Gå til innhold

Utviklet 13-åring som går toppløs foran far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på et familiebesøk hos noen litt ut i slekta. Det ene barnet deres er ei jente på 13 år. Hun har vært i puberteten i flere år og har veldig store pupper og damekropp.

Hun skulle dusje og gikk da frem og tilbake fra badet og rommet sitt bare i trusa. Helt uten blygsel for at puppene syntes. Dette mens både storesøsken og far (og besøk) kunne se. Jeg bryr meg ikke om å se noen pupper, men det var oppførselen jeg lurte litt på. 

Er dette noe som er normalt i mange familier? Kropp er jo normalt og bra, men er det ikke litt rart å gå rundt slik? 

Jeg hadde spydd av tanken på at min far eller brødre skulle se meg naken i den alderen. Og mine egne barn også gikk fra å gå nakne foran familien, til å bli mer private så fort de kom i puberteten. Helt uten at jeg hadde sagt noe. 

Hva tenker du? 

Anonymkode: 35032...357

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge deler er vel normalt. Generelt sett har jeg et inntrykk av at ungdom er mindre blyge for kroppene sine nå om dagen. 

Anonymkode: 194d9...d6b

• Liker 25
Skrevet

Helt normalt i mange familier (bare ikke vår)  Her låser tenåringene seg godt inn når de skal skifte, også gutten.  

Noen er bare mer åpne av seg, på samme måte som det finnes ekstroverte og introverte personer så finnes det noen som har mindre grenser når det gjelder nakenhet.  Regner kanskje med å finne denne 13-åringen på realityshow når du blir eldre litt lettkledd kanskje ??

Anonymkode: fcbf9...1e3

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Begge deler er vel normalt. Generelt sett har jeg et inntrykk av at ungdom er mindre blyge for kroppene sine nå om dagen. 

Jeg tenker det er motsatt, at de ikke tør å bruke dusjen naken verken etter gym, trening eller svømmehall. 

Men synes jo det er litt underlig å sprade rundt i bare trusa når det er folk på besøk.

Endret av Hareena
  • Liker 22
  • Nyttig 2
Skrevet

Synes det ville være naturlig å dekke seg litt til. Hun begynner jo å bli en ung dame…..c’’.)

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg synes det er litt betenkelig at hun går toppløs foran besøk. At hun gjør det foran familie behøver ikke bety annet enn at de har kultur for det i familien. Men de fleste 13 åringer ville allikevel ha dekket seg til foran andre enn familien.

• Liker 27
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg tenker det er motsatt! Ingen dusjer etter gymmen lenger, svært få dusjer nakne før de skal ut i svømmehallen og at noen skulle kunne se datteren min på samme alder i undertøy feks er helt krise!

Vi var mindre blyge for 25 år siden. Da dusjet alle, alltid.

Anonymkode: cee8b...939

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Datteren min er veldig utviklet i en alder av 10 år og hun vil helst gå med sports bh eller dekke seg til. 

Anonymkode: 89a67...751

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi var mindre blyge for 25 år siden. Da dusjet alle, alltid.

Anonymkode: cee8b...939

Dette er jeg uenig med deg i. 

Skrevet

Det er opp til henne.

Ikke til voksne som skal gjøre noe så normalt som bryst til noe å være flau over. 

Eneste risikoen er vel bilder og misbruk av disse. Men antar her besøket er nær familie/venner, som man kan stole på. 

Anonymkode: b3f62...2a1

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg var på et familiebesøk hos noen litt ut i slekta. Det ene barnet deres er ei jente på 13 år. Hun har vært i puberteten i flere år og har veldig store pupper og damekropp.

Hun skulle dusje og gikk da frem og tilbake fra badet og rommet sitt bare i trusa. Helt uten blygsel for at puppene syntes. Dette mens både storesøsken og far (og besøk) kunne se. Jeg bryr meg ikke om å se noen pupper, men det var oppførselen jeg lurte litt på. 

Er dette noe som er normalt i mange familier? Kropp er jo normalt og bra, men er det ikke litt rart å gå rundt slik? 

Jeg hadde spydd av tanken på at min far eller brødre skulle se meg naken i den alderen. Og mine egne barn også gikk fra å gå nakne foran familien, til å bli mer private så fort de kom i puberteten. Helt uten at jeg hadde sagt noe. 

Hva tenker du? 

Her tenker jeg at jenta er veldig ung, og ikke har blitt helt bevisst på utviklingen enda. Og det er helt normalt. Hadde moren tatt en prat med hun, så hadde hun nok blitt bevisst og tenkt seg om.

Anonymkode: 47fe3...c9b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Ulven skrev (46 minutter siden):

Jeg synes det er litt betenkelig at hun går toppløs foran besøk. At hun gjør det foran familie behøver ikke bety annet enn at de har kultur for det i familien. Men de fleste 13 åringer ville allikevel ha dekket seg til foran andre enn familien.

Syntes det høres ut som at jenta er litt umoden, og er svært lite bevisst på sin egen kropp og utvikling. Så her burde jo foreldrene kommunisere bedre med barnet. 

• Liker 2
Skrevet

Min på nesten 13 gjør også det hjemme, og bryr seg ikke om pappa eller lillebror ser det. MEN hun er livredd for at andre utenom familien skal se noe, så hun hadde aldri gjort det hvis vi hadde besøk.

Anonymkode: bd9db...e03

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Syntes det høres ut som at jenta er litt umoden, og er svært lite bevisst på sin egen kropp og utvikling. Så her burde jo foreldrene kommunisere bedre med barnet. 

Hva er egentlig problemet? Er det ett større problem at en 13 åring går toppløs enn en 9-åring?

Eller er den egentlige elefanten i rommet her, at det er voksne som opplever dette problematisk?

Jeg tenker at så lenge det er innenfor husets fire vegger så er det vel ikke krise. Jeg er ikke av de som blir støtt av å se ett bryst. Dessuten tok det vel bare noen sekunder å gå fra badet til rommet?

Så bra om tenåringen har ett avslappet forhold til egen kropp tenker jeg, det er mange nok som har ett anstrengt forhold til det. 

Anonymkode: f2155...8a9

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Voksne gjør ting som dette til ett problem 

• Liker 18
Skrevet
Chroma skrev (1 time siden):

Dette er jeg uenig med deg i. 

Vi solte oss toppløse også. 

Anonymkode: 3f774...c94

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Alle er forskjellig. Her i huset har vi begge deler. En blyg og en som ikke bryr seg.
Det jeg lurer littpå er hvorfor du er så bekymret for at far skal se sin egen unge. Er ikke han også en del av familien?

Anonymkode: c2a64...058

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva tenker du? 

Min 13åring hadde aldri gjort det forann meg (mor) en gang... Noen er kanskje vokst opp i  en nudistfamilie.. Men må si at dette er veldig rart....

Anonymkode: 38d95...4a2

Skrevet

Hvorfor reagerer du mer på at far ser henne enn at besøket gjør det? Jeg ville tenkt at det var hakker rarere at hun ikke var  mer  sjenert  for folk utenfor den nærmeste familien, men noen har et mer avslappet forhold til kropp og nakenhet enn andre. Hun er uansett bare 13, knapt tenåring og fortsatt et barn, uavhengig av hvor tidlig utviklet puppene hennes er. 

• Liker 12
Skrevet

Problemet i den alderen er at hun er naiv. Et naturlig forhold til kropp og nakenhet er bra, men ikke naivitet. Jeg ville tatt en prat, uten drama.

Anonymkode: bc2d2...69d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...