AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #21 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Andre må jo også klare seg med samme antall dager, uten at noen er hjemne over halve året. Anonymkode: aa406...941 Om du tror denne tilværelsen er bare rosenrød med en partner som er "hjemme over halve året", så kan jeg forsikre deg om at det ikke stemmer. Det har sine fordeler, men også bakdeler - veldig ofte. Spesielt for den som alltid er hjemme. Har begge foreldre jobb på land, har dere 20 dager dere kan benytte tilsammen. Som sagt, en offshorearbeider har kanskje dette på papiret, men du finner ikke et oljeselskap på denne jord som sender en arbeidstaker hjem pga et barn med feber og forkjølelse 🙄 Det er jo en annen side av dette; hvor utrolig mye utgifter oljeselskapene sparer på nettopp sykefravær pga barn, e.l. Den bransjen driter penger, mens kommunene lekker som en sil - der sykefraværet er intet annet enn skyhøyt. Ja, man kan ha flaks med at brorparten av sykdom hos barn faller i periodene når far er hjemme fra Nordsjøen - men det kan like godt være stikk motsatt. Min jobb er også viktig og krevende, og arbeidsgiver vil ha meg på plass. Det er ikke bare å kjøre på med ulønnet permisjon/fri heller. Det går utover mye, blant annet opptjening av rettigheter og pensjon. Det er noen prinsipper her, når begge er i full jobb. Anonymkode: 2582c...972 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #22 Skrevet 19. januar 2023 Nei, man må rett og slett håpe på flaks med når barna blir syke. Jeg kjenner til problemet, har brukt opp opp 4 omsorgsdager alt i år selv, og det ligger an til at den 5. ryker i morra. I fjor, da vi alle hadde flere omsorgsdager å rutte med, var det derimot motsatt. Da var de nesten bare syke i mannens friperioder, og selv om de var mye syke, brukte jeg ikke alle omsorgsdagene mine. Anonymkode: 0bb56...a31 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #23 Skrevet 19. januar 2023 Så offshore-arbeidere har i teorien sykt-barn-dager, men har ikke mulighet til å bruke de i praksis? Anonymkode: c9bb8...93d 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #24 Skrevet 19. januar 2023 Du får ikke overtatt dagene. Det er jo en av tingene man må ta med i beregningen når man vurderer offshorejobb. Du kan tjene godt og har lange friperioder, men det er slitsomt for den som er alene hjemme. Mannen min jobber offshore og vi har 2 barn. Jeg har en veldig fleksibel arbeidsgiver og tar mye hjemmekontor når han er bortreist, da får jeg gjort unna husarbeid og handling på dagen. Når barna er syke tar jeg innimellom en halv sykt barn dag og så jobber jeg litt når jeg kan(feks når barnet sover på dagen) og tar igjen på kvelden. Så jobber jeg litt ekstra når han er hjemme. På den måten får jeg strukket dagene utover. Uten fleksibilitet på min jobb kunne ikke han hatt reisejobb, da hadde jeg blitt utslitt. Anonymkode: ab268...b23
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #25 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du får ikke overtatt dagene. Det er jo en av tingene man må ta med i beregningen når man vurderer offshorejobb. Du kan tjene godt og har lange friperioder, men det er slitsomt for den som er alene hjemme. Mannen min jobber offshore og vi har 2 barn. Jeg har en veldig fleksibel arbeidsgiver og tar mye hjemmekontor når han er bortreist, da får jeg gjort unna husarbeid og handling på dagen. Når barna er syke tar jeg innimellom en halv sykt barn dag og så jobber jeg litt når jeg kan(feks når barnet sover på dagen) og tar igjen på kvelden. Så jobber jeg litt ekstra når han er hjemme. På den måten får jeg strukket dagene utover. Uten fleksibilitet på min jobb kunne ikke han hatt reisejobb, da hadde jeg blitt utslitt. Anonymkode: ab268...b23 Ja, det høres ut som en fantastisk god løsning! Jeg har dessverre jobb innen helse, med låste arbeidstider. Ingen jobb man kan gjøre via hjemmekontor. Ingen fleksibilitet. Ting og tang har glidd greit disse 5 årene i barnets liv, mannen har vært offshore hele tiden og i mange år før barnet ble født. Men, om jeg orker flere barn i denne situasjonen? Veldig i tvil. Men det er en annen diskusjon! Nei, her må vi visst bare satse på flaks, skjønner jeg 🥳 Anonymkode: 2582c...972
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #26 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så offshore-arbeidere har i teorien sykt-barn-dager, men har ikke mulighet til å bruke de i praksis? Anonymkode: c9bb8...93d Egentlig, ja. Og du kan tenke deg reaksjonene arbeidsgiver kommer med - så langt er man kommet 🙄😂 Én ting er kanskje om far er hjemme og skal reise om en dag eller to, og barnet blir sykt - mulig han hadde fått kranglet seg til sykedager for barnet da, men det hadde neppe falt i god jord. At en far/mor blir sendt med helikopter fra plattformen og hjem, midt i en påperiode, fordi mor har brukt opp sine sykt barn-dager? DET skal jeg like å se. Jeg har aldri hørt om at det har skjedd. Noe annet er fødsel og alvorlig/livstruende sykdom. Anonymkode: 2582c...972 2
Skyblue7 Skrevet 17. oktober 2023 #27 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 19.1.2023 den 16.43): Egentlig, ja. Og du kan tenke deg reaksjonene arbeidsgiver kommer med - så langt er man kommet 🙄😂 Én ting er kanskje om far er hjemme og skal reise om en dag eller to, og barnet blir sykt - mulig han hadde fått kranglet seg til sykedager for barnet da, men det hadde neppe falt i god jord. At en far/mor blir sendt med helikopter fra plattformen og hjem, midt i en påperiode, fordi mor har brukt opp sine sykt barn-dager? DET skal jeg like å se. Jeg har aldri hørt om at det har skjedd. Noe annet er fødsel og alvorlig/livstruende sykdom. Anonymkode: 2582c...972 Broren min var bare 1 uke ute nå, før han reiste hjem til sykt barn uke 2. Har rett på sykt barn dager offshore også, men skal klaffe litt for å få brukt de da.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #28 Skrevet 18. oktober 2023 On 1/19/2023 at 4:43 PM, AnonymBruker said: Egentlig, ja. Og du kan tenke deg reaksjonene arbeidsgiver kommer med - så langt er man kommet 🙄😂 Én ting er kanskje om far er hjemme og skal reise om en dag eller to, og barnet blir sykt - mulig han hadde fått kranglet seg til sykedager for barnet da, men det hadde neppe falt i god jord. At en far/mor blir sendt med helikopter fra plattformen og hjem, midt i en påperiode, fordi mor har brukt opp sine sykt barn-dager? DET skal jeg like å se. Jeg har aldri hørt om at det har skjedd. Noe annet er fødsel og alvorlig/livstruende sykdom. Anonymkode: 2582c...972 Ser det er en gammel tråd men jeg bare skjønner ikke dette helt. Greit at de ikke kan kjøres med helikopter hjem en dag midt i perioden men det går vel jevnlig transport frem og tilbake eller så de kan komme litt senere/dra før? Det er vel en lovfestet rett disse dagene, hvorfor mener noen arbeidsgivere at nei akkurat de kan bare nekte dette? Er det fordi det er mannsdominert yrke at alle mennene bare "nei altså det går ikke for min arbeidsgiver" og bare finner seg i det fordi mange av dem kanskje tenker det er like greit? (Det er jo ofte mødre som tar ut sykt barn først/mest..) Anonymkode: f0ae7...9fc
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #29 Skrevet 18. oktober 2023 Min mann måtte komme hjem da de to minste fikk vannkopper i november. Eldste hadde hatt vannkopper uken før, og det hadde vært endel sykdom tidligere på året. Jeg var helt tom for dager 🤷♀️ Men det er eneste gang på 12 år... Anonymkode: f63d9...cfb
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #30 Skrevet 18. oktober 2023 Hadde tatt det selv, hvorfor skal han ta helikopter hjem pga sykdom om han er offshore? Han kommer snart hjem og kan ta sitt da! Anonymkode: acf80...d13
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #31 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 19.1.2023 den 8.45): Andre må jo også klare seg med samme antall dager, uten at noen er hjemne over halve året. Anonymkode: aa406...941 Aleneforeldre får 20 dager pga de står alene med ansvaret. Min mann jobber på båt, og aldri har jeg hørt at noen har blitt hentet med helikopter pga sykt barn. Det er dessverre slik at den som jobber på land ofte står helt alene med ansvaret for barna da den andre er på sjøen. Det koster ekstremt mye å ha mannskap og båt ute på sjøen, og da risikere at en 100 mill operasjon står i fare for å bli avlyst pga noen ikke har flere sykt barn-dager og ta av. Hadde blitt arbeidsledig ganske kjapt da. Veldig merkelig at ikke sykt barn-dagene kan overføres til den andre. I praksis har man kun 10 dager og bruke iløpet av et helt år og håpe på at ungen kun er syk når far er hjemme. Slitsomt. Anonymkode: cb3e3...c32 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #32 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 18.1.2023 den 23.19): Er det mulig å få utvidet antall dager med omsorg for sykt barn, når du har partner offshore? Jeg har allerede brukt 5 av de 10 dagene jeg har tilgjengelig, i år. Katastrofalt, med tanke på hvor mye sykdom det er i barnehagen. Har étt barn. Er jeg maks uheldig, faller alle sykdomsperiodene når samboer er offshore. Og der opereres det ikke med sykt barn-dager. De sender ikke hjem en arbeidstaker i en på-periode for å ta seg av syke barn. Akk, så mye enklere det er når begge foreldre jobber på land/ikke har reisejobb med lengre perioder borte 🙄 Anonymkode: 2582c...972 Det tviler jeg på.. Men sjekk med Nav. Men naboen jobber i nordsjøen og han kom hjem fra jobb pga syke barn da mor ikke hadde flere sykt barn dager. Anonymkode: 724e1...152
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå