Gå til innhold

Synes du Quisling fortjente å bli henrettet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått inntrykk på forumet at de fleste her er 100 prosent imot dødstraff. Jeg synes selvfølgelig han fortjente det, men hva synes du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han fortjente det, men der ville vært bedre å la ham sitte i fengsel for å gni inn forskjellen på oss og nazistene.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Landsforræderi må gjerne ha dødsstraff.

• Liker 3
Skrevet

Som generell straff, nei. Til det er sjansen for justismord for stor.

I tilfelle krigsforbrytelser og massemord der bevis ikke er relevant, så ja. 

• Liker 2
Skrevet

Nei. Syns ikke noe om dødsstraff generelt

• Liker 2
Skrevet

Jeg er for dødsstraff når det kommer til tilfeller som Quisling og ABB. De som seksuelt misbruker barn skulle også bare fått en kule eller nål i armen, slike mennesker fortjener ikke å leve.

• Liker 7
Skrevet

Norge var ikke er tema om å bli innlemmet i krigen. Men Quisling var mannen som besøkte Hitler. 

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Han fortjente det kanskje, men jeg mener det var galt å henrette både ham og de andre man henretta i landssvikoppgjøret. Og det var jo ikke sånn at Quisling var den verste norske nazistene/fascistene. Henry Rinnan f.eks. var jo av et helt annet kaliber.

Er helt imot dødsstraff - men har inntrykk av at flere her på forumet er for, egentlig (ref. også denne tråden). For så vidt mulig drapsentusiastene roper høyere enn motstanderne, selvfølgelig. 

Skrevet

Breivik får mye hardere straff enn Quisling.  Quisling døde jo fort.

• Nyttig 2
Skrevet

Nei, han gjorde ikke det. Han burde hatt livsvarig fengsel.

• Liker 3
Skrevet

Fortjente det, ja.

Men vi burde fortsatt ikke gjort det. Da har vi moralen på vår side.

Dessuten mener jegat  fengsel for livet er en verre straff.

• Liker 3
Gjest GP950mAh
Skrevet
Sommer2464 skrev (20 timer siden):

Har fått inntrykk på forumet at de fleste her er 100 prosent imot dødstraff. Jeg synes selvfølgelig han fortjente det, men hva synes du?

Nei, synes han slapp for lettvint unna for forræderiet og tortureringen, ulovlige fengslingen og nedslaktingen av nordmenn, inkludert flere av mine forfedre. Svinet burde fått livstid i fengsel, så kunne han sittet der og tenkt over hva han gjorde for resten av livet i en mørk, kald fengselscelle.

Skrevet (endret)

Da skaper du fort en martyr-rolle i samme slengen og en anledning til å feire av annen grunn. Så rart det enn kan virke så skal vi være klar over at det finnes en ikke ubetydelig mengde mennesker som tross alt ikke er ens med at Quisling gjorde noe galt, eller at han var en forræder.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 2
Skrevet
Sommer2464 skrev (21 timer siden):

Nei , staten skal ikke drepe.men forhindre drap.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er imot dødsstraff. 

• Liker 3
Skrevet

Nei, det fortjente han ikke. Han skulle råtnet i fengsel og sittet i mange år og vært bevisst at navnet hans ble et internasjonalt skjellsord. Han slapp altfor lett. 

Skrevet (endret)

Nei, det er ikke bare. I et sivilisert land avretter en ikke kriminelle. Uansett hva de har gjort eller ikke.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 2
Skrevet

Usikker. Kommer an på om ting hadde vært bedre om Norge blei direktestyrt av en tysker med manglende kunnskaper om norske forhold og interesser? 🤔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...