Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært sammen i litt over 4 år. Da vi møtte hverandre hadde vi sex ofte (som jo ofte er naturlig for ett nytt forhold, i alle fall for min del) men dette har dabbet av. 

Jeg har slitt mye med stress i forbindelse med jobb, og tidvis depresjon. Jeg har innsett selv at jeg ikke har så stort behov for sex, men samboeren min har et større behov enn meg. Det jeg har skjønt etter å ha gjort litt «selvransakelse», er at jeg nok ofte, både med han og i andre forhold, har hatt sex tidligere mer for å tilfredsstille partneren min enn meg selv. 

Jeg får lite ut av å samleie, og klarer meg egentlig fint uten. Det som da skjer, er at det går lang tid mellom hver gang vi har sex. Når han da «maser» eller sier noe så får jeg bare enda mindre lyst enn jeg hadde fra før av. 

Dette har liksom blitt litt elefanten i rommet,  og det er vanskelig for meg å snakke om. Jeg vil ikke være slem eller såre han, og jeg vil jo så klart ikke at han skal gå rundt og føle at han ikke får dekket sine grunnleggende behov. Men skal jeg ha sex selv når jeg ikke har lyst? Jeg merket at jeg blir uvel av tanken på å forsøke å fake at jeg får glede av det.

Må vi gå fra hverandre på grunn av dette? Vi har et bra forhold ellers. Men dette gjør vel at vi blir mer som venner enn kjærester.

Har noen erfaringer/innspill? 

Anonymkode: 71a91...ca1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi har vært sammen i litt over 4 år. Da vi møtte hverandre hadde vi sex ofte (som jo ofte er naturlig for ett nytt forhold, i alle fall for min del) men dette har dabbet av. 

Jeg har slitt mye med stress i forbindelse med jobb, og tidvis depresjon. Jeg har innsett selv at jeg ikke har så stort behov for sex, men samboeren min har et større behov enn meg. Det jeg har skjønt etter å ha gjort litt «selvransakelse», er at jeg nok ofte, både med han og i andre forhold, har hatt sex tidligere mer for å tilfredsstille partneren min enn meg selv. 

Jeg får lite ut av å samleie, og klarer meg egentlig fint uten. Det som da skjer, er at det går lang tid mellom hver gang vi har sex. Når han da «maser» eller sier noe så får jeg bare enda mindre lyst enn jeg hadde fra før av. 

Dette har liksom blitt litt elefanten i rommet,  og det er vanskelig for meg å snakke om. Jeg vil ikke være slem eller såre han, og jeg vil jo så klart ikke at han skal gå rundt og føle at han ikke får dekket sine grunnleggende behov. Men skal jeg ha sex selv når jeg ikke har lyst? Jeg merket at jeg blir uvel av tanken på å forsøke å fake at jeg får glede av det.

Må vi gå fra hverandre på grunn av dette? Vi har et bra forhold ellers. Men dette gjør vel at vi blir mer som venner enn kjærester.

Har noen erfaringer/innspill? 

Dette er den klassiske «mye sex i forelskesesfasen, så pliktsex»

Du er fanget i en potensielt skadelig situasjon.

Nei. Du skal selvfølgelig ikke ha sex når du ikke har lyst. Dette er skadelig.

Du skal snakke skikkelig med partneren din. Være 100% ærlig og sammen legge en plan/ta en avgjørelse.

Anonymkode: af2ed...42c

Skrevet

Hvis det grunnleggende behovet for sex er veldig ulikt og dere ikke har barn eller andre store forpliktelser sammen ennå tenker jeg egentlig at det er lurest å gå fra hverandre. Du bør absolutt ikke ha pliktsex, det er ødeleggende for seksualitet din. Men det ulike behovet vil bli en voksende kilde til frustrasjon, kanskje mest hos han som ikke får behovene sine dekket.

Anonymkode: 15993...cc5

• Liker 7
Skrevet

Dette er vanskelig for begge parter. Jeg har vært på begge sider av denne problemstillingen. 

Hvis det ikke lar seg løse på en måte som gjøre at begge kan leve greit med det, er det ofte best å avslutte forholdet. 

Skrevet

Dette er mer vanlig enn mange tror. Problemet er de store forskjellene mellom mann og kvinne. Menn tenner fort og kommer som regel fort. Hvis ikke, tror de at størrelsen er viktigst og lengden på selve samleiet. Mange kvinner får ikke så mye ut av selve samleiet og bruker mye lenger tid på å bli klar. Mitt inntrykk er at menn flest tror det holder å gå rett på sak og gjerne rett på klitoris så er vi klar kort etter.
Vi trenger lang oppvarming og rett på sak er tunr off og bare vondt faktisk, leke frem lysten ute å gå rett på sak, lek rundt klitoris så vil dere menn merke når dama er klar til litt mer rett på sak. 
Men jeg kan faktisk forstå at menn kan gå litt lei når de må bruke så lang tid på noe de fint kan gjøre seg ferdig med på under 5 minutter, men sorry altså. Mange kvinner fungerer slik.

Ts, det er jo dette som er problemet. Du får ikke noe ut av sex, derfor frister det heller ikke. Hadde samboeren din fått frem lysten din hadde du jo villet.

Anonymkode: e6a3c...09e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts, det er jo dette som er problemet. Du får ikke noe ut av sex, derfor frister det heller ikke. Hadde samboeren din fått frem lysten din hadde du jo villet.

Helt enig med deg frem til dette avsnittet.

Dette er ikke en universielt greie.

Selv har jeg og partner fantastisk sex. Jeg får lett orgasmer osv. jeg har allikevel ikke oftere lyst på sex av den grunn.

Kan ta en forenklet sammenligning bare for å illustrere. Jeg eeeeeeeelsker pinnekjøtt. Spiser det allikevel bare 1-2 ganger i året.

Anonymkode: af2ed...42c

• Liker 1
Skrevet

Det største problemet er ofte at det er så vanskelig å snakke om sex. Selv i et parforhold. Dere bør søke mot hverandre. Vilje er en viktig faktor. Du må ønske å ha god sex, det forutsetter lyst basert på gode opplevelser og nysgjerrighet uten skam og hemninger. Pliktsex kan du ikke holde på med i lengden. Les erotisk litteratur, begge to, diskuter. Det er uante muligheter til å ha det veldig godt seksuelt sammen, og mye moro. Gjør dere ingen ting, skjer det ingen ting, og da vil alt fortsette som før.

Anonymkode: 8903f...a90

Skrevet

Jeg er i motsatt situasjon (jeg er kvinne). Jeg har mer eller mindre akseptert at mitt sexliv er over og at om jeg noen gang skal få mine behov dekket så må jeg gjøre det slutt og barna våre må vokse opp i to forskjellige hjem. Det er jo slik at man ikke skal måtte ha sex mot sin vilje, så den uten lyst/behov er den som "vinner". Vi går i parterapi nå for å prøve å jobbe med forholdet slik at det blir verdt det for begge å bli.

Anonymkode: 64b42...572

Skrevet

Å ha pliktsex for partneren kan man gjøre en gang i blant. Dersom du føler det er noe du må gjøre nesten hver gang dere har sex så har dere kommet inn i en veldig farlig dynamikk for forholdet.

Dersom dere har barn ville jeg prøvd med parterapi. 

Dersom dere ikke har barn ville jeg begynt å tenke gjennom om dere i det hele tatt er kompatible som partnere.

Lykke til uansett hva du velger å gjøre!

Gjest Warrior
Skrevet

Da er det bedre dere slår opp, hvis ikke han får lov å ha sex med andre da. Nei du kan ikke tvinges til noe du ikke vil og han kan ikke tvinges til å ha mindre sex. Har man stort behov for sex så har man det. Så da er dere alt for forskjellig der tenker jeg, og ingen kan tvinges til å «gi seg» å gjøre det den andre vil. Er det ikke da bedre å finne noen med samme behov? Så det ikke ender i krangel og mas? I verste fall utroskap.

Klarer du deg uten sex så er det bedre du finner deg en som ikke trenger mye sex som også klarer seg uten. 

For mange er sex veldig viktig (for meg også) for at et forhold skal fungere.
Forhold uten sex høres for meg ut som mer vennskap enn kjærlighet. 

Så ja mitt råd blir å heller fortsette som venner for når man har så forskjellig behov så tror jeg ikke et forhold fungerer i lengden. Uten krangel, mas osv.

Skrevet

Hvordan er sexen? Du skriver du ikke er så opptatt av samleie, men hva med alt rundt samleie? Fingring, runking, slikking, suging, teasing, etc. er det at du har mindre behov for sex eller at du ikke egentlig er fornøyd med den sexen dere har?

Anonymkode: 594ad...7c0

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan er sexen? Du skriver du ikke er så opptatt av samleie, men hva med alt rundt samleie? Fingring, runking, slikking, suging, teasing, etc. er det at du har mindre behov for sex eller at du ikke egentlig er fornøyd med den sexen dere har?

TS her: Du er inne på noe her. Jeg kan like andre deler av sexen, men ikke selve samleiet. Jeg får rett og slett lite ut penetrasjon generelt. Men litt av problemet, er også det at hvis jeg en sjelden gang tar initiativ, så er det akkurat som om det forventes at det skal skje noe hele tiden. Og jeg har, uansett om jeg kan like andre ting som oralsex osv, ikke lyst så ofte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

TS her: Du er inne på noe her. Jeg kan like andre deler av sexen, men ikke selve samleiet. Jeg får rett og slett lite ut penetrasjon generelt. Men litt av problemet, er også det at hvis jeg en sjelden gang tar initiativ, så er det akkurat som om det forventes at det skal skje noe hele tiden. Og jeg har, uansett om jeg kan like andre ting som oralsex osv, ikke lyst så ofte. 

Da bør dere ta en prat om dette. Både at du har mindre lyst og at du er mer glad i det som ikke er penetrasjon. Er han god på det andre rundt, som ikke er penetrering? Du må også snakke med ham om initiativ. Dette er en vanskelig balansegang. Han må jo kunne ta initiativ.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke så rart at lysta er lav når du ikke har særlig utbytte av den sex dere har. 

Nei du bør ikke ha sex du ikke ønsker og nyter, men her bør du være modig nok til å gå i skikkelig dialog med din partner om at lysta er som den er, og ikke kan/vil bli bedre med mindre dere tar tak sammen og sørger for at sex blir positivt og tilfredsstillende for dere begge to. At dialogen rundt sex blir mer positiv også. 

Så bør du nok selv ta tak i din seksualitet og pleie den sterkere. Det er vanskelig for partner å vite hva du trenger om du ikke vet det selv, så du bør føle etter og finne bedre ut av hva du trenger både mentalt og fysisk for å få bedre utbytte av sex. Selv brukte jeg fantasier og onanering for å bli bedre bevisst på hva jeg selv trenger, og så testet vi ting ut sammen, med åpne dialog om hva som er positivt og negativt. 

Om du fortsetter med å ha sex du ikke ønsker, og dialog om sex fortsetter med å være negativ, så går dette garantert en vei. Ikke den riktige. Om du selv tar tak og får til god dialog med din partner kan det derimot skje utrolig utvikling til begges glede. Jeg vet hva jeg ville ha valgt. Ja jeg valgte det siste, og det angrer jeg absolutt ikke på. Vi har vært sammen over tre ganger så lenge som dere, og har fremdeles et aktivt sexliv til glede for begge, fordi jeg tok tak i egen seksualitet og vår dialog da ting var vanskelig. 

Anonymkode: 2445e...b6e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det største problemet er ofte at det er så vanskelig å snakke om sex.

Anonymkode: 8903f...a90

Aldri skjønt det der.

Folk kan gjerne binde hverandre fast, pule noen analt, suge på tissen etc etc.

Men å snakke om det er kjempeskummelt og vanskelig.

• Nyttig 1
Skrevet
sicario skrev (1 minutt siden):

Aldri skjønt det der.

Folk kan gjerne binde hverandre fast, pule noen analt, suge på tissen etc etc.

Men å snakke om det er kjempeskummelt og vanskelig.

Sier meg helt enig. Om man kan være så intim som det å ha sex er, da må man også kunne snakke om sex. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sier meg helt enig. Om man kan være så intim som det å ha sex er, da må man også kunne snakke om sex. 

Jepp. Å kunne snakke åpen og uanstrengt om sex er egentlig et minstemål jeg forventer av en partner/voksen person.

• Nyttig 1
Skrevet
Warrior skrev (6 timer siden):

Da er det bedre dere slår opp, hvis ikke han får lov å ha sex med andre da. Nei du kan ikke tvinges til noe du ikke vil og han kan ikke tvinges til å ha mindre sex. Har man stort behov for sex så har man det. Så da er dere alt for forskjellig der tenker jeg, og ingen kan tvinges til å «gi seg» å gjøre det den andre vil. Er det ikke da bedre å finne noen med samme behov? Så det ikke ender i krangel og mas? I verste fall utroskap.

Klarer du deg uten sex så er det bedre du finner deg en som ikke trenger mye sex som også klarer seg uten. 

For mange er sex veldig viktig (for meg også) for at et forhold skal fungere.
Forhold uten sex høres for meg ut som mer vennskap enn kjærlighet. 

Så ja mitt råd blir å heller fortsette som venner for når man har så forskjellig behov så tror jeg ikke et forhold fungerer i lengden. Uten krangel, mas osv.

Jeg lurer på om du mener det samme den dagen du har brent lyset i begge ender og kommer dit de fleste menn gjør når de blir litt eldre? Er det greit at konen din forlater deg for en annen som kan tilfredsstille henne? Er virkelig ikke et samliv med familie og barn verdt mer?  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...