AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #1 Del Skrevet 19. januar 2023 Jeg skal ha en ny bil ila året, men aner ikke hvilken jeg bør gå for🤔Har minimert ned til noen få, deriblant både el, hybrid og bensin. Pga usikker bosituasjon og trolig flytting, tenker jeg el selv om jeg ikke har lademulighet i dag. Har fått tilbud på en volvo xc 40, elbil, 606 000kr, 2024 modell. 50 mil rekkevidde. Ser at tesla y er på «tilbud», dvs feks en 2021/22 modell til rundt 450 000kr. Har aldri skjønt begeistringen for tesla, men da jeg gikk inn på finn annonser og leste, ble jeg mer positiv. Masse hestekrefter og trafikksikre. Suzuki grand vitara, hybrid eller bensin er også aktuelt. Hybrid fra 400 000kr synes jeg er interessant. Fin strl og da det blir en del bykjøring og trang parkering. Er ikke interessert i masse digitale ting, som en app for ditt og datt. Er litt gammeldags og kommer til å frike ut hvis bilen overtar rattet på glatt føre hehe. Jeg driver mest med småkjøring, men tre ganger i året er jeg på langtur(7-8 timer hver vei). Ca annenhver mnd langtur på 3,5 time hver vei. Kan jeg ha en elbil🤔Hvilken bil er mest verdt pengene? Jeg synes det er rått med 600+ for en bil med 50 mil rekkevidde, når andre kommer med 70 mil innen et år eller to🤨 Anonymkode: dd32c...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #2 Del Skrevet 19. januar 2023 Tesla er uten tvil den beste dealen nå. Volvoen er jo finest innvendig og er en solid bil som kommer sannsynligvis til å holde seg greit i verdi også. Suzukien er også en bil, men det er mer usikkert hvordan verdien vil utvikle seg. Med de pengene du har hadde jeg valgt en Kia EV6. Mye bedre kvalitet enn dine tre alternativer, bedre batteri (800V), mer moderne bil enn alle de tre. Anonymkode: b98b4...18f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 19. januar 2023 #3 Del Skrevet 19. januar 2023 (endret) Ville rangert de slik: 1. Suzuki 2. Volvo 3. Tesla Du får alltid mer bil for pengene når du går for bilmerker som Suzuki, Mazda, Toyota, Mitsubishi, Kia og Skoda foran bilmerker som Audi, Volvo, VW, Mercedes og Tesla. Og jeg ville heller gått for en splitter ny Volvo enn en brukt Tesla. Endret 19. januar 2023 av Bombasi 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #4 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tesla er uten tvil den beste dealen nå. Volvoen er jo finest innvendig og er en solid bil som kommer sannsynligvis til å holde seg greit i verdi også. Suzukien er også en bil, men det er mer usikkert hvordan verdien vil utvikle seg. Med de pengene du har hadde jeg valgt en Kia EV6. Mye bedre kvalitet enn dine tre alternativer, bedre batteri (800V), mer moderne bil enn alle de tre. Anonymkode: b98b4...18f 800V, hvor lang er rekkevidden da? Og nybil-pris? Kan ingenting om Kia🫣Holder på med research. For meg er dette veldig masse penger😬Men ønsker en trygg bil jeg kan ha i maaange år. Bare slik klarer jeg å forsvare innkjøpsprisen for meg selv. Den bør ikke være for dyr i drift. Jeg er fullt klar over at toyota prius er det mest snusfornuftige kjøpet, men schtøggere og kjedeligere bil har jeg knapt sett i dagens marked🥱 Anonymkode: dd32c...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #5 Del Skrevet 19. januar 2023 Bombasi skrev (Akkurat nå): Ville rangert de slik: 1. Suzuki 2. Volvo 3. Tesla Du får alltid mer bil for pengene når du går for bilmerker som Suzuki, Mazda, Toyota, Mitsubishi og Skoda foran bilmerker som Audi, Volvo, VW, Mercedes og Tesla. Nå spør jeg dumt, men hvorfor?🫣Trodde at feks mercedes var noe av de beste bilene. Tysk merke. Anonymkode: dd32c...aa1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 19. januar 2023 #6 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå spør jeg dumt, men hvorfor?🫣Trodde at feks mercedes var noe av de beste bilene. Tysk merke. Anonymkode: dd32c...aa1 Men "best" er en forskjell fra "mest verdt pengene". Mercedes, Volvo, VW, Tesla og Audi er jo bedre biler enn de andre jeg nevner, men du betaler en svært høy overpris for disse bilene, får med en hel del elektronikk og utstyr du ikke trenger, samt betaler for mye for bilmerket i seg selv. Spørsmålet er om du trenger en slik kvalitetsbil til ditt formål? Er det verdt 200 000 - 300 000,- mer i pris? Jeg mener nei. Økonomiklassen Suzuki, Mazda, Toyota, Mitsubishi, Kia og Skoda er kanskje "dårligere" biler, men du får garantert "mest bil for pengene". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 19. januar 2023 #7 Del Skrevet 19. januar 2023 Mest for pengene. Tesla. Mest god- og kvalitetsfølelse. Volvo. Jeg leide en gang en Gran Vitara og er på alle måter kurert for ethvert ønske om å eie noe sånt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #8 Del Skrevet 19. januar 2023 Whistler skrev (Akkurat nå): Mest for pengene. Tesla. Mest god- og kvalitetsfølelse. Volvo. Jeg leide en gang en Gran Vitara og er på alle måter kurert for ethvert ønske om å eie noe sånt. Hadde den dårlig kjørekomfort? Anonymkode: dd32c...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #9 Del Skrevet 19. januar 2023 Bombasi skrev (11 minutter siden): Men "best" er en forskjell fra "mest verdt pengene". Mercedes, Volvo, VW, Tesla og Audi er jo bedre biler enn de andre jeg nevner, men du betaler en svært høy overpris for disse bilene, får med en hel del elektronikk og utstyr du ikke trenger, samt betaler for mye for bilmerket i seg selv. Spørsmålet er om du trenger en slik kvalitetsbil til ditt formål? Er det verdt 200 000 - 300 000,- mer i pris? Jeg mener nei. Økonomiklassen Suzuki, Mazda, Toyota, Mitsubishi, Kia og Skoda er kanskje "dårligere" biler, men du får garantert "mest bil for pengene". Jeg ønsker ikke en overpriset bil nei😬derfor jeg spør om råd her da jeg har lite bilkunnskaper. Aner ikke hvordan elektronikken er, men har inntrykk av at tesla har mye elektronikk jeg ikke behøver eller liker. Anonymkode: dd32c...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 19. januar 2023 #10 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde den dårlig kjørekomfort? Anonymkode: dd32c...aa1 Bilen var splitter ny, og kjørekomforten var grei nok. Bilen har elendig støydemping, og manglet (etter mitt syn) kvalitetsfølelse. Prøv å åpne og lukke dørene på et par forskjellige biler så får du en indikasjon på hvordan det ligger an. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 19. januar 2023 #11 Del Skrevet 19. januar 2023 Tesla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #12 Del Skrevet 19. januar 2023 Sjekk ut abonnement av Volvo. Da betaler du en sum pr mnd med alt ink. Dette ser kanskje dyrt ut med en gang, men når en tar hensyn til at det er ink verditap også er det nok ikke så galt. Anonymkode: cb7c8...7be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #13 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sjekk ut abonnement av Volvo. Da betaler du en sum pr mnd med alt ink. Dette ser kanskje dyrt ut med en gang, men når en tar hensyn til at det er ink verditap også er det nok ikke så galt. Anonymkode: cb7c8...7be En leasing avtale? Er usikker på de ulike avtalene; care by volvo, select by volvo. Leasing er utelukket, men om det er mulig å spare noe så er abonnement aktuelt. Skal høre litt med selgeren. Dog tar jeg ikke til med bilråd, da han er…selger haha. Anonymkode: dd32c...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #14 Del Skrevet 19. januar 2023 Whistler skrev (10 minutter siden): Bilen var splitter ny, og kjørekomforten var grei nok. Bilen har elendig støydemping, og manglet (etter mitt syn) kvalitetsfølelse. Prøv å åpne og lukke dørene på et par forskjellige biler så får du en indikasjon på hvordan det ligger an. Mao er Tesla og Suzuki sidestilt etter hva du sier. Trodde erlig talt at Suzuki hadde bedre bil nå, enn den jeg hadde på slutten av 90-tallet, men er du teslafan er diskusjonen avsluttet! Anonymkode: ed523...717 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #15 Del Skrevet 19. januar 2023 Absolutt ikke suzuki. Mer ubekvem bil å kjøre må du lete lenge etter. Har du prøvekjørt den? Er volvon hybrid? I så fall hadde jeg gått for den, fordi da er ikke den elektriske rekkevidden noen krise på langtur. Hvis ikke hadde jeg gått for tesla. Anonymkode: 550c1...cd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 19. januar 2023 #16 Del Skrevet 19. januar 2023 Hvis du er opptatt av billig og enkelt bilhold med lite problemer og enkel tilgang til service når det trenges, bør du gå for noe fra Japan. Side du ikke har lademulighet hjemme, ville jeg ventet med EL-bil og også ventet med ladbar hybrid og gått for en selvladende hybrid. Bytt heller til EL-bil senere en gang du har mulighet til å lade hjemme. Kjøper du en hybrid fra Toyota eller Lexus, vil du ha en trygg og sikker bil med lite feil og kort vei til merkeverksted om det skulle trenges. Med denne kan du kjøre på første klasse i mange år, f.eks.. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=288256385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #17 Del Skrevet 19. januar 2023 aksase skrev (24 minutter siden): Hvis du er opptatt av billig og enkelt bilhold med lite problemer og enkel tilgang til service når det trenges, bør du gå for noe fra Japan. Side du ikke har lademulighet hjemme, ville jeg ventet med EL-bil og også ventet med ladbar hybrid og gått for en selvladende hybrid. Bytt heller til EL-bil senere en gang du har mulighet til å lade hjemme. Kjøper du en hybrid fra Toyota eller Lexus, vil du ha en trygg og sikker bil med lite feil og kort vei til merkeverksted om det skulle trenges. Med denne kan du kjøre på første klasse i mange år, f.eks.. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=288256385 Ikke dum den der☺️men kun 12 mnd garanti. Pris inkl webasto blir nok rundt 460 000kr, og da synes jeg 12 mnd garanti føles litt utrygt🫣Ang selvladende hybrid; vil ikke det bli dyrere på fossildelen? Min bror har selvladende hybrid og klager på at el-bruken blir dårlig(lite man får på selvladingen), og fraråder meg dette. Dette blir bare synsing fra meg da. Men ville ikke en toyota yaris active hybrid til 400 000kr ny være et bedre kjøp med tanke på garanti? jeg tror dessverre ikke de har 4wd, så den er ikke veldig interessant. Anonymkode: dd32c...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 19. januar 2023 #18 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Mao er Tesla og Suzuki sidestilt etter hva du sier. Trodde erlig talt at Suzuki hadde bedre bil nå, enn den jeg hadde på slutten av 90-tallet, men er du teslafan er diskusjonen avsluttet! Anonymkode: ed523...717 Jeg er på ingen måte Teslafan, men de er gode på ytelse sett mot pris. Etter tre Volvoer på rad har jeg nå en Skoda Enyaq. Hadde Volvo levert en elektrisk XC60 hadde det blitt Volvo igjen. XC40 hadde for dårlig leveringstid da jeg bestilte. Enyaq skulle vise seg å være minst like dårlig på akkurat det, men til gjengjeld er den på samme størrelse som XC60, og har bedre rekkevidde enn XC40. Her jeg bor er det en spesiell gruppe mennesker som kjører Suzukier. Eller så er de programmert til å kjøre 10km/t lavere enn den til enhver tid markerte fartsgrense... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #19 Del Skrevet 19. januar 2023 Tesla er harry! Ville ikke hatt det om jeg fikk betalt for å kjøre den en gang! Anonymkode: c753d...24a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #20 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 800V, hvor lang er rekkevidden da? Og nybil-pris? Kan ingenting om Kia🫣Holder på med research. For meg er dette veldig masse penger😬Men ønsker en trygg bil jeg kan ha i maaange år. Bare slik klarer jeg å forsvare innkjøpsprisen for meg selv. Den bør ikke være for dyr i drift. Jeg er fullt klar over at toyota prius er det mest snusfornuftige kjøpet, men schtøggere og kjedeligere bil har jeg knapt sett i dagens marked🥱 Anonymkode: dd32c...aa1 800V istdf. 400V batteri (som Tesla og Volvo) gjør at hurtigladetiden blir halvert. Andre produsenter enn Kia/Hyundai som har det er bl.a. Porsche på sin Taycan. Kia EV6: 528km rekkevidde for 490k kr. Sjekk selv: https://www.kia.com/no/modeller/ev6/opplev-ev6/ Anmeldere i hele verden er nokså samstemte om at du ikke får bedre elbil: AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå spør jeg dumt, men hvorfor?🫣Trodde at feks mercedes var noe av de beste bilene. Tysk merke. Anonymkode: dd32c...aa1 Tyske bilmerker har et godt rykte fordi de en gang lagde solide biler, og pleide å ligge foran på teknologifronten. Kvaliteten har derimot vært dårlig siden slutten av 90-tallet og de sov skikkelig i timen når det gjelder elbil. Jeg ser ingen konkurransedyktige biler fra Tyskland akkurat nå. De samme folka som fortsatt tror at tyske biler er best er gjerne de som påstår at Kia/Hyundai er dårlig. Det stemte kanskje i 1995, men det har snart gått 30 år siden. Kia/Hyundai/Genesis leverer høyest kvalitet og de beste bilene i nesten alle klasser nå. Folk som følger med kan bekrefte dette for deg. Dette gjelder også for pålitelige biler, som typisk er fra Japan og Korea: https://www.warrantydirect.co.uk/blog/most-reliable-used-cars-in-the-uk.html Anonymkode: b98b4...18f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå