AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #81 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Veldig enig i dette. Det handler om å flashe penger i en tid hvor mange sliter med nødvendige betalinger samt at man skaper press på å ha dyre og fancy bursdager, som er fullstendig unødvendig. Du gjør dessuten deg selv en bjørnetjeneste. Når barnet allerede fra barnehagen er vant til innleid tryllekunstner, designkaker og leid lokale, hva slags bursdager tror du barnet da forventer når det er 10 og 15? Foreldre som deg hadde blitt snakket om og ledd av her og det på tross av at dette er et pengesterkt område hvor de fleste har råd til den slags og vel så det. Jeg er uendelig glad for at alle her er både nøkterne og solidariske og ikke har behov for å holde slike bursdager. Anonymkode: e5bec...c5a Da er dere verre enn de som faktisk har sånne bursdager , å baksnakke oh snakke negativt om de som velger annerledes er så teit Anonymkode: 62654...ff5 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #82 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Nei, selvsagt mener jeg ikke det. Hvem inviterer så mange? Fem barn kanskje? Det er jo ikke vanlig å invitere hele barnehageavdelingen i bursdag. Anonymkode: e1b3f...8df Fem? Eh bor i huttiheita di? Anonymkode: 62654...ff5 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #83 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når foreldre kommer med slike «vi har ikke sørget for å få barn etter at vår økonomi er bunnsolid, begrenset oss i antall til egen økonomiske situasjon, lagt oss opp en buffer og ventet til vi er over 30 med å få dem» type argumenter så himler jeg med øynene. Dersom du oppriktig mener at det er «diskriminerende» at andre barn vokser opp mer velstående - Hvorfor valgte du å få egne barn i fattigdom? Dersom du mener fattigdom ikke er til hinder - da er andres pengebruk irrelevant. Som det er: sett opp et overrasket, lett forulempet utrykk. Si «for oss er nok tid/helse mer begrensende enn penger. Mener du at mennesker som ikke er heldige nok med egen helse til å kunne holde bursdag i egenregi skal la sine barn gå uten feiring? For det er det reelle alternativet for veldig mange.» Og så nyter du at hun forsøker padle seg ut av tullballet. Noen har penger. Andre har det ikke. For barn er det en berikelse å få delta både på det ene og det andre. Det er ikke slik at folk med penger skal late som om de ikke er det fordi noen har valgt å få barn inn i fattigdom. Det er deres frie valg. Angår ikke naboen. Igjen - an fattige fattigdom som begrensende ville de aldri valgt å utsette egne unger for det. Anonymkode: 3d9e3...7ef Jeg bor i et pengesterkt nabolag i Oslo, og her er bursdagsselskapene helt normale hjemmebursdager med servering av pølser og Toro-kake + godtepose. Noe mer trenger man faktisk ikke for å ha en flott feiring. Må si jeg er veldig glad for at disse pengesterke foreldrene jeg omgås er fornuftige, trenger slettes ikke være fattig for å synes at ts går helt av skaftet her. Anonymkode: c201b...569 7 5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #84 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Definitivt - jeg ser bare ikke at det er så grusomt dårlig gjort av oss å gjøre noe barnet digger, enten det er ansiktsmaler eller tryllekunstner. Men skjønner jo at jeg er i mindretall! 😅 Anonymkode: 332e2...4bc Jeg synes tryllekunstner og leie av billig lokale høres mye bedre ut enn lekeland, og ville kanskje tippe det er omtrent samme pris. Mrs.Under skrev (39 minutter siden): Nå har jeg ikke lest alle innleggene her, men for egen del må jeg si at hatet nådde nye høyder når vi hadde rundridning med hest på parkeringsplassen i borettslaget i 5 års dagen til datter min. Det var venninna mi, gudmor til min datter som foreslo at hun kunne ta med hesten sin og gjøre dette, jeg syns det var en super ide. Men altså, hadde jeg vist om de kommentarene som kom i ettertid hadde jeg droppa det. Så moralen er, for min del, ikke flashe, ha det billig og enkelt med mindre du vil ha " bråk". Slik som dette tenker jeg hadde vært helt supert, så hvis ikke dette er lov, tror jeg at jeg gir opp. Vi har aldri hatt dyre bursdager, men vi har et hoppeslott som ingen andre har, og har aldri fått klage på det. Og en pappa som klovner fælt rundt maten. Jeg har tenkt for meg selv at en bursdag vi var i med masse masse pynt(kjøpt) var litt ekstrem, men ungene syntes jo ikke det var gøyere enn når de har god plass utenfor huset vårt, så det har aldri vært mas om å få det samme. Jeg har også tenkt at lekeland/bowling/bading er litt ekstremt, for det høres så dyrt ut, men leie av gymsal virker supert. Mine barn har heller aldri likt lekeland (bowling er bedre). Jeg tror jeg er enig med noen her at enten så velger du én ting (fancy lokale/mat/aktivitet/pynt/fotograf/innbydelser) eller så gjør du det så ekstremt at det uansett ikke kan forventes av noen andre. Da gjerne med beskjed om at dette blir noe ekstra du ønsker å gjøre for gruppa. Anonymkode: bb375...11c 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #85 Skrevet 19. januar 2023 Blir trist av å lese alt dette. Hvorfor kan vi ikke unne hverandre det beste og ikke sammenligne absolutt alt. TS skriver at de har liten familie som gjør at barnet ikke får familiebursdag på samme måte som mange andre. I tillegg ønsket han seg trykkekunstner i bursdagen. Hvorfor skulle han ikke få det? Jeg ser foreldre bruker tusenvis av kroner på alt mulig til barna sine, og her deles det jo med de andre. Det er dyrt når man skal invitere 40 personer, men det er også generøst og gavmild å inkludere alle og ikke stenge noen ute. At man ikke orker å ha barnebursdag i eget hus/leilighet forstår jeg godt! Det er mye arbeid og det koster i tid og penger det også, selv om det naturligvis er mye billigere. Jeg syns det er trist at man skal ta mer hensyn til hvordan andre foreldre føler seg enn hva barnet ønsker. Jeg bruker ikke 20 000 på et barneselskap, men jeg elsker feiringer og gjør MYE utav det. Heldigvis har det ikke vært noen negative kommentarer, men jeg vet jo at det er overkill, men så liker jeg det og ungene syns det er kjempe stas. Lykke til til TS! Håper guttungen får den bursdagen han ønsker seg Anonymkode: 94eee...7ba 3 1
Ella_xx Skrevet 19. januar 2023 #86 Skrevet 19. januar 2023 Jeg synes du skal gjøre akkurat det du vil, og det som passe for din familie! Mine barn hadde synes det var DØDSGØY med tryllekunstner og ansiktsmaling og hele den pakken. Og ja, lekeland er skikkelig dritt!! Barna kommer til å huske det som kjempehyggelig, og om neste bursdag «bare» blir hot dog og sekkeløp i en hage så går det selvfølge bra det også. Verden er full i forskjeller og sånn er det bare. Noen har stort hus å ha bursdag i, andre lite. Og du betaler jo for alle sammen, så folk skal være super glad for å bli bedt. Det hadde i alle fall vi blitt. Håper dere får en knall bursdag (og død over janteloven)!! 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #87 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Konklusjonen for min del på denne tråden er i alle fall at folk er raske til å dømme andre. Det hadde virkelig ikke falt meg inn å le av noen, eller stemple dem som vulgære, på bakgrunn av en bursdagsfeiring. Det er helt utrolig for meg. Like ille som trådene her inne om hvor flaut det er med folk som leier når de har barn, er alene med barn, er over 40 når de får barn, ikke har lappen når de har barn, har for billige klær, for dyre klær, for lav utdanning... Fy søren så trist og A4 dette samfunnet vi har skapt er Er evig glad for at jeg har en omgangskrets med stort spenn utenfor barnehagen. To av mine beste mammavenninner er en alenemamma med mange barn som kom som flyktning og bor i kommunalbolig med tre barn på ett rom, og ei direktørdame med millionlønn og gigakåk. Like bra damer og like gode mødre begge to. "Litt" forskjell på bursdagsfeiringene til barna deres, men det har heldigvis aldri vært noe tema blant noen (og ja, de barna går i hverandres bursdager). Anonymkode: 332e2...4bc Gode poeng! Anonymkode: 657fa...a06
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #88 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En del av meg skulle ønske at jeg kunne innta den holdningen, men det er faktisk viktig for meg at vi som familie ikke blir stemplet som pinlige og vulgære, ønsker ikke å gjøre noe som kan slå tilbake på sønnen min. Anonymkode: 332e2...4bc Om det hadde gjort det så sier det mer om de andre .. Anonymkode: 62654...ff5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #89 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men tenker du sånn når det gjelder alt? Klær? Ferier? Ler dere av folk av de årsakene også? Når det gjelder hva sønnen min forventer tror jeg egentlig ikke at han kommer til forvente så voldsomt mye mer enn andre. Når det gjelder cupcakes kan jeg ikke bake. Derav bestilling. Han driter jo i om kaker er custom eller ikke, så lenge det er kake. Når det gjelder lokale driter han i det også - vi har som nevnt ikke plass til 40 stykker, så lokale ble ikke leid for å flashe noe som helst, men av praktiske årsaker. Fotograf ville jeg ha, dette er noe han driter i. Da står vi igjen med tryllekunster. En ting han digger, og ville ha. Synes ikke det er forferdelig å innvilge det ene ønsket. Skjønner nå at jeg må prøve å få til noe utendørs, og alliere meg med nok voksne for å ha kontroll på barna, og heller legge ressurser i aktiviteter vi ordner selv, siden det er sosialt selvmord å leie noen til å gjøre det for oss. Er det overkill og for strebersk å lage noe rebus/hinderopplegg i skogen, eller unngår jeg å bli utfryst hvis jeg gjør noe sånt? Anonymkode: 332e2...4bc Altså, nå synes jeg faktisk du gjør deg litt vanskelig her. Det er helt OK å kjøpe seg ut av ting man ikke har tid til eller kan gjøre selv. Som å bake. Men nå var det du selv som presiserte at dette ikke bare var cupcakes. Det var "designercupcakes". Og da høres det jo ut som om du til en barnebursdag for et barn under 5 år, bestilte cupcakes til 40kr stk for å servere barnehagevennene. Mens du KUNNE ha kjøpt "standard-cupcakes" med mindre topping, pynt og dill, og ungene hadde vært like fornøyde. Evt. rema 1000 sin "langpanne sjokoladekake" som også er overraskende god, og som du kunne pyntet så kult du bare ville. (Selv om du ikke kan bake.) Lokale er du ikke alene om å leie. Men de fleste leier et enkelt lokale som er stort nok. Type "grendehus" eller barnehage. Jeg tror heller ingen hadde reagert om det var en bursdag med kokte pølser og langpanne-sjokoladekake (kjøpt på Rema), i et leid lokale, som hadde tryllekunstner. Det er ikke tryllekunstneren i seg selv som er overkill, det er det at dere har valgt en "high-end" løsning på ALT. Lokale, mat, underholdning osv. At ungene snakker om denne ene bursdagen et år etterpå, tyder på at den for dem var "helt utrolig" og langt over hva de normalt forbinder med en bursdag. (Altså, overkill.) Og når det gjelder fotograf, så husk at om du deler og publiserer disse bildene noe sted, så må du innhente samtykke fra alle som er med på bildet. For det kan være noen som ikke ønsker å bli fotografert også. (Ja, også små barn!) Et rebusløp/hinderopplegg i skogen er i utgangspunktet ikke overkill. Men det er mulig å gjøre det til overkill dersom det involverer at det er profesjonelle (og ikke dere selv) som setter opp hinderløypa/rebusløpet. Og at det serveres porsjonspizza laget i pizzaovnen på stedet, på porselensasjett, og at det er konditor-kaker etterpå . Før det hele avsluttes med et innleid sirkus, som kommer og gjør show for dere. Akkompagnert av et strykeorkester som sitter i pop-up telt og spiller underveis. At dere er kreative og finner på noe selv, er absolutt innenfor. Det kan alle gjøre, uavhengig av økonomi. Og det kan bli ganske minneverdige bursdager av det også, spesielt for barnehagebarn. Og det er lov til å gjøre en ting eller to som er litt dyrere enn minimum. (Som å dra på lekeland, eller å leie inn en tryllekunstner, eller å kjøpe en ferdig bursdagskake.) Anonymkode: 9681d...ae9 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #90 Skrevet 19. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Driter i…driter i….driter i. Klasse kan du ikke kjøpe deg da. Anonymkode: e1b3f...8df Beklager at jeg ordla meg noe enfoldig der, skal prøve å ikke la det gjenta seg Jeg har forsøkt i innleggene mine å innta en undrende holdning, da jeg oppriktig ønsker å forstå hvorfor det vi gjorde i fjor er så fælt. Sier ikke at jeg har lykkes i å fremstå undrende, men det er nå i alle fall det jeg har prøvd. Jeg er faktisk oppriktig lei meg - gråter her - av kommentaren din. Synes det er forferdelig trist at folk dømmer andre på denne måten. Så da må jeg bare spørre: Får du noe ut av å forsøke å latterliggjøre noen på denne måten? Hva har jeg sagt eller gjort som er så grusomt at du bevisst går inn for å gjøre narr av meg? Anonymkode: 332e2...4bc 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #91 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Beklager at jeg ordla meg noe enfoldig der, skal prøve å ikke la det gjenta seg Jeg har forsøkt i innleggene mine å innta en undrende holdning, da jeg oppriktig ønsker å forstå hvorfor det vi gjorde i fjor er så fælt. Sier ikke at jeg har lykkes i å fremstå undrende, men det er nå i alle fall det jeg har prøvd. Jeg er faktisk oppriktig lei meg - gråter her - av kommentaren din. Synes det er forferdelig trist at folk dømmer andre på denne måten. Så da må jeg bare spørre: Får du noe ut av å forsøke å latterliggjøre noen på denne måten? Hva har jeg sagt eller gjort som er så grusomt at du bevisst går inn for å gjøre narr av meg? Anonymkode: 332e2...4bc Ikke meg du siterer, men jeg undrer meg på om du rett og slett har feil omgangskrets. Anonymkode: 798f2...182 1
Gjest Anonyme-meg Skrevet 19. januar 2023 #92 Skrevet 19. januar 2023 Jeg syns du skal gå for det som føles riktig for deg og ditt barn. Verden er urettferdig og det kommer den alltid til å være. Barn er som regel tilpasningsdyktig og kommer nok til å kose seg i en sånn bursdag. Jeg hadde gledelig sendt mitt barn i en sånn bursdag ihvertfall. Inkluder alle og ikke ha for store forhåpninger på gaver.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #93 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk, det er dette jeg er mest redd for. Skjønner at jeg må endre planene, ønsker ikke å falle utenfor. Synes det på en måte er trist, men sånn er det. Som jeg skrev i annen kommentar skal jeg ta dette til etterretning og ta en prat med sønnen min Anonymkode: 332e2...4bc Trenger vel ikke å endre planene helt bare å tone det ned litt? «Designercupcakes» kan man lage selc eller så kan du kjøpe og si at en venn lagde det om de spør, hvordan vet de egentlig at du har bestilt det med mindre du sier det? Fotograf trenger man ikke, litt vel høytidelig for en barnebursdag, gi et kamera til far så kan han gå å ta bilder. Også dropp tryllekunstner. Da har du en normal bursdag med cupcakes, pizza og lekeland. Men du kan jo gjøre det slik som før også, de andre har ikke noe med hva du gjør. personlig syntes jeg det fremstår som «trying too hard» og gir meg veldig «influencer»/«amerikaner» vibes, som jeg syntes fremstår som falskt. Men det er altså ang. Tryllekunstner/hoppeslott/ponni osv. Anonymkode: eecf7...3ac
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #94 Skrevet 19. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Altså, nå synes jeg faktisk du gjør deg litt vanskelig her. Det er helt OK å kjøpe seg ut av ting man ikke har tid til eller kan gjøre selv. Som å bake. Men nå var det du selv som presiserte at dette ikke bare var cupcakes. Det var "designercupcakes". Og da høres det jo ut som om du til en barnebursdag for et barn under 5 år, bestilte cupcakes til 40kr stk for å servere barnehagevennene. Mens du KUNNE ha kjøpt "standard-cupcakes" med mindre topping, pynt og dill, og ungene hadde vært like fornøyde. Evt. rema 1000 sin "langpanne sjokoladekake" som også er overraskende god, og som du kunne pyntet så kult du bare ville. (Selv om du ikke kan bake.) Lokale er du ikke alene om å leie. Men de fleste leier et enkelt lokale som er stort nok. Type "grendehus" eller barnehage. Jeg tror heller ingen hadde reagert om det var en bursdag med kokte pølser og langpanne-sjokoladekake (kjøpt på Rema), i et leid lokale, som hadde tryllekunstner. Det er ikke tryllekunstneren i seg selv som er overkill, det er det at dere har valgt en "high-end" løsning på ALT. Lokale, mat, underholdning osv. At ungene snakker om denne ene bursdagen et år etterpå, tyder på at den for dem var "helt utrolig" og langt over hva de normalt forbinder med en bursdag. (Altså, overkill.) Og når det gjelder fotograf, så husk at om du deler og publiserer disse bildene noe sted, så må du innhente samtykke fra alle som er med på bildet. For det kan være noen som ikke ønsker å bli fotografert også. (Ja, også små barn!) Et rebusløp/hinderopplegg i skogen er i utgangspunktet ikke overkill. Men det er mulig å gjøre det til overkill dersom det involverer at det er profesjonelle (og ikke dere selv) som setter opp hinderløypa/rebusløpet. Og at det serveres porsjonspizza laget i pizzaovnen på stedet, på porselensasjett, og at det er konditor-kaker etterpå . Før det hele avsluttes med et innleid sirkus, som kommer og gjør show for dere. Akkompagnert av et strykeorkester som sitter i pop-up telt og spiller underveis. At dere er kreative og finner på noe selv, er absolutt innenfor. Det kan alle gjøre, uavhengig av økonomi. Og det kan bli ganske minneverdige bursdager av det også, spesielt for barnehagebarn. Og det er lov til å gjøre en ting eller to som er litt dyrere enn minimum. (Som å dra på lekeland, eller å leie inn en tryllekunstner, eller å kjøpe en ferdig bursdagskake.) Anonymkode: 9681d...ae9 Mulig jeg ordla meg dumt i HI, beklager det i så fall. Joda, cupcakes var sånn sett designer, eller, jeg vet egentlig ikke hva folk legger i designer - jeg sendte et bilde av hva jeg ville ha til bakeri og fikk det. Skal kjøpe inn noe enklere neste gang. Når det gjelder fotograf var det opplyst godt om i invitasjon, og ett barn ønsket ikke å bli avfotografert, noe som var helt ok. Ingenting er selvfølgelig delt på nett! Skal prøve å få til noe rebus/hinderopplegg i samarbeid med andre foreldre med pølse og sjokoladekake etterpå, tenker jeg Anonymkode: 332e2...4bc 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #95 Skrevet 19. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi kan ikke ha det hjemme pga plass Hvis det hadde vært et alternativ hadde jeg gjort det. Anonymkode: 332e2...4bc Lån et lokale og ha vanlig bursdag da. Anonymkode: 98c0b...eee
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #96 Skrevet 19. januar 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke meg du siterer, men jeg undrer meg på om du rett og slett har feil omgangskrets. Anonymkode: 798f2...182 Hva får deg til å tenke det, om jeg får spørre? Anonymkode: 332e2...4bc
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #97 Skrevet 19. januar 2023 Lizard skrev (1 time siden): Lekeland etc. er innafor, men å leie et privat sted, designercupcakes og tryllekunstner er helt på tur. Tenker også at det er veldig over kill med lekeland/festlokale (ut over en gymsal eller barnehagen), show, design cup cakes osv. Det er sosialt selvmord, du har rett i det. Barn trenger på ingen måte slikt selskap. I vår barnehage er hjemme-bursdag med halve barnegruppa stor suksess. De snakker om bursdagen lenge i forveien, gleder seg til å se hverandres leker, gleder seg til å ha fiskeelek for p få godtepose For oss voksne får vi faktisk bli kjent med barna når vi har dem i en oversiktelig setting, og har nok overblikk til å faktisk være sammen med dem. Barna trenger på ingen måte stort selskap, dette er et skapt behov av voksne og alle andre foreldre smiler bak ryggen din og lurer på hvorfor du har behov for å leke influenser i nivået på selskapet- mens alle vi andre er helt happy med en low key bursdag? Vi tenker vårt om hva det sies om deg. Gjør det gjerne for meg. Mitt barn liker ikke slike feiringer, de syntes det er for stort og vil heller ha et mindre selskap hjemme uansett hva du gjør. Men ja, jeg ler litt av deg og lurer på hvilke mindreverdighetskomplekser du har jeg gjør det og hvor mange bloggere du følger siden du tenker dette er normalt. Jeg lover deg, alle bloggerne som kjører slike selskap les også av bak deres rygg. Anonymkode: fada5...799 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #98 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det kan du ta det helt med ro på - han får absolutt ikke alt han ønsker, helt normalt barn som ikke viser noe tegn til være bortskjemt, som ba om én ting til bursdagen - tryllekunstner - og fikk det denne gangen. Nå skal jeg høre hva han ser for seg i år, hvis det lar seg gjøre skal han få det, hvis det ikke går på bakgrunn av tilbakemeldingene jeg får her kommer han nok til å takle det helt fint. Får bare skryt av ham i barnehagen fordi han er raus, empatisk og flink til å dele. Så der er jeg ikke bekymra - ei heller for kjærligheten mellom oss og ham Anonymkode: 332e2...4bc Selvsagt sier moren til dette barnet selv at det ikke viser tegn til å være bortskjemt. Barn blir ikke bortskjemt hvis foreldrene er klar over hva de gjør og ser tegnene selv, det kommer snikende og så sitter du plutselig der med klassens hovedklyse. Å være bortskjemt handler om mer enn hva de ønsker seg i gave, og ved 5 år har de ikke nødvendigvis kapasiteten til å tenke ut nøyaktig hva de ønsker seg, så det er for tidlig å basere noe som helst på dette. Og det handler ikke bare om å være bortskjemt per se, men hvordan de ser verden når de får alt på sølvfat og vel så det. Når du setter standarden der ved bursdagsfeiring ved 5 år, og ikke ser det problematiske og hevder at barnet absolutt ikke er bortskjemt. Jeg sier bare: Dudley. Anonymkode: 01dd9...f80 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #99 Skrevet 19. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tenker også at det er veldig over kill med lekeland/festlokale (ut over en gymsal eller barnehagen), show, design cup cakes osv. Det er sosialt selvmord, du har rett i det. Barn trenger på ingen måte slikt selskap. I vår barnehage er hjemme-bursdag med halve barnegruppa stor suksess. De snakker om bursdagen lenge i forveien, gleder seg til å se hverandres leker, gleder seg til å ha fiskeelek for p få godtepose For oss voksne får vi faktisk bli kjent med barna når vi har dem i en oversiktelig setting, og har nok overblikk til å faktisk være sammen med dem. Barna trenger på ingen måte stort selskap, dette er et skapt behov av voksne og alle andre foreldre smiler bak ryggen din og lurer på hvorfor du har behov for å leke influenser i nivået på selskapet- mens alle vi andre er helt happy med en low key bursdag? Vi tenker vårt om hva det sies om deg. Gjør det gjerne for meg. Mitt barn liker ikke slike feiringer, de syntes det er for stort og vil heller ha et mindre selskap hjemme uansett hva du gjør. Men ja, jeg ler litt av deg og lurer på hvilke mindreverdighetskomplekser du har jeg gjør det og hvor mange bloggere du følger siden du tenker dette er normalt. Jeg lover deg, alle bloggerne som kjører slike selskap les også av bak deres rygg. Anonymkode: fada5...799 Ok, skjønner jo at det er den vanlige tankegangen, og skal endre planene - men som nevnt synes jeg dette er veldig trist, og lurer oppriktig på hva det er i deg som gjør at du ler av noen som har gått for en annen løsning enn deg? Hvor kommer den mistenkeliggjøringen fra? Hvorfor må det ha med mindreverdighetskomplekser å gjøre å prioritere annerledes enn deg? Jeg blir som nevnt i annen tråd oppriktig lei meg, men kan forsikre deg om at det generelt ikke er mindreverdighetskomplekser som styrer mine valg. Jeg ser på meg selv som en helt normal person som gjør det jeg kan for å bidra til at folk rundt meg skal ha det bra. De argumentene som jeg synes står seg godt i denne tråden er at bursdagsfester med ekstra "greier" skaper press og stress for voksne, og at barn kan bli skuffa over egen bursdag. Som nevnt skulle jeg ønske at vi foreldre i større grad kunne skape aksept for forskjeller, men ok, hvis det er sånn at bursdager er noe som absolutt blir sammenlignet, så greit - jeg kjøper den. Når det gjelder voksnes tanker om mindreverdighetskomplekser og manglende klasse er det bare tragisk og slik jeg ser det litt slemt. I samme gate som å dømme andre for merkeklær, for dårlige klær, å være for "stylet" eller for "uflidd" - det er bare trist at vi ikke klare å godta at vi er forskjellige og lete etter mennesket bak. Anonymkode: 332e2...4bc 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #100 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva får deg til å tenke det, om jeg får spørre? Anonymkode: 332e2...4bc Omgangskrets blir muligens feil ordvalg; men det er altså disse menneskene som kommer med giftige kommentarer jeg sikter til. Det var i den nye barnehagen det ble reaksjoner; det var kanskje ikke et problem i den gamle? Anonymkode: 798f2...182
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå