AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #1 Skrevet 19. januar 2023 Jeg står i et situasjon der jeg trenger endring hos min ektefelle i ekteskapet. Det er snakk om ting som går på personlighet, verdier, prioriteringer og behov. Dette er temaer jeg har tatt opp flere ganger uten å bli hørt. Selv om mange ville sagt at dette visste jeg tidligere i ekteskapet osv så er det først nå etter 10+ år at jeg ser hvor ulike vi er og hvordan det påvirker min livskvalitet. Når jeg tar opp disse tingene så blir jeg enten avfeid, overkjørt, uglesett, tråkka på eller får på andre måter bare beskjed om å akseptere tingenes tilstand. Det er altså ikke egentlig interesse for endring, forståelse eller aksept for mine behov eller noe forsøk på kompromiss osv. "My way or nothing" Jeg kan ikke ha det slik som dette og samtidig ha det bra i forholdet. Jeg er nødt til å ha varige endringer, men som regel ender det i krangel eller drama når jeg tar opp disse temaene. Jeg prøver å ikke kritisere eller si at det er noe feil med den andre, men mer å fokusere på mine behov og fokusere på hva vi kan gjøre sammen for å komme hverandre i møte. Dette ble mye, men jeg trenger altså hjelp til å skjønne hvordan jeg kan angripe dette. Skal jeg kreve f.eks parterapi, psykolog, endring? Eller skal jeg si at jeg trenger dette og dette og om du ikke kan gi meg det så er ekteskapet over? jeg ønsker på ingen måte å avslutte ekteskapet, men jeg trenger en effektiv måte å diskutere teamet på slik at jeg faktisk får igjennom en endring.. Skjønner dere hva jeg mener ? Har noen noe erfaring her? Hva kan jeg si, gjøre eller kreve? Anonymkode: 2c07b...31e
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #2 Skrevet 19. januar 2023 La meg gjette: Du er mann og får ikke nok kos og sex? Anonymkode: 81b44...a9b 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #3 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg står i et situasjon der jeg trenger endring hos min ektefelle i ekteskapet. Det er snakk om ting som går på personlighet, verdier, prioriteringer og behov. Anonymkode: 2c07b...31e Du har nok giftet deg med feil mann. Du kan ikke endre dette. Anonymkode: a4f3c...6c1 2
Hareena Skrevet 19. januar 2023 #4 Skrevet 19. januar 2023 Den eneste du kan endre er deg selv og hva du tenker om disse tingene. 6 1
ESFP Skrevet 19. januar 2023 #5 Skrevet 19. januar 2023 Du kan ikke tvinge noen til å endre seg. Hvis du har uttrykt hva du trenger og den andre ikke ønsker å møte deg på det, har du to valg. 1. Akseptere at du ikke får det du trenger i forholdet. 2. Avslutte forholdet. 8 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #6 Skrevet 19. januar 2023 Du får ikke endringer, og det hjelper ikke å kreve. Kanskje dere ville hatt godt å kommunisere bedre, men du kan bare endre deg selv dessverre. Anonymkode: 464e6...b50
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #7 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): jeg ønsker på ingen måte å avslutte ekteskapet, men jeg trenger en effektiv måte å diskutere teamet på slik at jeg faktisk får igjennom en endring.. Skjønner dere hva jeg mener ? Har noen noe erfaring her? Hva kan jeg si, gjøre eller kreve? Erfaringsmessig kan du ikke kreve noe som helst hvis ikke partneren ønsker å innfri kravene dine. Du har to valg, enig med ESFP over her, aksepter tingenes tilstand eller avslutt forholdet. Anonymkode: 52b1a...e8e
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #8 Skrevet 19. januar 2023 Man kan ikke forvente at andre skal endre personlighet, passer dere ikke sammen, så får dere skilles. Anonymkode: f2564...30d 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #9 Skrevet 19. januar 2023 Først legg på bordet hva som er bra. Deretter hva dere begge trenger for å ha det bra. Du kan ikke si "for at jeg skal ha det bra så må du dekke mine behov", hvis det er sånn at det å dekke dine behov krever at den andre går på bekostning av seg selv og kanskje tilogmed mistrives med. Vil du en person skal gi så må du samtidig spørre deg selv hva du gir tilbake. Du kan feks ikke kreve at en person skal bli romantisk om den personen ikke er det. Da blir det for den personen kun en praktisk oppgave slik som å male en vegg. Det går derimot ann å finne noen ting dere begge liker som dere kan glede dere over og ha fellestid med. En felles interesse/ turer etc Anonymkode: 42fbb...cb1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #10 Skrevet 19. januar 2023 Som de andre skriver, du kan ikke kreve endring. Du kan ønske og håpe, men det virker som du har prøvd uten å komme noen vei. Kort sagt kan du ikke bestemme over andre, og da heller ikke hvordan de skal tenke eller oppføre seg. Du kan si at du ikke får det du trenger i forholdet, og dermed gå. Anonymkode: b63a3...666 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #11 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg står i et situasjon der jeg trenger endring hos min ektefelle i ekteskapet. Det er snakk om ting som går på personlighet, verdier, prioriteringer og behov. Dette er temaer jeg har tatt opp flere ganger uten å bli hørt. Selv om mange ville sagt at dette visste jeg tidligere i ekteskapet osv så er det først nå etter 10+ år at jeg ser hvor ulike vi er og hvordan det påvirker min livskvalitet. Når jeg tar opp disse tingene så blir jeg enten avfeid, overkjørt, uglesett, tråkka på eller får på andre måter bare beskjed om å akseptere tingenes tilstand. Det er altså ikke egentlig interesse for endring, forståelse eller aksept for mine behov eller noe forsøk på kompromiss osv. "My way or nothing" Jeg kan ikke ha det slik som dette og samtidig ha det bra i forholdet. Jeg er nødt til å ha varige endringer, men som regel ender det i krangel eller drama når jeg tar opp disse temaene. Jeg prøver å ikke kritisere eller si at det er noe feil med den andre, men mer å fokusere på mine behov og fokusere på hva vi kan gjøre sammen for å komme hverandre i møte. Dette ble mye, men jeg trenger altså hjelp til å skjønne hvordan jeg kan angripe dette. Skal jeg kreve f.eks parterapi, psykolog, endring? Eller skal jeg si at jeg trenger dette og dette og om du ikke kan gi meg det så er ekteskapet over? jeg ønsker på ingen måte å avslutte ekteskapet, men jeg trenger en effektiv måte å diskutere teamet på slik at jeg faktisk får igjennom en endring.. Skjønner dere hva jeg mener ? Har noen noe erfaring her? Hva kan jeg si, gjøre eller kreve? Anonymkode: 2c07b...31e Du kan selvfølgelig ikke kreve noe, og det å gå frem åpen slik måte imøte med partner - selvfølgelig blir det konflikt. Verdier, personlighet og behov er noe som ligger fundamentalt i et menneske - ingen kan endre sine verdier, slik du beskriver her. En kan heller ikke endre sin personlighet. Dette høres jo helt absurd ut, hvem tror du at du er? Takler du ikke verdiene eller personligheten til partneren din, må du ta et valg - gå, eller ta til takke, evt parterapi. Du høres fullstendig urimelig ut, og anbefaler deg en tur i terapi - så kan du få litt grunnleggende innsikt i hvordan et menneske fungerer. Anonymkode: c80ce...fe9 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #12 Skrevet 19. januar 2023 Det er kun en eneste ting som kan virke på sånt, og det er å speile oppførselen. Problemet er jo gjerne at partneren egentlig ikke bryr seg. Og hvorfor vil du være sammen med noen som ikke bryr seg om ditt ve og vel? Forslår et siste forsøk på speiling. Bli kliss lik. Kan hende det tar lang tid før det oppdages, men om du ikke vil ha det sånn har du ikke akkurat noe å tape. For alternativet er enten å akseptere det, eller å gå. Det er ikke noen mellomvei her når partneren din ikke er interessert. Du får ikke tvunget frem noe sånt. Anonymkode: 4c4a5...1ce
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #13 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg står i et situasjon der jeg trenger endring hos min ektefelle i ekteskapet. Det er snakk om ting som går på personlighet, verdier, prioriteringer og behov. Dette er temaer jeg har tatt opp flere ganger uten å bli hørt. Selv om mange ville sagt at dette visste jeg tidligere i ekteskapet osv så er det først nå etter 10+ år at jeg ser hvor ulike vi er og hvordan det påvirker min livskvalitet. Når jeg tar opp disse tingene så blir jeg enten avfeid, overkjørt, uglesett, tråkka på eller får på andre måter bare beskjed om å akseptere tingenes tilstand. Det er altså ikke egentlig interesse for endring, forståelse eller aksept for mine behov eller noe forsøk på kompromiss osv. "My way or nothing" Jeg kan ikke ha det slik som dette og samtidig ha det bra i forholdet. Jeg er nødt til å ha varige endringer, men som regel ender det i krangel eller drama når jeg tar opp disse temaene. Jeg prøver å ikke kritisere eller si at det er noe feil med den andre, men mer å fokusere på mine behov og fokusere på hva vi kan gjøre sammen for å komme hverandre i møte. Dette ble mye, men jeg trenger altså hjelp til å skjønne hvordan jeg kan angripe dette. Skal jeg kreve f.eks parterapi, psykolog, endring? Eller skal jeg si at jeg trenger dette og dette og om du ikke kan gi meg det så er ekteskapet over? jeg ønsker på ingen måte å avslutte ekteskapet, men jeg trenger en effektiv måte å diskutere teamet på slik at jeg faktisk får igjennom en endring.. Skjønner dere hva jeg mener ? Har noen noe erfaring her? Hva kan jeg si, gjøre eller kreve? Anonymkode: 2c07b...31e Jeg står i det samme selv, vært sammen i 15 år. Vi forsøkte parterapi (dvs jeg tvang ham med), men det hadde ikke noe særlig for seg. Begge må være motiverte for å jobbe med forholdet. Syns det er veldig vanskelig, da jeg er glad i han og familien vi har skapt. Men er utrolig slitsomt å leve på akkord med seg selv. Anonymkode: 930bb...97a 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #14 Skrevet 19. januar 2023 Å ta hensyn til dine behov nå ti etter, er det samme som at du skal endre en person. Det går ikke. Du må leve med det, eller skille deg. Anonymkode: 327c6...6f8
Turtellure12 Skrevet 19. januar 2023 #15 Skrevet 19. januar 2023 (endret) Det blir vanskelig å komme med et godt svar til deg når du er så vag. Endringer, men hva? Hvorfor? Hva fungerer ikke? Hva er årsaken til at dette kommer 10 år inn i ekteskapet? Hvilke kompromiss mener du er rimelig? Verdier er i hvert fall noe som man kartlegger ganske fort i et forhold, ikke ti år ut i samlivet. Har ektefelle konvertert til noe? Begynt en ny hobby, eller hva er det som har endret seg så kraftig at du nå mener taket er nådd? Endret 19. januar 2023 av Turtellure12 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #16 Skrevet 19. januar 2023 Håper virkelig dette bare er trolling Anonymkode: 4154a...e58 2
Havbris Skrevet 19. januar 2023 #17 Skrevet 19. januar 2023 Personlighet, verdier og behov henger sammen og det får du ikke endret på, samme hvor mange innfallsvinkler du forsøker. Ut fra det du skriver får jeg inntrykk av at dere trenger hjelp til å finne måter å snakke/kommunisere på der ulikhetene kan luftes uten at noen skal ha rett. Meld dere på et samlivskurs (det er ikke parterapi) og dere lærer samtaleteknikker der dere begge blir tvunget til å lytte til hverandre og videre gjengi hvordan dere har tolket budskapet til den andre. Dårlig kommunikasjon handler ofte om misforståelser og forutinntatte tolkninger av hverandres budskap. 1 1
Flintis Skrevet 19. januar 2023 #18 Skrevet 19. januar 2023 Det må vel være legitimt å prate om hvordan en vil ha det, alt fra hvor rent det skal være til hvordan omgås og hvordan få til dette hvem gjør hva. Så må en komme til en løsning og den kan jo være at dere passer best alene.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #19 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg står i et situasjon der jeg trenger endring hos min ektefelle i ekteskapet. Det er snakk om ting som går på personlighet, verdier, prioriteringer og behov. Dette er temaer jeg har tatt opp flere ganger uten å bli hørt. Selv om mange ville sagt at dette visste jeg tidligere i ekteskapet osv så er det først nå etter 10+ år at jeg ser hvor ulike vi er og hvordan det påvirker min livskvalitet. Når jeg tar opp disse tingene så blir jeg enten avfeid, overkjørt, uglesett, tråkka på eller får på andre måter bare beskjed om å akseptere tingenes tilstand. Det er altså ikke egentlig interesse for endring, forståelse eller aksept for mine behov eller noe forsøk på kompromiss osv. "My way or nothing" Jeg kan ikke ha det slik som dette og samtidig ha det bra i forholdet. Jeg er nødt til å ha varige endringer, men som regel ender det i krangel eller drama når jeg tar opp disse temaene. Jeg prøver å ikke kritisere eller si at det er noe feil med den andre, men mer å fokusere på mine behov og fokusere på hva vi kan gjøre sammen for å komme hverandre i møte. Dette ble mye, men jeg trenger altså hjelp til å skjønne hvordan jeg kan angripe dette. Skal jeg kreve f.eks parterapi, psykolog, endring? Eller skal jeg si at jeg trenger dette og dette og om du ikke kan gi meg det så er ekteskapet over? jeg ønsker på ingen måte å avslutte ekteskapet, men jeg trenger en effektiv måte å diskutere teamet på slik at jeg faktisk får igjennom en endring.. Skjønner dere hva jeg mener ? Har noen noe erfaring her? Hva kan jeg si, gjøre eller kreve? Anonymkode: 2c07b...31e Du kan ikke kreve eller endre noe..Men dere kan snakke sammen og møtes på midten? om begge forteller hva dere ønsker av hverandre.. Evt parterapi eller gå! Anonymkode: c3149...9f6 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #20 Skrevet 19. januar 2023 Jeg var sammen med en sånn mann! Glad jeg er kvitt han. Jeg er lykkeligere enn aldri før å det er barna også. Jeg ser min egen verdi og nekter å bli behandlet dårlig igjen. Vi har selv ansvar for vår egen lykke og måten andre behandler oss på. Jeg godtok alt for mye og fikk til slutt nok! Anonymkode: f7923...3a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå