Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen erfaringer?

Mannen har arvet mange saker og ting etter at foreldrene flyttet fra kjempestort hus til mindre leilighet. Foreldrene tok selvsagt og med seg alt som er fint. Resten ble enten kastet eller fordelt på mannen min og hans søster. Problemet er at det meste som mannen min har dratt i hus er i mine øyne skrot! Vi snakker store mengder av hans gamle leker, barnebøker som våre barn forlengst har vokst i fra, kasser på kasser med skjønnlitterære bøker og samlede verker fra gamle dager, mange store malerier i store gullrammer ala «elg i solnedgang» og flere kasser med alskens duppeditter. Hele kjelleren og ene siden i garasjen er fylt opp, og nå har det stått slik i halvannet år.

Jeg prøver å være tålmodig, og forstår at noen av disse tingene er det knyttet affeksjonsverdi til. Men gaaaad!!! Jeg koker innvendig og river meg i håret!! Dette er jo foreldrenes ting som de ikke ville ha, så hvorfor er det så viktig at han skal samle på det???

Barna våre har allerede valgt seg ut det de ville ha, så lekene mener jeg vi må kunne gi bort eller kaste. Bøkene, tenker jeg gi bort/kaste med mindre det er noen der som han faktisk vil lese. Maleriene: få de taksert og hvis null verdi, så gi bort/kaste. Duppedittene: i mine øyne, kast kast kast!!! Det er en grunn til at saker og ting bare blir liggende urørt! 

Er jeg urimelig? Noen som har erfaringer og har kommet noen vei? 

Anonymkode: 39134...3cb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk en bruktbutikk til å hente et helt lass av slike ting. 

Anonymkode: c251e...041

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Han får leie et lager å ha det der. 

Anonymkode: b0260...fc2

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Noe kan gies bort og selges. Noe kan kastes, som gamle skoleoppgaver med mindre det er verdifult for han. Og bare ta vare på det dere kanskje kan få bruk for. Om dere ikke har barn og skal få, eller har noen i fam som venter barn kan vel kanskje de få de gamle klærne… 

Endret av Avstand
  • Liker 3
Skrevet

Hvis det ikke er sett på eller tatt i bruk på halvannet år, er det bare å sette hardt mot hardt og få det vekk. Da står det bare til oppbevaring, og det kan det like gjerne gjøre hos noen som har interesse for tingene. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for fine innspill alle sammen. Ja, det har seriøst bare stått der! 

• Hjerte 1
Skrevet

Mannen min prøver seg på noe lignende. Kasser med dritt og lort blir drasset inn i huset, og det blir det stående i uker og måneder - pakket ned i esker og plassert midt i stua. 
Jeg setter hardt mot hardt nå og krever at han enten finner plass til sakene, kaster eller selger/gir bort. Dårlig stemning blir det, men han kan ikke la samlemanien ta helt overhånd. Jeg har også sett meg nødt til å gi bort ting uten hans vitende

Anonymkode: fff66...3e6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mannen min prøver seg på noe lignende. Kasser med dritt og lort blir drasset inn i huset, og det blir det stående i uker og måneder - pakket ned i esker og plassert midt i stua. 
Jeg setter hardt mot hardt nå og krever at han enten finner plass til sakene, kaster eller selger/gir bort. Dårlig stemning blir det, men han kan ikke la samlemanien ta helt overhånd. Jeg har også sett meg nødt til å gi bort ting uten hans vitende

Anonymkode: fff66...3e6

Føler sånn med deg!! Jeg får seriøst helt fnatt på dine vegne! 

• Hjerte 1
Skrevet

Hvorfor dra det inn i huset i det hele tatt?

Her har vi ryddet etter tre sett med besteforeldre, og dessverre også etter egne foreldre.

Det er beintøft. Men man må bare ta de vanskelige valgene. Affeksjonsverdien sitter ikke i volum, men i enkelte ting. For meg har ting som smykker, litt julepynt, et service, en vase... Vært alt jeg trenger. For resten har jeg bare tenkt "takk for innsatsen, for minnene, lesestunder som barn, en bamse som ga trøst, for familiesammenkomster og fest" og så latt det gå. 

Anonymkode: 20c1b...a21

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde gitt ham en kasse og sagt at han fikk sortere det viktigste oppi den for å beholde. Resten måtte bort. Min mann har det med å samle også, men har fått ham til å kvitte seg med mye ved å gjøre som jeg foreslår. Vi har ikke plass. Det vet han egentlig. 

Anonymkode: cf330...91a

• Liker 1
Skrevet

«Dere» gjør ingenting med hans ting. Hans ting er - hans. Du har ikke noe med dem å gjøre, slik han ikke har noe med dine klær, sko eller hobbyartikler å gjøre. 

Det du kan gjøre er å opparbeide deg en bedre forståelse av hva et forhold er. Og hva det ikke er. Se nøye på konseptene «likeverdig» og «individ med gjensidig respekt». Uten de konseptene er et forhold ikke verdt noe som helst. Da er dere to personer som deler boutgifter av rent praktiske årsaker, men ikke liker hverandre.

Anonymkode: 8981b...98b

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

«Dere» gjør ingenting med hans ting. Hans ting er - hans. Du har ikke noe med dem å gjøre, slik han ikke har noe med dine klær, sko eller hobbyartikler å gjøre. 

Det du kan gjøre er å opparbeide deg en bedre forståelse av hva et forhold er. Og hva det ikke er. Se nøye på konseptene «likeverdig» og «individ med gjensidig respekt». Uten de konseptene er et forhold ikke verdt noe som helst. Da er dere to personer som deler boutgifter av rent praktiske årsaker, men ikke liker hverandre.

For noe tull.

Selvfølgelig har mannen min rett til å si fra om det flyter av sko i gangen. Eller han knapt får plass til tannbørsten på badet. 

Vi velger livet sammen. Men jeg forstår det er vanskelig å se om man er vant til å bo alene uten en partner... 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor dra det inn i huset i det hele tatt?

Her har vi ryddet etter tre sett med besteforeldre, og dessverre også etter egne foreldre.

Det er beintøft. Men man må bare ta de vanskelige valgene. Affeksjonsverdien sitter ikke i volum, men i enkelte ting. For meg har ting som smykker, litt julepynt, et service, en vase... Vært alt jeg trenger. For resten har jeg bare tenkt "takk for innsatsen, for minnene, lesestunder som barn, en bamse som ga trøst, for familiesammenkomster og fest" og så latt det gå. 

Så flinke dere har vært❤️ Dere har gjort det eneste riktige i mine øyne. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde gitt ham en kasse og sagt at han fikk sortere det viktigste oppi den for å beholde. Resten måtte bort. Min mann har det med å samle også, men har fått ham til å kvitte seg med mye ved å gjøre som jeg foreslår. Vi har ikke plass. Det vet han egentlig. 

Anonymkode: cf330...91a

Hva om de har plass dersom ts og samboer begge kaster mesteparten av klærne sine og han synes det er helt ålreit? Plikter ts å følge opp og kaste ut alt utover en ukes forbruk av klær? Mer er jo, som gamle leker - helt overflødig. Det meste vi eier er - overflødig.

Så hva med ting ts ikke bruker? Den gryta de brukte i forfjor? Skisko sist brukt i 19? Er de mer verdt enn mannens gamle ting? Hvem bestemmer hvilke «ting» som har og ikke har verdi? Er det ts? Eller mannen? Eller er det beste at de to anerkjenner at de har hver sin oppfatning av verdi og at begge har rett - samtidig. Å enes er ikke en del av et forhold. Å se den enorme verdien som ligger i å ha ulike synspunkt er en viktig del av et forhold.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For noe tull.

Selvfølgelig har mannen min rett til å si fra om det flyter av sko i gangen. Eller han knapt får plass til tannbørsten på badet. 

Vi velger livet sammen. Men jeg forstår det er vanskelig å se om man er vant til å bo alene uten en partner... 

Men det flyter ikke hos ts. Det står sirlig stablet. 

Og ts har valgt (sikkert med egeninteresse) å ikke kvantifisere hvor mye av hus, garasje og kjeller hun fyller med sine ting. 

Slike tråder handler ikke om å «leve livet sammen». De handler om en trådstarter som ønsker få viljen sin. På bekpstnong av en partner de ikke lever sammen med. Men som de muligens eksisterer parallelt med.

ps: skal du benytte hersketeknikker? Lær deg å bruke dem.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vel slik det er nå, så får ikke min bil plass i garasjen og vi får ikke laget kjellerstue som vi har planlagt lenge… 

Jeg har forståelse for at han liker å samle på ting, men hans ting tar nå 90% av all lagringsplass og jeg synes ikke det er greit.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Ta bilde av de gamle skolebøkene hvis det står noe artig i dem. Resirkuler etterpå.

Gamle leker inneholder gjerne farlige ting, spesielt plastleker. Gamle plastleker skal IKKE lekes med. Ta bilder av det som er verdt å huske. Lever på gjenvinningsstasjonen.

Malerier: få de taksert. Selv hvis det er motiver dere ikke liker. Sjansen er ca 0 for at det er noe verdi. Kast.

Sølvtøy og ting med egenverdi kan man få penger for ved å levere det inn. Lever. Eller lever på gjenvinning hvis ikke de som tar imot materialer og metaller tar imot.

Ting med affeksjonsverdi smales og gås over tilslutt. Da ser man hvor store lass med ting man har affeksjonsverdi for. Så velger man seg ut noe og gjenvinner resten.

Hvis noe er pent nok kan det leveres på loppis eller Fretex.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vel slik det er nå, så får ikke min bil plass i garasjen og vi får ikke laget kjellerstue som vi har planlagt lenge… 

Jeg har forståelse for at han liker å samle på ting, men hans ting tar nå 90% av all lagringsplass og jeg synes ikke det er greit.

Han får leie bod hvis tingene er så viktige for han.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men det flyter ikke hos ts. Det står sirlig stablet. 

Og ts har valgt (sikkert med egeninteresse) å ikke kvantifisere hvor mye av hus, garasje og kjeller hun fyller med sine ting. 

Slike tråder handler ikke om å «leve livet sammen». De handler om en trådstarter som ønsker få viljen sin. På bekpstnong av en partner de ikke lever sammen med. Men som de muligens eksisterer parallelt med.

ps: skal du benytte hersketeknikker? Lær deg å bruke dem.

Slike innlegg handler ikke om å få frem et poeng. 

Men å skape dårlig stemning i stedet for en god debatt. 

Ha en fin kveld videre. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da hadde jeg startet med å si at bilen hans kunne stå ute, slik at bilen din fikk plass i garasjen.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...