AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #41 Skrevet 19. januar 2023 5 minutter siden, Ulven said: Du har forsåvidt to valg. Et er å kjøre på med samme feiring som i fjor, og da vil du med stor sannsynlighet oppleve det du kaller sosialt selvmord. Som du selv trolig forstår er det lite musikalsk å bruke 20K på en barnebursdag når andre foreldre i bhg sitter med ulltøy inne på grunn av strøm og matprisene. Da er sjansen veldig stor for at du ikke blir veldig godt mottatt i den nye barnehagen. Det andre er å tone ned feiringen betraktelig og dermed blende mer inn i voksengruppa i barnehagen. Ditt valg selvfølgelig, men de fleste ville trolig tenkt at det er viktigere med et godt forhold til foreldrene i barnehagen enn tryllekunstner, fotograf og gaver til barna i en barnebursdag. Takk, det er dette jeg er mest redd for. Skjønner at jeg må endre planene, ønsker ikke å falle utenfor. Synes det på en måte er trist, men sånn er det. Som jeg skrev i annen kommentar skal jeg ta dette til etterretning og ta en prat med sønnen min Anonymkode: 332e2...4bc 1 1
kathyzz Skrevet 19. januar 2023 #42 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei, det var meg du siterte. Jeg mente det ikke som kritikk. Noen lager utrolig flotte kaker helt selv. Honnør til dem! Jeg gjør ikke det. Hver sine interesser. Jeg mente bare at jeg syns det blir too much å _kjøpe_ designmuffins og fotograf på toppen av ansiktmaling og tryllekunstner. Anonymkode: f97ab...bd0 Vanskelig å utrykke seg bak en skjerm overhode ikke et stikk til deg altså Bare en generell opplysning om at vi stiller like vanskelig som designerkaker eller donuts 😅 Jeg også kan syns det blir litt mye med alt det Var det Caroline Berg Eriksen tro som kjøpte inn 20barnestoler fra ikea og småbord for å invitere i barnebursdag tro. Da holdt jeg på å falle av stolen ihvertfall 😅 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #43 Skrevet 19. januar 2023 Folk får gjøre som de vil, men du vil garantert bli en snakkis blant de andre foreldrene! Personlig reagerer jeg når ungene kommer hjem med goodiebags som er mer verdt enn gavene som blir gitt. Det kan nesten virke som en prøver å kjøpe popularitet for sitt barn.... Anonymkode: a3d64...123 14 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #44 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Vi kan ikke ha det hjemme pga plass Hvis det hadde vært et alternativ hadde jeg gjort det. Anonymkode: 332e2...4bc Tull. Da jeg vokste opp hadde ALLE bursdag hjemme, også de som bodde i små leiligheter. Anonymkode: e1b3f...8df 8 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #45 Skrevet 19. januar 2023 Kjenner jeg er glad mine unger er forbi bursdagsbesøk-stadiet med barnehage og klassen når jeg leser sånt og skjønner at dette faktisk er en greie foreldre lager problemer av - selv om jeg fint klarer å se begge sider av det. Jeg skjønner at de som har råd og ønsker å prioritere det kjører på med flotte og dyre barnebursdager for sine, selv om jeg aldri ville prioritert å bruke 20 000 på en bursdag (men det får jo være opp til en selv), men skjønner også veldig godt argumentene til barnehagemammaen som syns man bør begrense det. Det lager jo et slags klasseskille om man vil eller ei, så er det vel opp til en selv om man vil være med på det klasseskillet eller ikke. Hos oss har vi hatt hjemmebursdag en gang, og det var koselig nok det, men syns egentlig det var mye styr, og de andre gangene har det vært lekeland, kino-bursdag, bowling-bursdag og Vil-vite-bursdag, og det har vært kjempekjekt for både bursdagsbarnet, gjestene og oss foreldre. Ikke noe "over the top", men absolutt mer enn gøy nok for de som skulle feires og gjestene. Anonymkode: c6516...c58
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #46 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): I mitt "men" legger jeg nok mest at jeg ikke helt forstår at det skal være så forferdelig med forskjeller. Vi har vennepar som i år sikkert har brukt 200 000 på fire utenlandsferier. Skal jeg da si at de er fæle fordi vi kun har en eller to? Anonymkode: 332e2...4bc Du er i utgangspunktet helt enig med henne i at "det ikke var alle som hadde råd til bursdager nå, og at foreldre måtte være solidariske og begrense seg for ikke å understreke forskjeller." Men du forstår det overhodet ikke? Jeg er i utgangspunktet litt uenig med henne, folk burde ikke begrense seg sånn spesielt akkurat nå av hensyn til andre, men den bursdagen du snakker om var jo alldeles overkill (da tenker jeg på over 40 gjester- akkurat det var vel ikke noe gøy for barna, med over 20 voksne og en fotograf? Og som voksen ville jeg helst unngått en fireårsdag med tryllekunstner, fotograf og designer cupcakes, ikke noe stas med det akkurat). Men du gjør som du vil, det er ikke noe et foreldremøte i barnehagen kan bestemme. Mine barn har vært i bursdager med serveringspersonell som ga dem innkjøpte enhjørningskaker i et frostlandskap med presanger til gjestene og innleid band, det var gøy det og satte ikke lista for våre feiringer overhodet. De aller aller morsomste bursdagene har vært i parken, hele klassen, en far som ledet ann i en avansert lek med to lag der de skulle stjele flagget til hverandre, de grillet pølser, alt var organisert og alle inkludert og alle hadde det supert. Anonymkode: 0a51b...972 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #47 Skrevet 19. januar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tull. Da jeg vokste opp hadde ALLE bursdag hjemme, også de som bodde i små leiligheter. Anonymkode: e1b3f...8df Mener du virkelig at vi skal invitere 20+ barn og 20 + voksne inn i en leilighet? Sorry altså, men tanken på det orker jeg bare ikke!😅 Anonymkode: 332e2...4bc 1
Mrs.Under Skrevet 19. januar 2023 #48 Skrevet 19. januar 2023 Nå har jeg ikke lest alle innleggene her, men for egen del må jeg si at hatet nådde nye høyder når vi hadde rundridning med hest på parkeringsplassen i borettslaget i 5 års dagen til datter min. Det var venninna mi, gudmor til min datter som foreslo at hun kunne ta med hesten sin og gjøre dette, jeg syns det var en super ide. Men altså, hadde jeg vist om de kommentarene som kom i ettertid hadde jeg droppa det. Så moralen er, for min del, ikke flashe, ha det billig og enkelt med mindre du vil ha " bråk". 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #49 Skrevet 19. januar 2023 Kanskje du kan dempe det litt? I barnehagen til barna mine har det vært en blanding av bursdager hjemme og borte. Noen har vært på lekeland eller trampolinepark, maler ansiktsmaling på gjestene, noen har leid tryllekunstner, og laget regnbuekake selv, noen har vært i stallen der foreldrene har hest, hos besteforeldrene som har svømmebasseng eller på gården til tante og onkel, mens andre har det enklere og serverer pølse og hjemmelaget sjokoladekake, samt har noen enkle leker og hjemmelaget skattejakt. Jeg synes det er koselig når barna mine får være i spennende bursdager. "Problemet" med bursdagen TS skisserer, er at det er mye av alt. Både flott lokale, dyr fancy mat (designermuffins og kake fra bakeri) og innleie av flere profesjonelle (både tryllekunstner og fotograf). Da legger man lista høyt for de andre. Og ja, jeg synes det er forskjell på om kaka er laget av en bakeglad mor eller kjøpt for 1500,-. Anonymkode: 425de...0ad 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #50 Skrevet 19. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du er i utgangspunktet helt enig med henne i at "det ikke var alle som hadde råd til bursdager nå, og at foreldre måtte være solidariske og begrense seg for ikke å understreke forskjeller." Men du forstår det overhodet ikke? Jeg er i utgangspunktet litt uenig med henne, folk burde ikke begrense seg sånn spesielt akkurat nå av hensyn til andre, men den bursdagen du snakker om var jo alldeles overkill (da tenker jeg på over 40 gjester- akkurat det var vel ikke noe gøy for barna, med over 20 voksne og en fotograf? Og som voksen ville jeg helst unngått en fireårsdag med tryllekunstner, fotograf og designer cupcakes, ikke noe stas med det akkurat). Men du gjør som du vil, det er ikke noe et foreldremøte i barnehagen kan bestemme. Mine barn har vært i bursdager med serveringspersonell som ga dem innkjøpte enhjørningskaker i et frostlandskap med presanger til gjestene og innleid band, det var gøy det og satte ikke lista for våre feiringer overhodet. De aller aller morsomste bursdagene har vært i parken, hele klassen, en far som ledet ann i en avansert lek med to lag der de skulle stjele flagget til hverandre, de grillet pølser, alt var organisert og alle inkludert og alle hadde det supert. Anonymkode: 0a51b...972 Jeg er helt enig med henne at man bør være solidarisk, men synes allikevel ikke at bursdagene er stedet hvor den kampen skal stå. Det er en fest - og det bør være rom for alle typer fester, mener jeg. Jeg er mer opptatt av å være solidarisk mtp pris på gaver, at alle blir invitert, at man løfter blikket og tilbyr seg å la andres unger være med på lekeland, sitte på til trening osv, hvis man fanger opp at ting har vanskelig. Jeg er frivillig både innen idretten, følger flyktningbarn til og fra trening, har vært familiekontakt for en frivillig organisasjon - det er solidaritet for meg. Når det gjelder bursdagen elsket barn og voksne den, fikk jeg inntrykk av. Ungene jeg treffer nevner fortsatt bursdagen og at det var gøy. Fotografen dreit de jo i, han var jo bare i bakgrunnen.. 😅 Anonymkode: 332e2...4bc 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #51 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mener du virkelig at vi skal invitere 20+ barn og 20 + voksne inn i en leilighet? Sorry altså, men tanken på det orker jeg bare ikke!😅 Anonymkode: 332e2...4bc Nei, selvsagt mener jeg ikke det. Hvem inviterer så mange? Fem barn kanskje? Det er jo ikke vanlig å invitere hele barnehageavdelingen i bursdag. Anonymkode: e1b3f...8df 10
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #52 Skrevet 19. januar 2023 3 minutter siden, Mrs.Under said: Nå har jeg ikke lest alle innleggene her, men for egen del må jeg si at hatet nådde nye høyder når vi hadde rundridning med hest på parkeringsplassen i borettslaget i 5 års dagen til datter min. Det var venninna mi, gudmor til min datter som foreslo at hun kunne ta med hesten sin og gjøre dette, jeg syns det var en super ide. Men altså, hadde jeg vist om de kommentarene som kom i ettertid hadde jeg droppa det. Så moralen er, for min del, ikke flashe, ha det billig og enkelt med mindre du vil ha " bråk". Herregud så trist at man ikke skal kunne gjøre sånne ting Tipper ungene elsket det! Tragisk at man skal få kommentarer på det i etterkant. Anonymkode: 332e2...4bc 7
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #53 Skrevet 19. januar 2023 Just now, AnonymBruker said: Nei, selvsagt mener jeg ikke det. Hvem inviterer så mange? Fem barn kanskje? Det er jo ikke vanlig å invitere hele barnehageavdelingen i bursdag. Anonymkode: e1b3f...8df Det er vanlig her vi bor, jo Så det blir 18 barn invitert. Og sønnen vår vil gjerne ha noen fra den gamle barnehagen også. Så leilighet er ikke aktuelt. Anonymkode: 332e2...4bc 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #54 Skrevet 19. januar 2023 Lizard skrev (1 time siden): Lekeland etc. er innafor, men å leie et privat sted, designercupcakes og tryllekunstner er helt på tur. Veldig enig i dette. Det handler om å flashe penger i en tid hvor mange sliter med nødvendige betalinger samt at man skaper press på å ha dyre og fancy bursdager, som er fullstendig unødvendig. Du gjør dessuten deg selv en bjørnetjeneste. Når barnet allerede fra barnehagen er vant til innleid tryllekunstner, designkaker og leid lokale, hva slags bursdager tror du barnet da forventer når det er 10 og 15? Foreldre som deg hadde blitt snakket om og ledd av her og det på tross av at dette er et pengesterkt område hvor de fleste har råd til den slags og vel så det. Jeg er uendelig glad for at alle her er både nøkterne og solidariske og ikke har behov for å holde slike bursdager. Anonymkode: e5bec...c5a 9 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #55 Skrevet 19. januar 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje du kan dempe det litt? I barnehagen til barna mine har det vært en blanding av bursdager hjemme og borte. Noen har vært på lekeland eller trampolinepark, maler ansiktsmaling på gjestene, noen har leid tryllekunstner, og laget regnbuekake selv, noen har vært i stallen der foreldrene har hest, hos besteforeldrene som har svømmebasseng eller på gården til tante og onkel, mens andre har det enklere og serverer pølse og hjemmelaget sjokoladekake, samt har noen enkle leker og hjemmelaget skattejakt. Jeg synes det er koselig når barna mine får være i spennende bursdager. "Problemet" med bursdagen TS skisserer, er at det er mye av alt. Både flott lokale, dyr fancy mat (designermuffins og kake fra bakeri) og innleie av flere profesjonelle (både tryllekunstner og fotograf). Da legger man lista høyt for de andre. Og ja, jeg synes det er forskjell på om kaka er laget av en bakeglad mor eller kjøpt for 1500,-. Anonymkode: 425de...0ad Ja, som jeg har skrevet i andre kommentarer skal jeg dempe det litt, selv om jeg på en måte synes det er trist. Takk for innspill! Anonymkode: 332e2...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #56 Skrevet 19. januar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Veldig enig i dette. Det handler om å flashe penger i en tid hvor mange sliter med nødvendige betalinger samt at man skaper press på å ha dyre og fancy bursdager, som er fullstendig unødvendig. Du gjør dessuten deg selv en bjørnetjeneste. Når barnet allerede fra barnehagen er vant til innleid tryllekunstner, designkaker og leid lokale, hva slags bursdager tror du barnet da forventer når det er 10 og 15? Foreldre som deg hadde blitt snakket om og ledd av her og det på tross av at dette er et pengesterkt område hvor de fleste har råd til den slags og vel så det. Jeg er uendelig glad for at alle her er både nøkterne og solidariske og ikke har behov for å holde slike bursdager. Anonymkode: e5bec...c5a Men tenker du sånn når det gjelder alt? Klær? Ferier? Ler dere av folk av de årsakene også? Når det gjelder hva sønnen min forventer tror jeg egentlig ikke at han kommer til forvente så voldsomt mye mer enn andre. Når det gjelder cupcakes kan jeg ikke bake. Derav bestilling. Han driter jo i om kaker er custom eller ikke, så lenge det er kake. Når det gjelder lokale driter han i det også - vi har som nevnt ikke plass til 40 stykker, så lokale ble ikke leid for å flashe noe som helst, men av praktiske årsaker. Fotograf ville jeg ha, dette er noe han driter i. Da står vi igjen med tryllekunster. En ting han digger, og ville ha. Synes ikke det er forferdelig å innvilge det ene ønsket. Skjønner nå at jeg må prøve å få til noe utendørs, og alliere meg med nok voksne for å ha kontroll på barna, og heller legge ressurser i aktiviteter vi ordner selv, siden det er sosialt selvmord å leie noen til å gjøre det for oss. Er det overkill og for strebersk å lage noe rebus/hinderopplegg i skogen, eller unngår jeg å bli utfryst hvis jeg gjør noe sånt? Anonymkode: 332e2...4bc 2
Gjest PingPongRosadamm Skrevet 19. januar 2023 #57 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er uenig i premisset om at ingen kan lage dyr bursdag fordi ikke alle har råd. Det tåler nok barna fint, akkurat som de tåler urettferdigheten i at Anette får dra på safari i ferien og Ludvik har sin egen ponni og Karine har skikkelig langt flott hår og Thomas har sin egen hund og alle andre sånne ting. Når det er sagt synes jeg det er både vulgært og pinlig å bruke 20 000 kroner på en barnebursdag 😵💫 Anonymkode: 25880...ef4 Signerer hele innlegget.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #58 Skrevet 19. januar 2023 Vi pleide å ha karnevalbursdag siden det barnet vårt er født i februar når det er karnevalstid. Alle barn har noen form for kostymer blant lekene. Jeg og mannen hadde på en morsom parykk eller briller på og så serverte vi brus, boller kake, popkorn og pølse/pizza🤡 Ungene elsket det. Anonymkode: 0f29f...b77 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #59 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Takk for fint svar. Jeg skal ta en prat med sønnen min og høre hva som er viktig for ham, og se om vi kan få til en kompromissløsning; at han får bursdag han er gira på, samtidig som det ikke blir ekskluderende. Vi ønsker virkelig ikke det. Anonymkode: 332e2...4bc Det høres virkelig ut som dere prøver å kjøpe barnets kjærlighet, med dette intense behovet for å gi barnet alt det ønsker. Jeg er glad barnet mitt slipper å gå i klasse med et sånt barn, for det tror jeg kan bli ekstremt slitsomt gjennom skoleårene. Anonymkode: 01dd9...f80 6 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #60 Skrevet 19. januar 2023 Jeg tenker det er uproblematisk å feire slik dere gjorde sist gang. Mulig jeg tar feil, men mitt inntrykk er at barn er meget «tilpasningsdyktig», og tåler at ting er ulikt hos ulike familier. Barn storkoser seg like mye på hjemmebursdager, som på lekeland- bursdager. Vi kjører det ganske enkelt og klassisk, hjemme med pølser m brød, sjokoladekake og goderiposer. Men hadde datteren vår blitt bedt på en bursdag ala det dere hadde, hadde jeg bare syntes det var stas for datteren vår og være med på. Det som er viktig, er at alle som tilhører samme gruppe blir bedt, at ingen holdes utenfor. Anonymkode: 657fa...a06 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå