AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #1 Del Skrevet 19. januar 2023 Jeg har ikke tenkt på bil i 20 år, det var alltid mannen som styrte med det. Nå skal vi skilles og han tar nok bilen vår. Så i lunsjen i dag snakket jeg bil med kollegaene. Jeg flytter til en leilighet uten lademulighet, da ser jeg for meg å kjøpe en liten bensinbil. På FINN så jeg på en Yaris som hadde 69 hk. Da gikk jo de mannlige kollegaene mine helt over styr. Han ene påstod Teslaen hans hadde 600 hestekrefter, som i hans hode ble til 10 Yariser. Det ble mye hoing og tull. Etterpå kom en kollega bort til meg og sa at hun har en Hondai med 80 hestekrefter, og det var faktisk litt i minste laget. Så, endelig kommer jeg til poenget: Hvor mange hester "trenger" man for å være trygg i trafikken? Anonymkode: 30fda...e05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 19. januar 2023 #2 Del Skrevet 19. januar 2023 Hestekrefter er faktisk fullstendig uinteressant siden det ikke er hestene ved veivaksel som er interessant uansett. Det er hvor mye du får i bakken. En Yaris greier seg helt fint med 70hk, du klarer å få prikk og bot med det også. Yarisen veier nemlig ikke to tonn eller har behov for en masse hester for å få massen i gang av den enkle grunnen at du har girkasse og utveksling til drivaksel. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #3 Del Skrevet 19. januar 2023 Mindre enn 120 hester på en vanlig bil på 1500kg blir smått. Du klarer deg med 40 hester, men følelsen av å alltid tyne maskineriet til det ytterste for å følge trafikken eller rekke luker er veldig slitsomt i lengden. Kjørte en stund en gammel landcruiser 73 med 2L-T diesel motor som hadde 72 hester som ny, og etter 250k var det sikkert bare 50 igjen. Den grenset til trafikkfarlig treg, jeg rakk ikke luker som tre-fire vanlige biler ville rukket. En Yaris med 70 hester kan være spritzy nok i byen men vil slite med å kjøre forbi på landeveien. Anonymkode: 6425c...826 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 19. januar 2023 #4 Del Skrevet 19. januar 2023 Den duger! Er ikke antall hester som er avgjørende, men hvor tungt du laster den. Er du for det meste alene i bilen, er det null problem. Har aldri hørt på de som sier ”du må ha”….gjør mine egne valg og har ikke angret! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 19. januar 2023 #5 Del Skrevet 19. januar 2023 Ikke under 100 hk i hvertfall. Da blir det fort snaut og selv små bakker kan være et mareritt å kjøre. Kjører bil med 109 hk og det holder akkurat. Ikke noen racerbil, men er fornøyd med bilen ellers 😊 Så da må man jo gjerne fire på andre krav. Neste bil blir nok med 120 hk eller mer. Vi reiser over fjellet 2 ganger i året annenhver år og merker at den bilen vi har nå, sliter litt i de bratteste bakkene 🤔 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 19. januar 2023 #6 Del Skrevet 19. januar 2023 Mardina skrev (3 minutter siden): Ikke under 100 hk i hvertfall. Da blir det fort snaut og selv små bakker kan være et mareritt å kjøre. Kjører bil med 109 hk og det holder akkurat. Ikke noen racerbil, men er fornøyd med bilen ellers 😊 Så da må man jo gjerne fire på andre krav. Neste bil blir nok med 120 hk eller mer. Vi reiser over fjellet 2 ganger i året annenhver år og merker at den bilen vi har nå, sliter litt i de bratteste bakkene 🤔 Yaris med 120 hester? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 19. januar 2023 #7 Del Skrevet 19. januar 2023 TheHairyToothfairy skrev (Akkurat nå): Yaris med 120 hester? Hvor har jeg nevt Yaris? 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 19. januar 2023 #8 Del Skrevet 19. januar 2023 Mardina skrev (Akkurat nå): Hvor har jeg nevt Yaris? 