Gjest guiseppe Skrevet 27. desember 2005 #21 Skrevet 27. desember 2005 Betalt ammefri to timer om dagen gjorde at jeg kunne gå tilbake i jobb da ungen var nesten åtte uker gammel. Jeg tar ut en time om morgenen og en om ettermiddagen, og faren gir flaske mellom de ammingene. Kein problem. Min arbeidsgiver (privat bedrift, raus) syns det var viktig å få meg tilbake, og la til rette. Er det konflikt mellom arbeidslivet og ammende mødre, er det arbeidslivets problem. Da bør holdninger endres. Dette lovforslaget er et godt skritt i riktig retning. Dessuten: Hvor mange dreier det seg egentlig om? Ikke spesielt mange. Men Hilde - mener du virkelig jeg ikke burde fått barn fordi jeg jobber seks timer om dagen mens ungen er sammen med faren sin? Hvorfor er jeg viktigere for barnet enn faren er? Barnet får jo morsmelk, så hva er problemet?
Gjest Hilde Skrevet 28. desember 2005 #22 Skrevet 28. desember 2005 Jeg snakker ikke spesielt om ditt tilfelle - men jeg er helt imot at det skal innføres nye lover som fører til at de fine permisjonsordningene vi har idag ikke skal benyttes. For å ta mitt eget tilfelle så ammet jeg barna mine annenhver time (minst) i begynnelsen - og det kunne umulig kunnet kombineres med jobb. Nå var ikke det noe problem for meg - for jeg mener at jeg har mer enn nok år å jobbe på som det er og har villet benytte all tid jeg kunne hjemme mens barna var små. Men det er ikke alle som har fedre som har en jobb som gjør at de kan tilbringe flere timer pr. dag hjemme med små barn - hva skal de gjøre - skaffe dagmamma ? Er det ikke nok press som det er på småbarnsforeldre om de ikke skal føle press fra en arbeidsgiver som vil ha dem tilbake i jobb før de egentlig må ? Hva slags samfunn er det egentlig vi vil ha ?
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2005 #23 Skrevet 28. desember 2005 Jeg snakker ikke spesielt om ditt tilfelle - men jeg er helt imot at det skal innføres nye lover som fører til at de fine permisjonsordningene vi har idag ikke skal benyttes. Men er det ikke meningen at permisjonen skal være like lang, men kunne deles mer mellom far og mor? Det er vel snakk om ammefri frem til 1 års alder regner jeg med, og da er jo kvinnen pr idag sjelden i jobb. Dvs det tilrettelegges for at far skal kunne ta ut mer permisjon. Og det er jo bra med tanke på ansetting av kvinner?
Gjest guiseppe Skrevet 28. desember 2005 #24 Skrevet 28. desember 2005 Men Hilde - det er som regel disse kvinnene det vil gjelde: Som kommer tilbake i jobb når ungene er små, og som har menn hjemme med barna. Ingen får tilbake i jobb når ungen er tre måneder og setter den bort til dagmamma! Det er tull å snakke om at ikke alle har menn som "kan" være hjemme - hvis de jobber "vanlig" har de krav på nesten like mye permisjon som oss kvinner (ni av ukene må mor ta ut, ellers kan far ta alt, som i vårt tilfelle) - der fedre ikke kan ta permisjon regner jeg uansett med at mor gjør det i stedenfor.
Gjest Hilde Skrevet 28. desember 2005 #25 Skrevet 28. desember 2005 Jeg er bare redd at flere og flere kvinner skal føle seg presset til å begynne å jobbe før de egentlig er klar for det. For uansett hva du sier, så er det å gå gravid og føde et barn en ganske stor anstrengelse for kroppen og man trenger ofte flere måneder på å komme seg.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2005 #26 Skrevet 28. desember 2005 Ja, jeg syne det er vanvittig når mødre går tilbake i full jobb mens barna er 2 måneder gamle. Vi bør være glad for at vi bor i et land hvor vi har den best utbygde barselpermisjonen i verden. At stortingsrepresentanter ikke bruker den retten de selv har vært med på å jobbe fram er helt sprøtt. ← Det er en rett, ingen plikt. Benytter du deg av aller ettighetene du har? Man er faktisk ikke en dårlig mor om en går tilbake i jobb noen få måneder etter fødselen. Og det er faktisk ikke slik at kvinner siden tidenes morgen har sittet uvirksomme hjemme i hulen med babyen sin i ett år etter hver fødsel. I de fleste primærsamfunn er det storfamilien som trår til, og at det bare er mor som kan sørge for babyen sin det første leveåret, er sprøyt.
Gjest Hilde Skrevet 29. desember 2005 #27 Skrevet 29. desember 2005 Jeg har heller ikke sagt at noen er dårlige mødre om de begynner å jobbe etter 2 måneder. Men jeg mener at ved å innføre betalt ammefri - så oppfordres mødre til å begynne i jobb tidligere - noe som jeg er redd vil føre til et press på mange mødre. Så for min del synes jeg at dette er et tilbakeskritt på den fine utviklingen vi har opplevd de senere årene. For mitt vedkommende spiller dette ingen rolle - jeg er 42 og det er større sjanse for at jeg blir farmor enn at jeg blir mor igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå