen krav, men forsikringen er det vel huseier som står for. Kan jo være at huseier også har en forsikring som dekker vannskader slik at du slipper å betale. Han bør i hvert fall ha det. Men om det ikke er mer vann enn det som kommer ut ved filterrensing, og mye av det ble tørket opp, er det neppe nok til å gi alvorlige vannskader. Tror nok heller det tørker opp av seg selv igjen. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 19. januar 2023 #6 Del Skrevet 19. januar 2023 Hvor tror du det høye røret ledet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #7 Del Skrevet 19. januar 2023 Jeg tror en vaskemaskin må stå et sted hvor det er våtrom. Grunnen er vel egentlig pga.stikkontakten som skal være jordet.. du skulle kanskje tenkt deg om før du renset filteret og gjort noen tiltak i forkant da det omtrent alltid kommer mye vann ut når man renser filteret. Jeg tror dette er huseiers problem hvis vaskemaskindn stod der da du flyttet inn. Hvis du har satt den der er det nok ditt problem. Den skulle stått på badet. Anonymkode: 5d9b9...642 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #8 Del Skrevet 19. januar 2023 Vaskemaskin trenger ikke stå i våtrom. Masse leiligheter som har vaskemaskin på kjøkkenet. Man må behandle maskinen med tanke på hvilket rom den står i. Anonymkode: 654f4...542 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #9 Del Skrevet 19. januar 2023 Her er det du som burde tenkt deg om og hatt en balje, bøtte eller lignende under. Mange i leilighet har vaskemaskin på kjøkkenet, ikke noe sluk i gulvet der… Anonymkode: c79ad...fe9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #10 Del Skrevet 19. januar 2023 Ville bedt om dokumentasjon på den skaden. Det er ikke så mye vann i maskinen at det kommer mugg i gulvet når du tørket det opp.. Anonymkode: 8af09...571 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #11 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Så når jeg skulle rense filteret og det rant veldig mye vann ut av maskinen, måtte jeg bruke feiebrettet for å få vekk vannet, og brukte alle håndklærne mine for å tørke opp resten. Da fikk jeg beskjed om at husverten renset aldri filter på vaskemaskin, så dette var unødvendig av meg og det måtte jeg aldri gjøre igjen. Så når jeg flyttet, fikk jeg krav om å betale erstatning på skader som oppstod da det skjedde. Om det var råtnet i betongen eller mugg eller noe. Jeg mener at det skal være satt opp ordentlig, med sluk i gulvet, at det skal være våtromsstandard på området der vaskemaskin skal stå, det er da tross alt vann i maskina. Hvem har rett og hvorfor? Anonymkode: 259a6...b21 Betong råtner vel ikke. Høres ut som tull. Er bare å vaske opp etter seg, men erstatning høres vilt ut. Anonymkode: 0d8de...86f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #12 Del Skrevet 19. januar 2023 Jeg har alltid hatt vaskemaskin på badet eller eget vaskerom, og jeg regnet med at siden det kom vann inn pluss det høye røret hvor slangen fra vaskemaskin går inn i, så ville det være en sluk på gulvet også. Maskinen var på kottet, det var ikke plass til den noe annet sted heller. Filteret må jo renses avogtil, ellers stopper maskinen å virke. Og det kan skje midt i en vask. Som det gjorde hos meg der. Ergo alt vannet som kom ut. Takk for svar folkens, jeg skal sjekke med en rørlegger, muligens. Anonymkode: 259a6...b21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 20. januar 2023 #13 Del Skrevet 20. januar 2023 Det er ikke krav om at vaskemaskin skal stå i rom med sluk, eller rom med våtromsstandard. Det bør stå noe under når man åpner filter. Gulv skal ikke bli ødelagt av så lite vann, spesielt når du tørker opp øyeblikkelig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #14 Del Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har alltid hatt vaskemaskin på badet eller eget vaskerom, og jeg regnet med at siden det kom vann inn pluss det høye røret hvor slangen fra vaskemaskin går inn i, så ville det være en sluk på gulvet også. Maskinen var på kottet, det var ikke plass til den noe annet sted heller. Filteret må jo renses avogtil, ellers stopper maskinen å virke. Og det kan skje midt i en vask. Som det