Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2005 #1 Skrevet 17. desember 2005 Hvordan er det med dere som har yrker med mye tunge løft.... Ble dere sykemeldt under graviditeten? Jeg tenker på hjelpepleiere, renholdspersonale o.l.
Shea Skrevet 17. desember 2005 #3 Skrevet 17. desember 2005 Jeg arbeidet som servitør/bartender/resepsjon når jeg var gravid. Ble sykemeldt i 6mnd pga den jobben jeg hadde. Forsøkte å ordne det slik at jeg fikk mere respesjonsvakter og de andre rolig vaktene, men det ble for komplisert å få vaktplanen til å gå opp pga. kvalifikasjoner til andre medarbeidere o.l + + + + + Hadde lyst til å være i arbeid lengst mulig og skal si jeg kjedet meg de siste 3 mnd. Det positive var jo at huset har aldrig vært så ryddig og rent til en hver tid som da. Kunne jo pjuske litt hjemme hver dag.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2005 #4 Skrevet 17. desember 2005 Takk for svar! Ble du sykemeldt på grunn av stress, eller fysisk tungt arbeid?
Shea Skrevet 18. desember 2005 #5 Skrevet 18. desember 2005 Begge deler. Hadde termin i desember. Mye slit i oppkjøret til julebordsesongen. Stress å være servitør/bartender, spesielt i helgene. MASSE gåing og bæring hele tiden. Servering med rydding kan være meget slitsomt og det å stå i bar med 30 i kø for å få servering tillater ikke rolige turer mellom flaskene og det hender fort at men glemmer å beregne magestørrelsen når en OPS skvulper overende drinken du nettopp har laget. POKKER....... Det er tungt å gå med 10 - 15 kg ekstra på kroppen i 8 timer. Gjør ikke noe godt for åreknuter som fulte med svangerskapet mitt. Resepsjon var greit.
Malama Skrevet 19. desember 2005 #6 Skrevet 19. desember 2005 Dersom jobben tilsier at du ikke kan jobbe pga du er gravid, og de er jobben, ikke helsen, det er "noe i veien med", og omplassering ikke lar seg gjøre skal du få svangerskapspenger, ikke sykemeldes http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...ngerskapspenger
monja Skrevet 20. desember 2005 #7 Skrevet 20. desember 2005 Jeg jobber som renholder, og jeg hadde ikke rett på svangerskapspenger i følge trygdekontoret. Jeg har ikke en jobb som er til skade for fosteret, og det var det de la vekt på dajeg forhørte meg om dette. Så jeg ble sykmeldt tidlig i svangerskapet på grunn av perioder med ekstrem kvalme og trøtthet, og etter 12 uker kom bekkenløsningen. Så jeg var sykmeldt hele svangerskapet.
Puselure Skrevet 20. desember 2005 #8 Skrevet 20. desember 2005 Jeg er sykepleier, og har vært sykemeldt fra uke 24 pga placenta praevia marginalis. Mange tunge løft kan være farlig fordi den lavtliggende morkaken kan løsne. Skal på kontroll ul i morgen for å se om den har trekt seg oppover. Hvis ikke blir det keisersnitt. Det var vanskelig å få tilrettelagt arbeidet fordi alle hadde tunge løft, og jeg hadde ikke jobbet der lenge nok til at jeg kunne ta ansvaret for gruppen med legevisitt osv. Så jeg har gått hjemme lenge, men jeg koser meg Jeg hadde sikkert jobbet lenger hvis jeg hadde feks jobbet ved en annen avd, jeg jobbet på voksen ortopedisk avd med multi traumer.
Gjest marilyn Skrevet 21. desember 2005 #9 Skrevet 21. desember 2005 jeg har familiebarnehage. Er alene med 4 barn som var 1 1/2 år da jeg ble gravid. ble sykemeldt i uke 15 pga bekkenløsning.
Gjest Isabellas Skrevet 25. desember 2005 #10 Skrevet 25. desember 2005 Jeg er hudterapeut og løfter tungt hver dag, og masserer minst to hver dag, (det er slitsomt) holder på med eteriske oljer hele tiden og puster inn kjemeikalier fra bl a neglstøping. Det er konstant stress på jobben, og jeg rekker sjeldent matpause iløpet av arbeidsdagen som kan strekke seg over 9-10 timer. Jeg er ikke gravid, men vi prøver, og jeg er redd for at det skal bli vanskeligere å bli gravid når man jobber slik.
Væren Skrevet 25. desember 2005 #11 Skrevet 25. desember 2005 Da jeg ventet minstemann for 12 år siden, jobbet jeg vakter / full stilling i barnehage med 18 barn på avdelingen, og hadde to barn fra før, 2,5 og 5 år gamle. Jeg hadde tilløp til bekkenløsning og var utrolig sliten, men ikke kul om jeg skulle få sykmelding: "Jeg kan nok ikke sykmelde deg, for det er ingen sykdomstilstand du er i. Du er gravid, og det er helt naturlig!" Så den som sto med tårer i øynene og spadde løs bilen fra snøfonnene om morgenen (med to småbarn i bilen og en i magen), det var meg. Så jeg fikk minsten 2 uker før termin pga. stress og har i grunnen aldri helt tilgitt den legen. Kvinne er kvinne verst, heter det. Byttet selvfølgelig lege etterpå. At jeg gikk glipp av 2 uker permisjon før fødselen var jo ekstra salt i såret; gutten min ble født den første natten etter jeg var gått av jobb og ut i permisjon. Og han måtte ligge 3 døgn i lys pga. umoden leverfunksjon / bloduforlikelighet. Hadde jeg blitt sykmeldt, kunne jeg sannsynligvis ha gått til termin, og blodverdiene hans ville ha vært helt annerledes. Hadde dette vært i dag, hadde jeg ikke gitt meg, men forlangt å bli sykmeldt, evt. byttet lege der og da. Men jeg var ung, dumsnill og hadde aaaaaltfor høy arbeidsmoral i forhold til den situasjonen jeg tross alt befant meg i. Burde ha tenkt på meg selv og barnet og våget å stå litt mer på. Det er noe jeg ennå angrer på. 1
Gjest ¤Escada¤ Skrevet 26. desember 2005 #12 Skrevet 26. desember 2005 De fleste av mine kollegaer (dvs jeg er hjelpepleier) har gått til ca 1 mnd ør fødselen.. Noen også helt til the bitter end... men disse har og følt seg veldig friske..
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2005 #13 Skrevet 28. desember 2005 Mitt inntrykk er at mange leger sykmelder gravide for tiden. Men det kommer nok veldig an på legen. Jeg har en venninne som har gått sykmeldt hele svanger skapet uten å være egentlig syk. Så hvis det er det du ønsker får du det til men om du vil gjøre det er en annen sak
Chihiro Skrevet 28. desember 2005 #14 Skrevet 28. desember 2005 Jeg er sykepleierstudent, og var i full sving med praksisperioder og helgejobb inntil uke 30, da ble jeg sykmeldt pga vond rygg. Hvis man ellers er frisk og rask er graviditeten i seg selv ingen sykmeldingsgrunn. Men du bør ta opp med lederen din hvordan arbeidet ditt kan tilrettelegges slik at du kan klare det med en voksende mage. Du har krav på slik tilrettelegging, hvis ikke må du få svangerskapspenger. Min erfaring fra helsevesenet er at ledelse og kolleger er veldig hensynsfulle overfor gravide, og hjelper gjerne til med tunge løft o.l.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå