Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner jo at mange her inne er skikkelig ivrige med jul, og baker og pynter over en lav sko. Samtidig virker det som om flere og flere kjøper jula "ferdig". Det virker som om mange synes det er helt UTROLIG om man har bakt 7 slag til jul selv, feks. Jeg baker alltid til jul, men vet om stadig flere som tar med seg en boks kaker hjem fra Europris, feks.

Jeg ser IKKE ned på folk som gjør det altså - misforstå ikke nå, please!! :)

Det virker bare som om mye av den "egenproduserte" jula forsvinner, og det er kanskje litt synd? Jeg syntes iallfall det var stor stas å være med mor og ordne til jul. Har stort sett bakt vel 7 slag til jul siden jeg var rundt 20. Men jeg tar ikke den store husvasken, da - gjør det hver vår, jeg.

Og så har vi PLASTIKKTRE... :sur: Er IKKE veldig happy, men mannen er allergisk...

Så hvordan er det med dere? Blir det mye ferdigkjøpt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tja, blir vel ganske ferdigkjøpt

- hugger ikke mitt eget juletre men kjøper ferdig spisset ;) Kaker; baker ett elle to julekakeslag selv og kjøpe resten. Egentlig ikke så glad i julekaker så satser mer på annet godt. Lager alltid marsipan selv da. Ellers lager jeg hverken julepynt elle julegaver selv, så alt-i-alt en ganske ferdigkjøpt jul.

Nekter å ha dårlig samvittighet eller sammenligne meg med hva hjemmeværende husmødre "på 50-tallet" lagde/gjorde. Sånn jeg ser det, har jeg valgt et ykesaktivt liv og må derfor kjøpe tjeneste jeg kunne gjort selv om jeg var mer hjemme. :)

Skrevet

Tar det ganske easy med jula i år jeg.

Men vi har bakt flere kaker:pepperkaker+hus,melkekjeks,karamellkaker,ristopper,lussekatter.Wow,det var jo mye!og spist opp har vi også...Baking er en koselig syssel.Kunne gjerne bakt mer,men må tenke på formene også!

Vasking er det dårlig med,det samme med hjemmelaget julepynt-det blir det null av.Juletre dropper jeg i år.Har ikke skrevet julekort,vet ikke om jeg kommer til å gjøre det heller.Men vi tenner røkelse og setter fram nisser og engler.Holder i massevis!

Skrevet

Julen i mitt hjem er meget enkel, for jeg reiser bort 22. desember og kommr tilbake 2. januar, så jeg har ikke juletre, for det ville bare dødd av vannmangel mens vi var borte. Plast er uaktuelt.

Jeg hr ikke bakt emr enn en kakesort, og den er snart oppspist. Vi er jo ikke her i jula likevel. Jeg laget et julepålegg, lammerull, og alle på jobb er synes det er såååååå bra å ha LAGA dette. Mine kolleger er i snitt halannen generasjon eldre enn meg, og mange av disse kjøper kakene, og de er helt overgitt over at jeg har LAFGT pålegg, enda jeg altså sier det var enkelt.

Den jula jeg skal feire, den er hjemmelaget. Hos mine fordre bakes det ikke 7 slag, sikkert minst ti, juletreet er vel og merke kjøpt ferdig hugget, mn det lever, pinnekjøttet og spekelåret tørker på loftet, og hjellelaget sylte og lammrull ligger i fryseren.

Jada, mamma jobber ikke. Og ikke har hun barn boende hjemme heller. Så hun har nok bedre tid enn de som jobber, men det er nok å gjøre likevel. Mamma er uføretrygdet og slett ikke istand til å gjøre alt dette selv, mye faller på pappa, siden han tross alt kan kjevle, bære, vaske og styre, mens hun mange dager hr nok med å kle på seg selv. På bedre dager baker hun småkaker (ikke de som må kjevles da) og vasker og pynter selvsagt.

