Gå til innhold

Lite kalorier på periodisk faste - ingen vektnedgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det være at man IKKE går ned i vekt om man spiser for lite kalorier? Startet med periodisk faste 16:8 for 2 uker siden og spiser kl 12,16 og 20. er slankeoperert for 10 år siden så blir mett etter feks to knekkebrød med pålegg som første måltid. Jeg tracker ALT jeg får i meg. Veier maten å legger inn på Lifesum. Drikker bare vann. Får i meg ca 1000 kalorier om dagen. Vekten står stille, kan det være fordi jeg får i meg såpass lite kalorier? Eller må jeg bare ha is i magen å vente på resultater?

Anonymkode: 38e26...c54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vekt nedgang stopper ikke pga for lite kalorier. Kaloriunderskudd = vektnedgang. 

Om du virkelig spiser kun 1000 kalorier, og ikke er en 90 år gammel kvinne på 140 cm som ikke beveger seg noe, så vil du gå ned i vekt. 

Kan være hormonendringer som kommer naturlig for menstruerende kvinner som gjør at du holder på litt ekstra vann, eller en rekke andre ting som gjør at det ikke vises akkurat nå. 2 uker er litt kort tid for å gi noe avgjørende data. 

Spørsmålet er hvorfor du spiser kun 1000 kalorier. Når jeg gikk ned i vekt i høst i fjor hadde jeg 2 mnd hvor jeg spiste mellom 1200/1400 kalorier om dagen å jeg sleit med å få i meg nok fiber og proteiner. For lite kalorier over lang tid kan gi skader på kroppen du ikke kommer til å være takknemlig for i fremtiden. (se på senskader av anorexia for eksempel) Jeg synes at du bør gå til minst 1200 kalorier, men det er jo også varierende for hvor aktiv du er, hvor høy du er og hvor mye du veier nå også. 

Anonymkode: 7afab...59a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vekt nedgang stopper ikke pga for lite kalorier. Kaloriunderskudd = vektnedgang. 

Om du virkelig spiser kun 1000 kalorier, og ikke er en 90 år gammel kvinne på 140 cm som ikke beveger seg noe, så vil du gå ned i vekt. 

Kan være hormonendringer som kommer naturlig for menstruerende kvinner som gjør at du holder på litt ekstra vann, eller en rekke andre ting som gjør at det ikke vises akkurat nå. 2 uker er litt kort tid for å gi noe avgjørende data. 

Spørsmålet er hvorfor du spiser kun 1000 kalorier. Når jeg gikk ned i vekt i høst i fjor hadde jeg 2 mnd hvor jeg spiste mellom 1200/1400 kalorier om dagen å jeg sleit med å få i meg nok fiber og proteiner. For lite kalorier over lang tid kan gi skader på kroppen du ikke kommer til å være takknemlig for i fremtiden. (se på senskader av anorexia for eksempel) Jeg synes at du bør gå til minst 1200 kalorier, men det er jo også varierende for hvor aktiv du er, hvor høy du er og hvor mye du veier nå også. 

Takk for svar! Synes det er vanskelig å spise større mengder da jeg er slankeoperert. Men kan dog prøve å spise fetere mat? Fødte barn for 5 uker siden (ammer ikke), så kan være hormonene som tuller. Er 30 år, 175 og 85 kg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for svar! Synes det er vanskelig å spise større mengder da jeg er slankeoperert. Men kan dog prøve å spise fetere mat? Fødte barn for 5 uker siden (ammer ikke), så kan være hormonene som tuller. Er 30 år, 175 og 85 kg.

Åh wow fødte for 5 uker siden! Da vil jeg absolutt si at hormonene har mye å si akkurat nå ! Pluss, det vil jo påvirke søvnmønster, og søvn er viktig for vektnedgang. slow and steady wins the race. 

Når jeg trykker inn dataene dine her: https://tdeecalculator.net/result.php?s=metric&g=female&age=30&kg=85&cm=170&act=1.2&f=1

Så sier den at ditt normale kaloriforbruk på ett døgn er rett under 2000 kalorier (det er er ikke supernøyaktig data, så taes med en klype salt) Rett etter en graviditet vil jeg nok tørre å påstå at det sikkert ikke er nøyaktig, men jeg har aldri vært gravid så jeg har ikke lest meg opp på hvordan det påvirker kaloriforbruk. Dette er også basert på at du ikke trener og ikke har en aktiv jobb. Er mange ting som kan variere her altså! 

Hadde jeg vært deg ville jeg lagt meg på 1400/1500 kalorier å sett hvordan det gikk, da tester man om man kommer ca 500 kalorier under hva kroppen forbrenner hver dag, og går sakte men sikkert nedover. Da endrer man i samme slengen vaner (det tar jo tid) sånn at man får et sunnere kosthold, i tillegg til at man ikke risikerer skader på kroppen med å gå ned for fort. 

Husk protein, karbohydrater og fett er de tre gruppene man må passe litt på, kroppen trenger alt sammen. Jeg bruker myfitnesspal og den måler opp hvor mye jeg spiser av hver (så lenge jeg er nøye) 

NB jeg er ikke ekspert, jeg har ingen peiling på graviditet eller hvordan det påvirker kroppen, og jeg er ikke ernæringsutdanna. Jeg vil bare ikke at du skal spise for lite, for det er ikke sunt, spesielt i en så stor endrende periode som graviditet og fødsel er. Vi trenger liksom ikke uren hud og hårtap i tillegg til alt annet om man kan unngå det. 

• Liker 2
Skrevet

Du vet det sikkert, men om du ammer skal du ikke slanke deg 😊

Anonymkode: 1c8db...6eb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du vet det sikkert, men om du ammer skal du ikke slanke deg 😊

Hvis du leser lengre opp har jeg skrevet at jeg ikke ammer😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Åh wow fødte for 5 uker siden! Da vil jeg absolutt si at hormonene har mye å si akkurat nå ! Pluss, det vil jo påvirke søvnmønster, og søvn er viktig for vektnedgang. slow and steady wins the race. 

Når jeg trykker inn dataene dine her: https://tdeecalculator.net/result.php?s=metric&g=female&age=30&kg=85&cm=170&act=1.2&f=1

Så sier den at ditt normale kaloriforbruk på ett døgn er rett under 2000 kalorier (det er er ikke supernøyaktig data, så taes med en klype salt) Rett etter en graviditet vil jeg nok tørre å påstå at det sikkert ikke er nøyaktig, men jeg har aldri vært gravid så jeg har ikke lest meg opp på hvordan det påvirker kaloriforbruk. Dette er også basert på at du ikke trener og ikke har en aktiv jobb. Er mange ting som kan variere her altså! 

Hadde jeg vært deg ville jeg lagt meg på 1400/1500 kalorier å sett hvordan det gikk, da tester man om man kommer ca 500 kalorier under hva kroppen forbrenner hver dag, og går sakte men sikkert nedover. Da endrer man i samme slengen vaner (det tar jo tid) sånn at man får et sunnere kosthold, i tillegg til at man ikke risikerer skader på kroppen med å gå ned for fort. 

Husk protein, karbohydrater og fett er de tre gruppene man må passe litt på, kroppen trenger alt sammen. Jeg bruker myfitnesspal og den måler opp hvor mye jeg spiser av hver (så lenge jeg er nøye) 

NB jeg er ikke ekspert, jeg har ingen peiling på graviditet eller hvordan det påvirker kroppen, og jeg er ikke ernæringsutdanna. Jeg vil bare ikke at du skal spise for lite, for det er ikke sunt, spesielt i en så stor endrende periode som graviditet og fødsel er. Vi trenger liksom ikke uren hud og hårtap i tillegg til alt annet om man kan unngå det. 

Tusen takk for utfyllende svar! Skal prøve å spise slik at jeg går litt opp i kalorier, med fokus på proteiner kanskje. Og kanskje bruke målband istedenfor vekt en periode 😊

Skrevet

Du vet det sikkert fra før, men avocado og nøtter inneholder mye kalorier, men sunt fett. Kanskje du kan spise litt mer av dette for å øke kaloriinntaket?

Lykke til! Og gratulerer så mye med babyen😀

Anonymkode: 086de...6ba

• Liker 1
Skrevet

du har sikkert gått i nødmodus, og sparer på alt du har. Ville prøvd å øke mengden du spiser, og siden du nettopp har født, så er nok hormonene også med på å holde på vekta ja. Spis mer mat til måltidene, hold på 16 timer fasting, og ikke vei deg så ofte. 

Anonymkode: 4fd55...f0e

• Hjerte 1
Skrevet

For det første vil jeg si at du ikke skal styre med dette nå, med en baby på 5uker. La det ligge noen måneder, så kan du ta tak i det om noen måneder.

Også lurer jeg på, fikk du ikke god opplæring i hvordan du skal gjøre det ned ernæring etter slankeoperasjon? Ift mengder og type mat osv? 

Også kan jeg godt knuse den myten om at man ikke går ned i vekt om man ligger for lavt i kalorier. Jeg er en tidligere anorektiker, og jeg skal love deg at det ikke stemmer.

Anonymkode: 0b604...f7b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du vet det sikkert fra før, men avocado og nøtter inneholder mye kalorier, men sunt fett. Kanskje du kan spise litt mer av dette for å øke kaloriinntaket?

Lykke til! Og gratulerer så mye med babyen😀

Anonymkode: 086de...6ba

Takk for tips🤩

Skrevet

For det første vil jeg si at du ikke skal styre med dette nå, med en baby på 5uker. La det ligge noen måneder, så kan du ta tak i det om noen måneder.

Også lurer jeg på, fikk du ikke god opplæring i hvordan du skal gjøre det ned ernæring etter slankeoperasjon? Ift mengder og type mat osv? 

Også kan jeg godt knuse den myten om at man ikke går ned i vekt om man ligger for lavt i kalorier. Jeg er en tidligere anorektiker, og jeg skal love deg at det ikke stemmer.

Ønsker ikke å la det ligge noen mnd da jeg ønsker å starte vektnedgangen så raskt som mulig, har lagt på meg 20 kg da jeg har fått to barn under to år😊

jeg tok slankeoperasjon i utlandet så har ikke fått noe opplæring angående ernæring etter operasjon. Men vil likevel si jeg har nok kunnskap om dette. Spørsmålet mitt var bare om det var slik at man ikke gikk ned i vekt om man spiste for lite kalorier. Og takk for at du knuste den myten😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tusen takk for utfyllende svar! Skal prøve å spise slik at jeg går litt opp i kalorier, med fokus på proteiner kanskje. Og kanskje bruke målband istedenfor vekt en periode 😊

Bruk målebånd en stund ja :)

Jeg googla kjapt nå, og google sier at graviditet og hormoner all over the place er vanlig til ca 6 mnd etter at man er ferdig å være gravid, så at ting er litt rart nå er helt vanlig. 

Høres superbra ut med å spise litt mer (og da vil du fortsatt gå ned i vekt) å fokusere på proteiner. Bare husk at fiber er et must, ellers blir du fortstoppa å det er det verste jeg vet i alle fall. 

Kos deg med baby! 

Skrevet

Ønsker ikke å la det ligge noen mnd da jeg ønsker å starte vektnedgangen så raskt som mulig, har lagt på meg 20 kg da jeg har fått to barn under to år😊

jeg tok slankeoperasjon i utlandet så har ikke fått noe opplæring angående ernæring etter operasjon. Men vil likevel si jeg har nok kunnskap om dette. Spørsmålet mitt var bare om det var slik at man ikke gikk ned i vekt om man spiste for lite kalorier. Og takk for at du knuste den myten😊

Jeg tenkte mer på at du kanskje går ned i vekt av deg selv nå i starten, siden du akkurat har født. Kroppen er allerede stresset siden du akkurat har fått barn, mye omstillinger fysisk og hormonelt, samt forstyrret søvn. Og jeg ville bare at du ikke skulle stresse for mye med vekten helt ennå, for å ta vare på din mentale helse og tilknytning til barnet. Ellers skjønner jeg godt at du vil ha kroppen tilbake altså😊 Kanskje fastlegen kan henvise deg til ernæringsveiledning. Tror det er veldig viktig med hva man spiser etter en sånn operasjon, så den ikke skal bli bortkastet eller at du får mangelsykdommer..

Skrevet

Få i deg ner kalorier nå som du nettopp har født! Du må restitueres! Og overleve selv også! Vent med slankingen noen måneder! 
hilsen en som fødte for 4 uker siden

Anonymkode: 5c4ef...d8d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Få i deg ner kalorier nå som du nettopp har født! Du må restitueres! Og overleve selv også! Vent med slankingen noen måneder! 
hilsen en som fødte for 4 uker siden

Anonymkode: 5c4ef...d8d

Kan godt gå opp i kalorier men ønsker ikke å vente med slanking😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

du har sikkert gått i nødmodus, og sparer på alt du har. Ville prøvd å øke mengden du spiser, og siden du nettopp har født, så er nok hormonene også med på å holde på vekta ja. Spis mer mat til måltidene, hold på 16 timer fasting, og ikke vei deg så ofte. 

Anonymkode: 4fd55...f0e

"Nødmodus" er en gammel og seiglivet myte. 

Anonymkode: 670f9...7f2

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du leser lengre opp har jeg skrevet at jeg ikke ammer😊

Whops, tar på meg brillene nå, beklager! Kos deg med baby, håper du lykkes 😊

Skrevet

Skal ikke krangle på kaloribudsjettet ditt selv om alt inni meg skriker at det kan umulig stemme at du ikke går ned i vekt på så lite. 

Men min erfaring med slanking: Da jeg gikk ned i vekt så la jeg meg på 1500 kcal per dag. Det var lavere enn det jeg vanligvis spiste, og siden jeg også trener så var det uforsvarlig å gå lavere enn det. De første 3 ukene gikk jeg ikke ned i vekt. Noe som var skuffende, men jeg stolte på prosessen. Da jeg veide meg i uke 4, selv om jeg ikke kuttet på kaloriene, så hadde jeg plutselig gått ned 3 kg. Hvorfor? Aner ikke. Hormoner, vannvekt, "det er bare sånn kroppen er".

Og sånn fortsatte det videre mot målet: opp litt én uke, på stedet hvil én uke, litt ned én uke og mye ned én uke. Så lenge jeg var konsekvent med kostholdet så gikk jeg ned hver måned. 

Vektnedgang er (eller bør være) et maraton, ikke en sprint. Sprinter du så kan du umulig beholde farten over tid.

Anonymkode: a9aeb...bdd

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...