Gå til innhold

Arbeid offshore - sykt barn-dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å få utvidet antall dager med omsorg for sykt barn, når du har partner offshore?

Jeg har allerede brukt 5 av de 10 dagene jeg har tilgjengelig, i år. Katastrofalt, med tanke på hvor mye sykdom det er i barnehagen. Har étt barn.

Er jeg maks uheldig, faller alle sykdomsperiodene når samboer er offshore. Og der opereres det ikke med sykt barn-dager. De sender ikke hjem en arbeidstaker i en på-periode for å ta seg av syke barn. 

Akk, så mye enklere det er når begge foreldre jobber på land/ikke har reisejobb med lengre perioder borte 🙄

Anonymkode: 2582c...972

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hva er sannsynligheten for at all sykdom faller i periodene han er på jobb? 

Anonymkode: 4f2df...98b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ganske stor! Minst like stor som om de ikke skulle gjøre det. Som sagt - halvparten av dagene er allerede oppbrukt, og vi har brorparten av 2023 igjen. Med et barnehagebarn - do the math 🤭 Sykdomsbelastningen landet over er bare helt sinnssyk.

Jeg bare spør, for dette er et regelverk jeg ikke har satt meg skikkelig inn i. Kanskje andre har erfaring med dette? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ganske stor! Minst like stor som om de ikke skulle gjøre det. Som sagt - halvparten av dagene er allerede oppbrukt, og vi har brorparten av 2023 igjen. Med et barnehagebarn - do the math 🤭 Sykdomsbelastningen landet over er bare helt sinnssyk.

Jeg bare spør, for dette er et regelverk jeg ikke har satt meg skikkelig inn i. Kanskje andre har erfaring med dette? 

Nei, det er ikke mulig. 

Anonymkode: 5820b...d32

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke mulig nei. Jeg har to barn og har brukt 6 av dagene. Mine barn har fått vannkopper, så med i dag og i morgen blir det 8 😔 ferien min er låst (jobber i en barnehage som er stengt noen uker på sommeren + jul og påske. Min mann jobber 4-4 rotasjon i utlandet. 

Jeg har snakket med arbeidsgiver og at jeg må søke perm. uten lønn når de to siste dagene er oppbrukt.

Anonymkode: f63d9...cfb

Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Med mindre det er noe diagnoser i bildet blir det kun ulønnet perm ved sykdom utover sykt barn dager. 

Er et kjent problem med offshore. 

Endret av WhisperingWind
Skrevet

Du må snakke med arbeidsgiver. Har selv mann som jobber 4-4 i utlandet, og arbeidsgiver er ganske tilgivende. Enten søker du perm uten lønn, eller så kan du skylde vakter avhengig av jobb selvsagt. Men første året vi hadde barn i bhg fikk jeg lov til å «ta» far sine egenmeldingsdager. Vet ikke om dette var bare min leder som var grei eller om det kan gjøres et vedtak i nav. Sjekk litt opp i det😊 God bedring! Føler med deg! 

Anonymkode: e9d85...5b9

Skrevet

Kan du søke nav om at fars dager overføres til deg?

Anonymkode: c9bb8...93d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må snakke med arbeidsgiver. Har selv mann som jobber 4-4 i utlandet, og arbeidsgiver er ganske tilgivende. Enten søker du perm uten lønn, eller så kan du skylde vakter avhengig av jobb selvsagt. Men første året vi hadde barn i bhg fikk jeg lov til å «ta» far sine egenmeldingsdager. Vet ikke om dette var bare min leder som var grei eller om det kan gjøres et vedtak i nav. Sjekk litt opp i det😊 God bedring! Føler med deg! 

Anonymkode: e9d85...5b9

Det kan ikke gjøres via NAV. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Kan du søke nav om at fars dager overføres til deg?

Anonymkode: c9bb8...93d

Nei. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sannsynligheten er veldig stor for at mer enn de 10 dagene mor har til rådighet faller når far er på jobb, når far er bortreist flere uker i strekk... 

Jeg har brukt 4 sykt-barn-dager i år. Mannen min reiser heldigvis ikke mye i jobben, men akkurat forrige uke var han vekke hele uken. Og da var altså først en unge syk, så tok den andre ungen over. 

Anonymkode: 19e32...262

Skrevet

Men han er jo hjemme mer enn halvparten av året... er barnet virkelig aldri sykt da?

Anonymkode: aa406...941

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det mulig å få utvidet antall dager med omsorg for sykt barn, når du har partner offshore?

Jeg har allerede brukt 5 av de 10 dagene jeg har tilgjengelig, i år. Katastrofalt, med tanke på hvor mye sykdom det er i barnehagen. Har étt barn.

Er jeg maks uheldig, faller alle sykdomsperiodene når samboer er offshore. Og der opereres det ikke med sykt barn-dager. De sender ikke hjem en arbeidstaker i en på-periode for å ta seg av syke barn. 

Akk, så mye enklere det er når begge foreldre jobber på land/ikke har reisejobb med lengre perioder borte 🙄

Har en mann som jobber i nordsjøen men jeg kan ta hjemmekontor så da er det greit. Syns synd på alle som ikke har mulighet til å være hjemme med syke barn. Altfor mange sendes fort i bhg og skole igjen så de smitter andre. De får heller ikke hvilt og blitt helt bra igjen. Trist.. Verdens beste land dette..

Anonymkode: acf80...d13

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men han er jo hjemme mer enn halvparten av året... er barnet virkelig aldri sykt da?

Det kan godt være barnet er sykt da også - men det hjelper lite om barnet er mye sykt de gangene far er vekke, og mor bare har 10 dager.... 

Skrevet

Andre må jo også klare seg med samme antall dager, uten at noen er hjemne over halve året. 

• Liker 7
Skrevet

10 dager er jo det man har samlet som familie, så det vil jo sånn sett ikke spille noen rolle hva slags jobb far har. 

Dere hadde ikke fått flere dager totalt om han hadde vært på land.

Anonymkode: 6ff02...b92

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sannsynligheten er stor. Jeg har offshore mann og det slår ikke feil at de er syk når han er borte. Kan ikke skjønne det selv, men sånn er det

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

10 dager er jo det man har samlet som familie, så det vil jo sånn sett ikke spille noen rolle hva slags jobb far har. 

Det er 10 dager per forelder.

Anonymkode: 757e6...5c3

• Liker 3
Skrevet

Han vil jo i løpet av året være mer hjemme enn på jobb.

Så du får ta sykt barn dagene når han er på jobb, og han får ta alle dagene han er hjemme. 

Så får dere krysse fingrene for at det jevner seg noenlunde ut, ellers får du ta ulønnet permisjon som alle oss andre dødelige om vi overstiger sykt-barn kvoten. Med en mann som jobber offshore bør dere jo ha råd til det :) 

Anonymkode: f3907...68c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Man har 20 dager til sammen, 10 til hver forelder. Om den ene forelderen har brukt alle sine 10 dager, hjelper det lite om den andre forelderen har alle sine 10 dager igjen, om vedkommende befinner seg langt uti Nordsjøen når ungen er syk... 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...