🤔 TS nevner Yaris. Jeg poengterer st det er ikke automatisk mengden hester som betyr noe for en bil, men størrelse samt vekt kontra nM er det som utgjør forskjellen. Du sier ikke hvilken bil du har og da blir det helt vilkårlig å kunne forholde seg til hva du mener er nok hester. En Yaris med 120 hester er en rallybil. Det blir innihellane mye. Er det en Avensis er historien en annen, men det er noen kilo forskjell der! 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 19. januar 2023 #9 Del Skrevet 19. januar 2023 (endret) Hvem som helst bil duger til å komme trygt fram. 600 hester er fullstendig overkill og passer best til leketøy for store guttunger. 69 hester kan være nok på en liten bil hvor fokus er å komme billig og trygt fram. Dette handler jo også om hvor stor bilen er. Liten bil trenger mindre hestekrefter for å gå bra nok. Mer hestekrefter betyr også ofte mer forbruk av strøm og/eller drivstoff. Faktisk vurderer forsikringsselskaper det slik at biler med mange hestekrefter er mer utsatt for ulykker og dermed er ofte de spreke bilene dyrere å forsikre. Mitt råd er å kjøpe en bil du liker. En bil som har den prisen, den størrelsen og det utseende som passer deg og ikke tenke på hestekreftene. Alle vanlige biler er sterke nok til å ta deg trygt dit du vil. Endret 19. januar 2023 av aksase Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #10 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har ikke tenkt på bil i 20 år, det var alltid mannen som styrte med det. Nå skal vi skilles og han tar nok bilen vår. Så i lunsjen i dag snakket jeg bil med kollegaene. Jeg flytter til en leilighet uten lademulighet, da ser jeg for meg å kjøpe en liten bensinbil. På FINN så jeg på en Yaris som hadde 69 hk. Da gikk jo de mannlige kollegaene mine helt over styr. Han ene påstod Teslaen hans hadde 600 hestekrefter, som i hans hode ble til 10 Yariser. Det ble mye hoing og tull. Etterpå kom en kollega bort til meg og sa at hun har en Hondai med 80 hestekrefter, og det var faktisk litt i minste laget. Så, endelig kommer jeg til poenget: Hvor mange hester "trenger" man for å være trygg i trafikken? Anonymkode: 30fda...e05 Kommer jo egentlig an på bilen. I utgangspunktet er 69 hester ekstremt lite. Litt usikker på hva min første bil hadde. Men iallefall pågrensa til å få folk ut i bratte bakker,da den ikke klarte å dra opp bakker med 4 voksne i. Jeg har nå 4 hjulstrekker på 90hk. Men den har hjelpe strøm type halvhybrid. Så merker ikke egentlig så mye til det . Litt lite i 110 soner, men går greit det også. Men da Litt høy på turtall. Strømmen gir littekstra i forbikjøringer og i motbakker. Så jeg ville nok hatt en bil med litt mer hester enn 69, mtp feks forbikjøringer ol. Skal du kjøre for det meste 10 min til jobb og butikk, og bruker den lite, så kan det jo tenkes det holder i massevis fot deg. På motorvei, blir den nok i minste laget Anonymkode: d435a...90e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blue Balloon Skrevet 19. januar 2023 #11 Del Skrevet 19. januar 2023 Nei, dette er mest sludder som du ikke trenger å bry deg noe om. En yaris er en liten og lett bil, den trenger ikke mange hk. Den er vel riktignok ikke noe slikt voldsomt sprek, og det er nok i den lavere enden av det som er normalt. Men om du ikke bryr deg om slikt, så er jo ikke det noe problem. En tungt lasta varebil med 130 hk vil jo være like treig. Tesla er jo elbil, og elmotorer er veldig effektive sammelignet med bensinmotorer. Så kan nok stemme at teslaen til han kolegaen din har 600 hk. Men 600 hk er veldig mye, en tesla går GODT! Ingen TRENGER så mye. Hun som mente 80 hk er lite, hvor tung er bilen hennes da? Det er jo et viktig spørsmål i en slik sammenheng. Men ja.. Det kan hende du sliter med å holde 80 i de bratteste motbakkene, og trenger muligens litt lange strekker på forbikjøring. Personlig ville jeg gått for en som har litt mer en 69, fordi det er kjekt med litt kraft. Men at det skal være SÅ ille som kollegene dine får det til å høres ut, det tror jeg ikke. Det som er normalt på vanlige personbiler er 100-170 vil jeg påstå. Noe mindre for småbiler som yaris. Har du mulighet til å prøvekjøre den da? Så kan du jo bestemme selv hvordan det føles ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 19. januar 2023 #12 Del Skrevet 19. januar 2023 TheHairyToothfairy skrev (22 minutter siden): TS nevner Yaris. Jeg poengterer st det er ikke automatisk mengden hester som betyr noe for en bil, men størrelse samt vekt kontra nM er det som utgjør forskjellen. Du sier ikke hvilken bil du har og da blir det helt vilkårlig å kunne forholde seg til hva du mener er nok hester. En Yaris med 120 hester er en rallybil. Det blir innihellane mye. Er det en Avensis er historien en annen, men det er noen kilo forskjell der! Men hvorfor siterer du meg da? 🤔 Jeg vet hva jeg ønsker i en bil, enten det er 100 hk eller 700 hk. Hva andre velger, legger jeg meg ikke borti. Og det finnes Yaris med over 120 hk altså, som ikke er rallybil. Men det finnes ikke så mange av dem på veiene. Hva slags bil jeg kjører er heller ikke relevant for hi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #13 Del Skrevet 19. januar 2023 Små biler med lite hk kan jo være grei, men tar du med deg et par liter melk og et brød så går det plutselig ikke så bra lenger. I mine øyne er det greit å ha litt krefter, spesielt om man skal kjøreforbi andre biler eller komme seg inn i en liten luke der du må opp i fart fort for ikke å hindre bilene som kommer bak. Jeg går alltid for mest og størst mulig motor, da jeg også liker biler. Gå heller for Yarisen med 120 hk i stede for den med 68 hk om du skjønner hva jeg mener. Anonymkode: 14bf5...da1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blue Balloon Skrevet 19. januar 2023 #14 Del Skrevet 19. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mindre enn 120 hester på en vanlig bil på 1500kg blir smått. Du klarer deg med 40 hester, men følelsen av å alltid tyne maskineriet til det ytterste for å følge trafikken eller rekke luker er veldig slitsomt i lengden. Kjørte en stund en gammel landcruiser 73 med 2L-T diesel motor som hadde 72 hester som ny, og etter 250k var det sikkert bare 50 igjen. Den grenset til trafikkfarlig treg, jeg rakk ikke luker som tre-fire vanlige biler ville rukket. En Yaris med 70 hester kan være spritzy nok i byen men vil slite med å kjøre forbi på landeveien. Anonymkode: 6425c...826 Det her er ikke for å kverulere med deg, men bare for at trådstarter kanskje kan få litt innblikk. En yaris veier nok rundt 1000kg pluss minus, avhengig av modell. En landcruiser er mye tyngre, 1500-2000 kg. Og det har skjedd en del med motor og teknologi siden 1973. Ser vi på effektkurver og dreiemoment over turtallsregisteret, så kan jeg lett tenke meg at 2020 hester er noe annet enn 1973 hester. Kan godt tenke meg at en yaris fra 2000 tallet med 69 hk oppleves som dobbelt så sprek som en 1973 landcruiser med 72 hester. Men dette er da bare synsing basert på egen erfaring og kunnskap. Har ikke sjekka ut de aktuelle bilmodeller. Ellers er jeg enig i at 69 i en yaris ikke akurat er MYE. Men tror nok ikke det er trafikkfarlig. Endret 19. januar 2023 av Blue Balloon 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 20. januar 2023 #15 Del Skrevet 20. januar 2023 TheHairyToothfairy skrev (16 timer siden): Hestekrefter er faktisk fullstendig uinteressant siden det ikke er hestene ved veivaksel som er interessant uansett. Det er hvor mye du får i bakken. En Yaris greier seg helt fint med 70hk, du klarer å få prikk og bot med det også. Yarisen veier nemlig ikke to tonn eller har behov for en masse hester for å få massen i gang av den enkle grunnen at du har girkasse og utveksling til drivaksel. "Klarer seg fint" ville jeg ikke sagt. Svigermor hadde en Kia Picanto med 68 hester. Man må jo gire ned på motorveien. I tillegg har så små biler ingenting å gjøre på en motorvei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 20. januar 2023 #16 Del Skrevet 20. januar 2023 (endret) Reign skrev (2 minutter siden): "Klarer seg fint" ville jeg ikke sagt. Svigermor hadde en Kia Picanto med 68 hester. Man må jo gire ned på motorveien. I tillegg har så små biler ingenting å gjøre på en motorvei. Det handler ikke bare om hestene. Girkassen i Picanto er legendarisk for å være sluggish som fy, og jeg tviler på at de har brukt særlig mye ressurser på å utvikle noe særlig til forhold mellom differensiering og gir. Og så spørs det jo da, er motoren i form? Eller er det slik at noen av hestene har tatt seg en tur? Jeg kjører glatt små biler på motorvei. Mazda MX5 feks, eller Polo GTI er kjempemorsomt Endret 20. januar 2023 av TheHairyToothfairy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 20. januar 2023 #17 Del Skrevet 20. januar 2023 aksase skrev (12 timer siden): Hvem som helst bil duger til å komme trygt fram. 600 hester er fullstendig overkill og passer best til leketøy for store guttunger. 69 hester kan være nok på en liten bil hvor fokus er å komme billig og trygt fram. Dette handler jo også om hvor stor bilen er. Liten bil trenger mindre hestekrefter for å gå bra nok. Mer hestekrefter betyr også ofte mer forbruk av strøm og/eller drivstoff. Faktisk vurderer forsikringsselskaper det slik at biler med mange hestekrefter er mer utsatt for ulykker og dermed er ofte de spreke bilene dyrere å forsikre. Mitt råd er å kjøpe en bil du liker. En bil som har den prisen, den størrelsen og det utseende som passer deg og ikke tenke på hestekreftene. Alle vanlige biler er sterke nok til å ta deg trygt dit du vil. Stort sett enig, men det er noen variasjoner. Den ene bilen min er levert med forskjellige motorer fra da den var ny. For min del er det en entusiastbil jeg har benyttet daglig, og jeg var også første eier da den var fabrikkny. Som ny hadde den en noe høyere pris på forsikring, men det gikk på prisen for å erstatte bilen ved totalskade og ikke kreftene. I dag er bilen en del eldre, men er vesentlig billigere å forsikre enn modeller med hele 100 hester mindre. Årsaken handler om at min bil er solgt i kanskje 40 eksemplarer fra produksjonsåret kontra flere tusen av svakere motorer. Det ligger dermed til grunn en vesentlig hyppigere skadestatistikk hos mindre motorer og dessuten kan man forvente at de som er igjen idag av min type eies av personer lik meg selv som tar svært godt vare på bilen på tross av hyppig bruk. For den saks skyld, sammenligner man min V90 med dieselmotor og 200ognoe hester så er den dyrere enn å forsikre enn en V90 med hybridmotor og dobbelt så mye krefter, av samme årgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 20. januar 2023 #18 Del Skrevet 20. januar 2023 TheHairyToothfairy skrev (59 minutter siden): Det handler ikke bare om hestene. Girkassen i Picanto er legendarisk for å være sluggish som fy, og jeg tviler på at de har brukt særlig mye ressurser på å utvikle noe særlig til forhold mellom differensiering og gir. Og så spørs det jo da, er motoren i form? Eller er det slik at noen av hestene har tatt seg en tur? Jeg kjører glatt små biler på motorvei. Mazda MX5 feks, eller Polo GTI er kjempemorsomt Den var så og si ny, så de hadde neppe tatt seg en tur. Ikke morsomt i det hele tatt i kollisjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 20. januar 2023 #19 Del Skrevet 20. januar 2023 Reign skrev (Akkurat nå): Den var så og si ny, så de hadde neppe tatt seg en tur. Ikke morsomt i det hele tatt i kollisjon. Kollidert ofte? Morsommere på motorsykkel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 20. januar 2023 #20 Del Skrevet 20. januar 2023 TheHairyToothfairy skrev (2 minutter siden): Kollidert ofte? Morsommere på motorsykkel? Nei, men om jeg kolliderer vil jeg heller gjøre det i SUVen min enn en bitteliten bil. Spesielt med ungen i bilen. Jeg har ikke et dødsønske, så jeg kjører ikke motorsykkel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå