Gå til innhold

Alternativ til olje i matretter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke olje veldig fetende? Mener å ha lest at 1teskje olje tilsvarer 100kcal? 

Jeg lurer på om dette er noe man bør tenke på når man steker mat når man skal ned i vekt, lager grønnsaksretter i ildfast form i ovnen man må dynke i olje først osv? Ville spørre fordi i går knasket jeg gulrotrestene fra middagen som snacks, tenkte at det var like godt som potetgull og sunnere men hadde jo badet i olje i ovnen først.. 

Anonymkode: a8eba...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en spiseskje som kan tilsvare 100kcal.

Har du en god stekepanne med non-stick trenger du lite olje i. Enkelte stekepanner kan du jo putte i ovnen også, veldig praktisk.

Er ikke teskjeen du gnir inn i grønnsakene som du skal bekymre deg mest over, er jo maten 👍🏼😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker rett og slett litt vann når jeg steker i panne (og har sånn teflonaktig i tillegg). Dette har fungert veldig fint til både biffstrimler, kylling og grønnsaker.

Jeg prøvde å steke grønnsaker i ovnen uten olje (på bakepapir), i går var det søtpotet-biter. Og det smaker helt godt syns jeg. Ikke verdt den oljen. 

Anonymkode: 9b414...561

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en idé å redusere fett når du steiker ting, ja. 

Jeg bruker aldri fett i pannen når jeg lager mat, har panner med teflonbelegg. 

Jeg synes ovnsbakte grønnsaker fort blir litt tørre uten olje. Jeg har olje på en sprayflaske, og sprayer litt olje på. Da går det mye mindre enn om jeg pensler. 

Anonymkode: 10602...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til kylling bruker jeg sitronsaft i pannen om jeg skal steke den. Ellers er jeg glad i å ovnsbake fisk og kjøttstykker, da trenger jeg ikke olje.

Endret av Polyester
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker teflonpanne. Bruker aldri olje eller smør når jeg lager mat. Det er klart det er godt. Men for meg er ikke kaloriene i det verdt det. Da vil jeg heller kunne spise mer.

Anonymkode: 60648...69d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blander vann og olje før jeg ovnsbaker grønnsaker. 
Det er svært sjeldent jeg dynker grønnsaker i olje... eller noe annet for den saks skyld. Det eneste jeg bruker mye olje på er pizzabunn og focaccia. 
Og jeg er ikke på slanker'n. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teflonpanne er gull! Hvis jeg skal ovnsbake noe jeg «må» ha olje på(det smaker jo selvsagt best med), så tar jeg det jeg skal ovnsbake i en plastpose, også tar jeg 5 gram olivenolje oppi og rister rund sammen med krydder. Føler det fordeler seg bedre da.

Anonymkode: c5bd9...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke være så redd for fett når du slanker deg. Kroppen trenger fett, og du holder blodsukkeret stabilt. Fett er en del av ett balansert og sunt kosthold. 

Anonymkode: 351b8...515

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver det meste inn i stekeovn i stedet for å steke.

Anonymkode: b8f46...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se her, her er det 2ss skjeer olje, til 4 porsjoner. Altså oljen tilsvarer ca 50kcal, per person. 
Ovnsbakte grønnsaker | Oppskrift - MatPrat

Her er det en spiseskje, altså 25kcal pr pers. 
Ovnsbakte grønnsaker - smart og sunn tilberedning (roede.com)

Men til og med typiske "slanke-oppskrifter" bruker olje. 

Ellers kan man lage wok eller dampe grønnsaker uten olje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo som om du bruker ganske mye olje? I moderate mengder er olje sunt. 

Jeg damper mye, både fisk og grønnsaker, da trengs ingen olje. Airfryer er også aktiv i bruk, også for grønnsaker. 

Jeg bruker mest olje på sprayflaske, da man på den måten dekker det som skal dekkes av olje jevnt. 

Men om jeg først lager noe der fettet er en viktig del av smaken så er jeg ikke redd for å bruke fett. 

Anonymkode: 47fd6...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2023 den 0.30):

Er ikke olje veldig fetende? Mener å ha lest at 1teskje olje tilsvarer 100kcal? 

Jeg lurer på om dette er noe man bør tenke på når man steker mat når man skal ned i vekt, lager grønnsaksretter i ildfast form i ovnen man må dynke i olje først osv? Ville spørre fordi i går knasket jeg gulrotrestene fra middagen som snacks, tenkte at det var like godt som potetgull og sunnere men hadde jo badet i olje i ovnen først.. 

Anonymkode: a8eba...019

Hvor mye olje bruker du?? 

Jeg har aldri dynket mat i olje eller latt maten bade i olje. 

Anonymkode: 20a57...e7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å drukne grønnsaker i olje blir jo som å fritere dem. Anbefaler å ha grønnsakene i en plastpose, så tar du oppi litt olje (kommer helt an på hvor mye grønnsaker du lager, men ca. 1,5-2 ss holder fint til grønnsaker for 4 personer) og litt krydder. Så rister du posen godt, har grønnsakene i en ildfast form. Så steker du på vanlig måte😊

Anonymkode: ec923...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er summen av kalorier som teller mest ved slanking og ikke hvor disse kaloriene kommer fra. Hvis du vil bruke litt olje eller smør for å lette steking og få smak på maten, gjør det ingenting hvis du reduserer litt på noe annet. Proteiner og fett tror jeg også er viktig for å føle seg mett lenger.

Hvis du vil ha litt kontroll på hvor mye kalorier du spiser, kan nettsiden nedenfor være til god hjelp. Her kan du legge inn hva du spiser til hvert måltid og få en oversikt over totalt daglig kalorinntak mm.

https://www.kostholdsplanleggeren.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du skal ikke være så redd for fett når du slanker deg. Kroppen trenger fett, og du holder blodsukkeret stabilt. Fett er en del av ett balansert og sunt kosthold. 

Fasit. Pluss at stor del av fettet ikke blir tatt opp av maten, det ligger igjen i pannen etter tilberedning 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes glatte ark (kjøpes på clas ohlsson) som du setter oppi stekepannen eller i ovnen. Da kan man bare steke i vei uten olje eller smør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger veldig lite olje når man steker

Når det er sagt, noe av det du steker kan du bruke litt vann og en oppløst grønnsaksbuljong på istedet

Anonymkode: 56290...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Joda. Men man får ofte i seg nok fett gjennom andre produkter som feks ost, fer fisk, smør, nøtter etc. Så de færreste trenger nok ikke å legge til ekstra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Joda. Men man får ofte i seg nok fett gjennom andre produkter som feks ost, fer fisk, smør, nøtter etc. Så de færreste trenger nok ikke å legge til ekstra. 

Nei, folk flest får ikke i seg for mye fett. Folk flest spiser for mye karbohydrater og de bør erstatte karbohydratene med sunt naturlig fett, særlig mettet fett. Mettet fett er sunt, så det trenger man ikke å være redd for. Faktisk spiser folk flest for mye flerumettet fett, særlig omega-6. Men de kan gjerne øke inntaket av mettet fett og senke inntaket av omega-6.

Omega-6 er betennelsesfremmende og omega-6-fettsyren linolsyre (som man hovedsaklig får fra frø, nøtter og korn - altså soya, raps, solsikke osv) gjør at fettceller vokser og er en fettsyre man ikke ønsker å få i seg særlig mye av.

Fett fra frø, nøtter og korn gir også høyere dødsrate og mer hjertesykdom. Interessant nok er dette en gammel studie der Ancel Keys var en av forskerne. Han som er kjent som "faren" til hypotesen at mettet fett øker risiko for hjertesykdom. Studien ga ikke resultatene de ville ha, så den ble ikke publisert før i 2013! De erstattet animalsk fett med fett fra frø, nøtter og korn og folk døde. 

https://www.bmj.com/content/bmj/346/bmj.e8707.full.pdf

TS: Du bør definitivt kutte ut olje i matretter og erstatte med naturlig fett som meierismør, seterrømme, creme fraiche. Nesten alle planteoljer er ultraprosesserte og veldig usunne. Unntakene er extra virgin olivenolje (men aldri til varmebehandling!) og extra virgin kokosolje (kan brukes til mild varmebehandling). 

Hvis du er bekymret for fetende, så er det karbohydrater og frøoljer (dette inkluderer margarin) som er fetende, ikke mettet fett.

Anonymkode: 97078...652

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...