Rødstrupa Skrevet 19. januar 2023 #1 Skrevet 19. januar 2023 Når man ser program som: Omsorg, bak lukkede dører får man sjokk, omsorgssvikt til de grader! Jeg håper på å bli gammel, så lenge jeg holder meg frisk i hode og kropp og kan bo hjemme og klare meg selv . Men vil helst dø med skoene på når tiden kommer. Ønsker ikke å råtne på et sykehjem eller lignende uten god pleie eller omsorg. 8
PITTY Skrevet 19. januar 2023 #2 Skrevet 19. januar 2023 Nok av skrekkhistorier i helse-Norge som gjør at holdningen din er meget relevant.. 2
Rødstrupa Skrevet 19. januar 2023 Forfatter #3 Skrevet 19. januar 2023 PITTY skrev (22 minutter siden): Nok av skrekkhistorier i helse-Norge som gjør at holdningen din er meget relevant.. Dersom situasjonen på sikt ikke blir bedre men tvert om, blir det vel flere private aktører på markedet. Håper da at kostnadene blir lavere og at flere har råd til å kjøpe seg hjelp eventuelt…Hjelp som innebærer oppfølging, omsorg og alt som eldre mennesker behøver. Det er en stor skam slik det er nå. Det er lov å håpe på bedre tider i denne sammenheng men man tror det vel ikke før vi ser det…😌♥️
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #4 Skrevet 19. januar 2023 Søsteren min jobber i hjemmesykepleien og det er helt vanvittig hvor lenge mennesker som ikke klarer seg selv må bo hjemme fordi det er kø til aldershjemmet. De faller og kommer seg ikke opp før en nabo hører eller hjemmesykepleien kommer på kveldstid, glemmer å bruke trygghetsalarmen sin. Folk som ikke får spist før noen lager til dem og lever i ensomhet. Anonymkode: c08b1...3d8 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #5 Skrevet 19. januar 2023 Er pårørende og har opplevd at veien til omsorgsbolig går via ambulanse. Altså at man må skade seg alvorlig, gjerne flere ganger, før man får plass. Det siste halvåret personen bodde i eget hjem levde vi med vissheten om at noe kom til å gå galt. Demensen gjorde at hen var periodevis urolig og redd. Det hjalp lite at vi kunne komme innom noen ganger i uken når hen trengte tilsyn hele døgnet. Hadde personen fått komme i omsorgsbolig ett år eller et halvt år tidligere når hen var litt klarere hadde flyttingen vært mye mindre stressende også. Da ville det kanskje ikke tatt mange måneder å falle til ro på et nytt sted. Pengene er mer verdt enn et år med stress og redsel for et sykt menneske i sine siste år. Det er ille. Når det er sagt er personen glad i livet og vil ikke på noen måte dø. Det tror jeg de fleste av oss også vil oppleve når den dagen kommer, om vi blir så gamle. Anonymkode: 1fdf4...962 1 3 1
Rødstrupa Skrevet 19. januar 2023 Forfatter #6 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Søsteren min jobber i hjemmesykepleien og det er helt vanvittig hvor lenge mennesker som ikke klarer seg selv må bo hjemme fordi det er kø til aldershjemmet. De faller og kommer seg ikke opp før en nabo hører eller hjemmesykepleien kommer på kveldstid, glemmer å bruke trygghetsalarmen sin. Folk som ikke får spist før noen lager til dem og lever i ensomhet. Anonymkode: c08b1...3d8 Jeg må gråte når jeg hører om det😔
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #7 Skrevet 19. januar 2023 Når min tid er kommet for sykehjem håper jeg at jeg er såpass at jeg greier å ta mitt eget liv. Anonymkode: 44ca6...9fc 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #8 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når min tid er kommet for sykehjem håper jeg at jeg er såpass at jeg greier å ta mitt eget liv. Anonymkode: 44ca6...9fc Tenkt det samme.. Anonymkode: 28af7...0e7 2
PITTY Skrevet 19. januar 2023 #9 Skrevet 19. januar 2023 Rødstrupa skrev (3 timer siden): Dersom situasjonen på sikt ikke blir bedre men tvert om, blir det vel flere private aktører på markedet. Håper da at kostnadene blir lavere og at flere har råd til å kjøpe seg hjelp eventuelt…Hjelp som innebærer oppfølging, omsorg og alt som eldre mennesker behøver. Det er en stor skam slik det er nå. Det er lov å håpe på bedre tider i denne sammenheng men man tror det vel ikke før vi ser det…😌♥️ Noe sier meg at det ikke blir hakket bedre selv om det privatiseres. Vi har vel hørt om fæle episoder innenfor helse der det har vært private aktører bak også? Business as usual.)) Jeg sier ikke dermed at myndigheter ikke tenker økonomi, for det er mye nettopp dét som prioriteres i tankegangen. Hele temaet som omhandler å ta vare på eldre og kanskje andre svake grupper handler i større grad om holdning.
aksase Skrevet 19. januar 2023 #10 Skrevet 19. januar 2023 (endret) Det er jo bare vår egen feil at det blir sånn. Vi stemmer på de partiene som vil gi mest skattelette, lavest pris på alt og mest mulig kapitalisme. Alt skal drives lønnsomt for minst mulig penger. Privatisering støttes, for de kan drive billigere, tror vi. De pengene vi sparer på billigere omsorgstjenester, det er de vi friske som får nyte godt av, mens de som trenger omsorgen må betale i form av elendig omsorg. Vi unge og arbeidsføre vil bare ha mest mulig til oss selv. Egoister, det er det vi er!! Hvis vi nå stemmer litt mer i retning av sosialisme sånn at fellesskapet får mer penger til å ta vare på de syke, de eldre, de funksjonshemmede og alle andre som trenger hjelp, da ville alt vært annerledes, også i eldreomsorgen. Hva du som er i 20-50-åra nå stemmer i de neste valgene, kan avgjøre hvor trivelig alderdom du får. Endret 19. januar 2023 av aksase 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #11 Skrevet 20. januar 2023 aksase skrev (10 timer siden): Hvis vi nå stemmer litt mer i retning av sosialisme sånn at fellesskapet får mer penger til å ta vare på de syke, de eldre, de funksjonshemmede og alle andre som trenger hjelp, da ville alt vært annerledes, også i eldreomsorgen. Dette må du vise kilder på, for det tror jeg ikke på. Anonymkode: c5c9c...0a4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #12 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Når min tid er kommet for sykehjem håper jeg at jeg er såpass at jeg greier å ta mitt eget liv. Anonymkode: 44ca6...9fc Jeg har familie medlem som har sittet på gammelhjem i over 11 år. Ikke kan hen snakke lengre, ikke gå, døv på begge ører, dårlig syn. Har passert 90 år. Det blir tatt blodprøver flere ganger i uken for diabetes og om det er infeksjon i kroppen. Jeg vet hen hadde sprøyteskrekk da hen var frisk og bodde hjem til seg selv. Det blir satt kateter ofte over lengre perioder. Jeg vil si at det må være et helvete å "være levende død". Anonymkode: 28af7...0e7 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #13 Skrevet 20. januar 2023 Bestefar er kreftsyk, klarer ikke ta vare på seg selv og er veldig lite mobil pga. smerter. Han er inn og ut av sykehus og KAD hele tiden fordi han er veldig dårlig. Faller mye og er i perioder lite til stede kognitivt pga. spredning til hjernen. Er vurdert som altfor syk for bemannet omsorgsbolig for eldre, men samtidig så frisk at han kan bo alene i egen leilighet uten noe mer hjelp enn at hjemmesykepleien kommer innom med dagens medisiner hver morgen. Geriatrisk avdeling har vurdert han som overmoden for sykehjem x antall ganger og sender søknader hver gang han er innom (som også er ganske ofte..), men kommunen er ikke enig. Er på sykehus med påfølgende opphold på KAD flere ganger i måneden og har besøk av legevaktslege ukentlig pga. fall, men er samtidig vurdert som for frisk til å få trygghetsalarm. Anonymkode: 46c12...bfb 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #14 Skrevet 20. januar 2023 36 minutter siden, AnonymBruker said: Bestefar er kreftsyk, klarer ikke ta vare på seg selv og er veldig lite mobil pga. smerter. Han er inn og ut av sykehus og KAD hele tiden fordi han er veldig dårlig. Faller mye og er i perioder lite til stede kognitivt pga. spredning til hjernen. Er vurdert som altfor syk for bemannet omsorgsbolig for eldre, men samtidig så frisk at han kan bo alene i egen leilighet uten noe mer hjelp enn at hjemmesykepleien kommer innom med dagens medisiner hver morgen. Geriatrisk avdeling har vurdert han som overmoden for sykehjem x antall ganger og sender søknader hver gang han er innom (som også er ganske ofte..), men kommunen er ikke enig. Er på sykehus med påfølgende opphold på KAD flere ganger i måneden og har besøk av legevaktslege ukentlig pga. fall, men er samtidig vurdert som for frisk til å få trygghetsalarm. Anonymkode: 46c12...bfb Dette høres helt ekstremt ut. Kan jeg spørre om dere har klaget på avslagene fra kommunen? Dette burde vært i mediene... Anonymkode: 1fdf4...962 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #15 Skrevet 20. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette høres helt ekstremt ut. Kan jeg spørre om dere har klaget på avslagene fra kommunen? Dette burde vært i mediene... Anonymkode: 1fdf4...962 Fastlegen sendte inn klage for litt siden. Venter på svar. Anonymkode: 46c12...bfb
Rødstrupa Skrevet 20. januar 2023 Forfatter #16 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fastlegen sendte inn klage for litt siden. Venter på svar. Anonymkode: 46c12...bfb Lykke til, håper det ordner seg😌♥️
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #17 Skrevet 20. januar 2023 1 minutt siden, Rødstrupa said: Lykke til, håper det ordner seg😌♥️ Takk, det håper vi og! 🥰 Anonymkode: 46c12...bfb
Adrenalina1 Skrevet 20. januar 2023 #18 Skrevet 20. januar 2023 aksase skrev (16 timer siden): Det er jo bare vår egen feil at det blir sånn. Vi stemmer på de partiene som vil gi mest skattelette, lavest pris på alt og mest mulig kapitalisme. Alt skal drives lønnsomt for minst mulig penger. Privatisering støttes, for de kan drive billigere, tror vi. De pengene vi sparer på billigere omsorgstjenester, det er de vi friske som får nyte godt av, mens de som trenger omsorgen må betale i form av elendig omsorg. Vi unge og arbeidsføre vil bare ha mest mulig til oss selv. Egoister, det er det vi er!! Hvis vi nå stemmer litt mer i retning av sosialisme sånn at fellesskapet får mer penger til å ta vare på de syke, de eldre, de funksjonshemmede og alle andre som trenger hjelp, da ville alt vært annerledes, også i eldreomsorgen. Hva du som er i 20-50-åra nå stemmer i de neste valgene, kan avgjøre hvor trivelig alderdom du får. Det hadde vært samme faenskapen uansett hvem vi hadde stemt på.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #19 Skrevet 20. januar 2023 Vi måtte fjerne alt av brannfarlige ovner og stekeovnen, mikrobølgeovn, brødrister, lightere, fyrstikker og låse peisen hos bestefaren min fordi han nesten brant ned huset flere ganger. Han fikk til slutt plass på sykehjem men bare fordi han måtte amputere ene armen etter en infeksjon. Anonymkode: 0403b...0fa
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #20 Skrevet 20. januar 2023 16 hours ago, aksase said: Privatisering støttes, for de kan drive billigere, tror vi. Private sykehjem er egentlig det beste. Ille er det for dem som ikke har råd. Jeg har sett private sykehjem, riktignok i USA, vs «vanlige» sykehjem og på førstnevnte fikk de MYE BEDRE oppfølging. På de «vanlige» ble de bare stuet bort. Dette er folk som har levd et langt liv, vi sier 2023 nå, og det er det som er takken deres. 🤦🏼♀️ Jeg håper Støre og andre sånne toskete politikere havner på drittavdelinger. Anonymkode: 4b058...425
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå