Gå til innhold

Jobbintervju i morgen - hva skal jeg svare på dette spørsmålet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Har du noen negative sider?"

Hjelp!

Anonymkode: 75e8a...6ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke fått det spørsmålet på intervju på veldig mange år.

Men har fått spørsmål om jeg tror kan være mine svakheter i akkurat den jobben.

Anonymkode: 25383...fba

• Liker 5
Skrevet

Det viktige er ikke HVA du svarer, men AT du svarer, det vil si viser evne til refleksjon og selvinnsikt.

Hvis du virkelig ikke klarer å hoste opp noe negativt ved deg selv skurrer det jo litt.

Det sagt er det et litt utdatert spørsmål.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Tja...Jeg synes det er bedre å si man kan være konfliktsky heller enn arbeidsnarkoman siden sistnevnte ikke høres troverdig ut. Men om man er det totalt motsatte av konfliktsky funker det jo dårlig å si det også. Det må jo ha et snev av sannhet i seg.

Anonymkode: 299f0...aae

Skrevet

Trodde faktisk ikke at det spørsmålet her ble brukt i intervju lenger, jeg. De gangene jeg har vært med i ansettelsesprosesser har vi aldri spurt om negative sider. 

• Liker 1
Skrevet
Vixella skrev (2 minutter siden):

Trodde faktisk ikke at det spørsmålet her ble brukt i intervju lenger, jeg. De gangene jeg har vært med i ansettelsesprosesser har vi aldri spurt om negative sider. 

Spørsmålet blir gjerne vinklet litt annerledes, slik det er nevnt over.

"Hva kan være utfordrende for deg i denne typen jobb?" 

Men kommer jo an på type jobb. Forskjell på å søke jobb som barista og saksbehandler.

Skrevet
Just now, Sultan said:

Spørsmålet blir gjerne vinklet litt annerledes, slik det er nevnt over.

"Hva kan være utfordrende for deg i denne typen jobb?" 

Men kommer jo an på type jobb. Forskjell på å søke jobb som barista og saksbehandler.

Ja, det tenkte jeg at det nok blir. Uansett så synes jeg det er en spesiell ting å spørre om, sikkert fordi jeg ikke ble spurt om det på noen intervjuer jeg har vært på, og fordi jeg aldri har spurt om det selv.

Skrevet

Internettet er fullt av forslag til hvordan varianter av dette spørsmålet besvares på en god måte. Poenget er å vise at man kan reflektere og har selvinnsikt. Jeg synes ikke det er en god idé å lyve. Det er et poeng å trekke frem noe som er relevant for stillingen, men formulere det på en lur måte.

Anonymkode: fd1a7...b99

• Liker 3
Skrevet

«Har du noen områder med forbedringspotensiale» bruker vi 🙂 det viktige er at man svarer.. har man ikke noe svar, så blir man ikke innstilt til jobben hos oss. Der er vi ganske beinharde😅 

F.eks  «kan blir litt utålmodig, liker å ha mange baller i lufta. Må jobbe med å finne roen i rolige perioder».

• Liker 1
Skrevet
Snurrepurre skrev (3 minutter siden):

«Har du noen områder med forbedringspotensiale» bruker vi 🙂 det viktige er at man svarer.. har man ikke noe svar, så blir man ikke innstilt til jobben hos oss. Der er vi ganske beinharde😅 

F.eks  «kan blir litt utålmodig, liker å ha mange baller i lufta. Må jobbe med å finne roen i rolige perioder».

Jeg blir litt provosert av sånne omformuleringer som liksom er finere. Dere spør jo om akkurat det samme 😛

Anonymkode: e4128...8b6

• Liker 2
Skrevet
Snurrepurre skrev (4 minutter siden):

Jeg ville svart mer utfyllende og snakket litt rundt det. Tenker at dere kanskje stiller oppfølgingsspørsmål hvis man svarer kort? På slike tema vil jeg helst styre samtalen selv og gitt eksempeler, og forsøkt å vise hvordan jeg jobber med det/kan bli bedre.

• Liker 1
Skrevet
Vixella skrev (14 minutter siden):

Ja, det tenkte jeg at det nok blir. Uansett så synes jeg det er en spesiell ting å spørre om, sikkert fordi jeg ikke ble spurt om det på noen intervjuer jeg har vært på, og fordi jeg aldri har spurt om det selv.

Da har du vært heldig. Selv om det er litt utdatert å formulere det på den måten er det absolutt ikke utdatert å stille spørsmål som viser om kandidaten har refleksjonsevne og selvinnsikt.

• Liker 1
Skrevet
Sultan skrev (17 minutter siden):

Da har du vært heldig. Selv om det er litt utdatert å formulere det på den måten er det absolutt ikke utdatert å stille spørsmål som viser om kandidaten har refleksjonsevne og selvinnsikt.

Dette!

Skrevet

Det viktigste er at du svarer på hvordan du eventuelt jobber med din «negative» side. 

F.eks er jeg en som kanskje ikke alltid har tro på egne evner og kan bli stresset av stress. Da sier jeg at jeg prøver å holde hodet kaldt, telle til ti og finne en løsning 😊

Anonymkode: eb3f8...ac3

Skrevet

Alle vet at svar på sånne spørsmål er svada. Jeg har kollegaer som burde svart "Jeg er en lat jævel og kommer til å utnytte alt av sykedager". Hadde de svart noe sånt på intervju hadde man jo ikke blitt stuck med de, men de svarer vel som alle andre.

Men i den settingen må man nesten jatte med.

• Liker 2
Skrevet
visp skrev (1 minutt siden):

Alle vet at svar på sånne spørsmål er svada. Jeg har kollegaer som burde svart "Jeg er en lat jævel og kommer til å utnytte alt av sykedager". Hadde de svart noe sånt på intervju hadde man jo ikke blitt stuck med de, men de svarer vel som alle andre.

Men i den settingen må man nesten jatte med.

Han skallete jævelen på tiktok sier man skal svare:

"My biggest weakness is that I am not YET good at public speaking. So if there is any opportunity for me to..." blah blah blah. Har ikke hørt resten, hvis jeg ville høre hårløse menn belære meg hadde jeg dratt tio brannstasjonen.

• Liker 1
Skrevet

Samme med spørsmål av typen hvorfor ønsker du deg egentlig denne stillingen? 

Og hvis man skal svare 100 prosent korrekt på noe sånn, så blir man vel nødt til å fortelle dem at Man er nødt til å arbeide for å tjene penger, sånn at man kan betale regninger, kjøpe mat, og så videre. 

:bolledeig: 

Anonymkode: 9780f...d57

• Liker 1
Skrevet
ajarRun skrev (10 minutter siden):

Han skallete jævelen på tiktok sier man skal svare:

"My biggest weakness is that I am not YET good at public speaking. So if there is any opportunity for me to..." blah blah blah. Har ikke hørt resten, hvis jeg ville høre hårløse menn belære meg hadde jeg dratt tio brannstasjonen.

Akkurat:laugh: 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samme med spørsmål av typen hvorfor ønsker du deg egentlig denne stillingen? 

Og hvis man skal svare 100 prosent korrekt på noe sånn, så blir man vel nødt til å fortelle dem at Man er nødt til å arbeide for å tjene penger, sånn at man kan betale regninger, kjøpe mat, og så videre. 

:bolledeig: 

Anonymkode: 9780f...d57

Det meste av det man svarer i et intervju er svada og BS.

Et intervju er som et lite skuespill. Du later som om du er en dyktig person som vil ha jobben fordi den er SÅ givende og arbeidsgiver later som om de er greie å jobbe for. Som regel.

Endret av Sultan
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg blir litt provosert av sånne omformuleringer som liksom er finere. Dere spør jo om akkurat det samme 😛

Anonymkode: e4128...8b6

Tja. Det vi er ute etter er jo at man har områder som en anser at har forbedringspotensial. Det er et enormt stort pluss at man selv kan identifisere egne utviklingsområder. Er ikke interessert i «dårlige sider» i den formen det har blitt brukt ved intervjuet i gamle dager 😬

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...