Gå til innhold

Styr med barnehage for to åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min går i barnehage og har fulltidsplass,  og inntrykket er at når han først er der så har han det fint. De ansatte sier det. Han er to av dagene i uka hos bestemor. Han leveres ganske sent og hentes tidlig, så han er der maks 6 timer per dag, ofte mindre. Han har blitt veldig godt fulgt opp hjemme, alltid sett, alltid hørt og folk ler av meg og sier jeg skjemmer han bort. Det kan nok stemme, han lå på intensiven som nyfødt og det gjorde noe med meg. Jeg ble veldig overbeskyttende og har nok vært mer på enn mange andre. I starten gikk det ganske bra med han i bhg ( i august) , da var avdelingen halvfull og de ansatte hadde mye tid til barna. Nå er det 23 barn og avdelingen oppleves kaotisk. Her om dagen hentet jeg han og de ansatte så ikke på meg en gang, de hadde ikke tid. Bleia til gutten min var heller ikke byttet, så på vei hjem lakk det ut tiss på buksa og i vogna. 6 timer uten bleiebytte, var den samme han dro i. Nå om dagen slår han seg helt vrang på morgenen. Vil ikke til bhg. Jeg rekker ikke jobb, det går ikke lenger. Han kaster seg på bakken og hylskriker . Han vil ikke til bhg. Så i går måtte jeg bare ringe etter bestemor og hun kom. Da ble han smørblid. Det er barnehagen han ikke vil til og nå er det sånn at jeg ikke kommer meg på jobb omtrent. I alke fall ikke på tiden. Er dette en fase og er det vanlig? Har noen andre opplevd dette og hva gjorde dere? Jeg klarer ikke være hard med han og kjefte. Prøver trøste og det hjelper ikke. Så lenge han tror han skal dit hylskriker han. Er helt fortvilet jeg 

Anonymkode: 34e82...2a2

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars dere! Du bør vel begynne med å snakke med ped.leder.. De har tydeligvis ikke kapasitet nok til å følge opp barna skikkelig? Det har jo veldig mye å si for trivsel til barnet at det blir møtt på en fin måte når det kommer, og drar. Og har det fint i timene det er i bhg. 

Anonymkode: cb542...ab9

• Liker 3
Skrevet

Du ber om foreldresamtale i bhg. 

Det er vanlig, ja, at unger i faser ikke vil i bhg. Da tar du en foreldresamtale, hvor du sammen med ped.leder snakker om hva som kan gjøres for å trygge barnet. 

Og at de ikke skifter bleie på 6 timer, er helt fullstendig uakseptabelt, det tar du også opp. 

Du skal ikke kjefte om han gårter og ikke vil noe. Forholde deg rolig, anerkjenne følelser, være vennlig men bestemt. 

Anbefaler COS-kurs e.l. 

Anonymkode: f29a4...f9b

• Liker 1
Skrevet

Har dere mulighet til å finne en annet barnehage? Det beste for dere hadde vel vært en som kunne tilby deltidsplass, men det er vel ikke så mange av dem lenger dessverre. 

Anonymkode: bc922...e70

Skrevet

Jeg og tenker umiddelbart bytt barnehage. Det høres ikke greit ut.

Anonymkode: 4f482...239

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du ber om foreldresamtale i bhg. 

Det er vanlig, ja, at unger i faser ikke vil i bhg. Da tar du en foreldresamtale, hvor du sammen med ped.leder snakker om hva som kan gjøres for å trygge barnet. 

Og at de ikke skifter bleie på 6 timer, er helt fullstendig uakseptabelt, det tar du også opp. 

Du skal ikke kjefte om han gårter og ikke vil noe. Forholde deg rolig, anerkjenne følelser, være vennlig men bestemt. 

Anbefaler COS-kurs e.l. 

COS-kurs? Det er sikkert vel og bra, men her er det barnehagen det er noe feil ved. 

• Nyttig 1
Skrevet

Uff, så vondt!

Klart, det kan være en fase, men det du beskriver er en barnehage som ikke virker å ha kapasitet til å ta seg av alle barna. 6 timer i samme bleie er lenge, og hvis han ikke føler seg sett og hørt der så er det ikke rart at han ikke ønsker å reise i barnehagen.

Ville nok startet med en samtale med barnehagen om situasjonen, og hvordan du opplever det. Det er mye sykdom om dagen, og vikarer vokser ikke på trær, men de må jo ha en forsvarlig bemanning for å holde åpent.

Skulle det ikke utgjøre noen som helst forskjell så må man se seg etter en ny barnehage.

Anonymkode: 8ae42...529

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

COS-kurs? Det er sikkert vel og bra, men her er det barnehagen det er noe feil ved. 

COS-kurs som anbefaling på hvordan TS skal håndtere situasjonen hjemme i gangen når ungen ikke vil. Selvsagt er det barnehagen det er noe feil med, men ts kan trenge hjelp til å håndtere barnets følelser/oppførsel. 

• Liker 1
Skrevet

Sannsynligvis er han for lite i bhg til å rekke å bli skikkelig kjent og trygg der, kanskje dere burde kutte ned til en dag i uka hos bestemor? Når det gjelder bleiebytte så kan du ta det med bhg.

Anonymkode: d11d6...86d

• Liker 5
Skrevet

Storbarnsavdeling er til tider kaotisk så det ville jeg ikke tenkt så mye på. Det med bleia er ikke ok, men det er stor forskjell på om dette har skjedd denne ene gangen eller om det skjer flere ganger. Det skjedde min sønn en gang også at bleia ikke var blitt byttet og da jeg snakket med barnehagen om det ble de helt forferdet. De hadde glemt ham den dagen fordi han ble sittende lenge ved matbordet. De la seg paddeflate og det har aldri skjedd igjen. Hvordan er inntrykket ditt ellers? 

At barna ikke vil til barnehagen er ikke uvanlig, og trenger ikke bero på mer enn at det er deilig å være hjemme. Min yngste gråter og kjefter ved levering, men så vil hun heller ikke hjem på ettermiddagen fordi hun ikke er ferdig med å leke😅

Anonymkode: 5c397...bea

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Sånn var 4åringen en periode for ikke lenge siden. I fjor. Ville ikke det ene eller andre, hylskrek, løp rundt og det tok tid å få på klær. Den ville-ikke fasen varte heldigvis ikke så lenge:) han er også født prematur. 

Ville bedt om et møte for å prate med dem om barnet ditt sin hverdag i barnehagen. Hør hvordan det er der. Ta opp hvordan han er hjemme.

I perioder han endrer seg, så bruker jeg å høre med barnehagen om han er lik der. Det hjelper mye. :)

Anonymkode: 9366e...7d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvis du leser HI så utrykker ts at hun ikke vet hvordan å håndtere barnet, eller situasjon. Veiledning da er bare positivt, man skal aldri kjefte på små små barn, og man skal selvfølgelig heller ikke - la de overstyre situasjonen totalt, noe ts lar barnet gjøre. Kursing og veiledning for ts høres ut som rett tiltak. Barnehagen kan ts ta en samtale med. 

Anonymkode: 724a1...600

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det første du bør gjøre er å levere tidligere. Sen ankomst er ikke det beste for barnet. Det er mye roligere for ungen å komme tidlig. 

Anonymkode: 1e249...8be

• Liker 4
Skrevet

Det kan være en fase. På andre året ble vårt barn mer utrygg i bhg og mot "fremmede" generelt. Så gikk det over etter noen måneder.

Barnet ditt er også modnet og kanskje han nå forstår at du forsvinner og blir borte en stund. 

Det kan også være at han har lært at han noen ganger skal til bestemor, og at han heller vil dit og derfor protesterer. Det trenger ikke å være ensbetydende med at han ikke har det bra i bhg.

Men, du må ta opp med bhg at de må bytte bleier oftere. Det sier seg selv!

Anonymkode: 4555e...174

Skrevet

Lever tidligere når det er få barn. Snakk med pedleder om dine bekymringer. Men en 2 åring skal ikke bestemme om han vil i barnehagen eller ikke.

Tar du ikke den kampen nå så lykke til når det er skolestart.

Anonymkode: 7602d...32d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lever tidligere når det er få barn. Snakk med pedleder om dine bekymringer. Men en 2 åring skal ikke bestemme om han vil i barnehagen eller ikke.

Tar du ikke den kampen nå så lykke til når det er skolestart.

Anonymkode: 7602d...32d

Denne barnehagen tar ikke ordentlig vare på barnet de timene han er der, skifter ikke bleier, og så foreslår folk at de skal la ham være der lengre og oftere.

En toåring, særlig en som er født prematur, burde egentlig vært på en småbarnsavdeling med maks ni barn. Her har de i stedet plassert han på en overfylt avdeling med 23 (!) barn. Det er jo som en hel skoleklasse og helt uegnet for så små barn.

Dessverre er det ikke alltid lett å bytte barnehage, men hvis jeg var TS ville jeg strukket meg langt for å få det til.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sønnen min går i barnehage og har fulltidsplass,  og inntrykket er at når han først er der så har han det fint. De ansatte sier det. Han er to av dagene i uka hos bestemor. Han leveres ganske sent og hentes tidlig, så han er der maks 6 timer per dag, ofte mindre. Han har blitt veldig godt fulgt opp hjemme, alltid sett, alltid hørt og folk ler av meg og sier jeg skjemmer han bort. Det kan nok stemme, han lå på intensiven som nyfødt og det gjorde noe med meg. Jeg ble veldig overbeskyttende og har nok vært mer på enn mange andre. I starten gikk det ganske bra med han i bhg ( i august) , da var avdelingen halvfull og de ansatte hadde mye tid til barna. Nå er det 23 barn og avdelingen oppleves kaotisk. Her om dagen hentet jeg han og de ansatte så ikke på meg en gang, de hadde ikke tid. Bleia til gutten min var heller ikke byttet, så på vei hjem lakk det ut tiss på buksa og i vogna. 6 timer uten bleiebytte, var den samme han dro i. Nå om dagen slår han seg helt vrang på morgenen. Vil ikke til bhg. Jeg rekker ikke jobb, det går ikke lenger. Han kaster seg på bakken og hylskriker . Han vil ikke til bhg. Så i går måtte jeg bare ringe etter bestemor og hun kom. Da ble han smørblid. Det er barnehagen han ikke vil til og nå er det sånn at jeg ikke kommer meg på jobb omtrent. I alke fall ikke på tiden. Er dette en fase og er det vanlig? Har noen andre opplevd dette og hva gjorde dere? Jeg klarer ikke være hard med han og kjefte. Prøver trøste og det hjelper ikke. Så lenge han tror han skal dit hylskriker han. Er helt fortvilet jeg 

Anonymkode: 34e82...2a2

Jeg hadde tatt en samtale med ped leder og styrer her. Hva mener du at ansatte ikke så på deg? Ble han logget ut? Og de må bytte bleie. Det der er ikke greit.

Anonymkode: d6b69...35c

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Denne barnehagen tar ikke ordentlig vare på barnet de timene han er der, skifter ikke bleier, og så foreslår folk at de skal la ham være der lengre og oftere.

En toåring, særlig en som er født prematur, burde egentlig vært på en småbarnsavdeling med maks ni barn. Her har de i stedet plassert han på en overfylt avdeling med 23 (!) barn. Det er jo som en hel skoleklasse og helt uegnet for så små barn.

Dessverre er det ikke alltid lett å bytte barnehage, men hvis jeg var TS ville jeg strukket meg langt for å få det til.

Er jeg blind, for jeg finner ikke noe i HI om at barnet er født prematurt, men at han lå på intensiven som nyfødt?😅

Man regnes som prematur hvis man er født før uke 37, så min født i uke 35+5 var også prematur, og lå litt på nyfødtintensiven. Vi var ikke der lenge, og fra tiden vi kom hjem så var den eneste merkbare forskjellen på henne og jevnaldrende at hun var litt mindre. Det tok hun fort igjen. Hun er nå 14 måneder, og det påvirker henne absolutt ikke på noen måte i forhold til utvikling og barnehagestart.

Mulig barnet til TS er født prematurt, men jeg tror ikke det er grunnen til at han ikke trives på en stor avdeling. Det skal være like god voksentetthet på en avdeling med 10 og 20 barn, for barnet til TS er fortsatt under 3 år. Likevel forstår jeg at en stor avdeling ikke er for alle, det er jo masse lyd og mange inntrykk når så mange barn samles, uansett hvor stort areal de har.

Anonymkode: 8ae42...529

Skrevet

Vi opplever det samme med treåringen, at det er en kamp hver morgen med levering. Han VIL IKKE. Det er nok kkke helt uvanlig. MEN vi opplever at barnehagen ser og har tid til han, og vi er trygge på at de voksne tar godt vare på barna. Da blir det enklere for meg som mor å stå i det, og gjøre leveringene raskt og effektivt uten dikkedarier. Det forstår jeg blir mye vanskeligere for deg, når situasjonen i barnehagen bekymrer deg. 

Den situasjonen er neppe noe som vil endre seg med det første, og om det er det som er årsaken til at barnet ikke vil i barnehagen hadde jeg nok vurdert å bytte ja. Jeg vet det er ikke enkelt det heller, med alt det måtte medføre av både logistikk og en ny tilvenningsperiode for poden. 

Har du snakket med barnehagen? Det ville jeg nok ha gjort først. Og gitt det et par uker. Dersom det ikke var noen endring, hadde jeg nok tatt det relativt drastiske grepet og bytta. 

Lykke til! Det er verken gøy eller enkelt når man opplever at barna ikke trives ❤️

Anonymkode: 600ef...e5d

Skrevet

- Snakk med pedleiar
- Om det ikkje "virker" snakk med styrar.
- Lever til same tid kvar dag
- Sørg for at barnet får omtrent like mykje søvn kvar natt.
- Slutt med bestemordagen, det blir rutinebrott.
- Be om tiltak for å auka trivselen hans.

Anonymkode: a9c70...605

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...