Gå til innhold

Min sønn vil også på jente bursdager - 1 klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lov å ha ordning at jenter inviterer jenter og gutter inviterer gutter?

Hos oss praktiser vi at for gutten eller henen vår er det like naturlig å leke bil eller dukke, blått eller rosa.

Noen ganger velger han å gå i jenteklær.

Jeg ble alltid oppmuntret fra de i barnehagen for at jeg gir kjønnsnøytral oppdragelse. Jeg følte meg stolt av å få skryt for det.

Men i 1 klasse tok disse tilbakemeldingene slutt.  Sønnen spør hvorfor han ikke kan gå I jentebursdag.   

Anonymkode: f3b5b...92f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er lov at jenter inviterer jenter og gutter gutter. Ikke alle har plass til hele klassen. Selv synes jeg man burde få invitere hvem man vil, men man bør jo unngå at bare en eller to blir utelatt, selvsagt. 

Anonymkode: 5ffcd...89d

• Liker 5
Skrevet

Lov?

Alle inviterer hvem de vil. Eventuelle konsensuser på et foreldremøte er åpenbart ikke bindende for noen.

Anonymkode: 72e00...29f

Skrevet

Ja, det er lov med rene gutte- og jentebursdager. Mitt jentebarn sine beste venner i klassen er gutter og hun hadde sikkert likt å feire bursdager med dem. Men, man kan ikke forlange at hele klassen alltid skal inviteres. De færreste har plass til det hjemme, og å ha hele klassen på lekeland el koster en liten formue. Noen skoler tilbyr gratis utlån av gymsal osv, men det er langt fra alle. 

For at det ikke skal bære noen som blir holdt utenfor og aldri får gå i bursdag er det vanlig med enkle fordelinger som gjør at alle hører til et sted. Typisk alle, alle gutter eller alle jenter. Hvis man kunne håndplukket de man ville hadde det vært en del barn som aldri ble invitert. Det kommer fort nok, men i småskolen skal alle inkluderes. 

Anonymkode: f91e0...b37

• Liker 6
Skrevet

Fordi skolen har ikke kommet så langt som barnehagen når det gjelder kjønnsnøytrale barneoppdragelse.

Selvfølgelig kan gutten din gå i jentebursdag, så lenge han er velkommen.

Anonymkode: 0f8fe...cde

Skrevet

Sånn er "reglene" her jeg bor: enten hele klassen/klasser, eller ren jentebursdag eller guttebursdag. Man kan invitere flere klasser. Det er ikke greit å invitere slik at et par stykker er utenfor. 

Men gutten din er jo en gutt, selv lm han liker rosa kjoler,  likeså at min jente liker blått og hater kjoler. Ho er fortsatt ei jente. 

Anonymkode: 938c2...582

• Liker 2
Skrevet

Lov? Vi inviterer hvem vi vil i vårt private hjem 

Anonymkode: e160d...1e8

• Liker 1
Skrevet

"Henen" vår? Skryt for å ikke oppdra som gutt? Hjelpes..

Anonymkode: e19d9...b50

• Liker 16
Skrevet

Det er lov. Hvis du ikke vil, inviter hele eller halve klassen. 

Anonymkode: 3a0c3...031

Skrevet

Det der var problematisk da ene jenta vår var liten. Hennes beste venner har alltid vært gutter og hun har hatt lite jentevenner. Husker hun syntes det var vanskelig å forstå at alle vennene hennes skulle i bursdag men at hun ikke ble bedt ene og alene fordi hun  var jente. I sine egne bursdager inviterte hun alltid ele klassen. Typisk kom da max halvparten av jentene og alle gutta. 

Anonymkode: f2581...1c4

• Liker 5
Skrevet

Oppmuntret? Skryt? Stolt? 
 Her er det vanlig med rene jentebursdager og guttebursdager, og like vanlig var det at lille Matheo ble INVITERT og kom i alle bursdagene, for han var god venn med de fleste jentene. 
På samme måten var jeg i de fleste guttebursdager for 40 år siden, som den eneste jenta. 

Dette har med vennskap å gjøre, ikke klær. Du får spørre foreldrene til bestevenninnene om han får komme. Det har med personligheten til ditt barn å gjøre, ikke oppdragelsen, dine ønsker  og hva du «oppmuntrer til». 

Anonymkode: 74bcd...314

Skrevet

Min jente har alltid hatt en god guttevenn. Han har blitt invitert i alle brusdager på skolen selv om de var bare jenter, men valgte å ikke komme. Ett år forsøkte vi å ha hele klassen men det ble et voldsomt styr. 

Ja, det er vanlig men jeg tenker det er helt ok å invitere en gutt de er god venn med i tillegg. 

Anonymkode: 4637a...53f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

"Henen" vår? Skryt for å ikke oppdra som gutt? Hjelpes..

Anonymkode: e19d9...b50

Tydelig Troll, skrevet for å provosere. 

Anonymkode: 33e10...574

• Liker 1
Skrevet

Det sier virkelig noe om Norge når dere som foreldre blir oppmuntret av barnehagen til å gi kjønnsnøytral oppdragelse.

Årsaken til at gutter blir oppdratt/lært opp på en viss måte er fordi det er ulike egenskaper som er tjenlig basert på kjønnet barnet har. Menn må greie å beskytte seg selv, de må ha selvtillit osv. Jenter og kvinner trenger ikke disse egenskapene for å få en partner.

Så når en ikke gir gutter de egenskapene de trenger, fordi de skal ha kjønnsnøytral oppdragelse, vil det skade han på lang sikt.

Skrevet

«Henen»? Enten er det gutt eller jente. Du har gutt. Om han ikke er invitert i jentebursdag, så kan ikke du gjøre noe med det! Lær han heller litt om livets realiteter! 

Anonymkode: e99dd...468

• Liker 1
Skrevet

Du har lov å invitere akkurat hvem du vil. 

Skolen kan sette regler kun for hva du leverer ut av invitasjoner på skolen. Så lenge du ikke leverer ut invitasjonene på skolen, kan du invitere nett som du vil. 

Anonymkode: cc321...fc6

Skrevet

Det finnes ingen "lov" mot hvem man kan invitere akkurat.  Men du kan ikke påtvinge andre hvem de skal invitere. Men du kan jo selv gå foran som et godt eksempel og invitere begge kjønn i sønnen din sin bursdag.

Jeg brydde meg fint lite om hva gjengen av "Karen -mammaene" bestemte seg for på foreldremøtene. Helt utrolig at det er mulig å få ut så mange ord og likevel si så lite som disse mødrene.

Anonymkode: efbc7...ab3

Skrevet

De færreste har plass til 25 elever hjemme 😬 Det koster ca 360 per barn å feire på lekeland og lignende steder. Det er 9000 kr. Synes du det er verdt det? For vår del er det mer enn nok med de 12 jentene i klassen

Anonymkode: d2c8d...684

Skrevet
sokrat skrev (23 minutter siden):

Det sier virkelig noe om Norge når dere som foreldre blir oppmuntret av barnehagen til å gi kjønnsnøytral oppdragelse.

Årsaken til at gutter blir oppdratt/lært opp på en viss måte er fordi det er ulike egenskaper som er tjenlig basert på kjønnet barnet har. Menn må greie å beskytte seg selv, de må ha selvtillit osv. Jenter og kvinner trenger ikke disse egenskapene for å få en partner.

Så når en ikke gir gutter de egenskapene de trenger, fordi de skal ha kjønnsnøytral oppdragelse, vil det skade han på lang sikt.

Altså - hallo i luken?

Menn må beskytte seg selv, men det må ikke kvinner? Er det noen som trenger selvtillit og å kunne beskytte seg selv så er det nettopp kvinner. Bare å se partnervoldstatistikken så finner man fort ut det.

Kanskje vi skal slutte å oppdra gutter til å få disse voldelige egenskapene,  det syns jeg hadde vært fint.

Heier på deg TS 🫶

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De færreste har plass til 25 elever hjemme 😬 Det koster ca 360 per barn å feire på lekeland og lignende steder. Det er 9000 kr. Synes du det er verdt det? For vår del er det mer enn nok med de 12 jentene i klassen

Anonymkode: d2c8d...684

Fint mulig å ha utebursdag også. Kjekk dag i snøen, feiring i hagen eller på stranda om sommeren... vi hadde også mulighet å leie lokalene til fritidsklubben. Det finnes mange muligheter hvis man leter litt. Man må ikke ha kino, bowling, og lekelandbursdag for å kunne invitere mange.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...