AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #61 Skrevet 19. januar 2023 Just now, AnonymBruker said: Det høres virkelig ut som dere prøver å kjøpe barnets kjærlighet, med dette intense behovet for å gi barnet alt det ønsker. Jeg er glad barnet mitt slipper å gå i klasse med et sånt barn, for det tror jeg kan bli ekstremt slitsomt gjennom skoleårene. Anonymkode: 01dd9...f80 Det kan du ta det helt med ro på - han får absolutt ikke alt han ønsker, helt normalt barn som ikke viser noe tegn til være bortskjemt, som ba om én ting til bursdagen - tryllekunstner - og fikk det denne gangen. Nå skal jeg høre hva han ser for seg i år, hvis det lar seg gjøre skal han få det, hvis det ikke går på bakgrunn av tilbakemeldingene jeg får her kommer han nok til å takle det helt fint. Får bare skryt av ham i barnehagen fordi han er raus, empatisk og flink til å dele. Så der er jeg ikke bekymra - ei heller for kjærligheten mellom oss og ham Anonymkode: 332e2...4bc 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #62 Skrevet 19. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg tror vi brukte ca 20 000? Anonymkode: 332e2...4bc Det er bare spinnvilt. Jeg har ingen andre ord på det. Anonymkode: d0c56...e1b 11 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #63 Skrevet 19. januar 2023 En ting til. Ting blir uansett så fort feil. For dyrt, for enkelt, for mye godis, for sunt osv. Jeg er for at alle må få gjøre som de vil. Jeg er selv på aap, og kunne aldri ha arrangert en bursdag til 20 000,- men som sagt, hadde bare vært glad på barnas vegne, at de får oppleve dette. Ja, det er en vanskelig tid for mange må, inkludert oss, men sånn er det. Jeg er sikker på at dere som arrangerer bursdag til 20 000,- har stor glede av det. Dere gleder 20 barn, som kanskje ikke har slike muligheter selv. Anonymkode: 657fa...a06 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #64 Skrevet 19. januar 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker det er uproblematisk å feire slik dere gjorde sist gang. Mulig jeg tar feil, men mitt inntrykk er at barn er meget «tilpasningsdyktig», og tåler at ting er ulikt hos ulike familier. Barn storkoser seg like mye på hjemmebursdager, som på lekeland- bursdager. Vi kjører det ganske enkelt og klassisk, hjemme med pølser m brød, sjokoladekake og goderiposer. Men hadde datteren vår blitt bedt på en bursdag ala det dere hadde, hadde jeg bare syntes det var stas for datteren vår og være med på. Det som er viktig, er at alle som tilhører samme gruppe blir bedt, at ingen holdes utenfor. Anonymkode: 657fa...a06 Takk! Jeg er ekstremt enig i at det å invitere enten hele gruppa eller avdelingen er mest viktig! Der var den gamle barnehagen genial - hele avdelingen ble invitert, alltid. I den nye er det mye mer klikkete Hadde trodd det derfor kunne være positivt med en bursdag hvor hele avdelingen ble invitert, men skjønner nå at det viktigste er at den er rimelig og nedtonet. 😅 Anonymkode: 332e2...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #65 Skrevet 19. januar 2023 Hva med å foreslå for sønnen din at dere snakker med noen av de som har bursdag omtrent på samme tid, og at de feirer sammen? Barna synes ofte det er like morro med flere bursdagsbarn sammen, og det blir billigere og enklere å arrangere pr foreldrepar. Det blir gjerne noen kompromisser da. Men kanskje det bli innafor å leie et sted, om dere er flere som deler? (Avhenger jo av økonomien til de andre.) Eller at en av de andre er glade i å bake, og kan stille med "designer-kake og cupcakes". Vi har grei økonomi, men pleier å feire sammen med noen som har litt dårlig råd. Løsningen blir at vi planlegger noe som blir ca dobbelt så dyrt som de hadde hatt råd til alene, og så forsøker vi å finne løsninger på invitasjoner, kaker og pynt og sånt som barna synes er kule, men som ikke koster så mye. Tenk at det du gjorde i fjor, var det du gjorde i fjor. I år skal dere finne på noe nytt. Noe som er like gøy, men annerledes. Jeg tror ikke barna savner fotograf. Denne er nok der mer for din del enn for barnets. Anonymkode: 9681d...ae9
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #66 Skrevet 19. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er bare spinnvilt. Jeg har ingen andre ord på det. Anonymkode: d0c56...e1b ... og jeg synes det er spinnvilt med utenlandsferier til 150 000. Biler til 1.2 millioner. Designerjakker til 15 000. Men det er meg, og jeg har da ikke rett til å se ned på eller le av andres pengebruk? Anonymkode: 332e2...4bc 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #67 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk! Jeg er ekstremt enig i at det å invitere enten hele gruppa eller avdelingen er mest viktig! Der var den gamle barnehagen genial - hele avdelingen ble invitert, alltid. I den nye er det mye mer klikkete Hadde trodd det derfor kunne være positivt med en bursdag hvor hele avdelingen ble invitert, men skjønner nå at det viktigste er at den er rimelig og nedtonet. 😅 Anonymkode: 332e2...4bc Neida, invitert gjerne alt og alle. Og lei gjerne et sted å ha bursdagen. Men finn da billige løsninger på mat og kake, og ikke dra på med ekstra ting som tryllekunstner og fotograf. Og slår du deg sammen med et annet foreldrepar og har felles bursdag, så kan du nok få litt hjelp til å justere ned nivået også. Anonymkode: 9681d...ae9
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #68 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk! Jeg er ekstremt enig i at det å invitere enten hele gruppa eller avdelingen er mest viktig! Der var den gamle barnehagen genial - hele avdelingen ble invitert, alltid. I den nye er det mye mer klikkete Hadde trodd det derfor kunne være positivt med en bursdag hvor hele avdelingen ble invitert, men skjønner nå at det viktigste er at den er rimelig og nedtonet. 😅 Anonymkode: 332e2...4bc Som jeg skrev i mitt innlegg nr 2, ting blir alltid feil for noen. Ville ikke ha gitt opp planene for en super bursdag ennå☺️ Anonymkode: 657fa...a06 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #69 Skrevet 19. januar 2023 Bursdagen din er ekstrem, og det kan kanskje være en fordel. Ingen forventer at andre foreldre skal gjenta bragden. Da er det verre med bursdager som er littegrann bedre enn alle andre - det er disse som høyner forventningene sakte men sikkert. Hadde mine barn blitt invitert til en slik bursdag ville jeg vært glad på deres vegne. Anonymkode: 798f2...182 1 4
Gipetto Skrevet 19. januar 2023 #70 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): I mitt "men" legger jeg nok mest at jeg ikke helt forstår at det skal være så forferdelig med forskjeller. Vi har vennepar som i år sikkert har brukt 200 000 på fire utenlandsferier. Skal jeg da si at de er fæle fordi vi kun har en eller to? Anonymkode: 332e2...4bc Antar de er på ferie alene som familie da, og ikke involverer flere familier? Ser du forskjellen? 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #71 Skrevet 19. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hva med å foreslå for sønnen din at dere snakker med noen av de som har bursdag omtrent på samme tid, og at de feirer sammen? Barna synes ofte det er like morro med flere bursdagsbarn sammen, og det blir billigere og enklere å arrangere pr foreldrepar. Det blir gjerne noen kompromisser da. Men kanskje det bli innafor å leie et sted, om dere er flere som deler? (Avhenger jo av økonomien til de andre.) Eller at en av de andre er glade i å bake, og kan stille med "designer-kake og cupcakes". Vi har grei økonomi, men pleier å feire sammen med noen som har litt dårlig råd. Løsningen blir at vi planlegger noe som blir ca dobbelt så dyrt som de hadde hatt råd til alene, og så forsøker vi å finne løsninger på invitasjoner, kaker og pynt og sånt som barna synes er kule, men som ikke koster så mye. Tenk at det du gjorde i fjor, var det du gjorde i fjor. I år skal dere finne på noe nytt. Noe som er like gøy, men annerledes. Jeg tror ikke barna savner fotograf. Denne er nok der mer for din del enn for barnets. Anonymkode: 9681d...ae9 Ja, som jeg har nevnt i tråden skal jeg sjekke med andre, og se hva vi får til. Heller mest mot noe ute nå, tror jeg. Og - som også skrevet annet sted - fotografen var der selvfølgelig for min del, ungene dreit jo i han! Men jeg er SÅ glad vi har de bildene! Jeg kjenner folk som kan designe og trykke litt plakater og invitasjoner og dekor, så kan bruke noe sånt. Bakinga må enten kjøpes eller så må noen andre ta det, jeg kan til nød lage scones, liksom. 😛 Anonymkode: 332e2...4bc 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #72 Skrevet 19. januar 2023 1 minutt siden, Gipetto said: Antar de er på ferie alene som familie da, og ikke involverer flere familier? Ser du forskjellen? Uavhengig av om de drar alene er jo dette noe som "setter standarden" i en klasse, særlig for eldre barn: Vet om plenty som få stikk og blir baksnakket som "smakløse" fordi de kjører på med dyre ferier, designerklær osv... Det er en uting, synes jeg! Anonymkode: 332e2...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #73 Skrevet 19. januar 2023 Her hadde jeg heller forsøkt å gjøre en avtale med foreldrene. Hva om dere blir enige om å spytte inn 1000kr hver pr år, og ha et stort selskap på lekeland i kvartalet? (Og dermed feire alle som har bursdag i det aktuelle kvartalet). Og la dette regnes som gave til hverandre. 1000kr går det veldig fort i bursdagsgaver til en klasse i løpet av et år uansett. Man har jo ofte satt grense på presang for 100kr, og det får man jo ikke så mye for. Da må det være bedre med sosialt samvær og selskap på en måte som inkluderer alle. Skikkelig kjipt for ungen til alenemoren som ikke helt vet hvordan hun skal få råd til BÅDE bursdagsgave til sønnen sin OG hotdog til hele klassen, mens ungen har enorme forventninger pga de svære selskapene vennene hans har fått.. (Ja, jeg var der selv for noen år siden) Anonymkode: 6f191...a65 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #74 Skrevet 19. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Her hadde jeg heller forsøkt å gjøre en avtale med foreldrene. Hva om dere blir enige om å spytte inn 1000kr hver pr år, og ha et stort selskap på lekeland i kvartalet? (Og dermed feire alle som har bursdag i det aktuelle kvartalet). Og la dette regnes som gave til hverandre. 1000kr går det veldig fort i bursdagsgaver til en klasse i løpet av et år uansett. Man har jo ofte satt grense på presang for 100kr, og det får man jo ikke så mye for. Da må det være bedre med sosialt samvær og selskap på en måte som inkluderer alle. Skikkelig kjipt for ungen til alenemoren som ikke helt vet hvordan hun skal få råd til BÅDE bursdagsgave til sønnen sin OG hotdog til hele klassen, mens ungen har enorme forventninger pga de svære selskapene vennene hans har fått.. (Ja, jeg var der selv for noen år siden) Anonymkode: 6f191...a65 Dette synes jeg var en god idé - selv om jeg ikke er fan av lekeland! 😅 Takk for innspill! Anonymkode: 332e2...4bc 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #75 Skrevet 19. januar 2023 Herregud gjør so du ønsker! Hva ansre sier bryr meg midt bak. Anonymkode: 62654...ff5 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #76 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vær så snill la det være. Det holder i massevis med gratis leker i barnebursdag. Dere legger en forventning til de andre sine barn som komner til å gråte på sine bursdager over manglende magiker. Sånt kam du heller gjøre utenom på dager det ikke heter bursdag, om det er så viktig for deg med sånt. Feks en sommerfest i hagen eller noe. Men demp ned bursdag, til mest mulig likt for alle. Denne overkompenseringen lager også mye grupperinger mellom barna. Kjør gjerne på i familie bursdag. Men ikke med barna på skole og bh er du snill. Skjønner godt frustrasjonen til de andre foreldrene. En side av saken du ikke opplever selv. Anonymkode: 906d0...b8a Hæ? For noe piss! Anonymkode: 62654...ff5 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #77 Skrevet 19. januar 2023 Konklusjonen for min del på denne tråden er i alle fall at folk er raske til å dømme andre. Det hadde virkelig ikke falt meg inn å le av noen, eller stemple dem som vulgære, på bakgrunn av en bursdagsfeiring. Det er helt utrolig for meg. Like ille som trådene her inne om hvor flaut det er med folk som leier når de har barn, er alene med barn, er over 40 når de får barn, ikke har lappen når de har barn, har for billige klær, for dyre klær, for lav utdanning... Fy søren så trist og A4 dette samfunnet vi har skapt er Er evig glad for at jeg har en omgangskrets med stort spenn utenfor barnehagen. To av mine beste mammavenninner er en alenemamma med mange barn som kom som flyktning og bor i kommunalbolig med tre barn på ett rom, og ei direktørdame med millionlønn og gigakåk. Like bra damer og like gode mødre begge to. "Litt" forskjell på bursdagsfeiringene til barna deres, men det har heldigvis aldri vært noe tema blant noen (og ja, de barna går i hverandres bursdager). Anonymkode: 332e2...4bc 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #78 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Folk får gjøre som de vil, men du vil garantert bli en snakkis blant de andre foreldrene! Personlig reagerer jeg når ungene kommer hjem med goodiebags som er mer verdt enn gavene som blir gitt. Det kan nesten virke som en prøver å kjøpe popularitet for sitt barn.... Anonymkode: a3d64...123 Mei man blir ikke garantert det! Det finnes voksne som kan oppføre seg nemlig Anonymkode: 62654...ff5 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #79 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Men tenker du sånn når det gjelder alt? Klær? Ferier? Ler dere av folk av de årsakene også? Når det gjelder hva sønnen min forventer tror jeg egentlig ikke at han kommer til forvente så voldsomt mye mer enn andre. Når det gjelder cupcakes kan jeg ikke bake. Derav bestilling. Han driter jo i om kaker er custom eller ikke, så lenge det er kake. Når det gjelder lokale driter han i det også - vi har som nevnt ikke plass til 40 stykker, så lokale ble ikke leid for å flashe noe som helst, men av praktiske årsaker. Fotograf ville jeg ha, dette er noe han driter i. Da står vi igjen med tryllekunster. En ting han digger, og ville ha. Synes ikke det er forferdelig å innvilge det ene ønsket. Skjønner nå at jeg må prøve å få til noe utendørs, og alliere meg med nok voksne for å ha kontroll på barna, og heller legge ressurser i aktiviteter vi ordner selv, siden det er sosialt selvmord å leie noen til å gjøre det for oss. Er det overkill og for strebersk å lage noe rebus/hinderopplegg i skogen, eller unngår jeg å bli utfryst hvis jeg gjør noe sånt? Anonymkode: 332e2...4bc Driter i…driter i….driter i. Klasse kan du ikke kjøpe deg da. Anonymkode: e1b3f...8df 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #80 Skrevet 19. januar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Herregud gjør so du ønsker! Hva ansre sier bryr meg midt bak. Anonymkode: 62654...ff5 En del av meg skulle ønske at jeg kunne innta den holdningen, men det er faktisk viktig for meg at vi som familie ikke blir stemplet som pinlige og vulgære, ønsker ikke å gjøre noe som kan slå tilbake på sønnen min. Anonymkode: 332e2...4bc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå