Gå til innhold

Gravid, men spiser som normalt sushi etc.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klarer bare ikke å la meg bekymre over mat? Er generelt en lite bekymret person. Spiser sashimi, spekekjøtt, myke oster og mer. I Sverige er det jo ingen råd som sier at vi gravide ikke skal spise dette. Flere som gjør/har gjort som meg? Føler det er tabu så spiser disse tingene hjemme med samboeren. Han er også laidback. Sushi hver søndag.

Anonymkode: 514d9...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv stilt spørsmålstegn med noen av rådene. Maten i Norge er jo relativt trygg. Men jeg følger bare rådene, for å være sikker 😊

Anonymkode: a59d8...634

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kreativ trolletråd 🤭

Anonymkode: 32e88...a22

Det er ikke troll. Men leste tråden om hun som ammet nettopp og hadde spist en tunfisk-bit. Jeg er tydeligvis på helt andre enden av skalaen. Lurer på om det er flere som meg.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det garantert, men forhåpentligvis færrest mulig. Det er helt greit å være "lite bekymret", problemet er når det fører til handlinger som har konsekvenser for andre . Det er ikke deg det går utover hvis det først går galt.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Klarer bare ikke å la meg bekymre over mat? Er generelt en lite bekymret person. Spiser sashimi, spekekjøtt, myke oster og mer. I Sverige er det jo ingen råd som sier at vi gravide ikke skal spise dette. Flere som gjør/har gjort som meg? Føler det er tabu så spiser disse tingene hjemme med samboeren. Han er også laidback. Sushi hver søndag.

Jeg holdt meg til rådene. Er trossalt ikke mye man ikke bør spise - så ser ikke heeeelt den at man ikke klarer å styre seg der. Men det får være opp til hver enkelt 🙂 Sjansene er jo heldigvis små, men for meg er det absurd å skulle tenke at jeg skulle risikere å påføre barnet mitt fosterskader fordi jeg på død og liv måtte ha akkurat de få tingene man rådes til å ikke spise.  

Anonymkode: 53372...63a

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på jordmortime i uke 8 ca. Fikk da kjeft for å ha spist ei skive med spekeskinke fra nyåpnet pakke (var leeenge til den gikk ut på dato, dobbeltsjekket også at det var laget fra norske dyr). Har ikke turt å spise noe "farlig" siden da. Hadde inntrykk fra venner etc. At de er mer avslappet i forhold til slikt så lenge det er norske produkter. 

Skal sies at der har vært tilfelle av listeria fra produkter solgt i Norge i både okt og des 2022. Der er et og annet tilfelle i Norge også! Forsto også det slik at listeria blant annet kan føre til spontanabort. 

Anonymkode: c2802...d29

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor alle som er "lite bekymret" har så stort behov for å skryte av det. Folk får ta de valgene de vil selv i eget liv men man trenger ikke skryte av hvor avslappet og kul man er fordi man ikke gidder bry seg om forskjellige mulige risikoer. Kall iallafall ikke de som ønsker å følge råd for hysteriske så kan du gjøre hva du vil selv :)

Anonymkode: f1c64...43e

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig ikke noe problem å spise sushi det er heller ikke noen anbefaling mot sushi. Det man skal unngå er fisk med mye fremmedstoffer/miljøgifter som feks tunfisk. Det er en annen type risiko enn feks ost. Om du velger å "ikke bekymre" deg for det er jo eget valg, men det er jo fakta at det er dårlig (også for oss som ikke er gravide forøvrig) så det er jo litt spesielt å tenke at man vet bedre. Har ikke noe å si om tunfisken selges i Norge liksom 😄

(Ser forøvrig mange som ikke forstår forskjell på risikoen når det gjelder ting man ikke skal spise pga det har stoffer i seg man skal unngå for mye av, og ting man skal unngå pga det potensielt KAN være farlig smitte i. Feks gitt den tråden om noen som er bekymret for 1 tunfiskbit og liknende, og folk jeg ser har skrevet at "litt salami går vel greit")

Anonymkode: f1c64...43e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sushi er da ikke frarådet? Sunt og godt det. Spis det hver uke med god samvittighet du.

Jeg er heller ikke bekymret av meg, velger likevel å følge de rådene som gjelder her i landet jeg bor. Men hvis jeg glemmer meg og spiser en ost jeg ikke burde spise, så vet jeg at det ikke er verdens undergang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg var på jordmortime i uke 8 ca. Fikk da kjeft for å ha spist ei skive med spekeskinke fra nyåpnet pakke (var leeenge til den gikk ut på dato, dobbeltsjekket også at det var laget fra norske dyr). Har ikke turt å spise noe "farlig" siden da. Hadde inntrykk fra venner etc. At de er mer avslappet i forhold til slikt så lenge det er norske produkter. 

Skal sies at der har vært tilfelle av listeria fra produkter solgt i Norge i både okt og des 2022. Der er et og annet tilfelle i Norge også! Forsto også det slik at listeria blant annet kan føre til spontanabort. 

Anonymkode: c2802...d29

Ja nå har ikke det at det er ferskt og nyåpnet noen påvirkning på akkurat spekeskinke da. Det er  fy uansett. Det er vanlig skinke som skal være fersk og nyåpnet

Anonymkode: b3a7a...9b5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke troll. Men leste tråden om hun som ammet nettopp og hadde spist en tunfisk-bit. Jeg er tydeligvis på helt andre enden av skalaen. Lurer på om det er flere som meg.

Ts

31 minutter siden, AnonymBruker said:

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/gravida/mat-att-undvika

Syns det ser ut som svenskene har ganske like råd som oss jeg? Ikke myke oster, ungå  visse fisk men ellers er sushi ok. Fortell meg gjerne hva den store forskjellen fra norske råd er

Anonymkode: 7d175...3ba

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å være lite bekymret og å være uansvarlig og dum. Du faller ikke inn i førstnevnte kategori.

Anonymkode: d06f8...dba

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt trygt å spise sushi. Det er noe av det første jordmor sa til meg på kontroll. 

Fulgte bare rådene på helsenorge om hva man bør unngå. 

Anonymkode: a5988...db7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det ingen helseråd som sier at man ikke skal spise sushi da, så så innmari godt har du ikke satt deg inn i hva du ikke skal spise når du har bestemt deg for å være "skikkelig tøff" og "ikke bekymre deg" 😊

Konsekvensene hvis man skulle få toxo eller listeria kan være så store for babyen at jeg ikke anser det som verdt sjansen, men er man litt dum og egoistisk nok så kan jeg jo skjønne at man ikke gidder å bry seg. Det er jo bare et barn som må leve med følgeskadene resten av livet og som er totalt avhengig av en mor som gidder å ta vare på det, tross alt.

Anonymkode: 9702a...67c

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er ikke råd mot å spise sushi i Norge heller, bare at du skal unngå visse typer fisk og kun spise sushi fersk fisk.

Anbefalingene er der for en grunn (føre var), men det er helt opp til deg å følge dem. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sushi er jo innafor å spise i Norge, så det er jo ikke noe problem? Spiste mye sushi i mine graviditeter ihvertfall. Hendte jeg spiste litt spekemat og modnede oster og. Det er jo faktisk svært liten sjanse for å få listeria om man holder normal hygiene. Og toxoplasmose har jeg hatt, som mange andre med katt. 

Tror det er viktig å skille mellom ting som vil skade barnet uansett og ting som har skadepotensiale. Alkohol og nikotin er no-no uansett. Enkelte ting, som lakris og kaffe, er farlig i store doser. Og enkelte ting, som spekemat, kan inneholde en bakterie som kan gjøre deg syk og eventuelt skade barnet. Tenker det er opp til hver person hvordan man forholder seg til risikoen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ts

Jeg spiste også det jeg hadde lyst på den gang jeg var gravid. Ungene kom ut friske og fine. Synes dagens råd som de kommer med til gravide, er vel hysteriske.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, men enkelte har det jo som lidenskapelig hobby å være gravid. De henter frem alle nykker de kan.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du klar over hva som kan skje med fosteret om du får listeria eller toksoplasmose? Hvis ikke anbefaler jeg deg å lese deg opp slik at du kan ta en veloverveid beslutning. Det er jo få tilfeller i Norge, men de aller fleste gravide følger jo rådene. Det blir jo litt som å ikke bruke bilsete til barnet ditt. Det går jo stort sett bra, men om ulykken skulle ramme er jo konsekvensene fatale. Dødfødsel, hjerneskade og synshemming går liksom ikke bort. Kan du leve med konsekvensene om barnet ditt rammes? Er det du som skal ta det valget på vegne av ditt barn? Drikker du også alkohol mens du er gravid? Det er jo litt sammenlignbart. Det kan gå bra, men om det ikke gjør det har det livslange konsekvenser for hele familien.

Anonymkode: e4a10...5cb

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...