Gå til innhold

Barnebursdag - hvor går grensa for "overkill"?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Når foreldre kommer med slike «vi har ikke sørget for å få barn etter at vår økonomi er bunnsolid, begrenset oss i antall til egen økonomiske situasjon, lagt oss opp en buffer og ventet til vi er over 30 med å få dem» type argumenter så himler jeg med øynene.

Dersom du oppriktig mener at det er «diskriminerende» at andre barn vokser opp mer velstående - Hvorfor valgte du å få egne barn i fattigdom? Dersom du mener fattigdom ikke er til hinder - da er andres pengebruk irrelevant.

Som det er: sett opp et overrasket, lett forulempet utrykk. Si «for oss er nok tid/helse mer begrensende enn penger. Mener du at mennesker som ikke er heldige nok med egen helse til å kunne holde bursdag i egenregi skal la sine barn gå uten feiring? For det er det reelle alternativet for veldig mange.»

Og så nyter du at hun forsøker padle seg ut av tullballet. 

Noen har penger. Andre har det ikke. For barn er det en berikelse å få delta både på det ene og det andre. Det er ikke slik at folk med penger skal late som om de ikke er det fordi noen har valgt å få barn inn i fattigdom. Det er deres frie valg. Angår ikke naboen. Igjen - an fattige fattigdom som begrensende ville de aldri valgt å utsette egne unger for det.

Anonymkode: 3d9e3...7ef

Likte denne! Vi kunne bl. a bruke mer på vår feiring fordi vi har lite familie, og derfor ikke hadde familieselskap. Tror sønnen min synes det er litt trist når andre barn forteller om store familieselskaper i forbindelse med bursdag, men jeg har forklart det som det er  - hans besteforeldre er med ett unntak døde, og søsken finnes ikke. Kan ikke nekte de andre å snakke om sine feiringer av den grunn?

Anonymkode: 332e2...4bc

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er uenig i premisset om at ingen kan lage dyr bursdag fordi ikke alle har råd. Det tåler nok barna fint, akkurat som de tåler urettferdigheten i at Anette får dra på safari i ferien og Ludvik har sin egen ponni og Karine har skikkelig langt flott hår og Thomas har sin egen hund og alle andre sånne ting.

Når det er sagt synes jeg det er både vulgært og pinlig å bruke 20 000 kroner på en barnebursdag 😵💫 

Anonymkode: 25880...ef4

Det skjønner jeg - og det skal folk få lov til å synes - det er mye jeg synes er vulgært også, men sånn er livet, og ungene trengs ikke skjermes for alt av forskjeller, synes jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er lokale som er problemet, har du undersøkt om dere kan leie/låne lokaler i barnehagen? 
Det kunne vi, for en billig penge. 

Da er det leker og alt der, og sitteplass til alle barna. Pluss inngjerdet uteområde der barna kan leke fritt. 
Så kan dere evt. kjøpe kaker, om du ikke vil lage selv. 
Men dere trenger antagelig ikke mer enn en sjokoladekake med strø, eller helt vanlige muffins.

Å få levert pizza er nok innenfor. Men å koke pølser til alle er omtrent like enkelt. (Og MYE billigere)

Tryllekunstner og fotograf tenker jeg er veldig "overkill". 

Gaveposer gjør man hvis man vil. Men det kan være like greit å sette frem boller med godteri så de kan forsyne seg mens de er der.

Anonymkode: 9681d...ae9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvis det er lokale som er problemet, har du undersøkt om dere kan leie/låne lokaler i barnehagen? 
Det kunne vi, for en billig penge. 

Da er det leker og alt der, og sitteplass til alle barna. Pluss inngjerdet uteområde der barna kan leke fritt. 
Så kan dere evt. kjøpe kaker, om du ikke vil lage selv. 
Men dere trenger antagelig ikke mer enn en sjokoladekake med strø, eller helt vanlige muffins.

Å få levert pizza er nok innenfor. Men å koke pølser til alle er omtrent like enkelt. (Og MYE billigere)

Tryllekunstner og fotograf tenker jeg er veldig "overkill". 

Gaveposer gjør man hvis man vil. Men det kan være like greit å sette frem boller med godteri så de kan forsyne seg mens de er der.

Kan ikke leie barnehagen, har spurt 😕 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi skal feire bursdagen til vårt barn senere i år (storbarn i barnehage). Vi feiret for første gang i fjor - til stor glede for barn og voksne. Da leide vi et privat lekeland/lekeområde, serverte pizza, bestilte noen designet cupcakes og kake fra bakeri, og leide inn tryllekunstner og fotograf. Hadde 20 + barn og 20 + voksne. 

Barnet vårt har byttet barnehage, og de fleste av barna som kom på bursdagen i fjor var fra den gamle barnehagen + noen i nabolaget. I år kommer vi til å invitere fra ny og gammel barnehage. På foreldremøte i fjor i den nye barnehagen fanget jeg opp at det ikke ble sett positivt på med "fancy" bursdager - en mor glefset litt at det ikke var alle som hadde råd til bursdager nå, og at foreldre måtte være solidariske og begrense seg for ikke å understreke forskjeller. 

Jeg er i utgangspunktet helt enig med den moren. Samtidig hadde vi det så gøy i fjor, barnet vårt snakker fortsatt om festen, og med kun ett barn har vi tid og råd til å gjøre litt ut av bursdagene. Jeg er dog redd for å begå sosialt selvmord ved å arrangere tilsvarende i år. Vi må nødvendigvis leie lokale da vi ikke har nok plass i leiligheten. Er det kun utefeiring med sekkeløp og pølser som er "innafor" med tanke på å ikke være overkill? Og hva tenker dere foreldre om de som leier inn ansiktsmaler, tryllekunstner osv, og har bursdag på museum, lokal gård, etc? Er dette helt fælt?

Vær så snill la det være.  Det holder i massevis med gratis leker i barnebursdag. Dere legger en forventning til de andre sine barn som komner til å gråte på sine bursdager over manglende magiker. Sånt kam du heller gjøre utenom på dager det ikke heter bursdag, om det er så viktig for deg med sånt. Feks en sommerfest i hagen eller noe. Men demp ned bursdag, til mest mulig likt for alle. Denne overkompenseringen lager også mye grupperinger mellom barna. Kjør gjerne på i familie bursdag. Men ikke med barna på skole og bh er du snill. Skjønner godt frustrasjonen til de andre foreldrene.  En side av saken du ikke opplever selv. 

Anonymkode: 906d0...b8a

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg reagerer mest på totalprisen og fotografen. Er ellers enig i at folk må få gjøre som de har lyst, og barna tåler vel greit at det er sånn. Designercupcakes ville jeg personlig også droppet, men har vært i bursdag der bakeglade mødre har laget så flotte kaker at det like gjerne kunne vært laget av proffer.

Anonymkode: f97ab...bd0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er uenig i premisset om at ingen kan lage dyr bursdag fordi ikke alle har råd. Det tåler nok barna fint, akkurat som de tåler urettferdigheten i at Anette får dra på safari i ferien og Ludvik har sin egen ponni og Karine har skikkelig langt flott hår og Thomas har sin egen hund og alle andre sånne ting.

Når det er sagt synes jeg det er både vulgært og pinlig å bruke 20 000 kroner på en barnebursdag 😵💫 

Anonymkode: 25880...ef4

Ja, og nei, når ungene er såpass små, så har de lite begrep om økonomi. De er med på en bursdag de synes er skikkelig kul, og kommer hjem og ønsker seg tilsvarende bursdag. 
Hvor lett er det da for mor og far å si at "nei, vi skal ha hjemmebursdag, for det du ønsker deg har ikke vi råd til." 
Det er vanskelig å vite hvor viktig barnet opplever akkurat denne typen bursdag. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg skjønner mange synes dette - men hvorfor? Hva er det som er så galt med det? Jeg er oppriktig nysgjerrig, for jeg skjønner det ikke. Lekeland er jo pain in the ass. Altfor mye bråk, skittent, vi er der ofte uansett.... Ønsker virkelig ikke å feire der. 

Hva er viktigst for deg? Dine ønsker eller at barnet skal få en fin dag på sine premisser? Barn snakker om fine bursdager uavhengig av om man sløser mange tusen. Barn er enkle helt til foreldre gir dem ideer om en urealistisk verden der man kan kjøpe seg lykke.

Anonymkode: cfcc8...7ef

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vær så snill la det være.  Det holder i massevis med gratis leker i barnebursdag. Dere legger en forventning til de andre sine barn som komner til å gråte på sine bursdager over manglende magiker. Sånt kam du heller gjøre utenom på dager det ikke heter bursdag, om det er så viktig for deg med sånt. Feks en sommerfest i hagen eller noe. Men demp ned bursdag, til mest mulig likt for alle. Denne overkompenseringen lager også mye grupperinger mellom barna. Kjør gjerne på i familie bursdag. Men ikke med barna på skole og bh er du snill. Skjønner godt frustrasjonen til de andre foreldrene.  En side av saken du ikke opplever selv. 

Takk for fint svar. Jeg skal ta en prat med sønnen min og høre hva som er viktig for ham, og se om vi kan få til en kompromissløsning; at han får bursdag han er gira på, samtidig som det ikke blir ekskluderende. Vi ønsker virkelig ikke det. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg skjønner mange synes dette - men hvorfor? Hva er det som er så galt med det? Jeg er oppriktig nysgjerrig, for jeg skjønner det ikke. Lekeland er jo pain in the ass. Altfor mye bråk, skittent, vi er der ofte uansett.... Ønsker virkelig ikke å feire der. 

Jeg kan bare svare for meg selv da..

Vi har god råd så vi kunne godt brukt mange tusen på barnebursdag. 

Men vi kommer aldri til å gjøre det. Jeg synes det har blitt helt tullete. Jeg synes det er stressende, jeg er ikke så glad i folk generelt,og jeg kjenner på et enormt press på at det ene skal overgå det andre fordi "alle barna syntes det var såååå staaaas med det store flotte lokalet hvor det kom pizza på døra og enhjørningen som delte ut gaveposer til alle". 

Selvfølgelig digger barna dette. Men alle har ikke mulighet til det. Og barn snakker sammen. Og barn merker forskjellene kjapt. 

Ja til hjemmebursdag med på pølse og saft. Og man får plass til det man ønsker.

Anonymkode: 32480...cb4

• Liker 14
Skrevet

Kjør på! Kjempeartig å bli invitert på en fet fest? Hvem vil vel ikke det? Du TS virker som typen som synes det er hyggelig med en pølse i hånda og et kakestykke på en vanlig «bursdag» uansett. På meg virker du ikke snobbete. Gjør greia di, det er da lov å feire som man vil. Da slår jeg heller et slag for gavefri bursdag, da ivaretar man de barna som har dårlig økonomi og ikke vil komme på grunn av dårlig råd. 
nei, inviter på storkalaset ditt du. Bare artig det. Og hva er den store forskjellen på å bestille designer cupcakes, eller ha fantastiske bakeferdigheter og mekke sammen vidunderlige kaker? 

Anonymkode: 2e544...4e4

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

Hva er viktigst for deg? Dine ønsker eller at barnet skal få en fin dag på sine premisser? Barn snakker om fine bursdager uavhengig av om man sløser mange tusen. Barn er enkle helt til foreldre gir dem ideer om en urealistisk verden der man kan kjøpe seg lykke.

Anonymkode: cfcc8...7ef

At barnet skal få en fin dag, såklart! Det er han som elsker tryllekunstnere og ansiktsmaling - ikke jeg :) Og jeg synes faktisk ikke penger på bursdag er sløsing - som sagt snakkes det om bursdagen nesten et år etterpå. Det er gode minner for ham. 

• Liker 1
Skrevet

En venn av sønnen har slike bursdager, vi har det ikke. Jeg synes det er helt ok at han har det, de har råd til det og vennene hans, som min sønn, får en drømmedag.

MEN - var jeg deg ville jeg arrangert slike bursdager for barnets venner, ikke for gruppen de er plassert sammen med i bhg/skole. Du kan gjerne feire med bhg/skole på lekeland osv, men ro ned på pengebruken ellers. Så kan du heller ta den helt ut med vennebursdag. 

Anonymkode: fc4de...5dc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg reagerer mest på totalprisen og fotografen. Er ellers enig i at folk må få gjøre som de har lyst, og barna tåler vel greit at det er sånn. Designercupcakes ville jeg personlig også droppet, men har vært i bursdag der bakeglade mødre har laget så flotte kaker at det like gjerne kunne vært laget av proffer.

Og vi mødre som lager slike kaker, vi gjør for mye av av det også 🤦🏻‍♀️ Man kan seriøst aldri vinne. Jeg har laget Pokemon, Xbox,tmnt, vaiana,under the sea kaker osv til barna her. Og de er superpopulære. Men surmugga foreldre får man etter seg allikevel. Kjett å være hu som sitter på foreldremøter og får indirekte beskjed om at mine bursdager til barna våre, er alt for mye. Selv om det ikke koster meg noe mere med å bake når jeg elsker det. Men neida, da er det sjalusi fordi andre foreldre ikke baker 🤦🏻‍♀️

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Du har forsåvidt to valg. Et er å kjøre på med samme feiring som i fjor, og da vil du med stor sannsynlighet oppleve det du kaller sosialt selvmord. Som du selv trolig forstår er det lite musikalsk å bruke 20K på en barnebursdag når andre foreldre i bhg sitter med ulltøy inne på grunn av strøm og matprisene. Da er sjansen veldig stor for at du ikke blir veldig godt mottatt i den nye barnehagen.

Det andre er å tone ned feiringen betraktelig og dermed blende mer inn i voksengruppa i barnehagen.

Ditt valg selvfølgelig, men de fleste ville trolig tenkt at det er viktigere med et godt forhold til foreldrene i barnehagen enn tryllekunstner, fotograf og gaver til barna i en barnebursdag.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Kjør på! Kjempeartig å bli invitert på en fet fest? Hvem vil vel ikke det? Du TS virker som typen som synes det er hyggelig med en pølse i hånda og et kakestykke på en vanlig «bursdag» uansett. På meg virker du ikke snobbete. Gjør greia di, det er da lov å feire som man vil. Da slår jeg heller et slag for gavefri bursdag, da ivaretar man de barna som har dårlig økonomi og ikke vil komme på grunn av dårlig råd. 
nei, inviter på storkalaset ditt du. Bare artig det. Og hva er den store forskjellen på å bestille designer cupcakes, eller ha fantastiske bakeferdigheter og mekke sammen vidunderlige kaker? 

Anonymkode: 2e544...4e4

Jeg har elsket hver eneste bursdag jeg har vært på med mitt barn, ja! Kjempegøy alle sammen. Noen har vært hjemme, noen i barnehager, noen på lekeland - alt har vært helt topp! Jeg er mer tilbøyelig til å ha gavefri bursdag, ja. Og i alle fall begrense beløpet til 50 kr per barn, at man samler inn og kjøper, har tilbudt meg å gjøre det, da jeg mistenker at folk ikke kommer fordi de synes gaver er dyrt, men det virker det ikke som de andre foreldrene har tenkt på?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for fint svar. Jeg skal ta en prat med sønnen min og høre hva som er viktig for ham, og se om vi kan få til en kompromissløsning; at han får bursdag han er gira på, samtidig som det ikke blir ekskluderende. Vi ønsker virkelig ikke det. 

Bare si du har bestemt deg for at du har bestemt deg for å tone litt ned på bursdagen, da folkene som kommer er viktigst. Lag til noen leker igjennom dagen . Også sier du at dere heller kan ha en årlig sommerfest for vennene/klassen hans. Og da er det mer rom for å kjøre litt mer på, uten at det går utover andre negativt.

Skrevet
Just now, kathyzz said:

Og vi mødre som lager slike kaker, vi gjør for mye av av det også 🤦🏻‍♀️ Man kan seriøst aldri vinne. Jeg har laget Pokemon, Xbox,tmnt, vaiana,under the sea kaker osv til barna her. Og de er superpopulære. Men surmugga foreldre får man etter seg allikevel. Kjett å være hu som sitter på foreldremøter og får indirekte beskjed om at mine bursdager til barna våre, er alt for mye. Selv om det ikke koster meg noe mere med å bake når jeg elsker det. Men neida, da er det sjalusi fordi andre foreldre ikke baker 🤦🏻‍♀️

Det er akkurat dette! Man kan jo ikke vinne? Har man gavefri bursdag: Skam deg, du ødelegger gleden til barnet! Har du gaver og ikke godteri i goodiebag: Too much! Har du sukkerfri(redusert...) bursdag: Hysteriker!! Kjøpe kake: Sløser! Lage kake: Selvskryt!!

Det er til å bli kokko av!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
kathyzz skrev (1 minutt siden):

Hei, det var meg du siterte. Jeg mente det ikke som kritikk. Noen lager utrolig flotte kaker helt selv. Honnør til dem! Jeg gjør ikke det. Hver sine interesser. Jeg mente bare at jeg syns det blir too much å _kjøpe_ designmuffins og fotograf på toppen av ansiktmaling og tryllekunstner. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Bare si du har bestemt deg for at du har bestemt deg for å tone litt ned på bursdagen, da folkene som kommer er viktigst. Lag til noen leker igjennom dagen . Også sier du at dere heller kan ha en årlig sommerfest for vennene/klassen hans. Og da er det mer rom for å kjøre litt mer på, uten at det går utover andre negativt.

For det er det at det kobles til bursdagen hans som er ille, slik jeg forstår? At han blir feiret "mer" enn de andre barna? Mens en fest for alle blir mindre ekskluderende? Bare så idiotmammaen her forstår dette! 😅. Skal ta dette til etterretning! Takk for svar :) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...