AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #121 Skrevet 19. januar 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi for meg så sier de tingene en person velger å bruke penger på, noe om hvilke verdier denne personen har. I tillegg til interesser, selvfølgelig. Og noen som prioriterer å bruke såpass mye penger på pene cupckakes til barnehagebarna, og som har fotograf i barnehagebursdagen, vil jeg autimatisk tenke at jeg har veldig lite til felles med. Jeg ville aldri brukt penger på fotograf i en slik setting, og jeg er absolutt ikke opptatt av at cupcakes til barnehagebarna skal se perfekte ut. På samme måte som jeg føler jeg har lite til felles med de som har overdådige bryllup på slott, der gjestene må overnatte og all mat har restaurantkvalitet og serveres av servitører med hvite hansker. Jeg tolker slikt umiddelbart som at dette er personer med andre prioriteringer og annet verdisyn enn meg. Jeg er ikke perfekt, og ønsker ikke å bruke energi på å fremstå som det. Anonymkode: 9681d...ae9 Takk for svar - interessant å lese tankene dine, selv om jeg ikke er enig. Jeg klarer ikke helt å se at pengebruk sier noe om verdier og personlige egenskaper, med mindre det dreier seg om bedragere eller spillegalskap, som sagt. Jeg er heller ikke perfekt - bursdagen var heller ikke perfekt (like kaotisk og grisete som en barnebursdag skal være!), og ingenting var gjort med et ønske om å fremstå perfekt heller. Anonymkode: 332e2...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #122 Skrevet 19. januar 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ler fordi du selv ikke forstod de argumentene du kommer med ang press av deg selv. Hva skal du gjøre neste år når allerede 5 årsdsdsagen feires på lik linje med konfirmasjon? Hvordan skal du gi gode brusdager når de blir eldre når dette er utgangspunktet allerede nå, for du må toppe det når de blir eldre og forventer mer? 20 000 på en barnebursdag er et helt hinsides forbruk, og at du ikke ser hvor upassende det er å gni dette inn i ansiktet til andre slik ting er nå er også ganske rart. Jeg bekymrer meg ikke for hvordan ditt forbruk påvirker mitt barn. Jeg lærer de opp til at det er forskjeller, og påpeker tydelig til dem at vi heller donerer 10 000 til veldedige formål hvis vi har så god råd heller enn å bruke det på ting som får andre til å føle seg fattig og som er med på å skape et press. Jeg ler fordi du setter verdi og glede i et så stort og totalt unødvendig forbruk. Fordi du skaper en illusjon av hvordan livet skal være og fordi du foretrekker giga selskap med masse flashy greier heller enn å sette pris på et lite selskap der du får tid til å faktisk prate med barna heller enn å flashe forbruk og penger. Jeg var brutalt ærlig. Jeg bruker ikke å innrømme at jeg jeg av folk. Men ja, jeg ler av familier som fronter slikt forbruk og som må ha så flashy ting for å oppleve å kunne glede barnet. Jeg ler av at du ikke kan finne mindre gleder i livet og fordi du også er med på gi barnet ditt samme verdisyn om at det er slikt som må til for å feire. Jeg ler (eller kanskje mer gråter) fordi du fratar barnet ditt gleden av det nære og kjære. Du sier at barnet ditt har snakket om denne festen i ett år, men det hadde barnet ditt gjort uansett hvilken type selskap det var snakk om. Vi hadde en enkel utebursdsg med fire venner med bål i skogen under corona. Det snakkes også enda om to år etter, og ønskes gjerne å gjentas. Når du sier du nå må skuffe barnet ditt og si at dette ikke skjer i år, så trenger du bare å kutte ned på små ting. Barnet trenger ikke legge merke til det en gang. En hjemmelaget toro-kake, kjøpte donuts fra Kiwi, og blindebukk heller enn trykkekunstner er jo like gøy for barnet om du bare snakker det opp. Det hele handler jo om hvordan du som voksen tar dette opp og legger det frem. Og ja, jeg ler av at du ikke forstår dette selv, så kjipt er jeg. Anonymkode: fada5...799 Man må ikke nødvendigvis "toppe" noe som helst. Det er ingen konkurranse? Det handler om å snakke med eget barn, finne ut hva han eller hun ønsker, og så vurdere hva som er mulig og hensiktsmessig der og da. Denne gang ønsket han tryllekunstner. Det kunne vi gi ham. Til jul ville han ha en stor julegave jeg ikke synes var aldersmessig passende, og det fikk han ikke, noe han godtok uten problemer. Jeg legger virkelig ikke verdi og glede i forbruk? Jeg legger glede i å ha fine bilder fra dagen, og slippe å stresse med å ta bilder selv (dette gjorde at jeg faktisk fikk mer tid til å snakke med barn og voksne, noe du også fremhever som viktig). Jeg legger glede i å kunne bestille mat for å slippe å styre med det selv, og å leie lokale fremfor å rydde i egen leilighet eller etter fest i skogen. Det ligger det en del livskvalitet i for meg, ja. Jeg tviler ikke et sekund på at barnet mitt hadde snakket om festen i et år etterpå uten fotograf og cupcakes - det som utgjorde forskjellen for mitt barn i dette tilfellet var nok tryllekunstneren, men her kunne vi sikkert, om vi hadde lett litt, funnet noen vi kjente som kunne gjort noe tilsvarende i enklere versjon. Vi fikk litt dårlig tid, spurte sønnen hva han ønsket, fikk svar, valgte å bestilte. Ikke noen tvangsmessige mindreverdighetskomplekser, ønske om å "flashe forbruk" eller behov for å kjøpe barnets kjærlighet. Jeg tror ikke barnet kommer til å bli nevneverdig skuffet - det er nok mest meg som er litt overrasket og trist - og kommer ikke til å gjøre noe stort nummer ut av de tingene som nok ikke er så viktig for barnet mitt (hvor kaken kommer fra og lokale). Hvis han ønsker seg noe som tydeligvis er forferdelig å ønske (ponny eller besøkende klovn), så får vi forklare at dette ikke er mulig denne gangen, slik at vi er i tråd med det som er "innafor". Det kommer nok til å gå helt greit. Om du er kjip eller ikke vet jeg ikke da jeg ikke kjenner deg, men synes det er ufattelig kjipt at så mange tenker som deg. Det gjør meg oppriktig lei meg. Anonymkode: 332e2...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #123 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Definitivt - jeg ser bare ikke at det er så grusomt dårlig gjort av oss å gjøre noe barnet digger, enten det er ansiktsmaler eller tryllekunstner. Men skjønner jo at jeg er i mindretall! 😅 Anonymkode: 332e2...4bc Det er jo ikke tryllekunstner eller lekeland i seg selv som er problemet. Det er totalen. Altså «designercupcakes»? En 5-6-åring synes det er like stas med muffins fra Toro med smørkrem og litt strøssel. De legger altså ikke merke til at det er så fancy. En tryllekunstner er gøy for barn, og det er ikke noe foreldre nødvendigvis kan selv. Men, å leie inn tryllekunstner i et lekeland, det er smør på flesk. Fotograf er over the top. Ta bilder sjøl. Det er sprøtt å bruke 20.000,- på barnebursdag i en tid hvor mange sliter økonomisk. Du gjør virkelig ikke ungen din noen tjeneste med å skape slike klasseskiller allerede i barnehagen. Nå kommer det an på barnehagen og miljøet dere vanker i da. Er det beste vestkant og EXIT-stemning, så kan jeg forstå det. Men er det vanlig norsk barnehage-hverdag, så skjønner jeg at folk reagerer. Jeg hadde gjort det, i alle fall. Hadde latt være å sende ungen min dit. Det handler ikke om at vi ikke har råd til slike bursdager selv. Vi har privat barnehage til vårt barn. Og vi leide også lekeland og lagde godteriposer. Men det ble 2000,-, ikke 20.000,-. Til et annet innlegg: Jeg tenker at folk ønsker det beste for ungene sine. Og å lage en pose med stæsj er godt ment. Og kan forstå at det er populært. Spørsmålet er om det var hårstrikk, neglelakk og et armbånd. Eller om det var en pose til 150-200,- per stykk. Da blir det vulgært. Folk må skjønne at de bursdagene de arrangerer skaper presedens. Det skaper forventninger hos andre barn, og press på de voksne. Det er så unødvendig å sette alle de andre barna og foreldrene i en slik situasjon. Får vondt av de barna i deres omgangskrets som gruer seg til sin egen bursdag, fordi de ikke kan by på annet enn egen stue, Toro langpanne og stolleken. Anonymkode: ce7dd...d2e 9
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #124 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): At barnet skal få en fin dag, såklart! Det er han som elsker tryllekunstnere og ansiktsmaling - ikke jeg Og jeg synes faktisk ikke penger på bursdag er sløsing - som sagt snakkes det om bursdagen nesten et år etterpå. Det er gode minner for ham. Anonymkode: 332e2...4bc Men hvordan tror du Maja som hadde bursdag tidligere denne uka og Emil som skal feire i morgen føler seg, når barna i klassen er mest opptatt av og snakker mest om Filip sine cupcakes og tryllekunstnere fra i fjor? Og ikke bryr seg det minste om Maja sin pølsebod hvor de bestilte og betalte med monopolpenger eller Emil som skal ha akebursdag med sjokolademedalje for den som aker raskest? Du kan lage en spesiell og morsom bursdag med helt andre effekter enn innleid underholdning til titusenvis av kroner. Legg gjerne tid og energi i bursdagen og vær gjerne kreative, barn er stort sett enkle å glede og det kan gjøres helt uten å betale ti ganger så mye som alle de andre foreldrene. Unntaket er når lista legges skyhøyt og omtrent bare fantasien setter grenser, da blir barn ofte direkte vanskelige å glede. Da stiger forventningene og lista må legges høyere og høyere for å unngå skuffelse hos både sønnen deres og de andre barna. Det vil ikke holde med tryllekunstner til neste år, du skjønner det? Da må dere dra på enda mer for å gjøre sønnen deres spent og gira, så like greit å snu skuta først som sist mens ungen er liten nok til å la seg rive med av morsomme leker, konkurranser og kaker med absurde mengder godteri på. Dere har startet helt øverst på stigen og for å overgå dere selv nok til å holde spenningen ved like vil dere fort nå øverste trinn og trenge helikopter for å skape samme type spenning og glede. Er dere forberedt på at sønnen deres gråter av skuffelse hvis dere ikke bokstavelig talt har helikopterbursdag på 12-årsdagen? I såfall, kjør på. Men vit at de andre barna har lyst til å være hovedpersoner innimellom de også. Anonymkode: e85e2...322 7 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #125 Skrevet 19. januar 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo ikke tryllekunstner eller lekeland i seg selv som er problemet. Det er totalen. Altså «designercupcakes»? En 5-6-åring synes det er like stas med muffins fra Toro med smørkrem og litt strøssel. De legger altså ikke merke til at det er så fancy. En tryllekunstner er gøy for barn, og det er ikke noe foreldre nødvendigvis kan selv. Men, å leie inn tryllekunstner i et lekeland, det er smør på flesk. Fotograf er over the top. Ta bilder sjøl. Det er sprøtt å bruke 20.000,- på barnebursdag i en tid hvor mange sliter økonomisk. Du gjør virkelig ikke ungen din noen tjeneste med å skape slike klasseskiller allerede i barnehagen. Nå kommer det an på barnehagen og miljøet dere vanker i da. Er det beste vestkant og EXIT-stemning, så kan jeg forstå det. Men er det vanlig norsk barnehage-hverdag, så skjønner jeg at folk reagerer. Jeg hadde gjort det, i alle fall. Hadde latt være å sende ungen min dit. Det handler ikke om at vi ikke har råd til slike bursdager selv. Vi har privat barnehage til vårt barn. Og vi leide også lekeland og lagde godteriposer. Men det ble 2000,-, ikke 20.000,-. Til et annet innlegg: Jeg tenker at folk ønsker det beste for ungene sine. Og å lage en pose med stæsj er godt ment. Og kan forstå at det er populært. Spørsmålet er om det var hårstrikk, neglelakk og et armbånd. Eller om det var en pose til 150-200,- per stykk. Da blir det vulgært. Folk må skjønne at de bursdagene de arrangerer skaper presedens. Det skaper forventninger hos andre barn, og press på de voksne. Det er så unødvendig å sette alle de andre barna og foreldrene i en slik situasjon. Får vondt av de barna i deres omgangskrets som gruer seg til sin egen bursdag, fordi de ikke kan by på annet enn egen stue, Toro langpanne og stolleken. Anonymkode: ce7dd...d2e Jeg skjønner på bakgrunn av tilbakemeldingene at det er totalen som er problemet. Så da må vi rett og slett justere ned den totalen, og heller høre med sønnen om det er ett eller annet innslag han ønsker seg som på ett eller annet vis lar seg innlemme. Det skal nok gå fint Og som nevnt i annet innlegg - jeg ønsker virkelig ikke å ekskludere, og tar til meg de tilbakemeldingene som går på dette. Anonymkode: 332e2...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #126 Skrevet 19. januar 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvordan tror du Maja som hadde bursdag tidligere denne uka og Emil som skal feire i morgen føler seg, når barna i klassen er mest opptatt av og snakker mest om Filip sine cupcakes og tryllekunstnere fra i fjor? Og ikke bryr seg det minste om Maja sin pølsebod hvor de bestilte og betalte med monopolpenger eller Emil som skal ha akebursdag med sjokolademedalje for den som aker raskest? Du kan lage en spesiell og morsom bursdag med helt andre effekter enn innleid underholdning til titusenvis av kroner. Legg gjerne tid og energi i bursdagen og vær gjerne kreative, barn er stort sett enkle å glede og det kan gjøres helt uten å betale ti ganger så mye som alle de andre foreldrene. Unntaket er når lista legges skyhøyt og omtrent bare fantasien setter grenser, da blir barn ofte direkte vanskelige å glede. Da stiger forventningene og lista må legges høyere og høyere for å unngå skuffelse hos både sønnen deres og de andre barna. Det vil ikke holde med tryllekunstner til neste år, du skjønner det? Da må dere dra på enda mer for å gjøre sønnen deres spent og gira, så like greit å snu skuta først som sist mens ungen er liten nok til å la seg rive med av morsomme leker, konkurranser og kaker med absurde mengder godteri på. Dere har startet helt øverst på stigen og for å overgå dere selv nok til å holde spenningen ved like vil dere fort nå øverste trinn og trenge helikopter for å skape samme type spenning og glede. Er dere forberedt på at sønnen deres gråter av skuffelse hvis dere ikke bokstavelig talt har helikopterbursdag på 12-årsdagen? I såfall, kjør på. Men vit at de andre barna har lyst til å være hovedpersoner innimellom de også. Anonymkode: e85e2...322 Jeg er virkelig ikke enig i dette. Som jeg skrev i annet innlegg - senest til jul fikk ikke mitt barn det han ønsket seg, da jeg ikke syntes det ønsket var passende. Det gikk helt fint. Ikke har han eller de som var i bursdagen nevnt noe ekstremt av ønsker til kommende bursdager eller ytret seg negativt om bursdagsfester de har vært i heller. Det er ingen konkurranse hvor man må "toppe" noe. Når det gjelder hensynet til de andre barna synes jeg som nevnt at vi foreldre må skape rom for forskjeller, men som sagt - hvis dette absolutt ikke er rom for forskjeller på dette området, så er det greit for meg. Jeg skal tilpasse meg av hensyn til barna. Anonymkode: 332e2...4bc 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #127 Skrevet 19. januar 2023 Er det så vanskelig å arrangere en bursdag relativt lik den andre i samme barnehage/skole arrangerer? ....20 000kr for en BARNEBURSDAG??? Det er jo basically nok til en ferie! Anonymkode: 3f9cb...5cc 5 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #128 Skrevet 19. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er det så vanskelig å arrangere en bursdag relativt lik den andre i samme barnehage/skole arrangerer? ....20 000kr for en BARNEBURSDAG??? Det er jo basically nok til en ferie! Anonymkode: 3f9cb...5cc Neida, det er ikke vanskelig - det var bare nytt for meg at det er dette, og kun dette, som er akseptabelt. For meg er det litt for flokkaktig, men som nevnt - det er notert, og vi skal innordne oss. Og ja, 20 000 er nok til en ferie. Sykkelen til onkelen min er dyrere enn den ferien. Og bilen til naboen er dyrere enn huset til søsteren min. Osv osv. Anonymkode: 332e2...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #129 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Beklager at jeg ordla meg noe enfoldig der, skal prøve å ikke la det gjenta seg Jeg har forsøkt i innleggene mine å innta en undrende holdning, da jeg oppriktig ønsker å forstå hvorfor det vi gjorde i fjor er så fælt. Sier ikke at jeg har lykkes i å fremstå undrende, men det er nå i alle fall det jeg har prøvd. Jeg er faktisk oppriktig lei meg - gråter her - av kommentaren din. Synes det er forferdelig trist at folk dømmer andre på denne måten. Så da må jeg bare spørre: Får du noe ut av å forsøke å latterliggjøre noen på denne måten? Hva har jeg sagt eller gjort som er så grusomt at du bevisst går inn for å gjøre narr av meg? Anonymkode: 332e2...4bc Siden du spør, så synes jeg du fremstår som litt vulgær, både når det gjelder språk og ikke minst med å prøve å imponere med overdrevent fancy barnebursdag. For selvsagt var dette for din egen skyld og ikke for sønnen din. Du sier du spør ham (et barnehagebarn!!) hva han «ønsker seg». Men barn på den alderen er mer enn fornøyd med å få bestemme hvilken farge strøsselet på kaka skal ha. Du legger for stort ansvar på ham. Barnehagebarn trenger dessuten ikke å bli underholdt av profesjonelle. De skal leke og være aktive selv, gjerne under ledelse av foreldre som er med på leken. TS, det er noe som heter «noblesse oblige». Jeg har alltid tenkt at vi som har god råd har et spesielt ansvar for å passe på å ikke legge lista høyere og høyere når det gjelder hva som skal til for å glede barna våre. Enten det nå gjelder klær, utstyr eller bursdagsselskaper. Å bruke 20 000 på en barnebursdag er bare latterlig. Rett og slett. Du har misforstått totalt hva barn trenger. Anonymkode: e1b3f...8df 7 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #130 Skrevet 19. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Siden du spør, så synes jeg du fremstår som litt vulgær, både når det gjelder språk og ikke minst med å prøve å imponere med overdrevent fancy barnebursdag. For selvsagt var dette for din egen skyld og ikke for sønnen din. Du sier du spør ham (et barnehagebarn!!) hva han «ønsker seg». Men barn på den alderen er mer enn fornøyd med å få bestemme hvilken farge strøsselet på kaka skal ha. Du legger for stort ansvar på ham. Barnehagebarn trenger dessuten ikke å bli underholdt av profesjonelle. De skal leke og være aktive selv, gjerne under ledelse av foreldre som er med på leken. TS, det er noe som heter «noblesse oblige». Jeg har alltid tenkt at vi som har god råd har et spesielt ansvar for å passe på å ikke legge lista høyere og høyere når det gjelder hva som skal til for å glede barna våre. Enten det nå gjelder klær, utstyr eller bursdagsselskaper. Å bruke 20 000 på en barnebursdag er bare latterlig. Rett og slett. Du har misforstått totalt hva barn trenger. Anonymkode: e1b3f...8df Ok, det er helt greit at du synes jeg fremstår som vulgær - nå spurte jeg også om hva du fikk/får ut av å forsøke å latterliggjøre noen på denne måten, og det lurer jeg fortsatt på? Gjorde det deg godt å ordlegge deg på en slik måte at jeg begynte å gråte? Synes det er trist at man ikke kan diskutere uten at tonen skal bli så hard. Det er for meg ganske naturlig å spørre et barnehagebarn hva han/hun ønsker seg til bursdagen sin. Det tror jeg heller ikke er spesielt sært. De fleste gjør nok det, og av god grunn og med hjerte på rett sted. Og så har jeg vel aldri sagt at ikke (betydelige) deler av hvordan denne dagen var organisert på var av hensyn til meg selv? Jeg har vært åpen hele veien på at både bakst og fotograf var fordi jeg ikke kan bake, samt ønsket bilder fra dagen uten å bruke tid under festen på å ta dem selv. Det barnet ønsket seg var tryllekunstner, og det fikk ham. Det synes jeg virkelig ikke er så grusomt. Jeg tror absolutt ikke at jeg har misforstått hva et barn trenger. Et barn trenger ikke at man bruker 20 000 på en bursdagsfest, og det har jeg aldri påstått. Jeg forstår bare ikke at man skal bli ledd bak ryggen på og stemplet som vulgår fordi man av forskjellige årsaker ender opp med å bruke så mye penger på festen. Anonymkode: 332e2...4bc 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #131 Skrevet 19. januar 2023 Jeg elsker å stelle i stand, bursdager, jul, påske, 17.mai, sommerfest osv. Jeg har det alltid hjemme da. Bursdagen i fjor hadde jeg dekorert med ballonger (masse ballonger), hadde smootiebar, buffet med kaker, frukt og alt mulig. Jeg hadde laget en kake som favorittfiguren til barnet, som også fargetema til festen var i. Jeg hadde også bestilt dekor med denne figuren til kake og cupcakes. Det var fiskedam og konkurranser med premier. Jeg kunne fint ha fått en onkel til barnet til å være tryllekunstner og en venninne av meg til å male ansikt. Barna elsket besøket, foreldre mener selvfølgelig at dette var for mye. De kommentarene kommer jo av at de ikke orker slikt selv. Den festen her kostet meg ikke veldig mye i penger, men det tok tid. Og den tiden var jo noe jeg koste meg med. Jeg har også valgt et barn for å kunne gi barnet mitt tid, oppfølging og ha bedre økonomi. Folk har alltid noe å kommentere på. Det får de bare gjøre altså. Jeg kommer til å ha samme type i år, det er to måneder til og jeg har begynt å planlegge allerede. Anonymkode: 95c84...a78 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #132 Skrevet 19. januar 2023 Just now, AnonymBruker said: Jeg elsker å stelle i stand, bursdager, jul, påske, 17.mai, sommerfest osv. Jeg har det alltid hjemme da. Bursdagen i fjor hadde jeg dekorert med ballonger (masse ballonger), hadde smootiebar, buffet med kaker, frukt og alt mulig. Jeg hadde laget en kake som favorittfiguren til barnet, som også fargetema til festen var i. Jeg hadde også bestilt dekor med denne figuren til kake og cupcakes. Det var fiskedam og konkurranser med premier. Jeg kunne fint ha fått en onkel til barnet til å være tryllekunstner og en venninne av meg til å male ansikt. Barna elsket besøket, foreldre mener selvfølgelig at dette var for mye. De kommentarene kommer jo av at de ikke orker slikt selv. Den festen her kostet meg ikke veldig mye i penger, men det tok tid. Og den tiden var jo noe jeg koste meg med. Jeg har også valgt et barn for å kunne gi barnet mitt tid, oppfølging og ha bedre økonomi. Folk har alltid noe å kommentere på. Det får de bare gjøre altså. Jeg kommer til å ha samme type i år, det er to måneder til og jeg har begynt å planlegge allerede. Anonymkode: 95c84...a78 Wow, høres helt fantastisk ut Mektig imponert, og lei meg for å høre at du også har fått kommentarer. Bra du klarer å heve deg over det Anonymkode: 332e2...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #133 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, det er helt greit at du synes jeg fremstår som vulgær - nå spurte jeg også om hva du fikk/får ut av å forsøke å latterliggjøre noen på denne måten, og det lurer jeg fortsatt på? Gjorde det deg godt å ordlegge deg på en slik måte at jeg begynte å gråte? Synes det er trist at man ikke kan diskutere uten at tonen skal bli så hard. Det er for meg ganske naturlig å spørre et barnehagebarn hva han/hun ønsker seg til bursdagen sin. Det tror jeg heller ikke er spesielt sært. De fleste gjør nok det, og av god grunn og med hjerte på rett sted. Og så har jeg vel aldri sagt at ikke (betydelige) deler av hvordan denne dagen var organisert på var av hensyn til meg selv? Jeg har vært åpen hele veien på at både bakst og fotograf var fordi jeg ikke kan bake, samt ønsket bilder fra dagen uten å bruke tid under festen på å ta dem selv. Det barnet ønsket seg var tryllekunstner, og det fikk ham. Det synes jeg virkelig ikke er så grusomt. Jeg tror absolutt ikke at jeg har misforstått hva et barn trenger. Et barn trenger ikke at man bruker 20 000 på en bursdagsfest, og det har jeg aldri påstått. Jeg forstår bare ikke at man skal bli ledd bak ryggen på og stemplet som vulgår fordi man av forskjellige årsaker ender opp med å bruke så mye penger på festen. Anonymkode: 332e2...4bc Vel, jeg reagerte på at du hele tre ganger snakket om at barnet ditt «driter i» forskjellige ting. En merkelig måte å beskrive et lite barn på. Flashy forbruk har til alle tider blitt sett på som vulgært. Du kan mene at det er urettferdig, men sånn er det nå. Det er også noe litt komisk med å overdrive så voldsomt. Men hvis det er så viktig for deg å lage dyre barnebursdager så får du vel bare gjør det da, og heller «drite i» hva andre måtte mene. Hvorfor ikke stå for det? Anonymkode: e1b3f...8df 9
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #134 Skrevet 19. januar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, jeg reagerte på at du hele tre ganger snakket om at barnet ditt «driter i» forskjellige ting. En merkelig måte å beskrive et lite barn på. Flashy forbruk har til alle tider blitt sett på som vulgært. Du kan mene at det er urettferdig, men sånn er det nå. Det er også noe litt komisk med å overdrive så voldsomt. Men hvis det er så viktig for deg å lage dyre barnebursdager så får du vel bare gjør det da, og heller «drite i» hva andre måtte mene. Hvorfor ikke stå for det? Anonymkode: e1b3f...8df Du svarer fortsatt ikke på spørsmålet mitt: Hva fikk/får du ut av å forsøke å latterliggjøre noen på denne måten? Du kunne fint fått frem at du reagerer på ordvalg på en vesentlig mer konstruktiv og skånsom måte, hvis du er opptatt av oblige noblesse? Det er ikke viktig for meg i det hele tatt å arrangere dyre bursdager. Det bare ble sånn i fjor av forskjellige årsaker (dårlig tid, praktiske hensyn), og så ble jeg overrasket over at dette med bursdager er så betent når temaet dukket opp i ny barnehage. Det er ikke en sak jeg har behov for å "stå for", sånn sett. Det å få velge den feiringen som passer en selv best er nok kanskje viktig for meg, og en sak jeg kunne (burde?) stått for, men hvorvidt jeg orker det hvis det går på bekostning av det sosiale livet til familien vår i barnehagesammenheng er et annet spørsmål. Anonymkode: 332e2...4bc 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #135 Skrevet 19. januar 2023 Jeg er fattig alenemor, men hadde elsket det om ungene ble invitert i sånn bursdag. Det er jo gøy at folk velger ulike ting. Og ungene koser seg. Anonymkode: 3ba2e...6e9 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #136 Skrevet 19. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg er fattig alenemor, men hadde elsket det om ungene ble invitert i sånn bursdag. Det er jo gøy at folk velger ulike ting. Og ungene koser seg. Anonymkode: 3ba2e...6e9 Så fint at du tenker sånn!! En av de som var mest opprømt over bursdagen i fjor var en alenemamma med tre barn, hun var kjempeglad for at barna hennes var invitert, og at hadde satt grenser for penger mtp gave og ordnet det slik at folk kunne gå sammen om gavene. Anonymkode: 332e2...4bc 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #137 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du svarer fortsatt ikke på spørsmålet mitt: Hva fikk/får du ut av å forsøke å latterliggjøre noen på denne måten? Du kunne fint fått frem at du reagerer på ordvalg på en vesentlig mer konstruktiv og skånsom måte, hvis du er opptatt av oblige noblesse? Det er ikke viktig for meg i det hele tatt å arrangere dyre bursdager. Det bare ble sånn i fjor av forskjellige årsaker (dårlig tid, praktiske hensyn), og så ble jeg overrasket over at dette med bursdager er så betent når temaet dukket opp i ny barnehage. Det er ikke en sak jeg har behov for å "stå for", sånn sett. Det å få velge den feiringen som passer en selv best er nok kanskje viktig for meg, og en sak jeg kunne (burde?) stått for, men hvorvidt jeg orker det hvis det går på bekostning av det sosiale livet til familien vår i barnehagesammenheng er et annet spørsmål. Anonymkode: 332e2...4bc Hjelpe meg, så intens og slitsom du virker. Dette er et diskusjonsforum, vi kjenner ikke hverandre, og det hadde aldri falt meg inn at noen begynte å gråte av en spissformulering.Hva jeg «får ut av» den kommentaren… det var en (sleivete) måte å bemerke den litt festlige kontrasten i at du som svømmer i penger har språk som en bryggesjauer. (Ja, nå kommer vel alle som jobber i en havn å spørre hva jeg får ut av å latterliggjøre dem). Det virker som om du har ekstremt mange følere ute og er voldsomt opptatt av hva alle andre mener om ting. Og når du spør så får du vel tåle å høre det. Ja, de fleste vil nok himle litt med øynene av designerkaker, profesjonell fotograf og profesjonelle underholdere i et selskap for barnehagebarn. De fleste foreldre har selvtillit nok til å arrangere en barnebursdag selv. Men hvorfor skulle det gå utover ditt sosiale liv? Mener du at venner vil droppe dere? Venner kjenner deg vel og er glad i deg for den du er, får vi håpe. Anonymkode: e1b3f...8df 6 2
Sensi Skrevet 19. januar 2023 #138 Skrevet 19. januar 2023 Min erfaring er at barna liker variasjonen. Har man «kjedelig» bursdag, kan man legge litt mer i godteposen = stas. Evt ikke. Barna sammenligner ikke. Det er det foreldrene som gjør. 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #139 Skrevet 19. januar 2023 Just now, AnonymBruker said: Hjelpe meg, så intens og slitsom du virker. Dette er et diskusjonsforum, vi kjenner ikke hverandre, og det hadde aldri falt meg inn at noen begynte å gråte av en spissformulering.Hva jeg «får ut av» den kommentaren… det var en (sleivete) måte å bemerke den litt festlige kontrasten i at du som svømmer i penger har språk som en bryggesjauer. (Ja, nå kommer vel alle som jobber i en havn å spørre hva jeg får ut av å latterliggjøre dem). Det virker som om du har ekstremt mange følere ute og er voldsomt opptatt av hva alle andre mener om ting. Og når du spør så får du vel tåle å høre det. Ja, de fleste vil nok himle litt med øynene av designerkaker, profesjonell fotograf og profesjonelle underholdere i et selskap for barnehagebarn. De fleste foreldre har selvtillit nok til å arrangere en barnebursdag selv. Men hvorfor skulle det gå utover ditt sosiale liv? Mener du at venner vil droppe dere? Venner kjenner deg vel og er glad i deg for den du er, får vi håpe. Anonymkode: e1b3f...8df Jeg vil ikke si at jeg er spesielt opptatt av hva alle andre mener om ting. Denne tråden ble opprettet fordi jeg oppriktig lurte på hvorfor dette med barnebursdager er så betent. Du sier at når jeg spør får jeg tåle å høre det - det går jo også begge veier; når du sleiver i vei med eget språk må du også tåle spørsmål, og å høre at du fremstår som lite hensynsfull uten å gå i forsvar. Det å lempe ansvaret for at folk blir lei seg over på dem ved å beskrive dem som slitsomme og intense oser ikke akkurat klasse det heller. Du spør hvorfor dette skulle gå utover vårt sosiale liv. Vel - basert på kommentarene her - inklusive din - er jeg jo klasseløs, pinlig, overfladisk og det ene med det andre. Hvis folk er så raske til å dømme basert på en barnebursdag må man jo åpenbart være forsiktig med hva man gjør med tanke på det sosiale livet i barnehagen - hvor vi er nye. De kjenner oss jo ikke. Er selvfølgelig ikke redd for det sosiale livet overordnet sett, venner har både sønnen min og oss voksne, men det sosiale livet i barnehagen er selvfølgelig viktig. Anonymkode: 332e2...4bc 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #140 Skrevet 19. januar 2023 Jeg har alltid hatt det på lekeland, paintball, aktivitetsgård, trampolinepark og bowling eller lignende, pga plassmangel hjemme. Men da er det aktiviteten, jeg leier feks ikke inn en tryllekunster i tillegg. Og har jeg selvsagt ikke leid hele plassen alene, det er andre familier der også. Så baker jeg en langpannekake. Det hadde aldri slått meg å bestille designermuffins til en barnebursdag. Hva skal de med det? De fleste er fornøyd med sjokoladekake med pynt, og eventuelt noe tilrettelagt for allergier. Også får de noe mat som er inkludert i bursdagsprisen til plassen vi er på. Og hvorfor leie inn fotograf til en barnebursdag? Det var voldsomt.. Jeg syns feiringen du beskriver var overkill, men hver sin smak.. Anonymkode: 043e3...5d2 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå