AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #1 Skrevet 18. januar 2023 Hadde dere ønsket å være venn med noen med en slik diagnose? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: 60cc8...e0a
Hoppetaujenta Skrevet 18. januar 2023 #2 Skrevet 18. januar 2023 Man er da venn med et menneske. Ikke med en diagnose. Hadde vi det hyggelig sammen, så helt klart et ja fra meg. 14 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #3 Skrevet 18. januar 2023 Tenker dere at dette er noe som er akseptert å fortelle, eller noe man burde holde for seg selv? Ts Anonymkode: 60cc8...e0a
Maestro Skrevet 19. januar 2023 #4 Skrevet 19. januar 2023 Har ei venninne med den diagnose. Ikke alltid like enkelt og få ting til med henne. Men veldig søt og snill jente 🥰 Tenker at funksjonsevne triumfer diagnose. Folk er ikke diagnosen sin. 5 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #5 Skrevet 19. januar 2023 Det er jo det motsatte av «psykopat», så Det er jo ingen dårlig diagnose, hun kan være ettergivende, gå på eggeskall og føye seg etter andre, ikke våge å ta plass, osv. men blir hun trygg og kjent med, så vil hun sikkert bli mer jevn som deg og tørre å være med på å avgjøre ting sammen osv. Vær en god venn. Anonymkode: 22e43...e1f 7 1 1
Maestro Skrevet 19. januar 2023 #6 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det er jo det motsatte av «psykopat», så Det er jo ingen dårlig diagnose, hun kan være ettergivende, gå på eggeskall og føye seg etter andre, ikke våge å ta plass, osv. men blir hun trygg og kjent med, så vil hun sikkert bli mer jevn som deg og tørre å være med på å avgjøre ting sammen osv. Vær en god venn. Anonymkode: 22e43...e1f Dette. 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #7 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det er jo det motsatte av «psykopat», så Det er jo ingen dårlig diagnose, hun kan være ettergivende, gå på eggeskall og føye seg etter andre, ikke våge å ta plass, osv. men blir hun trygg og kjent med, så vil hun sikkert bli mer jevn som deg og tørre å være med på å avgjøre ting sammen osv. Vær en god venn. Anonymkode: 22e43...e1f Stemmer. Jeg har den diagnosen og det er fhv godt oppsummert. Anonymkode: bc310...9d8 5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #8 Skrevet 19. januar 2023 Altså, om jeg allerede er venninne med henne så liker jeg jo henne. Kunnskap om en diagnose eller ikke forandrer ingenting. Anonymkode: 56a43...47e 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #9 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er jo det motsatte av «psykopat», så Det er jo ingen dårlig diagnose, hun kan være ettergivende, gå på eggeskall og føye seg etter andre, ikke våge å ta plass, osv. men blir hun trygg og kjent med, så vil hun sikkert bli mer jevn som deg og tørre å være med på å avgjøre ting sammen osv. Vær en god venn. Anonymkode: 22e43...e1f Dette var fint å lese ❤️ Anonymkode: 60cc8...e0a 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #10 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Altså, om jeg allerede er venninne med henne så liker jeg jo henne. Kunnskap om en diagnose eller ikke forandrer ingenting. Anonymkode: 56a43...47e Dette er ei jeg var venninne med for flere år tilbake, men så har kontakten blitt borte. Jeg har ikke helt turt å ta opp tråden igjen (pga diagnosen min), men har nå kastet meg ut i det. Usikker på hvor ærlig jeg skal være om diagnosen. Om jeg i det hele tatt skal nevne det. Samtidig vil jeg jeg ikke hun skal tro at jeg ikke har tatt kontakt pga henne, men meg og mine utfordringer knyttet til diagnosen. Hadde ikke diagnosen da vi var venner for noen år tilbake, og er mer «preget» av den nå enn da, selv om jeg sikkert hadde den da også uten å vite det. Anonymkode: 60cc8...e0a
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #11 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette er ei jeg var venninne med for flere år tilbake, men så har kontakten blitt borte. Jeg har ikke helt turt å ta opp tråden igjen (pga diagnosen min), men har nå kastet meg ut i det. Usikker på hvor ærlig jeg skal være om diagnosen. Om jeg i det hele tatt skal nevne det. Samtidig vil jeg jeg ikke hun skal tro at jeg ikke har tatt kontakt pga henne, men meg og mine utfordringer knyttet til diagnosen. Hadde ikke diagnosen da vi var venner for noen år tilbake, og er mer «preget» av den nå enn da, selv om jeg sikkert hadde den da også uten å vite det. Anonymkode: 60cc8...e0a Men du trenger jo ikke si noe akkurat nå når dere starter en relasjon på nytt. Du kan jo avvente til dere er trygge på hverandre igjen. Det går helt fint å snakke om det når man er venner, men de fleste vil nok anse det som litt merkelig om man skrive "hei, lenge siden sist, jeg har fått unnvikende personlighetsforstyrrelse, men skal vi ta en kopp kaffe?" (satt på spissen) Jeg har blandet personlighetsforstyrrelse, og dette er noe jeg snakker med veldig gode venner om. Det er ikke noe jeg snakker om til personer jeg blir kjent med, eller har tatt opp kontakten med etter opphold. Jeg snakker heller ikke om andre diagnoser eller sykdommer med de. Det er private ting som jeg synes er forbeholdt gode venner. Anonymkode: 7cd45...66c 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #12 Skrevet 19. januar 2023 Det kunne jeg, og har diagnosen selv. Det eneste er at sosiale relasjoner kan være vanskelige og kompliserte for min del. Jeg synes det er veldig vanskelig for selv om jeg ønsker å ha venner så er det ikke alltid jeg klarer å gi så mye som jeg ønsker eller som det forventes. Anonymkode: a7ea8...e87
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #13 Skrevet 19. januar 2023 Hadde blitt glad om personen hadde fortalt meg dette. Vet at dette kostet de mot å fortelle. Årsaken til de fortalte det, var at de var utmattet av å late som de var "normale". Og de var begge redde for reaksjon når de fottalte. Blitt fortalt i ettertid. Jeg som venn er glad de fortalte. For det gjør det enklere for meg å forstå de. Anonymkode: 9a170...bb4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #14 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men du trenger jo ikke si noe akkurat nå når dere starter en relasjon på nytt. Du kan jo avvente til dere er trygge på hverandre igjen. Det går helt fint å snakke om det når man er venner, men de fleste vil nok anse det som litt merkelig om man skrive "hei, lenge siden sist, jeg har fått unnvikende personlighetsforstyrrelse, men skal vi ta en kopp kaffe?" (satt på spissen) Jeg har blandet personlighetsforstyrrelse, og dette er noe jeg snakker med veldig gode venner om. Det er ikke noe jeg snakker om til personer jeg blir kjent med, eller har tatt opp kontakten med etter opphold. Jeg snakker heller ikke om andre diagnoser eller sykdommer med de. Det er private ting som jeg synes er forbeholdt gode venner. Anonymkode: 7cd45...66c Nei, det er sant. Ville ikke tatt det opp uten videre, men ser for meg at det naturlig vil komme opp om hun spør om hva jeg jobber med om dagen osv. Jeg har nylig blitt uføretrygdet pga diagnosen/min psykiske helse, så da må jeg evt la være å nevne det også. Av natur er jeg veldig ærlig, derfor det for meg hadde blitt naturlig å nevne om det spørsmålet kom opp, men kan være det er dumt. Er jo samtidig livredd for å bli dømt. Anonymkode: 60cc8...e0a
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #15 Skrevet 19. januar 2023 Hadde helt ærlig ikke tenkt noe på det? Som andre her skriver; Man er nå venn med personen - uavhengig av diagnoser og ikke Anonymkode: 2ca3c...cbf
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #16 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det kunne jeg, og har diagnosen selv. Det eneste er at sosiale relasjoner kan være vanskelige og kompliserte for min del. Jeg synes det er veldig vanskelig for selv om jeg ønsker å ha venner så er det ikke alltid jeg klarer å gi så mye som jeg ønsker eller som det forventes. Anonymkode: a7ea8...e87 Akkurat det samme her. Har ingen vennerelasjoner, men tenkte jeg skulle ta opp tråden for å utfordre meg selv litt. Og fordi jeg savner litt å ha en venninne, selv om jeg ofte synes relasjoner er vanskelig. Anonymkode: 60cc8...e0a
MortenMunkholm Skrevet 19. januar 2023 #17 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hadde dere ønsket å være venn med noen med en slik diagnose? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: 60cc8...e0a Det jeg trolig hadde vært på alerten rundt, var om hun er en "diagnosejeger" eller ikke. Mer det enn hva slags diagnose. Blir nemlig matt av diagnosehysteriet blant nokså friske eller helt friske mennesker. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #18 Skrevet 19. januar 2023 MortenMunkholm skrev (5 minutter siden): Det jeg trolig hadde vært på alerten rundt, var om hun er en "diagnosejeger" eller ikke. Mer det enn hva slags diagnose. Blir nemlig matt av diagnosehysteriet blant nokså friske eller helt friske mennesker. Hvis man blir ufør pga psykiske diagnoser så er man ingen diagnosejeger. Anonymkode: bc310...9d8 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #19 Skrevet 19. januar 2023 MortenMunkholm skrev (7 minutter siden): Det jeg trolig hadde vært på alerten rundt, var om hun er en "diagnosejeger" eller ikke. Mer det enn hva slags diagnose. Blir nemlig matt av diagnosehysteriet blant nokså friske eller helt friske mennesker. Men så er jeg ikke frisk. Jeg er som sagt ufør pga diagnosen. Den preger meg mye i hverdagen. Anonymkode: 60cc8...e0a 2
MortenMunkholm Skrevet 19. januar 2023 #20 Skrevet 19. januar 2023 Ok. Sorry. Det var generelt ment. Det vil jo bety mye mer hvem du er som person. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå