AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #1 Skrevet 19. januar 2023 Vi skal gifte oss i høst og har allerede skrevet en fullstendig særeieavtale som skal tinglyses ift kreditorer da samboeren min har mye usikret gjeld han har refinansiert og har nedbetalingsavtale på nå. Jeg har mye egenkapital og god lønn og vil kjøpe leilighet neste år hvor han vil betale en sum til meg i måneden frem til han kan kjøpe seg inn. Spørsmålet: når man er gift med fullstendig særeie, kan jeg da kjøpe bolig uten at hans gjeld blir lignet under min? Jeg har ca 45 000 igjen på studielånet bare. Er det andre ulemper jeg ikke vet om? Anonymkode: 32772...0de
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #3 Skrevet 19. januar 2023 Jeg har ikke peiling på hvordan banker gjør det når man er gift, om ektefellens gjeld spiller inn når én skal ta opp lån, men særeie handler vel bare om hva som skjer ved skilsmisse eller død? Det påvirker vel ikke noe før det eventuelt skjer? Anonymkode: 012d9...b83 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #4 Skrevet 19. januar 2023 Du bør snakke med bank og advokat. Jeg hadde aldri giftet meg med den mannen før han hadde ryddet opp i alt og vist at han var forsvarlig økonomisk over flere år. Vent helst med alt, både giftemål og samboerskap. Evt flytt sammen og du kjøper hus/leilighet alene og dere har helt adskilt økonomi, til han har ryddet opp i alt og han betaler husleie underveis til deg. Når alt er på stell hos han, kan dere kjøpe noe felles. Hilsen en med lang erfaring. Anonymkode: 4e6fd...58b 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #5 Skrevet 19. januar 2023 Jeg var i samme situasjon, vi hadde særeie. Jeg kjøpte leilighet alene, han betaler husleie til meg. Anonymkode: 8ac7e...ccc 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #6 Skrevet 19. januar 2023 Da jeg kjøpte siste bolig (vi er gift men har særeie) tok ikke banken med hans gjeld i regnestykket, men de tok med hvor mye han bidrar med (betaler "husleie") i måneden. De spurte kun om det, ikke hans gjeld. Nå har han ikke mye gjeld, men det ble altså ikke tatt med uansett. Jeg byttet forøvrig bank i prosessen, da forrige bank ikke tok med at han bidrar overhodet i regnestykket, og heller ikke at jeg skulle leie ut i kjelleren. De tok ikke med husleie i regnestykket, uansett. Ny bank nølte ikke på å ta det med i regnestykket. Anonymkode: 3d4e8...d66 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #7 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du bør snakke med bank og advokat. Jeg hadde aldri giftet meg med den mannen før han hadde ryddet opp i alt og vist at han var forsvarlig økonomisk over flere år. Vent helst med alt, både giftemål og samboerskap. Evt flytt sammen og du kjøper hus/leilighet alene og dere har helt adskilt økonomi, til han har ryddet opp i alt og han betaler husleie underveis til deg. Når alt er på stell hos han, kan dere kjøpe noe felles. Hilsen en med lang erfaring. Anonymkode: 4e6fd...58b Takk for råd, men som jeg skriver har vi allerede vært hos advokat og skrevet særeieavtale, slik at hans gjeld er 100% hans. Vi har vært sammen i mange år og han tar ansvar økonomisk nå med heftig nedbetalingsplan for å få det unna, selvom han har vært et rotehode tidligere. Det jeg lurer på er om man lignes under ett forhold til gjeld når man er gift, når den ene skal kjøpe noe alene? Ingen som vet? Anonymkode: 32772...0de
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #8 Skrevet 19. januar 2023 Ts, så nå at flere hadde svart ovenfor, takk Anonymkode: 32772...0de
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 19. januar 2023 #9 Skrevet 19. januar 2023 Hvis det bare er du som skal kjøpe boligen, har det ingenting å si hvor mye eller lite penger din samboer eller ektefelle har, uavhengig av ekteskapsavtale etc. Bankens låneavtale er med den personen som låner, og ingen andre.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #10 Skrevet 19. januar 2023 Anonymus Notarius skrev (16 minutter siden): Hvis det bare er du som skal kjøpe boligen, har det ingenting å si hvor mye eller lite penger din samboer eller ektefelle har, uavhengig av ekteskapsavtale etc. Bankens låneavtale er med den personen som låner, og ingen andre. Takk for svar, da høres det greit ut Det er jo i mange tilfeller man blir lignet under ett, men ikke ved eget boligkjøp tydeligvis da Anonymkode: 32772...0de
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #11 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar, da høres det greit ut Det er jo i mange tilfeller man blir lignet under ett, men ikke ved eget boligkjøp tydeligvis da Anonymkode: 32772...0de Ikke så lenge du skal stå alene som eier og boligen kun skal stå på deg nei. Men da vil naturligvis kun din inntekt være en del av regnestykket også selvfølgelig. Anonymkode: d87e4...5d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå