AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #1 Skrevet 19. januar 2023 Jeg har fått beskjed om at arbeidsplassen min som har ca 20 ansatte risikerer å måtte stenge ned når som helst pga de høye strømprisene. Dersom dette skjer så er det arbeidsledighetstrygd som blir neste steg.. Noen som vet hvor mye man får i trygd? Jeg er også redd for å bli gående lenge uten penger. Anonymkode: e0228...6de 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #2 Skrevet 19. januar 2023 https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/permittering/ https://www.nav.no/arbeid/permittert uten penger blir du ikke Anonymkode: f744a...c7f 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #3 Skrevet 19. januar 2023 Dagpengene er 2,4 promille av dagpengegrunnlaget. Dette gis for fem dager i uken, slik at dagpengene er 12 promille (1,2 prosent) per uke. Dette tilsvarer i gjennomsnitt 62,4 prosent av tidligere inntekt før skatt (antall hverdager varierer noe år for år). Minus skatt. https://www.smartepenger.no/jobb/1059-dagpenger Anonymkode: 973c1...ae6 1
Avstand Skrevet 19. januar 2023 #4 Skrevet 19. januar 2023 Er det ingen tiltak jobben din kan gjøre for å redusere strømbruk? 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #5 Skrevet 19. januar 2023 Avstand skrev (1 minutt siden): Er det ingen tiltak jobben din kan gjøre for å redusere strømbruk? Det har de sikkert allerede gjort, men strømprisen er jo tidoblet, i perioder 25 doblet av hva den historisk sett har ligget på i alle år. For en bedrift der strømregningen er en liten del av budsjettet går det kanskje greit, men for de med en strømkrevende bedrift der strømregningen utgjør store deler av budsjettet er det jo håpløst. Vindtunnel for eksempel, krever ekstremt mye strøm. Eller hotyoga, der rommet skal holde 40 varmegrader. Eller varmvannsbasseng. Anonymkode: 3a336...823 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #6 Skrevet 19. januar 2023 1 hour ago, Avstand said: Er det ingen tiltak jobben din kan gjøre for å redusere strømbruk? De har allerede redusert strømbruken, men med strømpris på 160 000 kr i måneden så blir det for mye å betale. De er avhengig av at prisene går ned. Håper på det. Kjedelig økonomisk. Men vi er ven 20 personer som må gå til nav om det ikke skjer noe. Anonymkode: e0228...6de 1
Taluno Skrevet 19. januar 2023 #7 Skrevet 19. januar 2023 Avstand skrev (1 time siden): Er det ingen tiltak jobben din kan gjøre for å redusere strømbruk? De fleste har redusert så mye de kan, uten at det går ut over driften. Det er vel ingen bedrifter som lar være gjøre tiltak, og heller stenger ned. 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #8 Skrevet 19. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det har de sikkert allerede gjort, men strømprisen er jo tidoblet, i perioder 25 doblet av hva den historisk sett har ligget på i alle år. For en bedrift der strømregningen er en liten del av budsjettet går det kanskje greit, men for de med en strømkrevende bedrift der strømregningen utgjør store deler av budsjettet er det jo håpløst. Vindtunnel for eksempel, krever ekstremt mye strøm. Eller hotyoga, der rommet skal holde 40 varmegrader. Eller varmvannsbasseng. Anonymkode: 3a336...823 Dette er en matvarebutikk. Lederen gar kontakt med andre matvarebutikker, og de sier at de vet heller ikke hvor lenge de skal klare dette. Men tenker at det er nok mange andre bedrifter som sliter slik som du sier . Ja prisene er ekstrem nå. Anonymkode: e0228...6de
Lauv Skrevet 19. januar 2023 #9 Skrevet 19. januar 2023 Her omkring har flere småbedrifter måttet legge ned. Bedrifter som egentlig var trygge, gode arbeidsplasser, men som ikke gikk med noe særlig overskudd. De hadde ikke sjans. Det er helt katastrofe for små samfunn der disse bedriftene var utrolig viktige. Det er så ufattelig råttent gjort mot alle disse som har drevet på pur idealisme for å gi folk et tilbud og av kjærlighet til stedet de bor på. Berdrifter forsvinner, arbeidsplasser forsvinner, folk forsvinner. Og her sitter vi med politikere som ikke klarer å styre og som har solgt arvesølvet vårt til høystbydende uten å forstå hva som ville bli konsekvensene. Det er til å grine av. 1 1 3
Avstand Skrevet 19. januar 2023 #10 Skrevet 19. januar 2023 Taluno skrev (1 time siden): De fleste har redusert så mye de kan, uten at det går ut over driften. Det er vel ingen bedrifter som lar være gjøre tiltak, og heller stenger ned. Hos oss har jeg ikke inntrykk av at det gjøres tiltak. Folk går fra toalettet med lyset på. Alle lys på arb.plassen er på. Noe som ikke trengs. Jeg slår av lys på toalettet i det minste. Og vi trenger ikke så hinsides masse lys over alt. Men mulig ikke dette er det som tar mest strøm heller. Men alle monner drar? Og på toalett har vi led, tror jeg..
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #11 Skrevet 19. januar 2023 Avstand skrev (1 time siden): Hos oss har jeg ikke inntrykk av at det gjøres tiltak. Folk går fra toalettet med lyset på. Alle lys på arb.plassen er på. Noe som ikke trengs. Jeg slår av lys på toalettet i det minste. Og vi trenger ikke så hinsides masse lys over alt. Men mulig ikke dette er det som tar mest strøm heller. Men alle monner drar? Og på toalett har vi led, tror jeg.. Vi har mange "husk å slå av lyset" og "skru ned temperatur på kontoret"... Men lysene er en ganske liten andel av strømregningen, og vi i ledelse kan ikke stå utenfor toalettet å rette pekefinger mot de ansatte heller. Ikke er det grunnlag for advarsel heller. Og man kan ikke akkurat si "om dere ikke slukker lyset på toalettet så risikerer dere miste jobben alle sammen!" Det er strøm til kjøl/frys/varme som trekker mest strøm. Om noen slår av lyset på toalettet eller ikke er ikke det som velter en bedrift og gjør 20 ansatte arbeidsledig. Med snittpris på rundt 5kr/kwh, så koster det ca 1,50 kr å ha på en lyspære i 7-8 timer... Anonymkode: eadb7...298 1 1
Avstand Skrevet 19. januar 2023 #13 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi har mange "husk å slå av lyset" og "skru ned temperatur på kontoret"... Men lysene er en ganske liten andel av strømregningen, og vi i ledelse kan ikke stå utenfor toalettet å rette pekefinger mot de ansatte heller. Ikke er det grunnlag for advarsel heller. Og man kan ikke akkurat si "om dere ikke slukker lyset på toalettet så risikerer dere miste jobben alle sammen!" Det er strøm til kjøl/frys/varme som trekker mest strøm. Om noen slår av lyset på toalettet eller ikke er ikke det som velter en bedrift og gjør 20 ansatte arbeidsledig. Med snittpris på rundt 5kr/kwh, så koster det ca 1,50 kr å ha på en lyspære i 7-8 timer... Anonymkode: eadb7...298 Jeg skjønner det, at dere ikke kan passe på om de slukker lysene. Men jeg mener at ansatte kan være med å tenke litt, men er det bare meg, eller er de aller fleste sløve med dette? Jeg slukker alltid lyset på steder som ikke brukes, men også her jeg bor så slukker ikke folk lysene på badet og i gangen, og det er helsikes irriterende.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #14 Skrevet 19. januar 2023 Avstand skrev (1 time siden): Hos oss har jeg ikke inntrykk av at det gjøres tiltak. Folk går fra toalettet med lyset på. Alle lys på arb.plassen er på. Noe som ikke trengs. Jeg slår av lys på toalettet i det minste. Og vi trenger ikke så hinsides masse lys over alt. Men mulig ikke dette er det som tar mest strøm heller. Men alle monner drar? Og på toalett har vi led, tror jeg.. Lys strømsparing er å pisse i havet for butikker og veldig mange andre bedrifter. I en butikk kunne man derimot kuttet ut ei rad med frysedisker, tatt noen kjøledisker osv for å sett en reel effekt. Veldig mange bedrifter har jo produksjons maskiner som tar sinnsyke mengder strøm og står på kontinuerlig, det er disse tingene som "er strømregningen". Vedlikeholdet av disse maskinene kan også utgjøre en stor forskjell, en maskin som trekker ekstra strøm fordi den ikke fungerer optimalt er ikke helt heldig. Anonymkode: f744a...c7f 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #15 Skrevet 19. januar 2023 Lauv skrev (2 timer siden): Her omkring har flere småbedrifter måttet legge ned. Bedrifter som egentlig var trygge, gode arbeidsplasser, men som ikke gikk med noe særlig overskudd. De hadde ikke sjans. Det er helt katastrofe for små samfunn der disse bedriftene var utrolig viktige. Det er så ufattelig råttent gjort mot alle disse som har drevet på pur idealisme for å gi folk et tilbud og av kjærlighet til stedet de bor på. Berdrifter forsvinner, arbeidsplasser forsvinner, folk forsvinner. Og her sitter vi med politikere som ikke klarer å styre og som har solgt arvesølvet vårt til høystbydende uten å forstå hva som ville bli konsekvensene. Det er til å grine av. Helt riktig! Og nå vil de rasere resten av landet med vindindustri, og la fortjenesten gå til multinasjonale selskaper. Erna og Jonas, dette er djevelens verk! Anonymkode: 0c1b4...8ab 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #16 Skrevet 19. januar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Helt riktig! Og nå vil de rasere resten av landet med vindindustri, og la fortjenesten gå til multinasjonale selskaper. Erna og Jonas, dette er djevelens verk! Anonymkode: 0c1b4...8ab Helt sykt at disse høytstående ikke klarer å se at mange arbeidsplass går tapt pga dette. Det er så unødvendig. Anonymkode: e0228...6de 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå