Gå til innhold

Hvorfor er det slik hos flere ungdomsforeldre? Alkohol vs. sex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere på forumet tillater ikke overnatting av fast kjæreste før ungen fyller 18 eller flytter hjemmefra. For da tilrettelegger man for sex (lovlig aktivitet fra 16 år, helt greit mellom to langvarige kjærester). Men med en gang det er snakk om fylla, så er det frie tøyler med en gang. Da er det mye bedre at ungen drikker "i trygge omgivelser" (aktivitet der medvirkning fra en voksen er definert ulovlig) enn at foreldre nekter ungen å drikke. Når man drikker, er man mer utsatt for uønskede seksuelle handlinger og masse annen dritt. Så hvorfor anses samtykkende sex mellom to "voksne" ungdommer i et fast forhold som mer skadelig enn ungdomsfylla, som kan ende opp med seksuelle handlinger som man ellers ikke ville ha gjort i edru tilstand, eller i verste fall seksuelle overgrep?

Anonymkode: 7bec6...ecc

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det er fordi alkohol er altfor normalisert i dagens samfunn. Ved enhver større anledning i Norge, så er det automatisk lang kø på Vinmonopolet og folk blir på trynet fulle. Jeg har jobbet veldig mye i Oslo sentrum i nettene i helger, så jeg har sett med egne øyne hvor ute av kontroll-fulle folk faktisk blir. 

Tror faktisk jeg må presisere det; det er ikke engang ved "større anledninger", men bare når man får lønn. Lønnspils - hva faen er det for noe? Vi lever i et velutviklet samfunn, og alkohol har så mye å si. Det er dypt tragisk. Men det er jo klart - når til og med oppstarten til studielivet i form av fadderuka bare er en eneste stor fyllefest, så viser det jo bare hvor altfor normalisert alkohol er. Det burde vært forbudt, helt oppriktig talt. Nevn i fleng en eneste god grunn til at alkohol burde konsumeres i den mengden det gjør her til lands. 

Så ja, når dette mindsettet har vært kjørt inn i hodene på folk i en årrekke, da er det vel ikke så farlig om kidden drikker litt alkohol heller, tenker jeg. I mitt hode er det omsorgssvikt, men jeg er kanskje bare for streng på det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Vixella skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at det er fordi alkohol er altfor normalisert i dagens samfunn. Ved enhver større anledning i Norge, så er det automatisk lang kø på Vinmonopolet og folk blir på trynet fulle. Jeg har jobbet veldig mye i Oslo sentrum i nettene i helger, så jeg har sett med egne øyne hvor ute av kontroll-fulle folk faktisk blir. 

Tror faktisk jeg må presisere det; det er ikke engang ved "større anledninger", men bare når man får lønn. Lønnspils - hva faen er det for noe? Vi lever i et velutviklet samfunn, og alkohol har så mye å si. Det er dypt tragisk. Men det er jo klart - når til og med oppstarten til studielivet i form av fadderuka bare er en eneste stor fyllefest, så viser det jo bare hvor altfor normalisert alkohol er. Det burde vært forbudt, helt oppriktig talt. Nevn i fleng en eneste god grunn til at alkohol burde konsumeres i den mengden det gjør her til lands. 

Så ja, når dette mindsettet har vært kjørt inn i hodene på folk i en årrekke, da er det vel ikke så farlig om kidden drikker litt alkohol heller, tenker jeg. I mitt hode er det omsorgssvikt, men jeg er kanskje bare for streng på det. 

Jeg ser egentlig ingen grunn til at rusmidler skal konsumeres i det hele tatt. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser egentlig ingen grunn til at rusmidler skal konsumeres i det hele tatt. 

Enig.

• Liker 1
Skrevet

Vi har tillatt overnatting fra 16 år (før det også, faktisk, ungdommen hadde allerede vært kjærester i 1,5 år sommeren før de fylte 16, da var kjæresten med på hytta).

Det er ikke fritt fram for nye kjærester annenhver helg selv om de har passert 16. En viss lengde og stabilitet på forholdet. Akkurat som vi har forlangt en viss begrensning på alkoholbruket.

Anonymkode: f63e4...d68

Skrevet

Hva i all verden får deg til å tro at de foreldrene som ikke tillater overnatting er de samme som gir barna alkohol? Du lager dine egne konklusjoner helt uten rot i virkeligheten. 

Anonymkode: 40872...d8e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...