Uansett, jeg ser ikke ned på de som kjøper kaker, har plastrre og kjøper pinnekjøttet på rema, men det er ikke spesielt aktuelt for meg. Når den dagn kommer at jeg skal ha et juletre, så skal det være av den sorten som trger vann. (jeg må bare finne en fot som rommer MASSE vann, så et overlever at vi ikke er hjemme) Jeg fortsetter å bake kaker, og lager nok flere sorter etterhvert, enn så lenge er det br megog sambo og vi har ikke tenkt å vær her som sagt. Jeg lager 1-2 typer julepålegg hvert år også. Og skal jeg noen gang feire julaften i eget hjem må jeg se om jeg ikke kan få til en plass å tørke kjøtt også. For meg er hjemmelaget jul det som er min tradisjon.

Men for ll del jeg skjønner at det ikke er like lett. Og det er no klett for meg å si at jeg vil had et sånn, barnsløs og feierer jula hos familien (enten min eller hans)

Gjest Madeline
Skrevet

Her ordner vi alt til jul selv. Jeg baker julekaker både til oss og til slektninger (i år har jeg vel bakt tilsammen 11 slag), ordner med julematen, skriver julekort og pynter huset. Juletreet er edelgran.

Når det gjelder husvask så tar jeg ikke noe rundvask til jul. Den tar jeg til våren når sola står høyere på himmelen og avslører det som måtte være av støv. Det er da ingen som ser om tak og vegger er vasket nå. Vil en at det skal lukte grønnsåpe så er det bare å sette en skål med grønnsåpe under sofan ;). Men når det er sagt så har jeg det både rent og ryddig her.

Jeg starter alltid forberedelsene til jul tidlig slik at jeg slipper alt av stress. Det er viktigere med tid til familien enn et prikkfritt hjem. I dag tror jeg at veldig mange glemmer hva jula egentlig handler om.

Skrevet

Det blir en kombinasjon egentlig. Jeg har bakt noen slag, men det blir spist så lite så det er ikke så mye vits i. Lager alle julekortene selv og noen julegaver som regel. I år har jeg laget kun en julegave og kjøpt resten. Jeg bruker også å lage noe julepynt, men har ikke gjort det i år.

Skrevet (endret)

Det aller meste hos oss er selvsagt hjemmelaget, det smaker alltid best. Vi baker flere kakesorter (litt færre etter som vi barna har blitt voksne og ikke så kakegale), har ekte juletre, lager julemiddagen selv og det meste til koldtbordet er også hjemmelaget. Vel, vi skyter ikke kalkunen eller hugger ned juletreet selv, men jeg kaller det likevel egenprodusert. Kunne ikke tenkte meg å feire jul med plasttre og butikkjulekaker. Derimot tar vi ingen rundvask til jul. I julen er det viktigere ting å gjøre.

Endret av Arkana
Skrevet

Jula her i heimen er er mer kjøpt enn det jeg liker egentlig, men jeg får ikke tiden til å strekke til med lite barn og full jobb :sur: Gleder meg til poden blir større og vil hjelpe mamma å bake og sånt.

Vi baker ikke mye, men noen sorter blir det. Vi spiser sjelden opp det som blir bakt så det føles litt bortkasta egentlig. Men et par sorter må vi ha. Og i år kom julekortene ferdige fra fotografen, alle julegavene er kjøpt, og vi har plasttre. Men det er på grunn av allergi det da :sur:

Neste år skal vi ha hjemmelaget jul.

Skrevet

Her varierer det fra år til år, sånn ca annethvert - siden vi er bortreist annethvert år. (Da er vi hos min familie som bor mange mil unna)

I år skal vi reise bort, så jeg har ikke bakt et eneste kakeslag og det jeg har pyntet med er å legge på en juleduk på spisestuebordet og sette 7arma lysestaken i kjøkkenvinduet. Ellers har jeg ikke tatt fram noe julepynt. Ikke har jeg tenkt til å ta frem noe heller.

Neste år blir det nok baking av iallfall 3-4 slag tenker jeg, pleier det når vi er her nede og blir hjemme flere dager i jula. Kommer nok også til å bli mer pynting, tenker jeg.

Gjest Oppsaltrylletrollet
Skrevet

Idealet er mest mulig hjemmelaget, men har bare vært "husmor" i 2 år. Rett fra studenthybel til egen heim med mann og bonusbarn, så da var det bare å sette i gang. I fjor ble det 7 slag og påfølgende influensa. I år blir det bare 3 + 2 som gikk i søpla, og et pepperkakehus som bare så vidt henger sammen. Må nesten prioritere å få ferdig surkålen og medisterkakene, siden vi inviterer til julaften for første gang. Skriver noen få julekort, men lager dem aldri selv. Akkurat det har aldri vært tradisjon hjemme hos meg, men vurderer å innføre det neste år. Ja, for jeg er selvfølgelig allerede i gang med å planlegge neste års jul :)

Skrevet

Er vel en eller annen kombinasjon, men mest egenprodusert.

Skrevet

Det meste er egenprodusert. Har bakt 8 forskjellige kakesorter i tillegg til brendt mandler og diverse konfekt.

Julekortene har jeg laget selv. Men julegavene er kjøpt og det samme er all julepynt. LIker ikke hjemmelaget julepynt jeg. Dvs jeg liker det ungene mine kommer hjem med fra skolen.

Skrevet (endret)

Jeg er vel en av få 35-åringer som er oppvokst med en mor som alltid har vært 100% yrkesaktiv, så min barndoms jul er "ferdigkjøpt" den :ler:

Kakene er det egentlig ingen av oss som bryr oss så mye om, så de har vi alltid kjøpt. (Nå er imidlertid jeg så heldig at det er en "engel" som baker i hvert fall mine fire favoritter til meg :klem: ). Da jeg var liten bakte vi pepperkaker og fader'n tilbrakte alltid en natt på kjøkkenet før jul med smultringene sine :ler: Siden ingen av oss egentlig liker hverken smultringer eller pepperkaker har vi rett og slett droppet det...

Maten er stort sett ferdigkjøpt, men i forrige uke sto moder'n og jeg en hel kveld og stekte rådyr- og medisterkaker. (Det første er en familietradisjon som vi prioriterer). Surkålen er f.eks. vel så god i pose, så den kjøper vi med god samvittighet!

Silden (Krydder- og tomat-) lager moder'n siden jeg ikke en gang orker å ta på sild. Jeg lager marinerete pærer som brukes som dessert på julaften.

Pynten er kjøpt, men jeg prøver alltid å gjøre litt ekstra ut av julekortene og julegaveinnpakningen.

Konklusjonen må vel være at vi lager det vi koser oss med å lage og kjøper resten...

Julevasken gjør vi ikke noe mer ut av enn en vanlig helgevask. I tussmørke er det ingen som ser det likevel, så det tar vi når vårsola melder seg.

Juletreet er "norsk" gran, men pynten har etter hvert fått et umiskjennelig preg av USA. Det siste er i ferd med å bli en familietradisjon det også... :sjenert:

Endret av Leo
Skrevet

kunne ikke falle meg inn verken å bake eller kjøpe, synes ikke julekaker er noe godt.

ordner ikke så mye til jul, barna er små ennå, og folk syter jo over hvor utrolig stressende alt sammen er, så jeg er ganske fornøyd med mitt lave aktivitetsnivå.

noen koser seg sikkert med å lage hjemmelaget jul, men jeg har tenkt å lage andre koselige førjulsminner for mine barn.

Skrevet

Julegaver er kjøpt.

Julepynt er mye laget, mye kjøpt.

Julekaker bakes (sjokolade cookies og kokosmakroner -eneste som blir spist - bakte 7 slag før og kasta 6 etter jul), pepperkakene kjøpes, de er best.

Lager karameller og knekke om jeg får tid.

Får hjemmelaget marsipan av pappa :)

Medisterkaker og -pølser kjøpes ferdig sammen med pakker med surkål og rødkål. Tyttebær er egenplukket og røres så vidt. Riskrem hjemmelages og ribba steker jeg helt selv etter at slakteren har rutet svoren for meg.

Juletreet er ekte til tross for allergi, og de fleste julegavene er pakket inn i heimen.

Blanding kanskje? MEst kjøpt, pga liten tid, skulle gjerne laget julepålegg og knekk og vasket rundt og laget julekortene selv. Men da må jeg ta ferie, og det har jeg ikke anledning til.

Julen blir ihvertfall hyggelig, med god mat og godt selskap. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...