Gå til innhold

Frekke unger på besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke av følgende synes dere er frekt? 

- be om godteri

- si æsj til mat

- gå inn i skuffer og skap 

- ta vertbarnets leker uten lov/avtale

- rote ting utover 

- gjøre utgang som å søle med vann, tyvlåne ting som barna har fått beskjed om å ikke røre

- kaste papir/tyggis rett ned på gulvet

- leke på voldsom måte som ødelegger eller nesten ødelegger ting 

- bruk av stygt språk, enten banning eller mye fiksert på kjønnsorganer 

Alt dette har skjedd ila to besøk fra to forskjellige seksåringer den siste måneden. Ville du reagert på alle disse tingene eller er noe av det for strengt å reagere på? Mine barn gjør ikke dette hjemme hos seg selv engang, da synes jeg det er rimelig spesielt når barn på besøk er de som gjør disse tingene. 

I dag skal besøket bare "hviske noe" til mitt barn enda før vi har kommet oss ut av SFO. Det lover aldri godt altså. 3 minutter etter at vi var innafor her hadde de sølt med noe greier på rommet. Min kid vet at det er tabu å ta med ting på rommet som søler og aldri skjer det ellers heller. Håper aldri mine oppfører seg sånn hos andre. Dritt unger. 

Anonymkode: 0c4fc...d85

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt dette er dårlig oppførsel i mine øyne.

Anonymkode: 3f52a...105

• Liker 10
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg synes at rote, ta leker og gå i skap ikke var såå ille i den alderen. Men resten er jeg enig i er frekt!

Anonymkode: 3381a...7f3

• Nyttig 1
Skrevet

Kunne det vært en ide å snakke med foreldrene til disse barna? Regner med du allerede har sagt i fra til barna at sånn oppførsel ikke er greit hos deg. Så hvis ikke dette hjelper så kan du jo snakke med foreldrene deres?

Anonymkode: fd170...598

• Liker 1
Skrevet

Tenk at disse barna ikke har fått så god opplæring i besøk grunnet korona i 2 år, så kan jo heller veilede de, si ifra at sånn gjør man ikke på besøk osv.

Anonymkode: fa39b...44a

• Liker 6
Skrevet

Du må fortelle barna at her hos oss bla, bla. Men du kan si det på en fin og rolig måte. 

Og som bruker over sa. Veiled i hvordan man er på besøk. 

• Liker 4
Skrevet

En av disse tingene er sånn som kan skje, men hvis alt dette er ting som gjentar seg konsekvent, så.... Ja, jeg vil si at det er  dårlig oppførsel.

Anonymkode: 6a95b...a9d

Skrevet

Jaja. Så skulle jeg kjøre ungen hjem og sa at nå må vi rydde litt og kle på oss. Da nekter altså ungen å hjelpe til med å rydde 🙊 og sorry. Da blir jeg litt streng og sier at vi kan rydde litt alle sammen men alle skal hjelpe til. Ungen blir snurt og skikkelig sur og min kid begynner gråte. Hallo... Nå nekter ungen å kle på seg buksa som hen av ukjente grunner har kledd av seg (?!!) Tragikomisk. Tror vi inviterer noen andre neste gang. Bør jeg si noe til moren eller er det lost cause? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tenk at disse barna ikke har fått så god opplæring i besøk grunnet korona i 2 år, så kan jo heller veilede de, si ifra at sånn gjør man ikke på besøk osv.

Anonymkode: fa39b...44a

Joda. Men hadde mine unger vist slik oppførsel hjemme eller hos andre? Nei. Korona fra eller til. Det er bare dårlig oppdragelse. Får visst begynne å bli selektiv i mine barns venner 

• Liker 8
Skrevet

Hjemme hos deg gjelder dine regler, så er bare å sette grenser. De tester grensene og du setter de. 

Å spør om noe er litt uskyldig da så lenge det ikke er masing, men å gjøre ting uten lov er ikke greit.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda. Men hadde mine unger vist slik oppførsel hjemme eller hos andre? Nei. Korona fra eller til. Det er bare dårlig oppdragelse. Får visst begynne å bli selektiv i mine barns venner 

Så du skal velge dine barns venner? Håper det ikke ender opp venneløs...

Skrevet

Selvsagt sier man i fra. Hver gang. Ditt hus dine regler. Barn klarer å forholde seg til forskjellige regler i forskjellige hus, men da må få vite hva reglene er først. 

Anonymkode: a0534...f6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du vet ko ikke Om de har sånn oppførsel!

Anonymkode: 08adf...12f

Skrevet

Det der er dårlig oppdragelse og ikke noe annet. Kan ikke skylde på korona. Jeg hadde ikke giddet å invitere de samme ungene på en stund. Og ja, jeg hadde sagt det til foreldrene. 

Anonymkode: 9462d...153

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Alt, men jeg har forståelse for voldsomt lek hvis det ikke er planlagt og de bare har blitt revet med og ikke tenkt seg om.

Jeg har også opplevd alt dette, og må si jeg si jeg er mest overrasket over hvor mange som spør etter godteri og is og sånt, selv på vanlige hverdager. 

(Jeg har ingen tro på at dette har noe å gjøre med korona. Det er ett år siden vi hadde siste tiltak, og det var unntak for besøk av barn fra samme klasse/barnehageavdeling mens det var tiltak også.)

Anonymkode: 7af70...160

Skrevet

Ryddet for avsporing.

Mvh. Leselusa, mod.

Skrevet

Jeg tror det er lurt å si ifra til foreldrene, men jeg er redd jeg ikke hadde fått meg til å gjøre det selv. Jeg er nok litt konflliktsky. Men jeg hadde ikke hatt noe imot å snakke til ungene da det skjedde. 

Anonymkode: df395...f09

Skrevet

be om godteri

Fra en 6åring, nei. Er svaret nei og det maser, ja det syns jeg er frekt.

- si æsj til mat

Syns jeg heller ikke er frekt, og ville bare sagt det er lov å ikke like mat eller syns noe er æsj, men vi sier ikke æsj til mat.

- gå inn i skuffer og skap 

Njaa, ville stussa over det, men tenkt de ikke har lært dette godt hjemme enda, og kanskje ikke har vært mye på besøk uten foreldre.

- ta vertbarnets leker uten lov/avtale

Det er vel ikke frekt og leke med vertens leker? Er det ikke derfor barnet er på besøk, for å leke med ditt barn? Må han/hun spørre om å ta på lekene?

- rote ting utover 

Ikke viss det er ting de leker med, og de rydder vel opp etter endt lek

- gjøre utgang som å søle med vann, tyvlåne ting som barna har fått beskjed om å ikke røre

Med vilje, ja. Uhell, nei . Tyvlåner ting de har fått beskjed om ikke røre, ja

- kaste papir/tyggis rett ned på gulvet

Ja

- leke på voldsom måte som ødelegger eller nesten ødelegger ting 

Ja

- bruk av stygt språk, enten banning eller mye fiksert på kjønnsorganer 

Ja

Anonymkode: d9527...47b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Å ta med ting som søler inn på rommet er tabu? Vet du hva tabu betyr?

Anonymkode: b9fba...221

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Å ta med ting som søler inn på rommet er tabu? Vet du hva tabu betyr?

Anonymkode: b9fba...221

Ja. Det vet jeg godt. Du klarer kanskje ikke lese det i overført betydning? 

Så strengt er det faktisk her. Det er ikke aktuelt å ta med hverken mat eller annet søl inn på rommet. Slikt holder vi til kjøkkenet og må dessuten avtales. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...