Gå til innhold

Hvordan jobber vgs med psykososialt miljø?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en ungdom helt uten venner. Går som regel gjennom skoledagen uten å veksle et ord med noen andre. Vi snakker siste året på vgs.

Har inntrykk av at skolen ikke bryr  seg om dette siden de nå er så store at det er vanskelig for skolen å sette føringer for det sosiale.  

Anonymkode: 6fdae...720

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner ikke hvordan det jobbes med det, men de skal ha en plan:

Alle elever i grunnskoler og videregående skoler har rett til et godt psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Denne forskriften sammen med §§ 9a-1 og 9a-3 i opplæringsloven skal sikre dette.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/miljo-og-helse-i-skolen/veiledning-og-god-praksis-1-29/12-psykososiale-forhold

Anonymkode: 46ce2...3ec

• Liker 1
Skrevet

Jobber på VGS. VI bruker VIP-makkerskap i alle klasser på VG1. Har bare vært borti et tilfelle der noen ikke hadde venner, men der var det fordi "klikken" til vedkommende alle forsvant etter første klasse og hen aldri kom helt inn i det med de andre. Det var likevel ikke snakk om at noen aldri snakka sammen, da vi jobba mye med gruppearbeid. Men som du sier, når man jobber med myndige voksne så er det ikke lenger enkelt å si at alle må få være med å leke.

Anonymkode: 4fb41...1dd

• Liker 1
Skrevet

Veldig vanskelig. Kan se for meg at sønnen min kan bli som din, men jeg ser det utelukkende som hans eget problem som han må klare å løse. Han har ikke lært seg helt det å bli kjent med nye mennesker - ikke engang de han har vært på trening og kamp med 2-3 ganger i uka i åresvis.  Han ville aldri satt seg ned for å prate med de - og de merker jo at at han aldri tar blikkontakt så hvorfor skal de? Vi har virkelig jobbet med han at han skal ta kontakt, for snart er ikke kompisene alltid der og han må klare seg mer på egenhånd. Det er poenget - han må klare å ta kontakt med andre på egenhånd og ikke bare forvente at noen fikser alt for han og er døråpnere. 

Anonymkode: e2f92...e33

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...