AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #21 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke dum den der☺️men kun 12 mnd garanti. Pris inkl webasto blir nok rundt 460 000kr, og da synes jeg 12 mnd garanti føles litt utrygt🫣Ang selvladende hybrid; vil ikke det bli dyrere på fossildelen? Min bror har selvladende hybrid og klager på at el-bruken blir dårlig(lite man får på selvladingen), og fraråder meg dette. Dette blir bare synsing fra meg da. Men ville ikke en toyota yaris active hybrid til 400 000kr ny være et bedre kjøp med tanke på garanti? jeg tror dessverre ikke de har 4wd, så den er ikke veldig interessant. Anonymkode: dd32c...aa1 Det er veldig stort sprik mellom Yaris og XC40. mtp dine lange turer hadde jeg nok sett ekstra nøye på Volvo og Lexus rett og slett pga av Comfort og støy. Ingenting galt med Suzuki , men during og dunking under kjøring, dårligere støydemping og utpreget plast følelse gjør at langtur ikke frister. Yaris en knallbil til sitt bruk. Men 3-4t langkjøring finnes det bedre biler. Yaris er ikke designet for motorveg pendling, men urban transport. Tesla er kjent for dårlige seter, kort bunn og lite sidestøtte, dårlig passform og vindstøy. Med 20" felger blir dekkstøyen ille i tillegg. Lexus er alt annet en sportslig men til langkjøring tror jeg den er best. Anonymkode: e2529...b3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #22 Del Skrevet 19. januar 2023 Bombasi skrev (1 time siden): Ville rangert de slik: 1. Suzuki 2. Volvo 3. Tesla Du får alltid mer bil for pengene når du går for bilmerker som Suzuki, Mazda, Toyota, Mitsubishi, Kia og Skoda foran bilmerker som Audi, Volvo, VW, Mercedes og Tesla. Og jeg ville heller gått for en splitter ny Volvo enn en brukt Tesla. Du har tydeligvis ikke peiling når det kommer til el bil. Anonymkode: 813fa...841 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #23 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du har tydeligvis ikke peiling når det kommer til el bil. Anonymkode: 813fa...841 Kan vi spare oss for sånn anonyme kommentarer? Flott at du liker dine egne påstander, men som regel er ikke påstander uten argumenter noe særlig hjelpefulle, og i alle fall ikke slappe personangrep som det der. Anonymkode: b98b4...18f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 19. januar 2023 #24 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ikke dum den der☺️men kun 12 mnd garanti. Pris inkl webasto blir nok rundt 460 000kr, og da synes jeg 12 mnd garanti føles litt utrygt🫣Ang selvladende hybrid; vil ikke det bli dyrere på fossildelen? Min bror har selvladende hybrid og klager på at el-bruken blir dårlig(lite man får på selvladingen), og fraråder meg dette. Dette blir bare synsing fra meg da. Men ville ikke en toyota yaris active hybrid til 400 000kr ny være et bedre kjøp med tanke på garanti? jeg tror dessverre ikke de har 4wd, så den er ikke veldig interessant. Anonymkode: dd32c...aa1 Brukt Lexus er ikke utrygt. Jeg har en 10 år gammel Lexus og den har vært helt feilfri helt til nå hvor jeg må bytte vifta i klimaanlegget. Jeg har også en 18 år gammel Toyota Prius. Den var feilfri helt til den hadde gått 200 000km. Da ble det hull i eksosanlegget, men det er jo vanlig slitasje og noe man må regne med. Så er det selvsagt vedlikehold av bremser og dekk og service, men det dekker ikke garantien uansett. Det er selvsagt behagelig å alltid ha så ny bil at den er innenfor garanti, men du betaler mye for den garantien. Du betaler som regel i form av at nyere biler faller mye mer i verdi for hvert år enn en eldre bil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #25 Del Skrevet 19. januar 2023 aksase skrev (12 minutter siden): Brukt Lexus er ikke utrygt. Jeg har en 10 år gammel Lexus og den har vært helt feilfri helt til nå hvor jeg må bytte vifta i klimaanlegget. Jeg har også en 18 år gammel Toyota Prius. Den var feilfri helt til den hadde gått 200 000km. Da ble det hull i eksosanlegget, men det er jo vanlig slitasje og noe man må regne med. Så er det selvsagt vedlikehold av bremser og dekk og service, men det dekker ikke garantien uansett. Det er selvsagt behagelig å alltid ha så ny bil at den er innenfor garanti, men du betaler mye for den garantien. Du betaler som regel i form av at nyere biler faller mye mer i verdi for hvert år enn en eldre bil. Jeg kunne gjerne tenkt meg å heller brukt 400-450 k på en 1-2 år gammel bil, som har tatt verditapet☺️Problemet er hvilken. Og det at jeg ikke har hjemmelading(ikke på jobb heller). Ang komfort så er jeg kun vant til dårlige, billige biler, så antar det meste vil være bedre enn peugeoten jeg kjører i dag. Sist gang nox-alarmen gikk holdt den på i 30 minutt(selvsagt på langtur) og ga meg en dundrende hodepine. Har kjerra på verksted annenhver mnd nå😏 Kia ser jo ut som et godt valg!! Kanskje vente 1 år og prøve å få tak i en brukt av den modellen jeg ble tipset om her. Stemmer det at det er en myte at batteriene blir svekket av hurtiglading? det var volvo selgeren som sa det, så tror ikke automatisk på det☺️ Anonymkode: dd32c...aa1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #26 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): 800V istdf. 400V batteri (som Tesla og Volvo) gjør at hurtigladetiden blir halvert. Andre produsenter enn Kia/Hyundai som har det er bl.a. Porsche på sin Taycan. Kia EV6: 528km rekkevidde for 490k kr. Sjekk selv: https://www.kia.com/no/modeller/ev6/opplev-ev6/ Anmeldere i hele verden er nokså samstemte om at du ikke får bedre elbil: Tyske bilmerker har et godt rykte fordi de en gang lagde solide biler, og pleide å ligge foran på teknologifronten. Kvaliteten har derimot vært dårlig siden slutten av 90-tallet og de sov skikkelig i timen når det gjelder elbil. Jeg ser ingen konkurransedyktige biler fra Tyskland akkurat nå. De samme folka som fortsatt tror at tyske biler er best er gjerne de som påstår at Kia/Hyundai er dårlig. Det stemte kanskje i 1995, men det har snart gått 30 år siden. Kia/Hyundai/Genesis leverer høyest kvalitet og de beste bilene i nesten alle klasser nå. Folk som følger med kan bekrefte dette for deg. Dette gjelder også for pålitelige biler, som typisk er fra Japan og Korea: https://www.warrantydirect.co.uk/blog/most-reliable-used-cars-in-the-uk.html Anonymkode: b98b4...18f Takk for link! Den prisen var jo veldig bra. Hm Kia blir stadig mer interessant. Kan lade den på maks 15 minutt hurtiglading da? Stemmer det at bilene skal lades til 80% og ikke 100? hvorfor det, svekkes batteriet ved full oppladning🤔Innrømmer at utseendemessig liker jeg best volvo. Men økonomisk synes jeg kia er mye mer aktuell. Anonymkode: dd32c...aa1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #27 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Takk for link! Den prisen var jo veldig bra. Hm Kia blir stadig mer interessant. Kan lade den på maks 15 minutt hurtiglading da? Stemmer det at bilene skal lades til 80% og ikke 100? hvorfor det, svekkes batteriet ved full oppladning🤔Innrømmer at utseendemessig liker jeg best volvo. Men økonomisk synes jeg kia er mye mer aktuell. Anonymkode: dd32c...aa1 Valget er jo selvsagt helt opp til deg - mange kjøper basert på utseende. Men Kia har altså virkelig truffet blink med denne mtp. kvalitet, pris og ytelse. Grunnen til at batteriet skal helst holdes mellom 20 og 80% er fordi batterikjemien gjør det lettest. Bilen blir ikke ødelagt av å gå over eller under, men det er jo svært mye energi i en slik pakke på ~77 kWt. Å lade den siste biten er derfor ekstra krevende og tar mer tid og genererer mer varme enn i den "komfortable" delen mellom 20 og 80%. https://www.motor.no/forbruker/hvorfor-kan-vi-ikke-lade-elbilbatteriet-til-mer-enn-80-prosent/221882 Anonymkode: b98b4...18f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #28 Del Skrevet 19. januar 2023 Volvo Anonymkode: d2099...261 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olive_North Skrevet 19. januar 2023 #29 Del Skrevet 19. januar 2023 Jeg leaser Volvo xc40 el, veldig fornøyd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olive_North Skrevet 19. januar 2023 #30 Del Skrevet 19. januar 2023 Bombasi skrev (3 timer siden): Ville rangert de slik: 1. Suzuki 2. Volvo 3. Tesla Du får alltid mer bil for pengene når du går for bilmerker som Suzuki, Mazda, Toyota, Mitsubishi, Kia og Skoda foran bilmerker som Audi, Volvo, VW, Mercedes og Tesla. Og jeg ville heller gått for en splitter ny Volvo enn en brukt Tesla. Det stemmer jo ikke, du får billigere materialer og løsninger med billigere biler. Ikke mer eller mindre bil 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 19. januar 2023 #31 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kunne gjerne tenkt meg å heller brukt 400-450 k på en 1-2 år gammel bil, som har tatt verditapet☺️Problemet er hvilken. Og det at jeg ikke har hjemmelading(ikke på jobb heller). Ang komfort så er jeg kun vant til dårlige, billige biler, så antar det meste vil være bedre enn peugeoten jeg kjører i dag. Sist gang nox-alarmen gikk holdt den på i 30 minutt(selvsagt på langtur) og ga meg en dundrende hodepine. Har kjerra på verksted annenhver mnd nå😏 Kia ser jo ut som et godt valg!! Kanskje vente 1 år og prøve å få tak i en brukt av den modellen jeg ble tipset om her. Stemmer det at det er en myte at batteriene blir svekket av hurtiglading? det var volvo selgeren som sa det, så tror ikke automatisk på det☺️ Anonymkode: dd32c...aa1 NOx-alarm har vel med partikkelfilter/katalysator på dieselbiler å gjøre. Jeg har aldri hatt dieselbil, så det er jeg ikke plaget med. Verditapet er ikke ferdig etter to år, men det blir jo mindre tap for hvert år som går. Økonomisk er jeg ganske sikker på at en nyere bruktbil er mer lønnsomt enn en helt ny en. Jeg har kjørt Toyota og Lexus siden 1995 og opplever sjelden feil. Det er først når de blir 10-15 år gamle og nærmer seg 300 000 km at ting begynner å skje, men heller ikke da noe dramatisk. Jeg har aldri opplevd feil på motor og girkasse, men av og til andre småting. Sort sett er det ikke noe annet som skjer enn det naturlige, som utslitte bremser, røkne lyspærer, eksosanlegg, og når bilen passerer 250 000km, kan det bli noe hjullager og sånt. Forutsetter selvsagt at man følger bilens serviceprogram, men gjør man det, er sjansen liten for at noe oppstår. Det er i hvert fall min erfaring. Jeg vet ikke noe om hvordan hurtiglading påvirker elbil-batterier, men det er jo bilen selv som styrer ladingen og derfor antar jeg at bilprodusenten har lagt inn det som trenges av styring og beskyttelse for å unngå å skade batteriet ved lading. Jeg har en Toyota og en Lexus(Lages av Toyota) nå som begge er selvladende hybrider. De har til sammen gått snart 600 000km, men hittil ingen feil på batteripakka på disse. Heller ikke hatt feil på motor, gir eller hybridsystem på disse 600 000 km. Disse har jo ei batteripakke for hybridsystemet som likner batteriene på elbiler, bare med mindre kapasitet. Det ble mye Toyotaskryt fra meg, men jeg er fornøyd. 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #32 Del Skrevet 19. januar 2023 Olive_North skrev (1 time siden): Jeg leaser Volvo xc40 el, veldig fornøyd! Kan jeg spørre hva du betaler i mnd? Så på et volvo by care abb; nesten 9000kr i mnd. Er den stor ift kia? tenker på parkering på trange parkeringsplasser i by mm. Er det mye elektronikk; må man ta et kurs før man kan kjøre😄Tanten min leverte tilbake en mini cooper fordi hun forstod nada av det elektroniske🫣Jeg er nok litt i samme gaten🥱 Anonymkode: dd32c...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olive_North Skrevet 19. januar 2023 #33 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan jeg spørre hva du betaler i mnd? Så på et volvo by care abb; nesten 9000kr i mnd. Er den stor ift kia? tenker på parkering på trange parkeringsplasser i by mm. Er det mye elektronikk; må man ta et kurs før man kan kjøre😄Tanten min leverte tilbake en mini cooper fordi hun forstod nada av det elektroniske🫣Jeg er nok litt i samme gaten🥱 Anonymkode: dd32c...aa1 Jeg leaser og bor i Sverige, men jeg betaler 6300 i måneden. Syns det er veldig kjekt å vite at jeg bare kan ringe verkstedet eller bilbutikken om det skulle oppstå problemer. Jeg opplever den som høyere enn Kia på innsiden, syns kian virket trang og mer plastikk. Det er ikke mye elektronikk, man har jo styreplaten i midten som jeg styrer med og den er enkel å navigere i, enklere enn id4 og enklere enn en ipad. For sammenligning har min tante og onkel samme bil som meg, de er over 70år og trives veldig godt med bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 19. januar 2023 #34 Del Skrevet 19. januar 2023 Man får jo NY Tesla Model Y til 456k nå. Inkludert vinterdekk. Riktignok med 2WD og det litt mindre batteriet. Til gjengjeld kan det batteriet lades til 100% hver dag uten å slites. 800V er mest en gimmick foreløpig og gir absolutt ikke halvert hurtigladetid. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #35 Del Skrevet 19. januar 2023 Olive_North skrev (33 minutter siden): Jeg leaser og bor i Sverige, men jeg betaler 6300 i måneden. Syns det er veldig kjekt å vite at jeg bare kan ringe verkstedet eller bilbutikken om det skulle oppstå problemer. Jeg opplever den som høyere enn Kia på innsiden, syns kian virket trang og mer plastikk. Det er ikke mye elektronikk, man har jo styreplaten i midten som jeg styrer med og den er enkel å navigere i, enklere enn id4 og enklere enn en ipad. For sammenligning har min tante og onkel samme bil som meg, de er over 70år og trives veldig godt med bilen. Har Volvoen helt flatt gulv slik som Kia eller en stor batterikasse slik som Polestar? Da vi prøvekjørte kom vi fra Tesla til Polestar og kunne ikke skjønne hvor trang den var. Fotrommet var også rart, det heller forover. Anonymkode: b98b4...18f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 19. januar 2023 #36 Del Skrevet 19. januar 2023 Olive_North skrev (2 timer siden): Det stemmer jo ikke, du får billigere materialer og løsninger med billigere biler. Ikke mer eller mindre bil 😅 Neida, men du forstod sikkert hva jeg mente. Disse billigere materialene og løsningene er for den allmenne mannen og kvinnen i gata for å kjøre fra hjemme til jobb/butikk/familie og tilbake godt nok i massevis for en mye billigere penge. Og flere av billigmerkene leverer oppsiktsvekkende god kvalitet opp mot kvalitetsmerkene, særlig når det kommer til Mitsubishi, Mazda, Toyota og Skoda. Så skal man tenke økonomi opp mot kvalitet, løsninger og normalt bruksområde, så er faktisk særlig disse 4 merkene "mest verdt pengene". Jeg vet ikke hvem om dem som leverer hel-elektrisk, men disse merkene er iallefall hybrider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einus Skrevet 19. januar 2023 #37 Del Skrevet 19. januar 2023 En kompis kjøpte Suzuki A Cross, Rav4 plugin hybrid, men med reservehjul, ellers klin like med unntak av merker her og der. God å kjøre, hengerfeste mulighet og uten alt for mye app greier og sånt og du slipper rekkevidde angst. Samt litt rimeligere enn Rav4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #38 Del Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Kia ser jo ut som et godt valg!! Kanskje vente 1 år og prøve å få tak i en brukt av den modellen jeg ble tipset om her. Stemmer det at det er en myte at batteriene blir svekket av hurtiglading? det var volvo selgeren som sa det, så tror ikke automatisk på det☺️ En venn av meg kjøpte en splitter ny Kia i fjor, og nå er hun så forbannet på den bilen at hun skal selge. Kanskje jeg kan formidle kontakt? Kort fortalt så er rekkevidden vinterstid så dårlig at man ikke kommer seg noen steder hvis det ikke er teppebombet med ladere underveis. Anonymkode: 7a734...ad7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Revlis Skrevet 20. januar 2023 #39 Del Skrevet 20. januar 2023 Skal du beholde bilen til den er oppbrukt: Suzuki. Det er den som holder seg dårligst i pris av de tre. Det er bil for folk uten interesse for bil, mye knirkelyder og mye følelse av plast. Volvoen er nok det tryggeste kjøpet av disse tre. Men det finnes mye annet bra også. Mach-e, Polestar, Mercedes, BMW, Audi. Hvis du er lur så venter du litt da alle leverandørene sitter litt på gjerde og venter på at noen skal sette ned prisen slik som Tesla. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 20. januar 2023 #40 Del Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Sjekk ut abonnement av Volvo. Da betaler du en sum pr mnd med alt ink. Dette ser kanskje dyrt ut med en gang, men når en tar hensyn til at det er ink verditap også er det nok ikke så galt. Anonymkode: cb7c8...7be Elbiler taper seg knapt i verdi, mens brukte fossilbiler gis bort. Her er det to måter å regne seg hjem på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå