Gå til innhold

Begynne på kolesterolsenkende medisin - uten å legge om kosthold og livsstil først?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Dubster
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke sånn at om du starter på denne så er du låst til den for resten av livet. Det er jo mulig å slutte, dersom du ved endring av kosthold og livsstil klarer å senke verdiene til et akseptabelt nivå på egenhånd. 
Så jeg ville starta, og starta med livsstilsendring samtidig. Etter en stund kan du da, i samråd med lege, trappe ned/slutte på medisiner og se om du klarer å holde nivået nede på egenhånd. 

Anonymkode: 9ffa5...296

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville også gjort det på den måten. Ta medisinene nå og så legger du inn livsstilen så kan du ta nye prøver ved en eventuell vektnedgang.

Du kan med fordel få fastlegen med på laget ditt. For eksempel ved at du går til han en gang i måneden og veier deg. Det er utrolig vanskelig å legge om livsstilen så det er bra å få noen med på laget.

Kan du nok om sunt kosthold? Undersøk om kommunen din har en frisklivssentral. Det hender det at det er ernæringsfysiologer som kan være til hjelp, eller så har de ofte kurs om endringer innen mat og trening. Tilbudet til frisklivssentralen er gratis.

• Liker 2
Skrevet

Verdiene du snakker om er referanseområde. Det er noe helt annet enn ønsket/optimalt. Referanseområdet er basert på et snitt i befolkningen, ikke hva som er anbefalt. Anbefalt er å ligge under 3, og om du har andre risikofaktorer for hjerte og karsykdom eller slag som du har, så bør ldl ligge enda lavere. Kosthold bør/må komme i tillegg til medisinen, så her er det helt rett av legen å skrive resept. Kan jo ikke tvinge deg til å ta medisinen, men det er veldig veldig anbefalt.

Og så er det helt fantastisk at du er motivert for livsstilsendringer. Spesielt med tanke på at du er så ung. Du har alle muligheter til å bli frisk og sunn, og reversere risikofaktorer 🙂 heier på deg! 💪 det å faktisk bestemme seg som du har gjort er en svært stor og viktig suksessfaktor, så dette blir å gå bra!

Anonymkode: e12b8...ed5

Skrevet

Okei, tusen takk for svar folkens. Setter pris på det! Jeg ser at dere mener at jeg burde ta medisinen i tillegg, noe som jeg skjønner. Jeg er ikke redd for å ta medisinen, men jeg er redd for å måtte ta den for resten av livet mitt.

Legen ba meg om å komme tilbake etter 2-3 måneder for å sjekke hvordan jeg reager på medisinen. Dersom den synker betraktelig siden, er det en mulighet for å stoppe å bruke statiner? Eller må jeg fortsette med dem? Leste på nettet at de som begynner med statiner må ta dem for resten av livet.

Skrevet
Fru2020 skrev (3 timer siden):

Jeg ville også gjort det på den måten. Ta medisinene nå og så legger du inn livsstilen så kan du ta nye prøver ved en eventuell vektnedgang.

Du kan med fordel få fastlegen med på laget ditt. For eksempel ved at du går til han en gang i måneden og veier deg. Det er utrolig vanskelig å legge om livsstilen så det er bra å få noen med på laget.

Kan du nok om sunt kosthold? Undersøk om kommunen din har en frisklivssentral. Det hender det at det er ernæringsfysiologer som kan være til hjelp, eller så har de ofte kurs om endringer innen mat og trening. Tilbudet til frisklivssentralen er gratis.

Takk for råd! Jeg må innrømme at jeg kan svært lite om sunn kosthold, men vil tørre å påstå at jeg har nok motivasjon til å lese meg opp og kutte ut alt drittet som jeg spiser. 

Undersøkte også om kommunen min har en frisklivssentral, og det har de! Nettsiden deres er et godt utgangspunkt for meg når jeg skal lese meg opp på sunt kosthold :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke sånn at om du starter på denne så er du låst til den for resten av livet. Det er jo mulig å slutte, dersom du ved endring av kosthold og livsstil klarer å senke verdiene til et akseptabelt nivå på egenhånd. 
Så jeg ville starta, og starta med livsstilsendring samtidig. Etter en stund kan du da, i samråd med lege, trappe ned/slutte på medisiner og se om du klarer å holde nivået nede på egenhånd. 

Anonymkode: 9ffa5...296

Seriøst? Jeg leste på nettet og ifølge flere kilder så kan man ikke slutte å bruke statiner hvis man begynner å bruke dem. Men er det en stor sannsynlighet for meg å kunne slutte med dem i et senere tidspunkt? Er bare 19 år

Skrevet

Kjære deg, når du er så ung så kan du reversere det meste av livsstilssykdommer som kommer av fedme med vektnedgang. Du kan spise kjeks, sjokolade og pizza. Bare halver inntaket. 

Du har alderen på din side, du er heldig, ta tak i det NÅ. 

Skal ikke gi deg medisinske råd, den dialogen tar du med legen, men med en BMI på nesten 40 så kommer du ekstremt langt med å ta tak i kostholdet ditt. Tro meg, om 20 år, om du fortsetter med matvanene dine, så er det 10 ganger så vanskelig å endre dem. 

Kolesterol er et fettstoff - mindre fett= lavere kolesterol. 

Anonymkode: 8bbc8...b0e

• Liker 1
Skrevet
Depressedgirl skrev (11 minutter siden):

Seriøst? Jeg leste på nettet og ifølge flere kilder så kan man ikke slutte å bruke statiner hvis man begynner å bruke dem. Men er det en stor sannsynlighet for meg å kunne slutte med dem i et senere tidspunkt? Er bare 19 år

Jeg har riktignok en genfeil som gjør at jeg må ta statiner, men de plager meg ikke nevneverdig. Medisinene er blitt veldig mye bedre nå enn de var når de først kom. Har hørt mange skrekkhistorier fra farfar om de medisinene han prøvde på 70- og 80-tallet. 

Jeg må gå på dem resten av livet, men tenker okke over det lengre da jeg har tatt dem siden jeg var 20, og er nå 31

Anonymkode: 231ac...923

Skrevet

Anbefaler deg å melde deg inn i gruppa "Spør Thor" på Facebook. Søk opp hva han skriver om kolesterol der.

Ellers kan jeg også anbefale et kosthold etter hans prinsipper. 

Anonymkode: 871ed...37c

Skrevet

Jeg anbefaler deg å for alt i verden ikke henvend deg til sjøl lærte sjarlataner på nett.

Diskuter helsa og livsstilsendringer med legen din.

Å gå på statiner er bare livslang behandling om en ikke gjør endringer i livsstil og kosthold for å få ned kolesterolet. Du kan helt fint slutte med dem om du ikke trenger dem mer.

Men du bør jo ta vare på hjertet og karsystemet ditt mens du gjør endringer i livet ditt. Skal du begynne med trening f.eks, så er det i seg selv en ekstra belastning for hjertet.

Anonymkode: 1b364...9b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg anbefaler deg å for alt i verden ikke henvend deg til sjøl lærte sjarlataner på nett.

Diskuter helsa og livsstilsendringer med legen din.

Å gå på statiner er bare livslang behandling om en ikke gjør endringer i livsstil og kosthold for å få ned kolesterolet. Du kan helt fint slutte med dem om du ikke trenger dem mer.

Men du bør jo ta vare på hjertet og karsystemet ditt mens du gjør endringer i livet ditt. Skal du begynne med trening f.eks, så er det i seg selv en ekstra belastning for hjertet.

Anonymkode: 1b364...9b6

Du møter deg selv i døren her når det gjelder "sjarlataner". Dette er det verste rådet jeg har lest på dette underforumet. Fysisk aktivitet/trening er gunstig for absolutt alle. Det er en "belastning på hjertet", men en positiv belastning som gjør hjertet sterkere, kroppen mer utholden, og er påvist å kunne senke blodsukker og kolesterol: http://nktforfh.no/nyheter/fysisk-aktivitet-for-hjertehelsen/ Fysisk aktivitet er bra for mange systemer i kroppen, deriblant kolesterol og andre blodlipider. Studier har vist at fysisk aktivitet senker LDL-kolesterolet og triglyseridene, og øker HDL-kolesterolet (1). I tillegg har fysisk aktivitet mange andre effekter. Fysisk aktivitet sparer hjertet for arbeid ved hvile, og gjør at musklene og organene fungerer bedre (2). Til sammen gjør dette at fysisk aktivitet senker risikoen for hjertesykdom.

. Fysisk aktivitet i tillegg til livsstilsendringer er et udiskutabelt grep mot bedre helse. 

Til og med de sykeste hjertepasientene får utbytte av trening. 

Anonymkode: 8bbc8...b0e

• Nyttig 2
Skrevet
Depressedgirl skrev (13 timer siden):

Takk for råd! Jeg må innrømme at jeg kan svært lite om sunn kosthold, men vil tørre å påstå at jeg har nok motivasjon til å lese meg opp og kutte ut alt drittet som jeg spiser. 

Undersøkte også om kommunen min har en frisklivssentral, og det har de! Nettsiden deres er et godt utgangspunkt for meg når jeg skal lese meg opp på sunt kosthold :)

Hos oss kan en også få jevnlige samtaler. Jeg tror det hadde vært lurt av deg og ikke bare satse på å gjøre dette alene, men å ha noen å støtte deg på. Du er ung og har alderen med deg. Men det er en grunn til at du har all den overvekten du har og det må du også ta fatt i. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...