AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #1 Skrevet 19. januar 2023 Hva hadde skjedd om jeg kjøpte leilighet og så mister jeg kanskje jobben? Kan lån da forlenges eller vil det bli tvangssalg? Og hva vil jeg evt sitte igjen med etter et tvangssalg? Anonymkode: 88f15...2b7
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #2 Skrevet 19. januar 2023 Har du ikke råd å betjene lånet må du selge bolig. Misligholder du lånet vil bolig på sikt bli solgt via namsmannen. Alt etter belåningsgrad kan man søke avdragsfrihet i perioder med trang økonomi. Anonymkode: 217b3...daf 4 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #3 Skrevet 19. januar 2023 Man kan gjerne få avdragsfrihet en periode av banken. Men skulle det vare over år, så burde man selge, før man kommer dit at man ikke har råd. Jeg gikk fra full jobb til AAP, jeg solgte da bilen. For synes det var mye viktigere å beholde boligen enn bilen. Pleide også og reise 2 ganger i året, det sluttet jeg med. Så kuttet jo ut alt som ikke var nødvendig, så jeg fikk beholde boligen. Anonymkode: 2f0f6...f4d 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #4 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Har du ikke råd å betjene lånet må du selge bolig. Misligholder du lånet vil bolig på sikt bli solgt via namsmannen. Alt etter belåningsgrad kan man søke avdragsfrihet i perioder med trang økonomi. Anonymkode: 217b3...daf For å føye litt ekstra på dette. Går boligen til tvangssalg er det ikke sikkert du sitter igjen men ei krone, har du lav belåning så kanskje. Men for det første har man ved tvangssalg mislighold lånet som gjør at det tilkommer forsinkelsesrenter. Klart er det et lån på et par millioner så utgjør det svært mye ( for flere hundretusener) å ha en forsinkelsesrente på rundt 8,5 -10,5 %, i tillegg er ikke prosessen med tvangssalg gjort på dagen så det kan gjerne være mange mnd før et reelt salg blir gjennomført all den tid opparbeider det seg bare mer og mer i renter. Itillegg kommer gebyrer, salær og alt som hører med å gjennomføre tvang. Anonymkode: 217b3...daf 1
TBergh Skrevet 19. januar 2023 #5 Skrevet 19. januar 2023 Hei. Om lånet kan forlenges i den situasjonen du beskriver må avtales med långiver. Hvis du ikke klarer å betjene lånet, så selger du boligen frivillig, før den går på tvangssalg. Hvordan den økonomiske situasjonen er etter et eventuelt salg av boligen vil avhenge bl.a. av hva du betalte for bolige, hvor mye restlån det er på boligen, på salsgtidspunktet og hva du får solgt boligen for. Med vennlig hilsen TBerg 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå