Gjest Acer Skrevet 19. januar 2023 #1 Skrevet 19. januar 2023 (endret) Enhver som har tilgang på AIS -skipstrafikk hjemme i sin egen stue hadde oppdaget hvor mange skip som befant seg i Vetlefjorden da Helge Ingstad kolliderte med tankskipet. Vetlefjorden er vel dessuten sterkt trafikkert fjord, og gå der med full fart er med eit militærtskip er vel ikkje akkurat å anbefale. Høyst sansynleg stod noen "landkrabber" på broen som avtjente førstegansgtjenesten i da vaktsjefen var opptatt med å snakke i telefonen medan KNM Helge Ingstad gjekk på autopilot. Eit moderne skip har idag så mange tekniske hjelpemidler at det skal vera omtrent umogeleg å begå samanstøt med andre skip. Der det skjer samanstøt så er det ein følge av menneskelg svikt, og uaktsomhet. Idag burde det vel og vera muleg med trådløs forbindelse til radiokommunikasjon, så ein kan opprettholde eit øye med det som ligg foran skipet. Dessuten synes eg det var merkeleg at det ikkje blei lagt mer vekt på å redde Helge Ingsatd.. Hadde skipet blitt dreidd rundt og lagd over til babord side,og forsøkt stablisert der hadde de skipet troleg blitt reddet. 3 taubåter dyttet skipet oppi fjæresteinen, med den følge at skipet kantret over på styrbord side, og vanninntrengningen tiltiok , og det hele virket nokså kaotisk og lite igjennomtenkt. Skipet kunne nok blitt reparert,men det var noen som tydelegvis tok noen avgjørelser som burde få sine følger. Endret 19. januar 2023 av Evnti
Baktus2024 Skrevet 19. januar 2023 #2 Skrevet 19. januar 2023 Jeg syntes valsjefens forklaring var grei..av og til er uheldige omstendigheter årsaken til at uhell skjer, til og med når det er statens lommebok det går ut over. Sålangt ser det ut som om det er flere uheldige omstendigheter som inntrer samtidig ettersom det er flere skip der og lite med identifisering er og med det misforståelser..slikt kan skje og slikt skjer.. så er det å jobbe for å hindre at slikt får utvikle seg i fremtiden.
Gjest Acer Skrevet 19. januar 2023 #3 Skrevet 19. januar 2023 (endret) Baktus skrev (42 minutter siden): Jeg syntes valsjefens forklaring var grei..av og til er uheldige omstendigheter årsaken til at uhell skjer, til og med når det er statens lommebok det går ut over. Sålangt ser det ut som om det er flere uheldige omstendigheter som inntrer samtidig ettersom det er flere skip der og lite med identifisering er og med det misforståelser..slikt kan skje og slikt skjer.. så er det å jobbe for å hindre at slikt får utvikle seg i fremtiden. Vaktsjefens forklaring kan nok vera grei nok den, men han er like fult ikkje fritatt for ansvar. Ein har vel plikt å avpasse farten også på sjøen etter fartvatnet iein ferdes i,og ,trafikken rundt seg. ? Det var stilt fint ver, og "god sikt" og hva legges vekt på av uheldige omstendigeheter. ? Missforståelser er ikkje akseptert i fluftromet med tett tflyrafikk, og broen på eit skip skal ikkje vera eit sosialt samlingspunkt for amatører som kan virke forstyrrende på navigatørene som må kunne ha flere tanker i hode samtidig. Vatlefjorden har landbasert radarovervåkning som en følge av " tett trafikk, og farleg farvatn", og Helge Ingstad har 2-3 radere som burde fanget opp tankskipet på god avstand, og dens possisjon. En rekke omstendigheter rundt dette uhellet bør reise noen kritsiske spørsmål til mange andre, også rundt dette denne uløkka , og flere burde sittet på tiltalebenken i denne saken . Endret 19. januar 2023 av Evnti
JohanJen Skrevet 21. januar 2023 #4 Skrevet 21. januar 2023 https://radio.nrk.no/podkast/hele_historien/sesong/havariet-knm-helge-ingstad
Drizzt Skrevet 22. januar 2023 #5 Skrevet 22. januar 2023 (endret) Jeg forstår ikke. Hvorfor drei ikke KNM Helge Ingstad da de ble bedt om å gjøre det? Hvorfor ikke en gang spørre hvorfor de blir bedt om å dreie? Hva i all verden er disse ''blokkene'' som forhindret KNM H.I. fra å dreie? Hvorfor var det ikke en eneste person på broa som mistenkte at de sterke lysene rett foran kan være et objekt i bevegelse? Hvor kommer denne inkompetansen fra? Jeg gleder meg til episoden ''Når katastrofen inntreffer'' på NatGeo om denne saken. Endret 22. januar 2023 av Drizzt 1
Gjest McGjest Skrevet 23. januar 2023 #6 Skrevet 23. januar 2023 (endret) Drizzt skrev (På 22.1.2023 den 8.16): Jeg forstår ikke. Hvorfor drei ikke KNM Helge Ingstad da de ble bedt om å gjøre det? Hvorfor ikke en gang spørre hvorfor de blir bedt om å dreie? Hva i all verden er disse ''blokkene'' som forhindret KNM H.I. fra å dreie? Hvorfor var det ikke en eneste person på broa som mistenkte at de sterke lysene rett foran kan være et objekt i bevegelse? Hvor kommer denne inkompetansen fra? Jeg gleder meg til episoden ''Når katastrofen inntreffer'' på NatGeo om denne saken. Blokkene er skjærene lenger inn i fjorden. Det kom tre fartøy rett mot og HI trodde de snakket med et av disse og at de ble bedt om å dreie lenger til siden - mot sin venstre for å komme mellom skjærene og skipene. Basert på at man trodde tankskipet var land er det en god beslutning. De sterke lysene var til sammenligning ganske like fergeterminalen slik den fremstår til vanlig og det er ekstremt vanskelig å vurdere hastigheten til noe som kommer rett mot. Spesielt i mørket. Det er en kombinasjon av flere ting som gikk galt. Fra opplæring, bemanning, kommunikasjon, praksis osv osv. Men forsvaret gjør det de kan best. Legger skylden på den med mest ansvar men i god nok avstand til egen ledelse. Man så det i varslingssakene og man ser det nå. Skammelig. Endret 23. januar 2023 av Gjest McGjest 3
Drizzt Skrevet 23. januar 2023 #7 Skrevet 23. januar 2023 Gjest McGjest skrev (21 minutter siden): Blokkene er skjærene lenger inn i fjorden. Det kom tre fartøy rett mot og HI trodde de snakket med et av disse og at de ble bedt om å dreie lenger til siden - mot sin venstre for å komme mellom skjærene og skipene. Basert på at man trodde tankskipet var land er det en god beslutning. De sterke lysene var til sammenligning ganske like fergeterminalen slik den fremstår til vanlig og det er ekstremt vanskelig å vurdere hastigheten til noe som kommer rett mot. Spesielt i mørket. Det er en kombinasjon av flere ting som gikk galt. Fra opplæring, bemanning, kommunikasjon, praksis osv osv. Men forsvaret gjør det de kan best. Legger skylden på den med mest ansvar men i god nok avstand til egen ledelse. Man så det i varslingssakene og man ser det nå. Skammelig. Takk for svar. Her har kommunikasjonen på broa sviktet totalt, ser jeg. Så flere med skyld i dette.
MissCoverdale Skrevet 23. januar 2023 #8 Skrevet 23. januar 2023 Drizzt skrev (1 time siden): Takk for svar. Her har kommunikasjonen på broa sviktet totalt, ser jeg. Så flere med skyld i dette. Og kommunikasjon til bro. Syns det er veldig spesielt at ikke Fedje VTS har mer ansvar her, de avviker også fra rutinen med den kommunikasjonsformen. Samt at de ikke plottet fartøyet.
Druid Skrevet 7. februar 2023 #9 Skrevet 7. februar 2023 Evnti skrev (På 19.1.2023 den 13.53): Vatlefjorden har landbasert radarovervåkning som en følge av " tett trafikk, og farleg farvatn", og Helge Ingstad har 2-3 radere som burde fanget opp tankskipet på god avstand, og dens possisjon. Jeg har sutret litt rundt det som skjedde på broa, og jeg er litt villig til å se mellom fingrene på skipspraksis jeg mener er høl i huet. Men fra et forsvarsteknisk perspektiv er fregattene i all praksis defekte uansett. For selv den operasjonelle vaktsjefen, altså de som sitter og overvåker alle de ulike våpensystemene og radarene, såg ikke Sola TS før det var for sent. Det betyr at båten i all praksis er blind. Og her finnes INGEN unnskyldning for hva de såg på broa eller AIS. Disse radarene er ikke ment til å gi antydninger av omgivelsene eller basere seg på signalisering; disse er ment til å gi gode nok situasjonsoversikt til å fyre av våpen. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå