Gå til innhold

Dilemma; 16-åring og drikking

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ungdom møter alkohol tidligere og tidligere, så personlig synes jeg det er bedre at de har sitt første møte under kontrolerte forhold.

Anonymkode: 56ef4...d98

Jeg er ikke så sikker på om dette egentlig er sant. Det varierer nok fra sted til sted og fra vennegjeng til vennegjeng. Noen oppsøker steder der de møte alkohol tidligere enn andre. 

Det jeg tror er sant, er at det i dag er mer vanlig, og lettere å få tak i dop enn noen gang. (Altså er det flere som møter dette tidlig, og flere enn før som tester.) 

Min egen opplevelse er at jeg møtte alkohol (uten at jeg drakk selv) fra starten av ungdomsskolen. Altså var vi sammen med folk som drakk alkohol på fest fra 13-14 års alder. I det miljøet jeg var i, var det vanlig da, og de fleste hadde testet alkohol rundt konfirmasjonsalder. 

De tenåringene jeg vet om nå, opplevde det å møte alkohol på fest når de begynte på VGS som et sjokk. Det var deres aller første møte. 
Men samtidig møtte de jo da mange jevnaldrende som hadde startet å drikke alkohol mye tidligere. (Men også mange som ikke hadde drukket før.) Så det var helt tydelig at det er stor forskjell fra sted til sted og miljø til miljø. 

Anonymkode: 5e64e...992

• Liker 3
  • Nyttig 1

Fortsetter under...

Datteren min er snart 17, 1. år på vgs. Hun har slitt litt med å komme inn i "gjengen" så når hun endelig ble invitert på en fest blir jo dilemmaet hva jeg gjør. Jeg vet at hun drakk et par cider på avslutningsfesten for 10. klasse. Det var ikke med min velsignelse, men jeg laget ikke noen stor sak ut av det. Da var jeg der som natteravn etter hvert. Hun var søt og fnisete, men langt fra dritings (hun kom og ga meg en klem, så det var null stress).

Etter det har det ikke vært noe før nå (hun er nesten alltid hjemme, så har ca. kontroll). Jeg landet på at jeg ikke kjøper til henne, det føles helt feil. Hun har en i klassen som nettopp ble 18, så de har noen som kan kjøpe for dem. Jeg tenker at det er en del av gamet, å skaffe på egenhånd og betale for det selv. Selv drakk jeg fra jeg var 14-15, og da hjembrent, så at hun har ventet litt har vært en lettelse.

Jeg har sagt at jeg ikke kommer til å lage noen sak ut av det om hun drikker et par cider og blir litt tipsy, men at jeg selvfølgelig foretrekker at hun lar være. Faren (min eks.) kjører og henter, jeg er våken til hun kommer hjem igjen . Jeg har pratet med henne til det kjedsommelige om hvordan drikke fornuftig. Ikke sprit når hun er så ung, aldri shots (!!), ta gjerne masse isbiter så holder ciderne lenger og det blir litt vannet ut. Og at man aldri reiser fra en venn på fest, de må lære å passe litt på hverandre i fall noen blir for fulle til å ringe hjem selv. Regel 1,2 og 3 er ring hjem, uansett.

Jeg hadde nok hatt problemer med å sende henne på fest tidlig i 10. med velsignelse til å drikke. Det hadde nok blitt samme løsning, ikke drikk, men om du drikker så vær smart og drikk så lite at jeg ikke merker det (jeg merker det uansett, men man kan se litt gjennom fingrene). 

Anonymkode: 006ee...bd0

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg antar han mener hver enkelt får med hjemmefra dersom foreldrene godkjenner at ungdommen deres drikker.

Anonymkode: 5d8c6...88f

Så da kommer foreldre til å bryte loven alle sammen. Søtt. 

Anonymkode: bda62...70b

Mon 16-åring får ikke drikke alkohol, nei - og har heldigvis ikke fjor noe slikt enda. Her har vi lovet bort førerkort hvis hen ikke røyker eller drikker før 18-år ☺️. Veldig positiv motivasjon,

Anonymkode: 1f869...2f9

Mei det de bare tull! Det fører bare til at mam ikke sier noe..

Anonymkode: e103d...9fd

• Liker 3
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så da kommer foreldre til å bryte loven alle sammen. Søtt. 

Du som er veldig rigid på dette, hvordan ville du håndtert dette med alkohol når ungdommen din fyller 18?

• Liker 2
aksase skrev (5 timer siden):

Jada, men mitt poeng er at det er fortsatt noen som har litt rester av respekt for foreldrene sine og som vil holde igjen eller helt la være å drikke om de vet at de ikke får lov av foreldrene. Hvis foreldrene sier OK, da er det jo fritt fram.

Et tydelig NEI fra foreldrene vil begrense tidlig drikking for mange og det er holdninger som også i noen grad vil smitte over på de øvrige ungdommene i miljøet.

Men det var jo spørsmål om hun skal få dra? Jeg ville sagt JA til at hun fikk være med, men selvsagt fikk hun ikke lov å drikke siden hun var under 18. Men jeg ville jo ikke blitt med på festen og sjekket at hun ikke drakk…

Anonymkode: ba56d...ad3

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du som er veldig rigid på dette, hvordan ville du håndtert dette med alkohol når ungdommen din fyller 18?

Jeg har allerede to ungdommer som har fylt 18. Samtaler og forklaring på hva alkohol gjør med en selv og omgivelser. Fare for overgrep, fare for å gjøre noe dumt eller kriminelt i fylla, vold osv. Onkelen deres er alkoholiker. De vet veldig godt hva noe sånt fører til. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Men det var jo spørsmål om hun skal få dra? Jeg ville sagt JA til at hun fikk være med, men selvsagt fikk hun ikke lov å drikke siden hun var under 18. Men jeg ville jo ikke blitt med på festen og sjekket at hun ikke drakk…

Anonymkode: ba56d...ad3

Og hvor realistisk er det for en ungdom å være den eneste edru når alle andre drikker?

• Liker 2
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er et vanskelig dilemma, så skjønner dere er uenige! 

Jeg blir nok halshugd her nå, men.. 

Etter en lang samtale med datteren vår om alkohol endte vi opp med å la hun ( født 06, snart 17 år), få drikke LITT. Hun er ei skoleflink, høflig og ordentlig jente. Har jobb, trener og mange venner. Det er mye press, noe hun har fortalt selv.

Vi ble enige om, etter mye om og men, at hun får maks to cider. Venninnene drikker Kalinka, og både spyr og blir fulle. Jeg eller noen i foreldregruppa har alltid hentet dem innen midnatt, og hun har alltid vært edru - kun drukket 1 eller 2 cidere. (Gjennom oppførselen og den fraværende lukta virker det sånn). Hun har også endt opp med å dra tidligere hjem en gang fordi det ble for mye tull, og hjulpet venninner når de har vært dårlige el. Hun fortalte at sist ble hun sa redd for hun ene venninna, som hadde sovnet i sofaen. Hun fortalte at hun hadde sjekket pusten og pulsen, og klappet henne på kinnet til hun våknet. Uff.. 😕

Bare det at hun spør om alkohol, og i tillegg er åpen om alt som skjer med venninner, er for meg et meget godt tegn. 

Det er første året på videregående og hun fortalte om presset hun opplever. Jeg var MYE verre enn henne da jeg var 16 🙊

Jeg ville ventet med en 07, som fortsatt går på ungdomsskolen, men det blir ikke lett på videregående. Det viktigste er å skape og gi tillit, være åpne og engasjert i ungdommen. Vis at du bryr deg og sørg for at det er trygt å komme hjem - alltid ❤️(Selv om man har gått på en smell). 

Anonymkode: 0b2c0...386

Det viktigste er å være den ansvarlige voksne og snakke med de andre foreldrene og ha klare grenser!! 

Ja det er alltid noen som drikker og ja det er alltid noe press en eller annen plass. Men det er din jobb som foreldre å passe på at de IKKE får drikke eller lov å drikke av deg. At de alltid kan ringe og og bli hentet osv ja. Skjer det så skjer det at de har drukket litt. Men å gi de lov syns jeg er ganske tafatt og fraskrive seg hele foreldreansvaret! 

Flere venninner av en i familien har sagt at de skulle ønske de var strengere hjemme. For de ville ikke drikke. Men når de fikk lov å fikk drikke hjemme så ble det fort sånn. Og jo de kan fint drikke sprit selv om du ikke vet det når de først drikker noe...

Anonymkode: c3c3d...760

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har allerede to ungdommer som har fylt 18. Samtaler og forklaring på hva alkohol gjør med en selv og omgivelser. Fare for overgrep, fare for å gjøre noe dumt eller kriminelt i fylla, vold osv. Onkelen deres er alkoholiker. De vet veldig godt hva noe sånt fører til. 

Enig! Sånne ting er veldig viktig å snakke om. Og istedenfor å virke veldig streng, spiller du på alt det så vil de ikke drikke..

Anonymkode: c3c3d...760

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg antar han mener hver enkelt får med hjemmefra dersom foreldrene godkjenner at ungdommen deres drikker.

Da handler det vel mest om å snakke med de foreldrene man kjenner fra før, og si at "vi sender ikke med alkohol, hva med dere?"
Kanskje det da ender med å være kun bursdagsbarnet som har alkohol tilgjengelig? 

Det tar hverfall brodden av "alle andre får"-påstanden, om du vet at ikke alle andre får.

Min teori er at jeg ikke kan holde ungdommen min borte fra alle arenaer der det potensielt kan være mulig å prøve alkohol. (Ungdommen har venner over 18, som jeg vet ville kjøpt hvis min ungdom hadde spurt.)  
Det jeg kan gjøre, er å støtte det beste jeg kan, og ikke tilrettelegge for å drikke alkohol. (Altså. Jeg kjøper aldri alkohol til noen under 18 år, selv om jeg ikke kan hindre at de får tak i alkohol via andre.)

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Da handler det vel mest om å snakke med de foreldrene man kjenner fra før, og si at "vi sender ikke med alkohol, hva med dere?"
Kanskje det da ender med å være kun bursdagsbarnet som har alkohol tilgjengelig? 

Det tar hverfall brodden av "alle andre får"-påstanden, om du vet at ikke alle andre får.

Min teori er at jeg ikke kan holde ungdommen min borte fra alle arenaer der det potensielt kan være mulig å prøve alkohol. (Ungdommen har venner over 18, som jeg vet ville kjøpt hvis min ungdom hadde spurt.)  
Det jeg kan gjøre, er å støtte det beste jeg kan, og ikke tilrettelegge for å drikke alkohol. (Altså. Jeg kjøper aldri alkohol til noen under 18 år, selv om jeg ikke kan hindre at de får tak i alkohol via andre.)

Og på samme måte sender jeg ikke en sekstenåring på en fest der jeg VET at det blir drukket alkohol, og der den ansvarlige forelderen bifaller fylla blant ungdommen. Ellers tilrettelegger jeg for drikking.

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Og på samme måte sender jeg ikke en sekstenåring på en fest der jeg VET at det blir drukket alkohol, og der den ansvarlige forelderen bifaller fylla blant ungdommen. Ellers tilrettelegger jeg for drikking.

Med andre ord, så må din 16 åring skjule at andre drikker alkohol et sted, ellers får ikke denne reise? 

Jeg synes det står mye respekt av en tenåring som kan gå på fest der andre drikker, og VELGE å holde seg edru, og til og med snakke med de voksne om det før og etter. 
Hva med å la 16 åringen din få mulighet til å kunne snakke med deg om det som skjer i livet, uten å være redd for at du overreagerer og stenger denne ute av det som skjer sosialt? 

• Liker 7
  • Nyttig 1

Annonse

Heldigvis flere og flere ungdommer som innser at alkohol ikke er viktig for å ha et bra liv og de som starter å drikke sent drikker også mindre.
Det er også bevist at de som får alkohol hjemmefra drikker mer, enn de som har mer konservative foreldre.

Det er en klar sammenheng mellom alkoholbruk og unge jenter som blir utsatt for push av narkotika og voldtekter.

En ung full jente kan fort bli misbrukt av eldre gutter. Om hun er aldri så fornuftig som edru.

Har sett så mye tragisk og i 90% av tilfellene er alkohol involvert.

Skremmende at så mange foreldre tar lett på dette.

Men ikke overraskende, alt for mange foreldre som ikke er i stand til å hente døddrukken ungdom når vi ringer etter dem. Fordi de har drukket selv…

Anonymkode: 50f2b...6da

Heldigvis flere og flere ungdommer som innser at alkohol ikke er viktig for å ha et bra liv og de som starter å drikke sent drikker også mindre.
Det er også bevist at de som får alkohol hjemmefra drikker mer, enn de som har mer konservative foreldre.

Det er en klar sammenheng mellom alkoholbruk og unge jenter som blir utsatt for push av narkotika og voldtekter.

En ung full jente kan fort bli misbrukt av eldre gutter. Om hun er aldri så fornuftig som edru.

Har sett så mye tragisk og i 90% av tilfellene er alkohol involvert.

Skremmende at så mange foreldre tar lett på dette.

Men ikke overraskende, alt for mange foreldre som ikke er i stand til å hente døddrukken ungdom når vi ringer etter dem. Fordi de har drukket selv…

Jeg skjønner at forskning sier dette. Men det er viktig å huske på at det finnes unntak!

Jeg "fikk" alkohol hjemme da jeg nærmet meg 18. Jeg nærmer meg nå 50 og har til dags dato aldri vært full.

Min 17-åring har tatt med seg cider fra boden her hjemme. Hun kommer veldig ofte med cideren hjem igjen når festen er ferdig, og har heller ikke drukket noe annet (hun virker overhodet ikke påvirket).

Det hender at ungdom med "fri flyt" drikker mer. Det hender også at ungdom med ikke-strikte foreldre drikker mindre. Man må se an egen ungdom, ikke lage en bastant regel og tro at den funker for alle!

Jeg tar ikke "lett" på dette, men jeg har innsett at jeg heller ønsker åpenhet og oversikt enn at hun skal drikke noe hun ikke vet hva er i smug, på et sted jeg ikke aner at hun er! Det er nemlig realiteten for flere av foreldrene rundt her, som TROR de har oversikt, men ungdommen bruker hverandre som skalkeskjul.... Igjen, dette funker ikke for alle, men det som ihvertfall verken funker for ungdom eller foreldre, er at ungdommen drikker seg dritings i smug, og deretter ikke tør å ringe hjem etter hjelp eller komme hjem av frykt for kjeft og konsekvenser. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Annonse

Det finnes unntak fra alle regler, det betyr ikke at unntaket er det man bør velge.

Statistikken er tydelig. Det er unntak i begge ender.

Men statistikken lyver ikke.

Vil du virkelig gamble med ungdommen din fordi det gikk bra med deg?

Det gikk bra med meg uten bilbelte som barn.  Men ville aldri latt mine sitte uten nå..

Vet om mange foreldre som angrer dypt når ungdommen blir utsatt for ting som ødelegger dem for livet. Enten psykisk eller fysisk.

Jo senere man starter med alkohol jo mer moden er man til å forstå konsekvenser.

En 15-16-åring har dessverre dårligere forutsetninger her og gjør dumme ting for ikke å falle utenfor gjengen.

Som sagt, ser dette hver helg. Hadde du sett hadde du nok snudd.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Mine fremtidige barn kommer til å få denne beskjeden fra de er ganske unge: Det er absolutt nulltoleranse for alkohol før de er 18 år. Da er de i sin fulle rett til å bestemme selv, men så lenge de ikke er myndige så har jeg som forelder fullt lov til å nekte de bruk av rusmidler, selv hvor normalisert det har blitt i dagens samfunn. Grøss.

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Med andre ord, så må din 16 åring skjule at andre drikker alkohol et sted, ellers får ikke denne reise? 

Jeg synes det står mye respekt av en tenåring som kan gå på fest der andre drikker, og VELGE å holde seg edru, og til og med snakke med de voksne om det før og etter. 
Hva med å la 16 åringen din få mulighet til å kunne snakke med deg om det som skjer i livet, uten å være redd for at du overreagerer og stenger denne ute av det som skjer sosialt? 

Men da overlater du det til en 16-åring å stå imot massivt press fra venninner og kanskje bli ekskludert fra venninnegjengen på grunn av det. Vær voksen og sett grenser. Noe som foreldre i 2023 kanskje har glemt. At de faktisk er barnas foreldre, ikke kule kompiser.

Vixella skrev (4 minutter siden):

Mine fremtidige barn kommer til å få denne beskjeden fra de er ganske unge: Det er absolutt nulltoleranse for alkohol før de er 18 år. Da er de i sin fulle rett til å bestemme selv, men så lenge de ikke er myndige så har jeg som forelder fullt lov til å nekte de bruk av rusmidler, selv hvor normalisert det har blitt i dagens samfunn. Grøss.

Nettopp. Så griner de samme foreldrene om at ungdommen deres blir utsatt for uheldige seksuelle hendelser, knuser ting, blir med på noe shady/skadelig eller havner i slåsskamp i fylla. De legger opp til det ved å tillate alkoholbruk hos sine mindreårige, og da kan de faktisk ikke klage. Det er deres egen skyld.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...