Gå til innhold

Barn med adhd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med barn med adhd som vil dele sine opplevelser? Jeg ønsker tips og råd fra andre i lignende situasjon. 

Jeg har en datter på 6,5 år som sliter veldig med å finne "sin plass" på skolen, i klassen og ellers sosialt. Hun er ekstremt utadvendt og kommer lett i kontakt med andre, men klarer ikke å styre energien sin og blir veldig overenergisk (hyperaktiv) blant andre og hjemme. Jeg tør ikke å sende henne på besøk hos venner mer enn en time eller max 2 fordi hun bare girer opp og aldri ned. Hun har et stort kontrollbehov, er svært utagerende og har voldsomme sinneutbrudd hjemme, blandet med store latterkramper og "spasmer". I rolige stunder kan hun fortelle om at kroppen/hodet hennes lager kaos og at hun ikke klarer å kontrollere seg. Hun sliter med å gjennomføre små, enkle, rutineting som å kle på seg eller gå på do uten å bli distrahert og vi må overvåke at hun fullfører nærmest enhver handling. Hun klarer ikke å sitte stille ved matbordet og henger nærmest under stolen hvis vi ber henne sitte etter at hun er ferdig spist. Vi holder faste rutiner for å gjøre alt mest mulig forutsigbart og føler at vi har forsøkt "alt", men hver eneste dag er en kamp. Skolen ringer stadig om hendelser og ting som skjer på skolen. Vi er helt utslitt av situasjonen og det tærer på hele familien. Vi har nesten aldri hatt barnevakt fordi ingen klarer å håndtere styret som medfølger. Kan også nevne at hun har en søster på 4 år og det er særlig nå som minste begynner å bli såpass stor at vi merker forskjellene. Minste klarer å gjøre alle disse tingene uten nevneverdig oppfølging eller gjentatte beskjeder. Det kommer selvsagt sprell derfra også en gang i blant, men hun retter seg raskt når vi er bestemte og følger opp det som blir sagt. Dette skaper selvfølgelig også mye frustrasjon og sjslusi, fordi ene får skryt og andre får kjeft til stadighet. 

Det er selvfølgelig skummelt å peke på diagnoser uten at det er utredet, men jeg føler sterkt at det er "noe". Skolen vil ikke utrede fordi hun er "for liten" enda, men dette har vi allerede kjent på i mange år og det er ikke bra for hverken henne eller oss å ha det på denne måten. 

Anonymkode: 7c3ec...aa2

Skrevet (endret)

Følger denne. Vår jente er snart 9 og er på samme måten. Storesøster orker ikke ha med venner hjem, lillesøster er bare blid stort sett, men mye styr og opplegg . Må fotfølges , og klarer ikke spise pent, sitte i ro noe særlig( unntatt v skjerm😩) og er mye oppgiret,  liksom.
Var mer kaos på skolen før , nå er det kaoset hjemme. Derfor merker ikke skolen så mye til det, og syns vi overreagere . Jeg har selv adhd så tenker at dette er en no- brainer. , men vi får ikke utredning . 

Endret av bingomor
Skrevet

Vi er litt i samme situasjon. 7 år og sliter med å få med seg beskjeder. Sosialt fungerer hun bra, og henger ikke etter på skolen. Vi får tilbakemeldinger på at konsentrasjonen kunne til tider vært bedre, men at det kan være fordi barn modner ulikt. 

Vi har kommet inn i en dårlig sirkel hvor jenta vår har høye skuldrer fordi stemninga rett og slett blir dårlig når vi må gjete henne rundt. Når vi gir henne «ansvar»  og vi ikke er i nærheten så fikser hun det lett. 

Vi har bestemt oss for å undersøke noen andre ting før vi ber om eventuelt utredning av en ADHD diagnose. Hun klager over at hun er så sliten og hun snorker på natta. Så polypper og hovne mandler må sjekkes. 

Anonymkode: 8f513...906

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Noen med barn med adhd som vil dele sine opplevelser? Jeg ønsker tips og råd fra andre i lignende situasjon. 

Jeg har en datter på 6,5 år som sliter veldig med å finne "sin plass" på skolen, i klassen og ellers sosialt. Hun er ekstremt utadvendt og kommer lett i kontakt med andre, men klarer ikke å styre energien sin og blir veldig overenergisk (hyperaktiv) blant andre og hjemme. Jeg tør ikke å sende henne på besøk hos venner mer enn en time eller max 2 fordi hun bare girer opp og aldri ned. Hun har et stort kontrollbehov, er svært utagerende og har voldsomme sinneutbrudd hjemme, blandet med store latterkramper og "spasmer". I rolige stunder kan hun fortelle om at kroppen/hodet hennes lager kaos og at hun ikke klarer å kontrollere seg. Hun sliter med å gjennomføre små, enkle, rutineting som å kle på seg eller gå på do uten å bli distrahert og vi må overvåke at hun fullfører nærmest enhver handling. Hun klarer ikke å sitte stille ved matbordet og henger nærmest under stolen hvis vi ber henne sitte etter at hun er ferdig spist. Vi holder faste rutiner for å gjøre alt mest mulig forutsigbart og føler at vi har forsøkt "alt", men hver eneste dag er en kamp. Skolen ringer stadig om hendelser og ting som skjer på skolen. Vi er helt utslitt av situasjonen og det tærer på hele familien. Vi har nesten aldri hatt barnevakt fordi ingen klarer å håndtere styret som medfølger. Kan også nevne at hun har en søster på 4 år og det er særlig nå som minste begynner å bli såpass stor at vi merker forskjellene. Minste klarer å gjøre alle disse tingene uten nevneverdig oppfølging eller gjentatte beskjeder. Det kommer selvsagt sprell derfra også en gang i blant, men hun retter seg raskt når vi er bestemte og følger opp det som blir sagt. Dette skaper selvfølgelig også mye frustrasjon og sjslusi, fordi ene får skryt og andre får kjeft til stadighet. 

Det er selvfølgelig skummelt å peke på diagnoser uten at det er utredet, men jeg føler sterkt at det er "noe". Skolen vil ikke utrede fordi hun er "for liten" enda, men dette har vi allerede kjent på i mange år og det er ikke bra for hverken henne eller oss å ha det på denne måten. 

Anonymkode: 7c3ec...aa2

"For liten"?

Utredning begynner jo allerede i barnehagen.

Min nevø begynte med Ritalin som 7 åring fordi han har adhd, så her må dere pushe på skolen.

Anonymkode: b1aef...f22

Skrevet

Hadde prøvd å gi cbd-olje

Anonymkode: fc1f3...8c4

• Nyttig 1
Skrevet

Høres ganske likt ut som min som har adhd , bortsett fra hyperaktiviteten , det sliter ikke vi med . Hvis hun har det så er hun nok ganske umoden også , derfor dere må gjete henne på ting som lillesøster klarer . 

Anonymkode: 2ff7b...430

Skrevet

Det er ikke skolen som har noe med vurdering av utredning. Føler dere foreldre at dere trenger det, gjør dere det. Dra til fastlege å få en henvisning til BUP.  Det er heller ikke nødvendigvis skolen som henviser til ppt, dette kan dere dom foreldre gjøre for å få en sakkyndig vurdering hvis dere føler barnet trenger ekstra oppfølging på skolen. 

Utredninger kan man begynne med tidlig, barnet deres er ikke for ungt. 

Husk på at ADHD, tourettes og asberger har mange likhetstrekk, så hvis det kommer noe ut er det ikke sikkert at det er rent den ene eller andre diagnosen. Jenter har lettere for å maskere det enn gutter. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Visuelle hjelpemidler? Skjema med smilefjes/ klistremerker over de tingene barnet skal gjøre rutinemessig? Ikke nødvendigvis med "premie", men med skryt. 

Skryt, skryt, skryt. 

"Ta henne i å gjøre noe bra" (jeg så du var så hjelpsom ditt og datt, jeg så du husket å henge opp jakka di, jeg lukter du huska å vaske hendene, jeg så du og "Anne" lekte så fint og du var god på å dele " osv osv. Barn vil gjerne ha denne gode oppmerksomheten. Dere som foreldre må være enige om å skryte mest mulig av barnet fremover. Såklart ikke alt for mye, men som en start å se barnet hver gang dere klarer å se at barnet gjør noe bra "bra, flott, supert, stolt av deg,god du er" og såklart minne barnet på hvor heldige dere er som har nettopp det barnet .

Anonymkode: 970d2...06b

Skrevet

Få ppt eller andre om din kommune har andre løsninger.

Få dem til å ta en adds, skolen fyller ut et skjema og hjemmet en. Resultatet tar du med til fastlegen som henviser til bup.

Her har vi fått beskjed av legen at å sende henvisning uten en forundersøkelse fører bare til avslag hos bup.

Vår datter har dysleksi så det er undersøkelser der som har vist betydelig vansker med konsentrasjon og atbeidsminne. Et adds skjema og eldre søsken med adhd som var grunnlaget for henvisning, og etter å ha fullført utredning hos bup, har hun nå fått adhd oppmerksomhet type. (Add)

Hun er ikke hyper, trenger bare korte beskjeder, veiledning i å komme i gang med oppgaver og pauser i arbeidet. Liker ikke bråk og uro og liker klare regler.

Anonymkode: 59533...c99

Skrevet

Vårt barn fikk diagnosen allerede før skolestart da flere i familien har adhd.  Hen har hatt store problemer med å regulerer seg sosialt og fysisk. Var høyt og lavt, og sosialt veldig påtrengende og kom lett i konflikter pga intensitet. For oss ble medisiner redningen. Når klarer hen å regulere seg og har gode relasjoner til andre barn. 

Anonymkode: a6fc5...5f0

Skrevet

Vi prøvde alt, av alle tips over her. Barna ble utredet og fikk diagnose når de var 13 og 16. Begge bruker medisiner i skoledagen nå og har fått ett nytt liv.

Anonymkode: 82319...74d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...