gjorde hos meg der. Ergo alt vannet som kom ut. Takk for svar folkens, jeg skal sjekke med en rørlegger, muligens. Anonymkode: 259a6...b21 Det kommer jo vann og ut og inn fra oppvaskmaskin også. Den står på kjøkkenet. Mange har også vaskemaskin på kjøkkenet. Det er ikke krav til sluk, men det er krav til at vaskemaskin skal stå på vanntett underlag. https://www.anticimex.no/tips-bolig/bad/vaskemaskin Anonymkode: eea0b...9b0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 20. januar 2023 #15 Del Skrevet 20. januar 2023 Rommet skal ha lekkasjestopper, dette står som krav i TEK17. Det vil være naturlig at rommet også har en form for utlufting for å forhindre råte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #16 Del Skrevet 20. januar 2023 Utleier har lagd en provisorisk nødløsning og skylder på deg når denne løsningen ikke tåler normalt bruk av vaskemaskinen Jeg hadde aldri betalt en krone. Han skulle om så få tatt meg til Forliksrådet Anonymkode: 2d50f...dd5 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #17 Del Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg tror en vaskemaskin må stå et sted hvor det er våtrom. Grunnen er vel egentlig pga.stikkontakten som skal være jordet.. du skulle kanskje tenkt deg om før du renset filteret og gjort noen tiltak i forkant da det omtrent alltid kommer mye vann ut når man renser filteret. Jeg tror dette er huseiers problem hvis vaskemaskindn stod der da du flyttet inn. Hvis du har satt den der er det nok ditt problem. Den skulle stått på badet. Anonymkode: 5d9b9...642 Jordete stikkontakter kan man fint ha andre steder enn på våtrom! Jeg har ike annet enn det i minkeilighet. Og ts skriver jo at det var et rør til vaskemaskin på kottet, ergo var det opplegg for den der inne! Anonymkode: 99e7d...9ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #18 Del Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jordete stikkontakter kan man fint ha andre steder enn på våtrom! Jeg har ike annet enn det i minkeilighet. Og ts skriver jo at det var et rør til vaskemaskin på kottet, ergo var det opplegg for den der inne! Anonymkode: 99e7d...9ff En vaskemaskin skal uansett alltid stå på et vanntett underlag eller sette et dryppbrett, eller lignende, under maskinen for å forhindre vannskader, fukt og råte i gulvet.. Dersom man velger å ikke gjøre det må man nesten ta støyten for det selv og det ansvaret må huseier ta - dersom det er han/hun som har plassert maskinen på kottet Anonymkode: 2d50f...dd5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #19 Del Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har alltid hatt vaskemaskin på badet eller eget vaskerom, og jeg regnet med at siden det kom vann inn pluss det høye røret hvor slangen fra vaskemaskin går inn i, så ville det være en sluk på gulvet også. Maskinen var på kottet, det var ikke plass til den noe annet sted heller. Filteret må jo renses avogtil, ellers stopper maskinen å virke. Og det kan skje midt i en vask. Som det gjorde hos meg der. Ergo alt vannet som kom ut. Takk for svar folkens, jeg skal sjekke med en rørlegger, muligens. Anonymkode: 259a6...b21 Hvis du renser filteret av og til, men det likevel ble så fullt at pumpen stoppet midt i en vask, må det være at du har ting i vaskemaskinen som ikke skal være der(glemmer å tømme lommer f.eks). Anonymkode: 250df...898 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 20. januar 2023 #20 Del Skrevet 20. januar 2023 Det stilles ulike krav til våtrom etter når boligen ble bygget. Men det er ingen krav til at vaskemaskinen skal stå på et våtrom. Er det lurt? Nei, men det er lov. Forsikringsselskapet vil selvfølgelig ha et ord med i spillet dersom det oppstår en skade på boligen som følge av noe som burde vært gjort annerledes, men ellers kan altså vaskemaskinen stå hvor en ønsker og en kan rense filteret så ofte eller sjeldent en føler behov for. Jeg ville bestridt klagen fra utleier her og sagt at du selvfølgelig skal rense filteret innimellom og spesielt når vaskemaskinen stopper midt i vasken pga tett filter. Om det er tvil kan du jo henvise til enhver brukermanual for vaskemaskiner. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå