Gå til innhold

Dilemma; 16-åring og drikking

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Husets 16-åring (født i -07) er bedt i bursdag med overnatting til en venninne/tidligere klassevenninne som har flyttet et stykke unna. Flere jenter fra trinnet er bedt. Faren i huset der sier at for han er det greit at jentene drikker litt alkohol, hvis de holder seg til rusbrus, mimosa og andre ting med lav alkoholprosent. Han vil befinne seg i nabohuset og jentene har fått beskjed om at han godt kan finne på å komme innom for å sjekke hva de holder på med.

Hadde dere latt deres 16-åring delta? Jeg sier ja, eksen min/faren hennes nei.

Anonymkode: 5d8c6...88f

Her hadde det ikke vært aktuelt å delta på dritafylla med en samtykkende far til bursdagsbarnet, når barnet er 16 år. Far til barnet gjør noe straffbart ved å servere alkohol til barn under 18 år. Han bryter loven, og du medvirker til det hvis du lar barnet ditt dra. Faren vil i tillegg ikke være i samme hus, slik at ting som overgrep kan skje uten at noen griper inn. Jeg er enig med faren. 

Anonymkode: bda62...70b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forsåvidt en enkel greie i teorien. Men så er det sånn at det skjer i praksis. Og tro meg, alle under 18 får tak i alkohol om de vil. Om det så er å stjele det. 

Anonymkode: d286c...3dd

Jo, hvis alle foreldre allierer seg og IKKE serverer sine barn alkohol, vil det også skje i praksis. Denne faren bifaller jo fylla for sitt 16 år gamle barn, selv om det er ulovlig for ham å skjenke dattera si. Derfor fortsetter trenden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde lurt litt på hva slags menneske denne faren var. Jeg kan på ett eller annet nivå forstå at du tar avgjørelsen med å la din egen 16-åring drikke, men å invitere en gjeng med ungdommer og servere? Det hadde jeg aldri gjort.

Anonymkode: dca11...198

Tror ikke han har tenkt å stå for alkoholen til alle nei. Han sier det er ok for han at de drikker alkohol med lav prosent og at han vil være i umiddelbar nærhet. Jeg synes faktisk det er helt ok  gjøre det slik, så er det opp til oss andre hva vi vil tillate.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tull.. Kjenner mange spm drakk seg fra sans og samling.. Foreldrene brydde seg ikke.. De som får lov å drikke hadde mulig ikke drukket om foreldrene hadde vært strengere på det. LESTE DU NYHETENE OM DET FOR 2 DAGER SIDEN? Og det stemmer her.. For mange ungdommer vil si nei men føler seg tvunget.. Hadde foreldrene vært strengere med drikking så hadde det ikke vært ett tema!

Anonymkode: c3c3d...760

Mindre beruselse hos ungdom med strenge foreldre - forebygging.no

Dette og tidligere undersøkelser/statistikker viser alle ar barn med strenge foreldre drikker mindre. Men semialkoholiserte foreldre vil gjerne hevde at det er omvendt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke han har tenkt å stå for alkoholen til alle nei. Han sier det er ok for han at de drikker alkohol med lav prosent og at han vil være i umiddelbar nærhet. Jeg synes faktisk det er helt ok  gjøre det slik, så er det opp til oss andre hva vi vil tillate.

Men HVEM anskaffer alkohol til barnet hans hvis han "ikke har tenkt å stå for alkoholen til alle"? En voksen må jo nødvendigvis kjøpe denne alkoholen. Hvem skal dette i tilfellet være?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Dette er min erfaring og! 
I min vennegjeng på vgs var vi 10 jenter. Åtte «fikk» lov å drikke alkohol, men to stykk valgte å ikke gjøre det likevel. De siste to fikk ikke lov, men drakk likevel. Den ene hadde naive foreldre, så hun lurte de med sove hos kjæresten eller å komme hjem etter foreldrene hadde lagt seg. Den siste hadde KJEMPEstrenge foreldre, hun fikk ikke dra på fest og var hun på jentekveld ble hun hentet 22:00. Hun snek seg derfor ut på natten, og var den som drakk mest av alle.

Anonymkode: 30a09...abb

Svogerforskning er ikke interessant all den tid statistikk viser noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv vert 16, så jeg hadde sendt min 16 åring. 

Anonymkode: 17db7...02c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges lover sier at det ikke er lov å drikke alkohol når man er under 18 år.

Dette bryter loven og kan være straffbart for den som har skaffet alkoholen og gitt det til dem. Synes ikke man skal holde noen utenfor, men hadde nok holdt mitt barn hjemme, og her kunne jeg likesågodt funnet på å ringt politier for å opplyse om at mindreårige drikker. For det er ikke lov.

Det betyr fint lite at man sier, det er kun lov med slik og sli. Ingen kan si at det er greit å bryte norsk lov. Der er ikke lov. Slik er det bare, man kan synes det er kjipt. Men det er slik det er lagt opp.

Ikke bare kan den personen som har gitt mindreårige alkohol straffet, barnevernet kan bli koblet inn. For man bør stille spørsmål med hva slags mennesker som sier til sine barn at det er lov å bryte norsk lov.

Skal man da også si at det er lov å stjele? Om det bare er en liten tyggis, så betyr jo ikke det noe eller?

Noen ting bør man være strenge på. 

Anonymkode: 1942c...d07

Finn gjerne fram loven hvor det står at det ikke er lov å drikke alkohol når man er under 18 år.

Man har ikke lov å kjøpe / selge når man er under 18 år, og man har ikke lov å kjøpe/ selge til noen under 18 år. Men ikke et eneste sted i loven står det at det ikke er lov å drikke det når man er under 18 år.

Anonymkode: 4bc15...00f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er realiteten at det er helt vanlig at 16åringer drikker og det er ikke noe nytt.

Det viktige her er at hun kan si fra til dere på forhånd, hun kan ringe dere for å bli hentet og at hun lærer seg hvordan alkohol fungerer og blir mer kjent med det.

På denne måten unngår dere at det tar helt av og hun havner i en dårlig eller farlig situasjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husets 16-åring (født i -07) er bedt i bursdag med overnatting til en venninne/tidligere klassevenninne som har flyttet et stykke unna. Flere jenter fra trinnet er bedt. Faren i huset der sier at for han er det greit at jentene drikker litt alkohol, hvis de holder seg til rusbrus, mimosa og andre ting med lav alkoholprosent. Han vil befinne seg i nabohuset og jentene har fått beskjed om at han godt kan finne på å komme innom for å sjekke hva de holder på med.

Mon 16-åring får ikke drikke alkohol, nei - og har heldigvis ikke fjor noe slikt enda. Her har vi lovet bort førerkort hvis hen ikke røyker eller drikker før 18-år ☺️. Veldig positiv motivasjon,

Anonymkode: 1f869...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tull.. Kjenner mange spm drakk seg fra sans og samling.. Foreldrene brydde seg ikke.. De som får lov å drikke hadde mulig ikke drukket om foreldrene hadde vært strengere på det. LESTE DU NYHETENE OM DET FOR 2 DAGER SIDEN? Og det stemmer her.. For mange ungdommer vil si nei men føler seg tvunget.. Hadde foreldrene vært strengere med drikking så hadde det ikke vært ett tema!

Anonymkode: c3c3d...760

Enkeltindivider troner dessverre ikke statistikken, så selv om du visste om et par - betyr ikke det at statistikken er tilsvarende 👌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også det er positivt å introdusere ungdommen for alkoholfritt isteden, kjøp inn litt ting for å lage alkoholfrie drinker isteden, dette er jo veldig populært for tiden. Alkohol er upopulært, men blant ungdom og tenåringer er det selvfølgelig spennende, og her ligger et ansvar hos foreldre. Rus og narkotika er en del av hverdagen til ungdommen nå, det har blitt mye mer liberalt enn bare for 10-15 år siden, og dette er en skummel utvikling. Bare i Vestfold sliter 3-4 videregående skoler med et enormt høyt rusbruk blant ungdommene, og hvor er disse foreldrene - som tenker at ungen er et englebarn? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men HVEM anskaffer alkohol til barnet hans hvis han "ikke har tenkt å stå for alkoholen til alle"? En voksen må jo nødvendigvis kjøpe denne alkoholen. Hvem skal dette i tilfellet være?

Jeg antar han mener hver enkelt får med hjemmefra dersom foreldrene godkjenner at ungdommen deres drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heller slik som beskrevet i HI enn grøftefylla uten noen form for kontroll i -10. 

Anonymkode: f5d04...23c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit…. hadde insistert på øl og vin. Rusbrus er ikke særlig stilig, det smaker brus og de drikker mer. Øl vil begrense seg selv hvor mye de drikker.

Anonymkode: 53d5a...b15

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok borret litt mer i dette med at faren i huset sier det er greit at de drikker alkohol. Betyr det at han kjøper inn til dem, eller "ser gjennom fingrene" hvis de skaffer det selv? (Det første hadde jeg forsøkt å snakke han ut av. For selv om de skal prøve alkohol en gang, trenger det ikke være under "press" fra foreldrene.) 

Min ungdom hadde fått reise. Med medbrakt alkoholfri drikke. 
Og så hadde vi tatt en prat om hva som kan skje i ungdomstiden. Som at man kan drikke mer enn man tåler, lures til å legge ut ting man ikke liker på sosiale medier/nett, bli lurt i noe man ikke samtykket til å få i seg, sovne i en grøft en kald vinterdag osv. Og hva man gjør om noe skjer med seg selv eller andre. 

For denne festen hadde jeg ikke stolt på at ungdommene har tillit til far i nabohuset. (Evt. hadde jeg ikke hatt tillit til at han holdt seg edru og kjørbar.) 
Jeg hadde derfor fortalt min ungdom at jeg og/eller far har telefonen på hele natta, og at det bare var å ringe, uansett!
Har du gjort noe dumt? -Ring! Jeg lover å ikke dømme! (Vi får heller snakke rolig om det senere.)
Har noen andre gjort noe dumt, og ikke klarer eller tør ringe hjem? -Ring! Vi kommer og hjelper. Og kan sikkert bidra med å holde ting hemmelig så vennen ikke får bråk hjemme.
Føles ting litt utrygt, og du trenger å spørre noen om råd? - Ring! Vi svarer og prøver å hjelpe så godt vi kan. 

Det viktigste for oss er at barnet vårt er trygt. Og at ungdommen vet det. Og at ungdommen vet at dersom det er noe, så er det et trygt sted å ringe til. 

16 åringen vil møte dette uansett, så lenge hun har venner som har begynt å drikke. Da er det jo to valg. Enten akseptere at dette møter hun, og gjøre henne best mulig i stand til å takle det, og motstå press, eller å nekte henne å være sammen med alle som drikker.  (Det er ikke uvanlig med alkohol på fester på videregående. Det har det vel heller aldri vært. Så der vil de møte det samme hva dere voksne sier.) 

Å nekte en ungdom å gjøre noe, blir omtrent som å sette blinkende lys i mange farger på en knapp du vil ingen skal trykke på. Det gjør noe utrolig spennende. 

For faren hennes som ikke vil hun skal gå. Hva tenker han å gjøre til høsten? Nekte henne å være med på ting med VGS venner? (Fadder-arrangementer, skolerevy, vennebursdager, overnatting hos venner...) For det er en mulighet for at noen (mange) har alkohol der. Det kan til og med være noen har dop. Det kan også tenkes at flertallet velger å være alkoholfrie. Det vet dere ingenting om. 

Anonymkode: 5e64e...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, i kontrollerte former.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Her hadde det ikke vært aktuelt å delta på dritafylla med en samtykkende far til bursdagsbarnet, når barnet er 16 år. Far til barnet gjør noe straffbart ved å servere alkohol til barn under 18 år. Han bryter loven, og du medvirker til det hvis du lar barnet ditt dra. Faren vil i tillegg ikke være i samme hus, slik at ting som overgrep kan skje uten at noen griper inn. Jeg er enig med faren. 

Du trenger ikke å være belærende, alle vet dette. 

Det skjer neppe overgrep på en overnattingsbursdag for en 16åring der det foregår drikking i kontrollerte former. Jeg tror ikke disse jentene tøyer strikken om de får lov å smake litt alkohol, nettopp fordi faren er hjemme i nabohuset (en gård med to boliger dette). Det betyr ikke automatisk flatfyll. Han vil dessuten ha full kontroll på om det ankommer flere. I mine øyne er dette opplegget helt uskyldig. Jeg har mer tro på dialog og tillit med ungdommene enn totalforbud.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ungdom møter alkohol tidligere og tidligere, så personlig synes jeg det er bedre at de har sitt første møte under kontrolerte forhold. 

Anonymkode: 56ef4...d98

Stemmer det? I generasjonen før meg var det vanlig at man fikk lov å drikke fra man ble konfirmert.  Mulig dette varierer fra sted til sted, men det var normen her.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du trenger ikke å være belærende, alle vet dette. 

Det skjer neppe overgrep på en overnattingsbursdag for en 16åring der det foregår drikking i kontrollerte former. Jeg tror ikke disse jentene tøyer strikken om de får lov å smake litt alkohol, nettopp fordi faren er hjemme i nabohuset (en gård med to boliger dette). Det betyr ikke automatisk flatfyll. Han vil dessuten ha full kontroll på om det ankommer flere. I mine øyne er dette opplegget helt uskyldig. Jeg har mer tro på dialog og tillit med ungdommene enn totalforbud.

Jeg tror som deg, at løsningen er tillit til og dialog med ungdommene. 
Disse jentene må være "uskyldige til det motsatte er bevist." Og ikke dømmes ved at "andre ungdommer har gjort dumme ting før".

Selv om far har kjøpt inn alkohol til dem, kan det være noen som ikke synes rusbrus smaker noe godt. Det kan være de som ikke har lyst til å drikke alkohol. Det kan også være at jentene synes de har det morsomt nok uten, og lar all alkoholen stå. 

Og far i nabohuset på en gård, er jo praktisk talt hjemme og har full kontroll på alle som kommer og går. 

Jeg hadde nok likevel hatt telefonen på høyest mulig lyd, og holdt meg edru så jeg kunne komme og hjelpe om noe plutselig skulle skje likevel.  

Anonymkode: 5e64e...992

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...