Gå til innhold

Alternativ til olje i matretter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, folk flest får ikke i seg for mye fett. Folk flest spiser for mye karbohydrater og de bør erstatte karbohydratene med sunt naturlig fett, særlig mettet fett. Mettet fett er sunt, så det trenger man ikke å være redd for. Faktisk spiser folk flest for mye flerumettet fett, særlig omega-6. Men de kan gjerne øke inntaket av mettet fett og senke inntaket av omega-6.

Omega-6 er betennelsesfremmende og omega-6-fettsyren linolsyre (som man hovedsaklig får fra frø, nøtter og korn - altså soya, raps, solsikke osv) gjør at fettceller vokser og er en fettsyre man ikke ønsker å få i seg særlig mye av.

Fett fra frø, nøtter og korn gir også høyere dødsrate og mer hjertesykdom. Interessant nok er dette en gammel studie der Ancel Keys var en av forskerne. Han som er kjent som "faren" til hypotesen at mettet fett øker risiko for hjertesykdom. Studien ga ikke resultatene de ville ha, så den ble ikke publisert før i 2013! De erstattet animalsk fett med fett fra frø, nøtter og korn og folk døde. 

https://www.bmj.com/content/bmj/346/bmj.e8707.full.pdf

TS: Du bør definitivt kutte ut olje i matretter og erstatte med naturlig fett som meierismør, seterrømme, creme fraiche. Nesten alle planteoljer er ultraprosesserte og veldig usunne. Unntakene er extra virgin olivenolje (men aldri til varmebehandling!) og extra virgin kokosolje (kan brukes til mild varmebehandling). 

Hvis du er bekymret for fetende, så er det karbohydrater og frøoljer (dette inkluderer margarin) som er fetende, ikke mettet fett.

Anonymkode: 97078...652

Ingen lavkarboentusiast her, så jeg kommer ikke til å gå videre inn på det. Men selv bestreber jeg en makrofordeling på 30% proteiner, 40% karbohydrater og 30% fett. 

Anonymkode: 60648...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 3.31):

Nei, folk flest får ikke i seg for mye fett. Folk flest spiser for mye karbohydrater og de bør erstatte karbohydratene med sunt naturlig fett, særlig mettet fett. Mettet fett er sunt, så det trenger man ikke å være redd for. Faktisk spiser folk flest for mye flerumettet fett, særlig omega-6. Men de kan gjerne øke inntaket av mettet fett og senke inntaket av omega-6.

Omega-6 er betennelsesfremmende og omega-6-fettsyren linolsyre (som man hovedsaklig får fra frø, nøtter og korn - altså soya, raps, solsikke osv) gjør at fettceller vokser og er en fettsyre man ikke ønsker å få i seg særlig mye av.

Fett fra frø, nøtter og korn gir også høyere dødsrate og mer hjertesykdom. Interessant nok er dette en gammel studie der Ancel Keys var en av forskerne. Han som er kjent som "faren" til hypotesen at mettet fett øker risiko for hjertesykdom. Studien ga ikke resultatene de ville ha, så den ble ikke publisert før i 2013! De erstattet animalsk fett med fett fra frø, nøtter og korn og folk døde. 

https://www.bmj.com/content/bmj/346/bmj.e8707.full.pdf

TS: Du bør definitivt kutte ut olje i matretter og erstatte med naturlig fett som meierismør, seterrømme, creme fraiche. Nesten alle planteoljer er ultraprosesserte og veldig usunne. Unntakene er extra virgin olivenolje (men aldri til varmebehandling!) og extra virgin kokosolje (kan brukes til mild varmebehandling). 

Hvis du er bekymret for fetende, så er det karbohydrater og frøoljer (dette inkluderer margarin) som er fetende, ikke mettet fett.

Hvilke nøtter er da ok å spise? 😅

Anonymkode: 7393d...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvilke nøtter er da ok å spise? 😅

Anonymkode: 7393d...ba6

Ingen ekte nøtter. Men kokosnøtt (ikke ekte nøtt) er ok hvis man tåler det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte. Unødvendig å dynke grønnsaker i olje før man steker i ovnen, men fanatisk å kutte olje og steke i vann ol (maten bli kokt, ikke stekt da). Fettet i olje/margarin/smør bidrar til at man tar opp fettløselige vitaminer i maten, i tillegg til å gi maten mer smak. 

Anonymkode: 9f2d8...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann12345 skrev (På 19.1.2023 den 0.42):

Det er en spiseskje som kan tilsvare 100kcal.

Har du en god stekepanne med non-stick trenger du lite olje i. Enkelte stekepanner kan du jo putte i ovnen også, veldig praktisk.

Er ikke teskjeen du gnir inn i grønnsakene som du skal bekymre deg mest over, er jo maten 👍🏼😊

Om man bruker en teskje da...   på ovnsbakte grønnsaker går det lett 1,5 dl olje. = 1300 kcal + grønnsakene

Anonymkode: 6ceec...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, sunt fett er super bra når man skal ned i vekt. Seff ikke overdrive. Les om tidligere behandling av sykdommer og fasting og hva fett gjør med kroppen. Jeg får i meg minst en spiseskje fett til hvert måltid. Raser ned i vekt. I tillegg masse sunn mat, mest mulig rene råvarer og hard styrketrening. Teller ikke kcal, men gir kroppen den næringen den trenger. 

Anonymkode: bb27b...328

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Åh, sunt fett er super bra når man skal ned i vekt. Seff ikke overdrive. Les om tidligere behandling av sykdommer og fasting og hva fett gjør med kroppen. Jeg får i meg minst en spiseskje fett til hvert måltid. Raser ned i vekt. I tillegg masse sunn mat, mest mulig rene råvarer og hard styrketrening. Teller ikke kcal, men gir kroppen den næringen den trenger. 

Hvilke fettkilder bruker du mye av? 

Anonymkode: 9b414...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilke fettkilder bruker du mye av? 

Jeg bruker mest cocosolje/melk, avokado, olivenolje, nøtter, fet fisk og frø. Jeg vet cocosolje og olivenolje er mye omdiskutert, men funker gull for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker mest cocosolje/melk, avokado, olivenolje, nøtter, fet fisk og frø. Jeg vet cocosolje og olivenolje er mye omdiskutert, men funker gull for min del. 

Ja jeg spiser litt avokado og nøtter (valnøtter og mandler), samt kjøtt og laks. Også er det jo litt fett i mye rart. Men styrer ofte unna «ekstra fett» som å steke i olje eller liksom tilføre fett, for å holde kaloriene litt nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja jeg spiser litt avokado og nøtter (valnøtter og mandler), samt kjøtt og laks. Også er det jo litt fett i mye rart. Men styrer ofte unna «ekstra fett» som å steke i olje eller liksom tilføre fett, for å holde kaloriene litt nede.

Jeg steker nesten alltid middagen i fett. Teller ikke kalorier og spiser veldig sunt, altså rene råvarer. "Raser" ned i vekt/cm. Når jeg telte kcal og ikke var like nøye med kostholdet stoppet det opp, og der stod jeg selv om jeg spiste enda mindre kcal 😬 Tilslutt hadde jeg ikke store orken til trening og falt helt ut av alt. Jeg reduserte også fett før, men etter å lest en del forskning på sunt fett er jeg ikke det minste "redd" for det lengre. 

Man må jo finne det som passer seg selv, men en kcal godteri behandles ikke likt i kroppen som en kcal grønnsak. Kroppen er kompleks og styres av hormoner som trenger den riktige næringen for å fungere optimalt. Får ikke hormonene riktig næring kan vektnedgang være svært vanskelig enn så lite man spiser. Nå spiser jeg masse deilig ren mat, veier ikke lengre, ingen søtsuget overhode og går ned i vekt 😁 Eneste jeg ikke spiser som er rent er proteinpulver og rømme på fredager 😅

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...