Gå til innhold

Til dere som jobber i bhg. Barn og samlivsbrudd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som jobber i barnehage eller med barn i andre type jobb, hvordan opplever dere at samlivsbrudd går utover barna for dere som omgså barnet store deler av dagen? Regner med at det individuelt, men hvilken hvilke type ''reaksjon'' ser dere hos barna ofte? Dette spm er spesielt rettet mot dere som har jobbet med barn i mange år. 

Anonymkode: bfc42...ab6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper det er greit at jeg hiver meg på her. Men merker dere forskjell der det er "fredelig" brudd sammenliknet med mer konfliktfylte brudd? Eller vil alle barn preges i stor grad av at foreldre går fra hverandre?

Anonymkode: eb913...ce5

• Liker 1
Skrevet

Har jobbet på barneskolen i mange år. Jeg ser størst endring / reaksjon på barn som regnes som sårbare/ spesielle fra før. Barn som kan ha en utfordrende atferd,  eller av andre grunner er svært avhengig av rutiner og forutsigbarhet. Da ser jeg ofte en forverring, og mer utagering eller forverring av symptomer på diagnoser. Dette gjelder selv om det er fredelige brudd.

Med barn som er helt "vanlige " , ser jeg ikke en veldig stor endring. De er kanskje litt triste/ ukonsentrerte en kort stund etterpå , så går det bra. Hvis bruddet er fredelig vel og merke.

Skrevet

Det er et interessant spørsmål. Jobber ikke i barnehage eller skole selv. Men jeg og barnefar gikk fra hverandre juli 2021, han fikk ny dame 1 måned etter. 

Først over 1 år etter bruddet begynte 6 åringen å reagere på hvorfor jeg og barnefar ikke bor sammen, og ikke er sammen. Han tar det opp ofte. 

Han har også autisme,  så han er ekstra følsom.

Jeg har fortalt til skolen i perioder der han har økt frustrasjon at han har begynt å reagere på bruddet, sånn at de også vet om det.

Minste på 4 år spør innimellom om pappaen, men ikke på likt nivå. Han er enda liten og ligger etter språklig,  så han kan få de følelsene etterhvert.

Anonymkode: 4c0a2...81d

Skrevet

Jobbet mange år i barnehage tidligere, med barn 3-5, og det kommer veldig an på barnet og hvordan foreldrene tok det og følte. Noen samarbeidet godt og gjorde alt de kan for at barna ikke skulle kjenne på det, og da kunne vi gjerne bare få små kommenterer fra barna om situasjonen. Andre barn er mer sårbare og får det vanskelig, husker spesielt ei jente hvor faren hadde fått ny kjæreste relativt raskt og var gravid, så der var det mye omveltning i livet på samme tid. Hun hadde det ikke spesielt bra når far og ny kjæreste hentet, kun mor. Hun trakk seg tilbake, ble «stiv» i måten å være på, lekte mindre, smilte ikke genuint.

Også enig med Prelunia over her, atferdsvansker kan bli verre. 

Jeg tror også at det kommer en del på barnet, alle reagerer ulikt. Noen påvirkes veldig, selv av et rolig og vennligsinnet brudd, men som sagt har jeg sett flest reaksjoner der det har blitt mye nytt for barnet på kort tid.

Anonymkode: e304b...e1c

Skrevet

Merker mest uro på barn om en av foreldrene etablerer seg raskt igjen etter brudd. Tror egentlig det er noe av det verste man kan gjøre mot ett barnesinn. 

Anonymkode: 1db78...cbe

Skrevet

Nå er jeg bare forelder, men da jeg og mannen gikk fra hverandre gikk sønnen vår fra å være en urolig, sint og ustabil toåring (i barnehagen) til å bli mye roligere og med mer kontroll på følelsene sine. Det ustabile miljøet hjemme påvirket ham veldig, men da mannen flyttet ut fikk vi en mye mer rolig hverdag. Så det kan jo slå ut den veien og 😊 

Anonymkode: 59e37...e76

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...