Gå til innhold

Jeg har litt penger men hvor burde heg plassere pengene? Jeg er ingen gambler og har ingen erfaring med aksjesparing .

Anbefalte innlegg

Skrevet

Burde jeg sette pengene inn på vanlig sparekonto eller en annen form for sparing?  Er det noen som har noe tips? 

Anonymkode: 2cd5e...ff2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det du ønsker å få for pengene? Hva er tidshorisonten? Hvor mye penger er det snakk om? Hvordan er øvrig økonomi? 

Anonymkode: babb6...7cd

• Liker 1
Skrevet

Jeg har samme spørsmål så følger denne! Jeg setter på sparekonto og bsu. Men prøver litt av og til å lære om aksjer og fond xD 

Anonymkode: 9453e...149

Skrevet

Tidshorisont er vel ett til to år. Det er 200 000 kr som skal brukes til bil kjøp. 

Skrevet

Jeg hadde kjøpt krypto.. Ethereum feks.
Det er jo gambling men gevinsten kan bli bra! Kostet 10k for en ETH for ikke lenge siden, da den var på det høyeste i 2021 var den opp i godt over 40k. 48k om jeg ikke husker helt feil.. Om et par år kan det hende den går enda høyere, sett folk spekulerer i 100k.

Så fra 10k til 100k på et par år må jo være bra. Men som sagt så er det risiko, og det er ikke for alle.
Regelen er vel at man skal ikke investere mer en man har råd til å tape, det gjelder vel stort sett alt egentlig.

Anonymkode: c7e08...bcc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tidshorisont er vel ett til to år. Det er 200 000 kr som skal brukes til bil kjøp. 

Da settes det på en sparekonto, høyrente konto. 

Så kort horisont og så usikkert marked som det er nå så er ikke annet å anbefale.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde kjøpt krypto.. Ethereum feks.
Det er jo gambling men gevinsten kan bli bra! Kostet 10k for en ETH for ikke lenge siden, da den var på det høyeste i 2021 var den opp i godt over 40k. 48k om jeg ikke husker helt feil.. Om et par år kan det hende den går enda høyere, sett folk spekulerer i 100k.

Så fra 10k til 100k på et par år må jo være bra. Men som sagt så er det risiko, og det er ikke for alle.
Regelen er vel at man skal ikke investere mer en man har råd til å tape, det gjelder vel stort sett alt egentlig.

Ikke hør på denne personen, det er et absolutt nei for din del.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

1-2 år. Da hadde jeg hatt pengene på en vanlig sparekonto i banken

Ikke vurder fond før du har 5 år å gå på

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke hør på denne personen, det er et absolutt nei for din del.

Som sagt, det er ikke for alle.
Personlig syns jeg det er svære greier, og har allerede tjent greit, ser for meg enda bedre inntjening om et par år! :D 

Skrevet

2 år er for kort tid til investeringer. For lenger horisont er indeksfond tingen.

Anonymkode: 76372...304

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...