Frøken Labb Skrevet 17. desember 2005 #1 Skrevet 17. desember 2005 Hunden jeg har på fòr, sliter litt med ørene. Lider visst av kronisk øreverk eller noe. Den klør seg derfor ofte, og synes det er litt ubehagelig, forståelig nok. Eieren anbefalte meg å bruke ørerens for å lette litt på ubehaget. Men; hvordan gjøres dette? Flasken har en lang tut og jeg skjønner at væsken skal sprutes/påføres i ørene. Men hvor langt inn skal væsken, og hvor mye væske skal påføres? Legger man hodet til hunden på siden, slik at øret vender opp? Kommer ikke væsken alt for langt inn da? Tenker bare på hvordan det er til mennesker...Da får man jo "vann i hodet" om dette gjøres. Jeg mener, øreværket ligger jo utenpå trommehinna...eller? Etterpå skal man massere ørefeste litt. Utenpå øret, eller "roter man litt rundt" innenfor ørelappen, altså ikke langt inn, men ved inngangen? Til slutt skal man tørke med litt bomull. Den operasjonen tror jeg skal gå greit. :-D Håper på svar fra erfarne ørerensere.
Gjest Lea Skrevet 17. desember 2005 #2 Skrevet 17. desember 2005 Hold hundens hode litt på skrå og sprut rensen inn i øret på den siden som vender opp. Bruk øret til å gni litt før du "heller ut" rensen og tørker med bomull. Gjør det samme på den andre siden.
Frøken Labb Skrevet 17. desember 2005 Forfatter #3 Skrevet 17. desember 2005 Ok. Trodde det skulle virke litt jeg... Skal rensen tøkes bort med en gang? Takk for svar!
Gjest Lea Skrevet 17. desember 2005 #4 Skrevet 17. desember 2005 Den virker mens du gnir. Det er bare fint om den får virke en stund. Det løser opp. Som regel står det en bruksanvisning på flasken, som sier hvor lange den skal virke.
Frøken Labb Skrevet 17. desember 2005 Forfatter #5 Skrevet 17. desember 2005 Ok, så kortfattet blir det slik: - hodet på skrå - sprut en passe sprut - gni utenpå øret - virke en liten stund - la det renne ut og tørk vekk overflødig Bruksanvisningen er på tysk...(og meeeeget og kortfattet uspesifikk engelsk) Tysken har nok gått litt i glemmoka gitt! Men nå er det rimelig klart hvordan jeg skal gjøre det, så da blir det julerene ører på hunden i morgen!
Frøken Labb Skrevet 17. desember 2005 Forfatter #6 Skrevet 17. desember 2005 Skulle være: meeeeget kortfattet og uspesifikk engelsk... Kremt...litt sent.. leggetid..
Gjest Lea Skrevet 18. desember 2005 #7 Skrevet 18. desember 2005 Nå er det sikkert litt forskjell på produktene, men her er det som står på flasken jeg har på badet (Vetriderm EarCleanser): Benyttes 1-2 ganger i uken og deretter ved behov. Må kun brukes ved intakt trommehinne. Løft øreflippen og hell ørerenden i øret til øregangen fylles. Dekk øret med øreflippen og masser øret, så væsken fordeler seg. La hunden riste seg og tørk forsiktig med en ren klut eller vatt. Fritt oversatt fra dansk Det står ingenting om at man skal la den virke lenge. Men jeg vil tro at det er lurt å massere en liten stund.
Lillepuz Skrevet 18. desember 2005 #8 Skrevet 18. desember 2005 vi fikk beskjed om å stikke flasken helt ned der øregangen begynner (kriker og kroker, legg i en av "krokene") og sprut ned i øregangen, ellers kan det hende det ikke kommer langt nok ned. masser nedenfor øret, du kjenner øregangen, la hunden riste godt og tørk der øregangen begynner. husk å ikke bruk ørerens for ofte.
Ugla Skrevet 19. desember 2005 #9 Skrevet 19. desember 2005 (endret) Hunden jeg har på fòr, sliter litt med ørene. Lider visst av kronisk øreverk eller noe. Den klør seg derfor ofte, og synes det er litt ubehagelig, forståelig nok. ← Dersom hunden klør seg ofte / rister på hodet, kan det være ørebetennelse. Særlig hunder med hengeører kan være utsatt for denne plagen. Anbefaler deg å ta den med til veterinær, så vil den event. få en kur med antibiotika. Veterinæren vil også vise deg hvordan du skal rense ørene til hunden. Jeg har hund med store, tunge hengeører, og snakker av erfaring... Lykke til! Endret 19. desember 2005 av Ugla
Gjest j79 Skrevet 19. desember 2005 #10 Skrevet 19. desember 2005 Jeg renser ørene til hunden ved å sprute ørerens på en bomullsdott (av den flat runde typen). Så tar jeg bomullen rundt fingeren min og gnir i øret til hunden. Da slipper hunden å få noe sprutet inn i øret. Fikk vite fra erfarne hundefolk at dette er en veldig bra måte, og at man ikke kan skade noe selv om man putter fingeren inn i øret på hunden (vi når ikk langt nok inn til å skade noe).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå