AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #1 Skrevet 18. januar 2023 Hei! Jeg vurderer å gå til privat psykolog. De fleste jeg har funnet praktiserer innen karakteranalyse og psykoterapi. Jeg merker at jeg er litt skeptsik, har sett at forskningen er sprikende på effekten av disse. Grunnen til at jeg ønsker å gå til psykolog er at jeg har vært nedfor i en lengre periode, og ønsker å få tilbake glede og gnist. Det var rett før jeg ble utbrent i fjor vår/sommer pga overbelastning på jobb over lang tid. Jeg tok grep og bytta beite, og utover høsten slapp hodepinen taket og jeg fikk litt mer energi. Men gleden og gnisten er ikke tilbake. Jeg ønsker også å bli mer robust i møte med andre. Man merker det nok ikke på meg, men jeg blir veldig påvirket hvis kommunikasjonen med andre fungerer dårlig eller det skjer noe dumt i sosiale relasjoner. Det skjer ofte noe med barna og deres venner, og jeg blir like påvirka da. Jeg blir stressa, lei meg og blir liggende og tenke. Jeg vet at jeg er mye mer robust for sånt, hvis jeg har det bra med meg selv. Jeg har ikke noen enkelthendelser som har gitt traumer, tror jeg. Men har hatt en vanskelig oppvekst på mange vis. Ble holdt ute fra jentegjengen på barneskolen, mobbet av en gutt i klassen og hadde en ustabil situasjon hjemme pga alvorlig syk far som var nær ved å dø flere ganger i oppveksten, og til slutt døde da jeg var 21. Men jeg har klart meg veldig bra siden jeg var skoleflink og hadde noen få trygge personer rundt meg. Vil ikke grave unødig i gammelt grums, men gjøre en innsats for å få det bedre. Vil ha ordentlig hjelp av psykolog, ikke bare gode råd jeg like gjerne kunne lest om i et ukeblad. Kan karakteranalyse eller psykoterapi være til hjelp? Har også funnet en som gjør kognitiv terapi, men hun har lite kapasitet. Anonymkode: 08b61...1cc
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #2 Skrevet 19. oktober 2023 Hvilken terapiretning valgte du og er du fornøyd med behandlingen? Anonymkode: 96c90...070 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #3 Skrevet 19. oktober 2023 Det meste en psykolog driver med vil jo være kategorisert som psykoterapi. Tenker du på en spesiell retning? Anonymkode: 07759...465
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #4 Skrevet 19. oktober 2023 Emosjonsbasert terapi. Tidligere kognitiv. Jeg hadde behov for å rydde i tanker og reaksjoner først, men etterhvert var det nødvendig å slippe ut følelser. Anonymkode: 4a130...491
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #5 Skrevet 19. oktober 2023 Jeg valgte en som gjør kognitiv terapi, som handler mer om det som skjer her og nå, enn det du har opplevd som liten. Har fungert bra for meg! Har akkurat startet med behandling i metakognitiv terapi (MCT). Det er en annen variant enn kognitiv terapi, som på en måte går enda lenger bort fra fortid. Og bort fra fremtid også. Målet er å lære seg og slutte å bekymre seg. Visstnok dokumentert effekt på angst og depresjon. Jeg plages ikke av det, men har tidvis mye bekymringer som tar altfor mye plass og energi. Etter fire behandlinger har jeg allerede merket god bedring! Det krever ca ti behandlinger. Anonymkode: 08b61...1cc 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #6 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg valgte en som gjør kognitiv terapi, som handler mer om det som skjer her og nå, enn det du har opplevd som liten. Har fungert bra for meg! Har akkurat startet med behandling i metakognitiv terapi (MCT). Det er en annen variant enn kognitiv terapi, som på en måte går enda lenger bort fra fortid. Og bort fra fremtid også. Målet er å lære seg og slutte å bekymre seg. Visstnok dokumentert effekt på angst og depresjon. Jeg plages ikke av det, men har tidvis mye bekymringer som tar altfor mye plass og energi. Etter fire behandlinger har jeg allerede merket god bedring! Det krever ca ti behandlinger. Anonymkode: 08b61...1cc Hvordan fungerer det? Anonymkode: 3aec4...c24
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #7 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvordan fungerer det? Anonymkode: 3aec4...c24 Det er skjema man fyller ut før hvert møte og samtaler som terapeuten leder rundt hva er en bekymring, hva fører til bekymringer, hva gjør bekymringene osv. Samtalene gjør at man får et annet syn på bekymringer, som for de fleste gjør at man bekymrer seg mindre. Finnes mye info på nett. Se f.eks: https://www.kognitiv.no/om-nfkt/assosierte-medlemsforeninger/norsk-forening-for-metakognitiv-terapi/ Anonymkode: 08b61...1cc
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #8 Skrevet 21. oktober 2023 Noen som har forsøkt karakteranalytisk terapi? Anonymkode: 96c90...070
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #9 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noen som har forsøkt karakteranalytisk terapi? Anonymkode: 96c90...070 Nei, jeg endte opp med å ikke teste det. Også interessert i å høre erfaringer! Anonymkode: 08b61...1cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå