AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #21 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Norges lover sier at det ikke er lov å drikke alkohol når man er under 18 år. Dette bryter loven og kan være straffbart for den som har skaffet alkoholen og gitt det til dem. Synes ikke man skal holde noen utenfor, men hadde nok holdt mitt barn hjemme, og her kunne jeg likesågodt funnet på å ringt politier for å opplyse om at mindreårige drikker. For det er ikke lov. Det betyr fint lite at man sier, det er kun lov med slik og sli. Ingen kan si at det er greit å bryte norsk lov. Der er ikke lov. Slik er det bare, man kan synes det er kjipt. Men det er slik det er lagt opp. Ikke bare kan den personen som har gitt mindreårige alkohol straffet, barnevernet kan bli koblet inn. For man bør stille spørsmål med hva slags mennesker som sier til sine barn at det er lov å bryte norsk lov. Skal man da også si at det er lov å stjele? Om det bare er en liten tyggis, så betyr jo ikke det noe eller? Noen ting bør man være strenge på. Anonymkode: 1942c...d07 Nei, morges lover sier ikke det! Anonymkode: e103d...9fd 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #22 Del Skrevet 19. januar 2023 Det hører kanskje med til historien at jeg selv fikk lov å drikke litt fra samme alder av mine foreldre. Jeg holdt meg til avtalen; drakk aldri noe sterkere enn vin og ble aldri kanonball. Eksen derimot hadde totalforbud og var den som drakk alt mulig i smug, startet tidligere enn meg og måtte også hentes hjem, drita full, ved et par anledninger. Så det er ikke gitt at den som får lov å drikke litt automatisk strekker strikken eller at de som overhodet ikke får lov, ikke drikker. Anonymkode: 5d8c6...88f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #23 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Husets 16-åring (født i -07) er bedt i bursdag med overnatting til en venninne/tidligere klassevenninne som har flyttet et stykke unna. Flere jenter fra trinnet er bedt. Faren i huset der sier at for han er det greit at jentene drikker litt alkohol, hvis de holder seg til rusbrus, mimosa og andre ting med lav alkoholprosent. Han vil befinne seg i nabohuset og jentene har fått beskjed om at han godt kan finne på å komme innom for å sjekke hva de holder på med. Hadde dere latt deres 16-åring delta? Jeg sier ja, eksen min/faren hennes nei. Anonymkode: 5d8c6...88f Hadde selvsagt sagt NEI! 18år... 18.....! Finner foll det uy blir bv og politiet tilkalt! Anonymkode: c3c3d...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #24 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det hører kanskje med til historien at jeg selv fikk lov å drikke litt fra samme alder av mine foreldre. Jeg holdt meg til avtalen; drakk aldri noe sterkere enn vin og ble aldri kanonball. Eksen derimot hadde totalforbud og var den som drakk alt mulig i smug, startet tidligere enn meg og måtte også hentes hjem, drita full, ved et par anledninger. Så det er ikke gitt at den som får lov å drikke litt automatisk strekker strikken eller at de som overhodet ikke får lov, ikke drikker. Anonymkode: 5d8c6...88f Tull.. Kjenner mange spm drakk seg fra sans og samling.. Foreldrene brydde seg ikke.. De som får lov å drikke hadde mulig ikke drukket om foreldrene hadde vært strengere på det. LESTE DU NYHETENE OM DET FOR 2 DAGER SIDEN? Og det stemmer her.. For mange ungdommer vil si nei men føler seg tvunget.. Hadde foreldrene vært strengere med drikking så hadde det ikke vært ett tema! Anonymkode: c3c3d...760 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #25 Del Skrevet 19. januar 2023 Dette er et vanskelig dilemma, så skjønner dere er uenige! Jeg blir nok halshugd her nå, men.. Etter en lang samtale med datteren vår om alkohol endte vi opp med å la hun ( født 06, snart 17 år), få drikke LITT. Hun er ei skoleflink, høflig og ordentlig jente. Har jobb, trener og mange venner. Det er mye press, noe hun har fortalt selv. Vi ble enige om, etter mye om og men, at hun får maks to cider. Venninnene drikker Kalinka, og både spyr og blir fulle. Jeg eller noen i foreldregruppa har alltid hentet dem innen midnatt, og hun har alltid vært edru - kun drukket 1 eller 2 cidere. (Gjennom oppførselen og den fraværende lukta virker det sånn). Hun har også endt opp med å dra tidligere hjem en gang fordi det ble for mye tull, og hjulpet venninner når de har vært dårlige el. Hun fortalte at sist ble hun sa redd for hun ene venninna, som hadde sovnet i sofaen. Hun fortalte at hun hadde sjekket pusten og pulsen, og klappet henne på kinnet til hun våknet. Uff.. 😕 Bare det at hun spør om alkohol, og i tillegg er åpen om alt som skjer med venninner, er for meg et meget godt tegn. Det er første året på videregående og hun fortalte om presset hun opplever. Jeg var MYE verre enn henne da jeg var 16 🙊 Jeg ville ventet med en 07, som fortsatt går på ungdomsskolen, men det blir ikke lett på videregående. Det viktigste er å skape og gi tillit, være åpne og engasjert i ungdommen. Vis at du bryr deg og sørg for at det er trygt å komme hjem - alltid ❤️(Selv om man har gått på en smell). Anonymkode: 0b2c0...386 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #26 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Tull.. Kjenner mange spm drakk seg fra sans og samling.. Foreldrene brydde seg ikke.. De som får lov å drikke hadde mulig ikke drukket om foreldrene hadde vært strengere på det. LESTE DU NYHETENE OM DET FOR 2 DAGER SIDEN? Og det stemmer her.. For mange ungdommer vil si nei men føler seg tvunget.. Hadde foreldrene vært strengere med drikking så hadde det ikke vært ett tema! Anonymkode: c3c3d...760 Tull? Dette er min erfaring, ikke noe du kan kverulere på. Anonymkode: 5d8c6...88f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 19. januar 2023 #27 Del Skrevet 19. januar 2023 Ja - jeg synes det er innafor. Drikking i kontrollerte former er bedre enn hemmeligholdelse. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 19. januar 2023 #28 Del Skrevet 19. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke ulovlig for voksne å gi alkohol videre eller selv dele alkohol med barn. Er ingenting i lovverket som kan tolkes i den retningen da lovverket ingen plass omhandler privat disponering og bruk av alkohol. Men lovverk og føringer for barnevernet og omsorg vil helt klart kunne gi en vurdering som helt klart vil potensielt tilsi at det er et usunt miljø for barnet å vokse opp i eller omsorgspersonene ikke er i stand til å gjøre sunne og riktige vurderinger for å sikre helse og sikkerhet til barnet de har omsorg for. Så politiet vil aldri kunne arrestere en foreldre som gir ungdommen sin noe alkohol så lenge det ikke er grovt uaktsom eller de anser det som opplagt omsorgssvikt. Men alt er skjønnsmessige vurderinger. Anonymkode: c6883...357 Der har du nok misforstått. Hvis en voksen har kjøpt/skaffet seg alkoholholdig drikke er det forbudt å gi dette videre til noen som ikke selv har lov til å kjøpe det. Endret 19. januar 2023 av aksase 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #29 Del Skrevet 19. januar 2023 Jeg synes ikke det er innafor at det blir lagt opp til at en 10. klassing skal på fest med alkohol. Anonymkode: c6b34...f78 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars1009 Skrevet 19. januar 2023 #30 Del Skrevet 19. januar 2023 aksase skrev (1 time siden): NEI!! Alkohol er forbudt å servere til barn under 18 år. Ingen unntak der. Voksne som gir barn tilgang på alkohol kan og bør anmeldes og straffes for langing. Hahahahahaha!!! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krist1an Skrevet 19. januar 2023 #31 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde dere latt deres 16-åring delta? Jeg sier ja, eksen min/faren hennes nei. I det scenarioet du beskriver så ja. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 19. januar 2023 #32 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det står ingen steder i Norsk lov at man ikke kan drikke alkohol når man er under 18 år. Anonymkode: ab618...4b4 Det er greit at den som konsumerer ikke straffes, det ville vært rart siden loven ikke har som formål å implisit straffe noen som er under 18. Derimot er det forbudt å handle alkohol med formål å gi til eller servere til mindreårige, så du som forelder kan straffes. Det vil også være skjerpende om barnet påfører seg selv eller andre, eller eiendom, skade under påvirkning av alkohol du har handlet og/eller gitt til dem. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #33 Del Skrevet 19. januar 2023 Det er jo også faktisk sånn at en 16-åring kan dra på utvekslingsår til Tyskland og helt lovlig kan kjøpe øl i butikken.... Jeg mener ikke at man skal drite i alt av lover og regler, men det er lov til å tenke selv også. Mye heller for tidlig i kontrollerte former, enn fullt frislipp som 18-åring uten kontroll i det hele tatt. Anonymkode: c6c36...3d1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #34 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Husets 16-åring (født i -07) er bedt i bursdag med overnatting til en venninne/tidligere klassevenninne som har flyttet et stykke unna. Flere jenter fra trinnet er bedt. Faren i huset der sier at for han er det greit at jentene drikker litt alkohol, hvis de holder seg til rusbrus, mimosa og andre ting med lav alkoholprosent. Han vil befinne seg i nabohuset og jentene har fått beskjed om at han godt kan finne på å komme innom for å sjekke hva de holder på med. Hadde dere latt deres 16-åring delta? Jeg sier ja, eksen min/faren hennes nei. Anonymkode: 5d8c6...88f Da hører du på faren hennes. Det er ikke noe du skal overprøve. Anonymkode: 7bbcf...d82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #35 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det hører kanskje med til historien at jeg selv fikk lov å drikke litt fra samme alder av mine foreldre. Jeg holdt meg til avtalen; drakk aldri noe sterkere enn vin og ble aldri kanonball. Eksen derimot hadde totalforbud og var den som drakk alt mulig i smug, startet tidligere enn meg og måtte også hentes hjem, drita full, ved et par anledninger. Så det er ikke gitt at den som får lov å drikke litt automatisk strekker strikken eller at de som overhodet ikke får lov, ikke drikker. Anonymkode: 5d8c6...88f Dette er min erfaring og! I min vennegjeng på vgs var vi 10 jenter. Åtte «fikk» lov å drikke alkohol, men to stykk valgte å ikke gjøre det likevel. De siste to fikk ikke lov, men drakk likevel. Den ene hadde naive foreldre, så hun lurte de med sove hos kjæresten eller å komme hjem etter foreldrene hadde lagt seg. Den siste hadde KJEMPEstrenge foreldre, hun fikk ikke dra på fest og var hun på jentekveld ble hun hentet 22:00. Hun snek seg derfor ut på natten, og var den som drakk mest av alle. Anonymkode: 30a09...abb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 19. januar 2023 #36 Del Skrevet 19. januar 2023 aksase skrev (2 timer siden): "litt drikking under kontrollerte forhold" Ja, det er dette sekstenåringer er kjent for å være flinke til til 🙄 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #37 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det står ingen steder i Norsk lov at man ikke kan drikke alkohol når man er under 18 år. Jeg ville sagt ja, men snakket med ungdommen på forhånd. Gitt et realistisk bilde på alkohol og rusen den gir. Være sikker på at ungdommen for eksempel visste at alkohol tar litt tid å komme inn i blodet, så om man begynner å kjenne seg beruset og fortsatt drikker, så vil man bli fullere selv om man stopper umiddelbart. Derfor er det lurt å være forsiktig. Gjør også ungdommen trygg på at det alltid er ok å komme hjem/ringe. Og for all del: lev opp til at det er ok. Anonymkode: ab618...4b4 Det står i loven at det er ulovlig å sjenke de under 18år. Så alle som har bidratt med alkohol på bordet der, har gjort noe ulovlig. Dessuten er det sykt dårlig foreldreskap å legge til rette for drikking. Ja de gjør det uansett. Men det får være på deres inaktiv og ikke på initiativ fra noens foreldre. Da er det bedre å si nei, og heller lukke øynene. Det har jeg allerede gjort, med to som er unge voksne nå. Jeg har også gitt tydelig beskjed om at hvis de dikke seg over fulle og ikke ringer hjem, da blir jeg sinna. De SKAL ringe hjem om de har trøbbel. Og det har de gjort. De har også latet som de er edru, og jeg har latet som jeg ikke har lagt merke til drukkenskapen. Begge sier at de drakk mye mindre, enn de andre, fordi de visste det ikke var ok, og de skulle hjem. Mitt mål er da i mål. At de ikke drikker seg dødens i en grøft et sted hjelpeløs, at de ringer hjem og ber om hjelp når de har trøbbel. Så da har de fra alder 15år, hatt hyggelige kvelder uten å ligge å spy eller krangle og lært litt og god drikke kultur. Anonymkode: 7bbcf...d82 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #38 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde selvsagt sagt NEI! 18år... 18.....! Finner foll det uy blir bv og politiet tilkalt! Anonymkode: c3c3d...760 Eh nei, slutt med spnt bullshit Anonymkode: e103d...9fd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #39 Del Skrevet 19. januar 2023 aksase skrev (3 timer siden): Jada, men mitt poeng er at det er fortsatt noen som har litt rester av respekt for foreldrene sine og som vil holde igjen eller helt la være å drikke om de vet at de ikke får lov av foreldrene. Hvis foreldrene sier OK, da er det jo fritt fram. Et tydelig NEI fra foreldrene vil begrense tidlig drikking for mange og det er holdninger som også i noen grad vil smitte over på de øvrige ungdommene i miljøet. Yeah right. Anonymkode: 4f13c...79e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #40 Del Skrevet 19. januar 2023 Jeg hadde lurt litt på hva slags menneske denne faren var. Jeg kan på ett eller annet nivå forstå at du tar avgjørelsen med å la din egen 16-åring drikke, men å invitere en gjeng med ungdommer og servere? Det hadde jeg aldri gjort. Anonymkode: dca11...198 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå