Ella-2 Skrevet 19. januar 2023 #101 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det står ingen steder st han serverer det Anonymkode: e103d...9fd Nei, men han legger føringer på hva han synes det er greit at de drikker. Han «bestemmer» hva som er greit å drikke. Og det er alkoholholdig 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Missi- Skrevet 19. januar 2023 #102 Del Skrevet 19. januar 2023 Jeg syntes det virket som det var ganske så trygge rammer på den festen jeg da. Jeg er også vokst opp med at man var med på bygdefestene fra man var konfirmert. Det var karsk i koppen og heimbrent men det var tryggere det når man festet slik på tvers av generasjoner man ble passet litt på. Da jeg flyttet til byen og begynte dra på hjemme fester og var ute hele natta var det værre. Som ung jente var det jo bare å ha en kjæreste som var gammel nok til å kjøpe. Ellers så var det like lett å få tak i sprit i byen som heimbrent på bygda kommer bare ann på hvem man kjenner. Jeg har selv en sønn født i 07, men føler det er en helt annen tid nå. I hans vennegjeng henger de mer på ungdomshuset og de alkoholfrie tilbudene og vet de synes de som har festet lenge allerede er teite. Det er personer de unngår av samme typen ungdommer som stadig har skutt opp raketter inne på ungdomsskolen. Her virker det som ungdommen er veldig delt. Nå har min sønn vokst opp med trygge rammer også og jeg måtte mer oppdra meg selv så svært ulik ungdomstid fra min generasjon til hans. Spent på hva som skjer videre når vgs venter kan jo bli helt annen vennegjeng da🤔 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 20. januar 2023 #103 Del Skrevet 20. januar 2023 Hadde aldri gitt aksept for at 16-åringen min skulle ha drukket alkohol på fest. Uansett hvor "trygge rammene" rundt festen var. På samme måte som jeg ikke hadde latt 16-åringen overnatte hos kjæresten sin. Ja, jeg vet at de kan ligge sammen når som helst, ellers. Men det er ikke noe jeg vil oppmuntre eller bifalle. Mitt hus, mine regler:) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #104 Del Skrevet 20. januar 2023 Jeg synes det høres ut som en trygg måte å la barna drikke på. Her er det noen som forstår at ungdommen kommer til å drikke en form for alkohol, så hvorfor ikke gi dem tillatelse men med klare regler og begrensninger? Det er bedre at de får lov, foreldre har kontroll på konsumen de inntar, det er en voksen tilstede og «alle» vet hva som foregår. Isteden for at de ikke får lov, ender opp med å dra ut å henge for å kunne drikke i smug, resultatet blir overberuset ungdom ute i kulda. Anonymkode: d9866...e06 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skalperud Skrevet 20. januar 2023 #105 Del Skrevet 20. januar 2023 Er selv tenåringsmamma og hadde sagt ja. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #106 Del Skrevet 20. januar 2023 Det er utrolig urovekkende, etter min mening, med en så slapp holdning til alkohol blant tenåringsforeldre her på forumet. Forstår dere ikke at det er DERE som viderefører trenden med ungdomsfyll? All forskning, i Norge og internasjonalt, viser at inntak av alkohol i veldig ung alder er skadelig. Jo mindre hjernen og kroppen er utviklet, desto flere skader, og desto større fare for å bli avhengig. Kvinner er i tillegg mer disponert for å bli alkoholikere enn menn. Alkohol og ungdom | Alt du må vite om ungdom og drikking | Av-og-til (avogtil.no) Hva skjer hvis man drikker alkohol i ung alder? — Ung.no Drikking i ung alder - ungrus.no Derfor blir kvinner raskere alkoholikere | ABC Nyheter Alle kilder finnes åpent og tilgjengelig på nett. Men dere gidder ikke å lese det. Dere lager en alternativ virkelighet, der det alltid går bra med alle sammen, og der "dere hørte at noen hørte at det gikk bra med noen". Videre sier dere at "ungdom vil jo drikke uansett". Ja, fordi foreldre som DERE bifaller det. Så lenge altfor mange foreldre mener det er greit med ungdomsfyll, vil denne bestå. Men selvfølgelig, alt for å være "kul" kompis til barna sine, i stedet for å være en tydelig forelder og ta støyten. Har folk sluttet helt å oppdra barn i 2023? Anonymkode: bda62...70b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #107 Del Skrevet 20. januar 2023 Nei, nå har denne problemstillingen aldri vært et tema her heldigvis. En 16 åring er for ung til å drikke alkohol. De bør kunne vente til de er over 18. Anonymkode: 276bb...25c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #108 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 8.37): Det er utrolig urovekkende, etter min mening, med en så slapp holdning til alkohol blant tenåringsforeldre her på forumet. Forstår dere ikke at det er DERE som viderefører trenden med ungdomsfyll? All forskning, i Norge og internasjonalt, viser at inntak av alkohol i veldig ung alder er skadelig. Jo mindre hjernen og kroppen er utviklet, desto flere skader, og desto større fare for å bli avhengig. Kvinner er i tillegg mer disponert for å bli alkoholikere enn menn. Alkohol og ungdom | Alt du må vite om ungdom og drikking | Av-og-til (avogtil.no) Hva skjer hvis man drikker alkohol i ung alder? — Ung.no Drikking i ung alder - ungrus.no Derfor blir kvinner raskere alkoholikere | ABC Nyheter Alle kilder finnes åpent og tilgjengelig på nett. Men dere gidder ikke å lese det. Dere lager en alternativ virkelighet, der det alltid går bra med alle sammen, og der "dere hørte at noen hørte at det gikk bra med noen". Videre sier dere at "ungdom vil jo drikke uansett". Ja, fordi foreldre som DERE bifaller det. Så lenge altfor mange foreldre mener det er greit med ungdomsfyll, vil denne bestå. Men selvfølgelig, alt for å være "kul" kompis til barna sine, i stedet for å være en tydelig forelder og ta støyten. Har folk sluttet helt å oppdra barn i 2023? Anonymkode: bda62...70b Nå er det et ganske så stort spenn mellom "å være kul kompis" og det å tillate barna å reise på en fest der man vet det drikkes alkohol. Og et minst like stort spenn mellom tillate barna å dra på fest, og det å nekte barna å delta på noe som helst der det KAN være alkohol. Det er nemlig mange av oss som har begynt med oppdragelse av barna lenge før de blir 16 år og flere og flere settinger involverer alkohol. Vi har lært dem at det er grenser. Vi har også snakket om hvorfor det er grenser. Og vi har sagt noe om hva vi som foreldre mener er greit og ikke. Men mange av oss klarer likevel å ha en relativt åpen dialog (ikke kompis-samtaler, men "veiledningssamtaler") med våre tenåringer. Vi får vite hva som skjer i livene deres. Vi får hjelpe dem å håndtere det de synes er vanskelig. Vi får gi dem ros for det de er stolte av. Og så har vi forståelse av at verden ikke er svart-hvit. Det er nyanser og mer enn ett hensyn som må tas. Ungdom har et veldig behov for både å bli mer selvstendige, å finne seg selv, og å finne sin plass i vennegjengen. Som de aller fleste andre, har vi også hatt en ungdomstid. Og mange av oss husker hvordan vi selv og mange av våre venner håndterte denne. Jeg har hatt venner med foreldre som sendte med dem alkohol på fest, fra de var 15/16. Jeg har hatt venner som stjal alkohol hjemme. Venner som ble nektet å gå på ting der det KUNNE være alkohol. Venner som tilnærmet ble nektet å møte det motsatte kjønn. Og venner som fikk kjøpt alkohol via eldre ungdommer. Vi har møtt tilbud om dop. Og vi har møtt hierarkiet mellom "de kule" og "de teite". Og min opplevelse er at ungdommen får til å gjøre akkurat hva de vil, uansett hvor strenge foreldrene er. De som ble nektet å dra på arrangementer der det KUNNE bli servert alkohol, var ikke de som startet å drikke senest. Det var heller ikke de som drakk lite på fest. Heller tvert imot. Det som var med disse, var at de ble skikkelig gode på å skjule hva de egentlig gjorde, for sine foreldre. Og ungdommer er lojale. De dekker hverandre. Det var ofte avtaler om å "sove over hos hverandre". Mens begge i realiteten sov over der festen var. (Og jeg kan love at det er en oppskrift for tidlig sexuell debut. Gjerne under litt press.) Ikke at de som fikk med alkohol hjemmefra nødvendigvis var noe bedre. Forskjellen var stort sett at foreldrene til disse var klar over at barna drakk. Og kanskje til og med visste hvor de var. De som startet senest, og som drakk minst, var stort sett de som hadde foreldre et sted imellom. Som ikke ga dem alkohol. Og som var tydelige på at alkohol hadde 18-års grense. Som var våkne til barna kom hjem på natta. Og som gjerne kjørte og hentet til/fra der de skulle. De som oppfordret til et sosialt liv, og som så litt gjennom fingrene med at ungdommene kom litt påvirket hjem, så lenge de kom hjem til avtalt tid, og ga beskjed om hvor de var. (Men som ungdommen visste ville gi dem skikkelig kjeft om de kom hjem drita fulle eller lenge etter avtalt tid.) Dermed går jeg inn i livet som ungdomsforelder med innstillingen om at mine tenåringer skal få lov å ha et sosialt tenåringsliv. De skal få muligheten til å ta sine egne valg. Jeg kommer aldri til å GI alkohol til en under 18 år. (Jeg kan evt. la dem smake en slurk vin eller øl fra mitt glass, om de skulle ønske å vite hvordan ting smaker, men mest fordi jeg er ganske sikker på at de ikke liker smaken.) Jeg kommer aldri til å bifalle at min tenåring drikker alkohol, eller prøver dop eller noe slikt. Og vi har og kommer til å fortsette med, å snakke om farene ved rusmidler. Jeg VET at tenåringer i dag møter alkohol (og dop) på sosiale arrangementer. Senest når de begynner på VGS. Og jeg vet at de som ikke deltar på noen ting, har vanskeligere for å bli kjent med folk og komme inn i sosiale miljøer, enn de som deltar. I tillegg vet jeg at det er flere og flere ungdommer i dag som tar et aktivt valg om å ikke drikke alkohol. (også etter fylte 18 år) Altså vil det ikke være sånn at fordi mange drikker, så drikker alle. Jeg vil heller vite hvor tenåringen min er, enn å tro at denne er på overnatting hos en venn, og så ligger de begge drita fulle i skogen et sted. Vet jeg hvor de er, kan jeg komme og hente om noe skulle skje. Og, ja, jeg er selvfølgelig kjørbar og edru når tenåringene mine er ute på noe. Det koster meg så lite, og gir dem en trygghet å vite. Samtalen om hva som skjedde og hvorfor, og om hvor dumt det de har gjort var, den kan vi ta senere. Når alle er trygt hjemme og edru igjen. (Hvis jeg skulle bli ringt opp av en dopa eller drita tenåring som trenger hjelp.) Anonymkode: 5e64e...992 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #109 Del Skrevet 23. januar 2023 Ungdommer vil alltid være ungdommer. Gikk selv på bygdefylla jevnt hver helg fra jeg var 13. Men vil tørre på stå at det ble folk av meg også, med både jobb, familie, god helse og rent rulleblad. Dette virker være i trygge former, så lenge bursdagsbarnets far er til å stole på... Anonymkode: e32a1...812 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormur Skrevet 23. januar 2023 #110 Del Skrevet 23. januar 2023 Jeg hadde ikke kjent meg trygg på denne foreldren. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 23. januar 2023 #111 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 19.1.2023 den 9.27): Forsåvidt en enkel greie i teorien. Men så er det sånn at det skjer i praksis. Og tro meg, alle under 18 får tak i alkohol om de vil. Om det så er å stjele det. Anonymkode: d286c...3dd men i dette tilfellet er det jo en far som gir alkohol til 16 åringen sin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #112 Del Skrevet 23. januar 2023 Maleficenta skrev (56 minutter siden): men i dette tilfellet er det jo en far som gir alkohol til 16 åringen sin Hvor står det? Anonymkode: e103d...9fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #113 Del Skrevet 23. januar 2023 Fleste av oss her inne har vel vært på fest i ung alder.. så hvorfor skal ikke ungene deres få lov til det? " barnet mitt skal ikke gjøre som meg når jeg var ung" Tror du ikke foreldrene dine også var skeptisk eller ønsket at dere også heller ikke skulle drikke som 15-16 åringer.. Men likevel så trosset dere.. snakk om å være dobbelmoralsk. Fysj! Anonymkode: a3242...3a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #114 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 19.1.2023 den 9.16): Hadde latt min delta, men sagt at hen ikke skulle drikke alkohol. Hva som egentlig skjer, det tar jeg på sparket etterpå. Har selv vært 16 år og vet at man fint kan både være edru samt snuske seg til en liten rusbrus eller en søt drink uten at det får konsekvenser for livet. Anonymkode: 419f3...31b Forskjell på folk. Vi var på bygde fester i den alderen 😅 Anonymkode: d1ce1...c87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anette.. Skrevet 23. januar 2023 #115 Del Skrevet 23. januar 2023 Vi hadde nok sagt nei 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #116 Del Skrevet 23. januar 2023 Vi hadde sagt nei. Vi mener det gir helt feil signaler å gi klarsignal til mindreårige for alkohol. I tillegg ville det vært det samme som at vi hadde godtatt unødig risiko for våre ungdommer, noe vi ikke er villige til å gjøre. Våre må vente til de er 18 år, noe de er innforstått med og aksepterer. Fra avogtil.no: «Ungdom bør vente lengst mulig med å drikke alkohol. Hjernen vokser fram til man er 25 og alkohol kan påvirke denne utviklingen. I tillegg henger lav alder for alkoholdebut sammen med høyt konsum og økt sannsynlighet for alkoholproblemer i voksen alder» Anonymkode: 1ce70...589 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #117 Del Skrevet 23. januar 2023 Ikke før 18 her. Men nå har vi en 16- åring som heller sitter hjemme og ser på britisk nerde-TV (Eight out of ten cats does countdown) sammen med mamma og pappa, ser Marvel- filmer med mamma, eller bygger Lego. Hurra! Anonymkode: cd3a2...2be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #118 Del Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke før 18 her. Men nå har vi en 16- åring som heller sitter hjemme og ser på britisk nerde-TV (Eight out of ten cats does countdown) sammen med mamma og pappa, ser Marvel- filmer med mamma, eller bygger Lego. Hurra! Anonymkode: cd3a2...2be Hurra?? Anonymkode: e103d...9fd 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #119 Del Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ikke før 18 her. Men nå har vi en 16- åring som heller sitter hjemme og ser på britisk nerde-TV (Eight out of ten cats does countdown) sammen med mamma og pappa, ser Marvel- filmer med mamma, eller bygger Lego. Hurra! Anonymkode: cd3a2...2be Hadde det vært 16-åringen min så hadde jeg vært super-bekymret for om denne hadde venner i det hele tatt... Antar dette "Hurra-et" var sarkastisk, egentlig. For det der er virkelig ikke noe å rope hurra for. Anonymkode: 5e64e...992 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 26. januar 2023 #120 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 23.19): Hvor står det? Anonymkode: e103d...9fd det står at han sier det er greit at de drikker. 16 åringer får ikke kjøpt alkohol 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå